Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Filosofies de la Cura | OB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits per cursar l'assignatura. De totes maneres, es recomana que l’alumnat sigui capaç de llegir textos en anglès i francès.
BLOC I
1.- Què és la justícia intergeneracional?
2.- Problemes específics d'una idea de la justícia intergeneracional.
3.- Teories de la justícia intergeneracional i ètica de la cura.
4.- Exercici pràctic: el cas del canvi climàtic.
BLOC II
1.- La biopolítica, la justícia intergeneracional i la cura.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Orientació lectures i anàlisi, debat i comentaris, tutories | 37 | 1,48 | KA10, KA11, KA12, SA12 |
Tipus: Supervisades | |||
Guions, assaig, comentari i conferència | 25 | 1 | CA07, CA08, KA10, KA12, SA11, SA12 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura crítica, interpretació, redacció i presentació | 82 | 3,28 | CA07, CA08, KA12, SA11, SA12, SA13 |
La modalitat de la docència és virtual i, per tant, tant la metodologia com l'avaluació s'ajusten a ella.
Metodològicament, el mòdul està dirigit a orientar als i les estudiants en el desenvolupament d'un pensament crític informat a través de la lectura científica, l'exposició oral, l'escriptura filosòfica assatgística, el diàleg i l'intercanvi d'idees.
En particular, l'objectiu metodològic és que l'alumnat sigui capaç de, a través dels coneixements adquirits, saber posicionar-se críticament sobre problemes actuals que involucren la vida i els cossos, les nostres relacions i deures com a éssers humans i amb altres formes de vida, expandint la mirada tant espacial com temporalment.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assaig | 40% | 2 | 0,08 | CA08, KA10, KA11, KA12, SA11, SA12, SA13 |
Comentari de text | 30% | 2 | 0,08 | CA07, CA08, KA10, KA12, SA11, SA12, SA13 |
Conferència | 30% | 2 | 0,08 | CA08, KA11, SA11, SA12, SA13 |
Amb l'objectiu d'incloure les diferents competències i coneixements que l'alumnat ha adquirit al llarg de l'assignatura així com les seves diverses habilitats, es realitzaran tres activitats d'avaluació.
L'avaluació continuada consisteix en la realització de totes les PACS proposades.
* En cas de fer l'exercici del primer bloc i no poder continuar, prèvia notificació al professor/a, es podrà considerar la possibilitat de tenir un “No Presentat”.
* A partir de la realització de les dues primeres PACS, la nota final de l'assignatura serà la que resulti de la mitjana de tots els exercicis, també les no lliurades, en funció del % sobre el pes de la nota.
* El calendari de lliurament és el que proposa el pla docent. En cas de no poder lliurar un exercici en el termini previst, per causes excepcionals, s'haurà de comunicar al professor/a.
Ús de la IA
Aquesta assignatura permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de cerca bibliogràfica, correcció de textos o traduccions. Es poden contemplar altres situacions, sempre amb el vistiplau del professor/a.
L’alumnat ha de (i) identificar les parts que han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.
NOTA
En cas que l’alumnat realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
A l'inici del curs es proporcionarà una bibliografia ampliada i específica per a cada tema.
BARRY, Brian. Obligations to Future Generations, Richard I. Sikora (eds.), Philadelphia, Temple University Press 1978.
_Theories of Justice, London, Harvester-Wheatsheaf, 1989.
BIRNBACHER, Dieter. «What Motivates Us to Care for the (Distant) Future? », Axel Gosseries & Lukas Meyer (eds.), Intergenerational Justice, Oxford, Oxford University Press, 2009, pp. 273-301.
DE-SHALIT, Avner. «Community and the Rights of Future Generations: A Reply to Robert Elliot», Journal of Applied Philosophy, 9/1 (1992), pp. 105-115.
_Why Posterity Matters: Environmental Policies and Future Generations, London, Routledge, 1995.
GARDINER, Stephen M. «A Contract on Future Generations? », Axel Gosseries & Lukas Meyer (eds.), Intergenerational Justice, New York, Oxford University Press, 2009, pp. 77-118.
_ A Perfect Moral Storm: The Ethical Tragedy of Climate Change, New York, Oxford University Press, 2011.
GAUTHIER, David. Morals by Agreement, New York, Oxford University Press, 1986.
GOMEZ FRANCO, Irene. Deudas pendientes. La justicia entre generaciones, Madrid, CSIC-Plaza y Valdés, 2020.
GOSSERIES, Axel. Institutions for Future Generations, con Iñigo Gónzalez-Ricoy (eds.), Oxford, Oxford University Press, 2016.
_«What Do We Owe the Next Generation(s)? », Loyola of Los Angeles Law Review, 35 (2001), pp. 293-354.
_Intergenerational Justice, Lukas Meyer (eds.), Oxford, Oxford University Press, 2009.
JONAS, Hans. The Imperative of Responsibility, University of Chicago Press, 1984.
KUMAR, Rahul. «Who Can Be Wronged? », Philosophy and Public Affairs, 31/2 (2003), pp. 99-118.
_«Wronging Future People: A Contractualist Proposal», Axel Gosseries & Lukas Meyer (eds.), Intergenerational Justice, Oxford, Oxford University Press, 2009.
MULGAN, Tim. Future People: A Moderate Consequentialist Account of our Obligations to Future Generations, Oxford, Oxford University Press, 2008.
PAGE, Edward. Climate Change, Justice and Future Generations, Cheltenham (UK), Edward Elgar, 2006.
PARFIT, Derek. Reasons and Persons, Oxford University Press, 1987.
PEÑA, Lorenzo; AUSÍN, Txetxu. «Libertad de vivir», Isegoría, 27 (2002), pp. 131-149.
POGGE, Thomas (ed.). Global Justice, Oxford, Blackwell Publishing, 2001.
_«Historical Wrongs: The Two Other Domains», Lukas Meyer (ed.), Justice in Time, Baden-Baden, Nomos Verlagsgesellschaft, 2004, pp. 117-134.
RAWLS, John. A Theory of Justice, Cambridge, MA., Harvard University Press, 1971 (rev. ed. 1999).
_Political Liberalism, New York, Columbia University Press, 1993.
_The Law of Peoples, Cambridge, MA., Harvard University Press, 1999.
_Justice as Fairness: A Restatement, Cambridge, MA., Harvard University Press, 2001.
RICOEUR, Paul. Fallible Man, New York, Fordham University Press, 1986.
_«Éthique et philosophie de la biologie chez Hans Jonas», en Lectures 2. La contrée des philosophes, Paris, Éditions du Seuil, 1992.
_«Entretien avec Paul Ricoeur. L’éthique, le politique, l’écologie [Propos recueillis par Edith et Jean Paul Deléage]», Ecologie politique. Sciences, Culture, Société, 7 (1993).
_«Poder, fragilidad y responsabilidad», Cuaderno Gris, Época III, 2 (1997), pp. 75-77.
ROSER, Dominic. Climate Justice, Routledge, 2017.
THOMPSON, Janna. Taking Responsibility for the Past. Reparation and Historical Injustice, Cambridge, Polity Press, 2002.
_Intergenerational Justice: Rights and Responsibilities in an Intergenerational Polity, New York, Routledge, 2009a.
_«Identity and Obligation in a Transgenerational Polity», Axel Gosseries & Lukas H. Meyer (eds.), Intergenerational Justice, New York, Oxford University Press, 2009b, pp. 25-49.
TRONTO, Joan. Caring Democracy. Markets, Equality, and Justice, New York University Press, 2012.
Cap
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura