Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Economia Financera i Anàlisi de Mercats Financers

Codi: 45543 Crèdits: 10
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Economia i Administració d'Empreses OP 1

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Antònia Tarrazón Rodón
Correu electrònic:
mariaantonia.tarrazon@uab.cat

Equip docent

Jordi Caballe Vilella
Florina Raluca Silaghi
Sefa Takmaz

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Fundamentals of Economics and Business I

Fundamentals of Economics and Business II


Objectius

El MEBA s'imparteix i s'avalua íntegrament en anglès. Només el domini acreditat de l'anglès permet cursar aquest màster.

Economia financera i anàlisi dels mercats financers

Fonaments de Finances: actius, comportament del mercat, fenòmens del mercat, i decisions sobre estalvi, consum i inversió. Creació de valor en els mercats financers: la taxa de rendibilitat exigida i la valoració d’accions, bons i derivats.

 

 

 


Resultats d'aprenentatge

  1. CA16 (Competència) Identificar oportunitats de retorn òptim de la inversió en mercats nous o poc explorats.
  2. CA17 (Competència) Redactar informes de valoració de riscos i estimació de rendiments de manera clara i rigorosa orientats a un públic tant especialista com no especialista en l'àmbit financer.
  3. CA18 (Competència) Analitzar l'efecte de la presa de decisions financeres sobre el conjunt de l'economia, les persones i la societat.
  4. CA19 (Competència) Incorporar les consideracions ètiques i de responsabilitat social en la presa de decisions d'àmbit financer.
  5. KA21 (Coneixement) Relacionar els models de presa de decisions sota incertesa amb les situacions en què l'elecció es fa entre diferents actius financers.
  6. KA22 (Coneixement) Reconèixer correctament els diferents factors del comportament dels actius financers en entorns caracteritzats pel risc i la manca d'informació completa.
  7. SA10 (Habilitat) Analitzar el comportament d'actius financers en entorns d'alta complexitat i ràpida transformació.
  8. SA11 (Habilitat) Aplicar les estratègies òptimes d'inversió a partir del coneixement teòric sobre el funcionament dels mercats financers i la informació disponible.
  9. SA12 (Habilitat) Aplicar valors ètics, socials i mediambientals en la selecció d'inversions empresarials.

Continguts

 

El MEBA s'imparteix i s'avalua íntegrament en anglès. Només el domini acreditat de l'anglès permet cursar aquest màster.

 

Economia financera (20 hores)

- Decisions i selecció de cartera sota incertesa

- Equilibri general sota incertesa i la valoració dels actius contingents

- Mercats incomplets

 

Eficiència del mercat financer i renda variable  (20 hores)

- Informació, eficiència del mercat i regulació del mercat.

- Models mitjana-variància: CAPM i APT

- Models de valoració d'accions

 

ETTI i renda fixa (9 hores)

- L'estructura temporal de les taxes d'interès

- Tipus de risc que afecten la gestió de la renda fixa

- Duració, convexitat i l'estratègia d'immunització 

 

Derivats (11 hores)

- Valoració de futurs i d'opcions en temps continu

- Estratègies financeres amb opcions 

- Estratègies financeres amb futurs

 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Lectures amb suport de TIC 37,5 1,5
Resolució d'exercicis 37,5 1,5
Tipus: Supervisades      
Tutories i monitorització del treball dels estudiants 62,5 2,5
Tipus: Autònomes      
Estudi, Lectures, Resolució d'exercicis, Assajos 79,5 3,18

El MEBA s'imparteix i s'avalua íntegrament en anglès. Només el domini acreditat de l'anglès permet cursar aquest màster.

Les activitats que permetran als estudiants aprendre els conceptes bàsics inclosos en aquest curs són :

1. Classes teòriques en les quals el/la professor/a explica els conceptes principals.

L’objectiu d’aquesta activitat és introduir les nocions bàsiques i guiar l’estudiant en els procés d’aprenentatge.

 2. Problemes

En algunes assignatures s’inclouen llistats d’exercicis que els estudiants han de resoldre individualment o en grup. Aquesta activitat té un objectiu doble. D’una banda, els estudiants treballen els conceptes teòrics explicats a l’aula i, de l’altra banda, mitjançant aquesta pràctica desenvolupen les habilitats necessàries per a resolució de problemes.

 3. Classes pràctiques

El propòsit d’aquesta activitat és comentar i resoldre qualsevol dubte que els estudiants puguin haver tingut resolent els exercicis. D’aquesta forma seran capaços d’entendre i corregir els errors que hagin pogut cometre durant aquest procés.

 4. Redacció d’assaigs

En algunes assignatures els estudiants redacten assaigs sobre temes proposats.

5. Hores de tutories

Els estudiants compten amb hores de tutories en les quals el/la professor/a els ajuda a resoldre els dubtes que puguin tenir.

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen Part I 21.66% 1 0,04 CA16, CA18, CA19, KA21, KA22, SA10, SA11, SA12
Examen Part II 21.66% 1 0,04 CA16, CA18, CA19, KA21, KA22, SA10, SA11, SA12
Examen Part III 10.83% 0,5 0,02 CA16, CA18, CA19, KA21, KA22, SA10, SA11, SA12
Examen Part IV 10.83% 0,5 0,02 CA16, CA18, CA19, KA21, KA22, SA10, SA11, SA12
Exercicis i assajos 35% 30 1,2 CA16, CA17, CA18, CA19, KA21, KA22, SA10, SA11, SA12

El MEBA s'imparteix i s'avalua íntegrament en anglès. Només el domini acreditat de l'anglès permet cursar aquest màster.

1. L'assignatura es composa de diferents blocs o parts impartides per diferents professors/es. La nota final de l'assignatura s’obté com a mitjana de les notes de cada bloc.

  • Es considera que s’ha superat satisfactòriament l'assignatura si:
    • la nota de cada bloc dins de l'assignatura és superior o igual a 3.0 (en una escala de 0 a 10), i
    • la nota final de l'assignatura és superior o igual a 5.0 (en una escala de 0 a 10).

IMPORTANT: L'assistència a totes les classes és obligatòria. Tant l'assistència com la participació en les classes formen part de l'avaluació final de cada bloc de l'assignatura.

Si una assignatura no s’ha superat, els coordinadors del MEBA demanaran al/la estudiant de presentar-se a l’examen de recuperació d’aquells blocs que, segons la valoració dels coordinadors i els/les professors/es, li puguin permetre superar l'assignatura. Si l’estudiant aprova l'assignatura després de/ls examen/s de recuperació, la nota de l'assignatura serà convenientment actualitzada. Altrament, prevaldrà la nota obtinguda inicialment. Els resultats després dels examens de recuperació compliran aquestes dues restriccions:

  • La nota màxima per a qualsevol bloc recuperat és 5.5; i
  • La nota final de l'assignatura després de les recuperacions no pot ser superior a 6.8.

 El calendari dels exàmens de recuperació es donarà a conèixer juntament amb les notes dels exàmens finals.

2. La nota – entre 0 i 10 – per a cada bloc serà calculada per cada professor/a d’acord amb el seu criteri i l’actuació de l’estudiant. Com a norma general, el 35% de la nota correspondrà a l’avaluació contínua realitzada durant el curs i el 65% provindrà de l’examen final de cada bloc. La duració i el tipus d’examen final es fixa per part de cada professor/a.

3. Els exàmens finals són obligatoris. Els exàmens de recuperació només s’adrecen a aquells/es estudiants que prèviament hagin fet l’examen final i l’hagin suspès.

 

Aquest mòdul no preveu el sistema d'avaluació única.

 


Bibliografia

 

Bibliografia bàsica

Bodie, Z, A. Kane and A. Marcus. Investments. 13th edition. McGraw-Hill. 2023.

Brealey, R.A., S.C. Myers, F. Allen and A. Edmans Principles of Corporate Finance. 14th edition. McGraw-Hill. 2023.

Campbell, J. Y., Financial Decisions and Markets: A Course in Asset Pricing. Princeton University Press. 2018.

Copeland, T.E., J.F. Weston and K. Shastri. Financial Theory and Corporate Policy. 4th edition. Addison-Wesley. 2004.

Hillier, D., M. Grinblatt, and S. Titman. Financial Markets and Corporate Strategy. European edition, 3rd edition. McGraw-Hill. 2023.

Hull, J. Options, Futures and Other Derivatives, 11th edition. Pearson Education. 2022.

 

Bibliografia complementària

de la Grandville, O. Bond Pricing and Portfolio AnalysisProtecting Investors in the Long Run. MIT Press. 2003.

Gollier, C. The Economics of Risk and Time. MIT Press, 2001.

Hens T. and M.O. Rieger. Financial Economics. A Concise Introduction to Classical and Behavioral Finance. 2nd edition. e-book. Springer. 2016. UAB e-catalogue.

Lee, C-F. and A.C. Lee (eds.). Encyclopedia of Finance. 2nd edition. e-book. Springer. 2013. UAB e-catalogue.

Semmler, W. Asset Prices, Booms and Recessions. 3rd edition. Springer. 2011. UAB e-catalogue.

The New Palgrave Dictionary of Economics. e-book. Macmillan. 2018. UAB e-catalogue.

 


Programari

Excel. R. Stata.

 


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 30 Anglès segon quadrimestre matí-mixt