Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Recerca en Educació | OP | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No n'hi ha
Aquest mòdul pretén oferir les eines necessàries per poder analitzar les situacions i escenaris comunitaris des de la investigació, així com oferir respostes educatives adequades. En la proposta s'incideix especialment en el coneixement dels entorns de l'educació comunitària i les dimensions -capital social, xarxes socials, capacitació parental i relació entre iguals- que condueixen a l'apoderament dels grups en entorns complexos. A partir de la utilització de recursos teòrics, metodològics i epistemològics que afavoreixen l'estudi i l'anàlisi de la intervenció socioeducativa en contextos comunitaris, el mòdul permet innovar en el disseny, planificació i desenvolupament de projectes i programes socioeducatius. S'aborden les temàtiques següents:
• Educació comunitària, capital social, xarxes socials i empoderament;
• Infància i adolescència en risc, sistemes de protecció, capacitació parental, relació entre iguals
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Anàlisi i discussió col·lectiva d'articles i fonts documentals | 36 | 1,44 | |
Tipus: Supervisades | |||
Pràctiques d'aula: resolució de problemes/casos/exercicis. | 15 | 0,6 | |
Presentació/exposició oral de treballs | 5 | 0,2 | |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració d'un artícle de revista científica | 60 | 2,4 | |
Lectura d'articles i fons documentals | 34 | 1,36 |
L'activitat formativa es desenvoluparà a partir de les dinàmiques següents:
Classes magistrals/expositives per part del professorat
Lectura d'articles i fons documentals
Anàlisi i discussió col·lectiva d'articles i fonts documentals
Pràctiques d'aula: resolució de problemes/casos/exercicis.
Presentació/exposició oral de treballs.
Disseny i elaboració duna anàlisi sitemàtica de la literatura acadèmica sobre una temàtica o problemàtica concreta
Escriptura d'un article científic
Tutories
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats durant el desenvolupament del mòdul | 30% | 0 | 0 | CA32, CA33, CA34, KA30, KA31, KA32, SA21, SA22 |
Article de revista científica | 50% | 0 | 0 | SA21, SA22 |
Assistència i participació en les sessions | 20% | 0 | 0 | CA33, CA34, KA31, KA32 |
Assistència i participació en les sessions |
20% |
Activitats durant el desenvolupament del mòdul |
30% |
Article de revista científica (individual) |
50% |
L'avaluació del mòdul es realitzarà mitjançant les activitats que s'assenyalen. Els resultats de l'avaluació es lliuraran en un màxim de 20 dies hàbils del calendari acadèmic
La nota final serà el promig ponderat de les activitats previstes. Per poder aplicar aquest criteri serà necessari obtenir com a mínim un 4 a totes les activitats, les realitzades durant el desenvolupament del mòdul i a la memòria/treball final del mòdul.
L'assistència a classe és obligatòria. Per poder obtenir una avaluació final positiva l'estudiant haurà d'haver assistit a un mínim d'un 80% de les classes.
El procediment de revisió de les proves es realitzarà de forma individual
ARNAU-SABATÉS, L., DWORSKY, A., SALA-ROCA, J., & COURTNEY, M. E. (2021). Supporting youth transitioning from state care into adulthood in Illinois and Catalonia: Lessons from a cross-national comparison. Children and Youth Services Review, 120, 105755.
ARNAU-SABATÉS, L., MARZO, M. T., JARIOT, M., & SALA-ROCA, J. (2014). Learning basic employability competence: a challenge for the active labour insertion of adolescents in residential care in their transition to adulthood. European Journal of Social Work, 17(2), 252-265.
BOUMA, H.; LÓPEZ, M.; KNORTH, E.; GRIETENS, H. (2018). Meaningful participation for children in the Dutch child protection system: A critical analysis of relevant provisions in policy documents. Child Abuse & Neglect, 79, 279- 292. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2018.02.016
CAMERON, C., MOSS, P. (Eds.) (2011). Social Pedagogy and working with children and young people. Where care and education meet. Jessica Kingsley Publishers: London and Philadelphia
DEL VALLE, J., i BRAVO, A. (2013). Current trends, figures and challenges in out of home childcare: An international comparative analysis. Psychosocial Intervention, 22, 251-257.
DEL VALLE, J., SAIRENO, A.M., BRAVO, A. (2011). Salut mental de menores en acogimiento residencial. Badajoz: Junta de Extremadura.
DEVINE, D. (2009). Mobilising capitals? Migrant children's negotiation of their everyday lives in school. British Journal of Sociology of Education, 30:5, 521-535.
ESTEFANÍA, M. M., & DE JUANAS OLIVA, Á. (2022). Transición a la vida adulta de los y las jóvenes en acogimiento residencial: Una trayectoria hacia el compromiso, la autonomía y la responsabilidad social. Pedagogía social: revista interuniversitaria, (40), 9-14.
FENG, H., HARTY, J.S., OKPYCH, N.J., COURTNEY, M.E. (2020). Predictors of Homelessness at Age 21. Chicago: Chapin Hall. https://rhyclearinghouse.acf.hhs.gov/sites/default/files/14_Feng_2021.pdf
FERNANDEZ, E., BARTH, R.P. (ed). (2010). How Does Foster Care Work? International Evidence on Outcomes. London: Jessica Kingsley.
FIGUERAS, P., FRANCH, X. & ÚCAR, X. (2022). La animación sociocultural en la actualidad: una mirada desde la academia, la formación profesional y la profesión. (261-289). En A. Novella & A. Alcántara (Coords.) Voces con esencia. Para una animación sociocultural posicionada. Ediciones Octaedro
GORMALLY, S., COBURN, A.; BEGGAN, E. (2021). Idealistic Assertions or Realistic Possibilities in Community and YouthWork Education. Education. Sciences.
11, 561. DOI: 10.3390/educsci11090561
GULLO F, GARCÍA-ALBA L, BRAVO A, DEL VALLE JF. (2021). Crossing Countries and Crossing Ages: The Difficult Transition to Adulthood of Unaccompanied Migrant Care Leavers. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(13):6935. https://doi.org/10.3390/ijerph18136935
GYPEN, L. et al. (2017). Outcomes of children who grew up in foster care: Systematic-review. Children and Youth Services Review, 76, p. 74-83.
HÄGGMAN-LAITILA, A., SALOKEKKILÄ, P., KARKI, S. (2018). Transition to adult life of young people leaving foster care: A qualitative systematic review. Children and Youth Services Review, , vol. 95, p. 134-143.
HELVE, H., BYNNER, J. (2007). Youth and Social Capital. England: The Tufnell Press.
KATZ, C. C., COURTNEY,M. E., & SAPIRO, B. (2020). Emancipated foster youth and intimate partner violence: An exploration of risk and protective factors. Journal of interpersonal violence, 35(23-24), 5469-5499.
KORNBECK , J., ROSENDAL JENSEN, N. (Eds) (2012) Social Pedagogy for the entire human lifespan, Vol. II. Europäischer Hochschulverlag Gmbh & Co. KG.: Bremen
KORNBECK , J., ROSENDAL JENSEN, N. (Eds.) (2011). Social Pedagogy for the entire human lifespan, Vol. I. Europäischer Hochschulverlag GmbH & Co. KG.: Bremen.
KORNBECK, J.; ÚCAR, X. (Eds) (2015). Latin American Social Pedagogy: relaying concepts, values and methods between Europe and the Americas. Studies in Comparative Social pedagogies and International Social Work and Social policy, Vol. XXVIII. Bremen: EVH/Academicpress GmbH.
LATHOURAS, A. & WESTOBY, P. (2024). Enlivening popular education in community development: Action research with neighborhood Centres and Landcare groups in Australia, Community Development, 55:2, 246-261, DOI: 10.1080/15575330.2023.2225096
LLENA, A., PARCERISA, A., ÚCAR, X. (2009). 10 Ideas clave. La acción comunitaria. Graò. Barcelona.
LLENA BERÑE, A., PLANAS-LLADÓ, A., VILA-MUMBRÚ, C. & VALDIVIA-VIZARRETA, P. (2023), "Factors that enhance and limit youth empowerment, according to social educators", Qualitative Research Journal, 23(5), 588-603. https://doi.org/10.1108/QRJ-04-2023-0063
LLOSADA-GISTAU, J., CASAS, F., & MONTSERRAT, C. (2020). Factors influencing the subjective well-being of adolescents in out-of-home care. A mixed method study. Applied Research in Quality of Life, 15(3), 835-863.
MACLURE, L. (2022). Augmentations to the asset-based community development model to target power systems, Community Development, DOI: 10.1080/15575330.2021.2021964
MONTSERRAT, C., CASAS, F., MALO, S., BERTRAN, I. (2012). Els itineraris educatius dels joves extutelats. Col·lecció Infància I Adolescència 6. Barcelona: Departament de Benestar Social i Familia.
MONTSERRAT, C., LLOSADA-GISTAU, J., & FUENTES-PELÁEZ, N. (2020). Child, family and system variables associated to breakdowns in family foster care. Children and Youth Services Review, 109, 104701.
NUÑEZ, M., BEAL, S. J., & JACQUEZ, F. (2022). Resilience factors in youth transitioning out of foster care: A systematic review. Psychological trauma: theory, research, practice, and policy, 14(S1), S72.
NGUYEN-FENG ET AL. (2025). Trauma Informed Care: A Systematic Review. AHRQ Publication No. 25-EHC007. https://effectivehealthcare.ahrq.gov/sites/default/files/related_files/trauma-informed-care.pdf
PESCH, A., OCHOA, K. D., FLETCHER, K. K., BERMUDEZ, V. N., TODARO, R. D., SALAZAR, J., GIBBS, H. M., AHN, J., BUSTAMANTE, A. S., & HIRSH-PASEK, K. (2022). Reinventing the public square and early educational settings through culturally informed, community co-design: Playful Learning Landscapes. Frontiers in Psychology, 13, 933320. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.933320
PESCH, A., FLETCHER, K. K., GOLINKOFF, R. M., & HIRSH‐PASEK, K. (2025). Evidence‐based meets community‐centred: A new approach to creating informal learning opportunities for children. British Journal of Developmental Psychology, 43(1), 5-11. https://doi.org/10.1111/bjdp.12511https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/ijshe-04-2015-0078/full/html?casa_token=iRIr3TKEye4AAAAA:VDkEkjwGxPcFCCnUKfOUowh0w64QxJaM3I9xwGghVtPQDDcaS58FuzfXPa3emrwuSfxJ8BPljfA1owb0iZJ4y6Z736NnOnUBrK6Ge2ciDRnxh0Y-1aeibg
PRIME, H., ANDREWS, K., MARKWELL, A., GONZALEZ, A., JANUS, M., TRICCO, A. C., ... & ATKINSON, L. (2023). Positive parenting and early childhood cognition: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Clinical child and family psychology review, 26(2), 362-400.
REQUENA, F. (2008). Redes sociales y Sociedad civil. CIS. Madrid
ROLL, P. (2004). Families, social capital and educational outcomes, British Journal of Sociology of Education, 52, 4, 390 – 416
RUBIO, F.J.; TRILLO M.P.; JIMÉNEZ, M.C. (2020). Programas grupales de parentalidad positiva: una revisión sistemática de la producción científica. Revista de Educación, 389. Julio-Septiembre, 267- 295. http://www.educacionyfp.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numerosanteriores/2020/389/389-10.html
SABATÉ‐TOMAS, M., SALA‐ROCA, J., ARNAU,L. (2021). Treatment progress of foster care adolescents with severe behavioural problems: Factors conditioning their performance in the residential treatment centres. Child & Family Social Work, 2021, 26(1), 203-213.
SALA ROCA, J. (2019). Parentalidad profesional en el acogimiento institucional: propuesta para mejorar la atención a los niños acogidos en centros de protección. Pedagogía social. Revista universitaria., (34), 97-109.
SALA ROCA, J., JARIOT GARCÍA, M., VILLALBA BIARNÉS, A., RODRÍGUEZ PARRÓN, M. (2009). Analysis of factors involved in the social inclusion process of young people fostered in residential care institutions. Children and Youth Services Review, 31(12), 1251-1257.
SOLDEVILA, A., PEREGRINO, A., ORIOL, X., FILELLA, G. (2012). Evaluation of residential care from the perspective of older adolescents in care. The need for a new construct: optimum professional proximity. Child & Family Social Work, DOI: 10.1111/j.1365-2206.2012.00843.x
STEIN. M., MUNRO, E.R. (2008). Young People's Transitions from Care to Adulthood. London: Jessica Kingsley.
TROY, A. S., WILLROTH, E. C., SHALLCROSS, A. J., GIULIANI, N. R., GROSS, J. J., & MAUSS, I. B. (2023). Psychological resilience: an affect-regulation framework. Annual review of psychology, 74(1), 547-576.
ÚCAR, X. (2016) Pedagogía de la elección. Barcelona. Editorial UOC. Oberta Publishing.
ÚCAR, X. (2016) Pedagogías de lo social. Barcelona. Editorial UOC. Oberta Publishing.
ÚCAR, X. (2016) Relaciones socioeducativas. La acción de los profesionales. Barcelona. Editorial UOC. Oberta Publishing.
ÚCAR, X.; SOLER-MASO, P. & PLANAS-LLADO,A. (Edts.) (2020). Working with Young people. A Social pedagogy perspective from Europe and Latin America. New York: Oxford University Press.
URREA MONCLUS, A., MATEOS INCHAURRONDO, A., FERNÁNDEZ-RODRIGO, L., & BALSELLS BAILÓN, M. À. (2021). The voices of parents and children in foster care. Journal of Social Work, 21(6), 1592-1610.
No n'hi ha
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Català | segon quadrimestre | tarda |