Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Estudis Avançats de Llengua i Literatura Catalanes | OP | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits.
L’assignatura té com a finalitat principal proporcionar a l’estudiant les eines metodològiques necessàries per dur a terme una recerca rigorosa en l’àmbit de la lingüística, amb un èmfasi especial en l’estudi de la variació lingüística centrada en el component fònic de la llengua. Es proporcionaran coneixements sobre el cicle complet d’una investigació lingüística emmarcada en la sociolingüística de la variació : des de la definició de l’objecte d’estudi i la recollida de dades, passant per l’observació qualitativa i quantitativa fins a l’anàlisi estadística i la formalització dels resultats. Es proporcionaran coneixements sobre el programari R, que s’utilitzarà com a eina principal per al tractament, l’organització i la visualització de dades lingüístiques, així com per a l’aplicació de tècniques estadístiques descriptives i inferencials que permetin extreure conclusions a partir de dades empíriques.
L’estudiant haurà de ser capaç de:
Els continguts es divideixen en dues àrees interrelacionades: els fonaments de la recerca en variació lingüística i les eines per al tractament estadístic de dades lingüístiques.
Bloc 1: Fonaments per analitzar la variació d’una llengua
Bloc 2: Tractament de dades lingüístiques amb eines estadístiques
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Assistència a les classes i a les activitats programades | 24 | 0,96 | CA23, CA24, KA30, KA31, KA32, SA31, SA32, SA33 |
Elaboració de treballs i d'activitats a casa | 91 | 3,64 | CA23, SA31, SA32, SA33 |
L’assignatura combina sessions teòriques amb activitats pràctiques i aplicades. Els continguts teòrics es complementaran amb exercicis a l’aula, la manipulació de dades reals i la realització de pràctiques amb programari estadístic. Els estudiants desenvoluparan una proposta de recerca que integrarà els coneixements adquirits al llarg del curs i un informe de resultats realitzat amb el programari R.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exercici anàlisi estadística | 40% | 3,75 | 0,15 | KA32, SA31, SA32, SA33 |
Exercicis pràctics | 20% | 2,5 | 0,1 | CA23, KA31, KA32, SA31, SA32, SA33 |
Proposta d'un projecte d'investigació | 40% | 3,75 | 0,15 | CA24, KA30, KA31 |
Exercicis pràctics a l’aula (20%): Es valorarà la realització regular i la qualitat dels exercicis pràctics proposats durant les sessions. Aquests exercicis estaran orientats al desenvolupament de competències metodològiques i tècniques relacionades amb l’anàlisi de dades lingüístiques i l’ús del programari R. També s’avaluarà la participació activa i l’aprofitament de les activitats.
Proposta d’un projecte de recerca (40%): Els estudiants hauran d’elaborar una proposta formal de projecte d’investigació en l’àmbit de la variació lingüística.
Exercici d’anàlisi estadística (40%): L’estudiant haurà d’entregar un exercici final que consisteixi en l’anàlisi estadística d’un conjunt de dades lingüístiques utilitzant R. Aquest informe haurà d’incloure el tractament de les dades, l’aplicació de tècniques estadístiques adequades, la interpretació dels resultats i la presentació clara i estructurada de les conclusions. Es tindrà en compte tant la correcció tècnica com la capacitat d’argumentació i exposició.
Butler, Christopher S. (1985). Statistics in Linguistics. Oxford, Basil Blackwell
Gries, S. T. (2013). Statistics for linguistics with R: A practical introduction. Walter de Gruyter.
Labov, W. (2010) Principles of Linguistic Change. Vol 3: Cognitive and Cultural Factors. Malden/Oxford: Wiley-Blackwell.
Moreno-Fernández, F. (2012) Sociolingüística cognitiva. Proposiciones, escolios y debates. Madrid/Frankfurt: Iberoamericana/Vervuert.
Pradilla, M. À. (2008). Sociolingüística de la variació i llengua catalana. Barcelona: Institut d’Estudis Catalans
Sonderegger, M. (2023). Regression modeling for linguistic data. MIT Press.
Strelluf, C. (ed.) (2023) The Routledge Handbook of Sociophonetics. Londres: Routledge.
Tagliamonte, S. (2012) Variationist Sociolinguistics. Change, Observation, Interpretation. Malden/Oxford: Wiley-Blackwell
Tatham, M.; Morton, K. (2011). A guide to Speech Production and Perception. Edinburgh University Press: Edimburg.
Verzani, John. (2005). Using R for introductory statistics. Boca Raton: Chapman & Hall.
Vida-Castro, M.; Ávila-Muñoz, A. M. (eds.) (2024) The Continuity of Linguistic Change: Selected Papers in Honour of Juan Andreìs Villena-Ponsoda. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
Winter, B. (2019). Statistics for linguists: An introduction using R. Routledge.
R Core Team. (2024). R: A language and environment for statistical computing (Version 4.x.x) [Computer software]. R Foundation for Statistical Computing. https://www.R-project.org/
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Català | segon quadrimestre | tarda |