Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Estudis Teatrals | OB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
-
El mòdul pretén oferir a l’estudiant (i) les eines necessàries per abordar l'anàlisi dels textos i espectacles des d'una perspectiva semiològica, (ii) promoure una reflexió a l’entorn dels elements constitutius del text dramàtic i espectacular, i alhora (iii) veure’n l’evolució al llarg del temps, la qual cosa suposa l’estudi dels trets distintius dels diferents períodes de la història de la representació teatral.
Per tant, es tindran en compte (i) els diferents agents que intervenen en la posada en escena (autors, traductors, directors, actors i espectadors); (ii) els diversos components escènics que operen a la representació teatral (espai de la representació, espai representat i escenografia; el temps representat i el temps de la representació; l’acció; l’actor, el personatge i el públic; el text; i altres elements materials com la il·luminació, el so, la música, el maquillatge...); i (iii) les condicions en què es duu a terme la seva creació i representació.
A més de l'anàlisi detallada de textos i autors teatrals canònics (Shakespeare, Molière, Brecht, Jarry, Beckett, Jelinek...), s'analitzaran textos teòrics que han marcat l'evolució del fet teatral (Aristòtil, Diderot, Lessing, Txékhov, Artaud, Brecht, Grotowski, Kantor, etc.) fins arribar a estètiques performatives més recents de “límits fluids“ que permeten perspectives noves d’allò humà i subjectiu.
Les lectures del programa són orientatives.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes expositives | 36 | 1,44 | |
Tipus: Supervisades | |||
Debats | 10 | 0,4 | |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració d'informes i treballs, lectura d'articles i estudi personal | 38 | 1,52 |
Les classes tindran caràcter de seminari i combinaran la classe magistral, el treball en grups i/o individual supervisats pel professor i el debat amb tot el grup-classe. Es treballarà a partir de la lectura de textos teòrics i dramàtics de lectura obligatòria que es comentaran a l’aula. El programa s'il·lustrarà amb gravacions audiovisuals, sempre que sigui possible.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Anàlisi i/o crítica d'una obra o espectacle | 30% | 10 | 0,4 | CA02, KA04, KA05, KA06, KA35, SA04, SA05, SA06 |
Assistència | 10% | 36 | 1,44 | |
Breu estudi comparatiu | 30% | 10 | 0,4 | CA02, KA04, KA05, KA06, KA35, SA04, SA05, SA06 |
Examen de reflexió d'una part del temari | 30 % | 10 | 0,4 | CA02, KA04, KA05, KA06, KA35, SA04, SA05, SA06 |
1. Avaluació contínua: La nota final es decidirà a partir de l'avaluació conjunta dels tres professors del mòdul. Serà el resultat de la qualificació de: l'assistència a classe (10%); un breu estudi comparatiu (30%), una anàlisi o crítica d’una obra o espectacle (30%); i un examen de reflexió d'una parta del temari (30%). Cada professor del mòdul s’encarregarà d'un dels tres exercicis d'avaluació proposats. A totes les activitats avaluatives s'aplicaran els coneixements adquirits a classe pel que fa als diversos elements constitutius del text dramàtic —personatge, espai, temps, visió, escriptura i ficció dramàtica...— i del text espectacular —representació i convenció dramàtiques; espai del públic/espai i escenografia (objecte escenogràfic, il·luminació, so, música...); temps de la representació-temps representat; actor/personatge/espectador; etc.
L'estudiant que no pugui acreditar una assistència superior al 60% no serà avaluat.
Els exercicis proposats han d'acomplir els requisits d'un treball acadèmic habitual, tot incloent-hi les referències bibliogràfiques a peu de pàgina.
En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.
La detecció de plagi (parcial o integral) en els exercicis proposats implica el suspens del mòdul complet.
2. Avaluació única: l’alumnat podrà acollir-se a l’avaluació única que constarà d’un examen final escrit (50%) i d’una entrevista oral (50%) a partir dels continguts del programa.
NOTES ADDICIONALS
ABELLÁN, Joan, La representació teatral, Monografies de teatre núm. 13, Institut del Teatre, Barcelona, 1983.
ABIRACHED, Robert, La crisis del personaje en el teatro moderno, Publicaciones de la Asociación de Directores de Escena de España, Madrid, 1994.
ARTAUD, A., Le théâtre et son double, Gallimard, Paris, 1964.
BARTHES, Roland, Écrits sur le théâtre, (ed. RIVIÈRE, Jean-Loup), Éditions du Seuil, Paris, 2002.
BATLLE, Carles, FOGUET, Francesc (cords.), La representació teatral, Editorial UOC, Barcelona, 2003.
BATLLE, Carles, El drama intempestiu, (Per una escriptura dramàtica "contemporània"), Institut del Teatre/Angle, Barcelona, 2020.
BENJAMIN, Walter. El drama barroco alemán. Obras Completas. Vol. I, 1, Madrid: Abada editores, 2006 Biet, Christian, Triau, Christophe. Qu'est-ce que le théâtre?. Paris: Gallimard, 2006.
BOBES NAVES, María Carmen (coord.), Teoría del teatro, Arco Libros, Madrid, 1997.
BOBES NAVES, María Carmen, Semiología de la obra dramática, Arco Libros, 1997, Madrid, 1997.
BROCKETT, Oscar G., Hildy, Franklin J. History of the theatre. Boston: Pearson, 200710.
CHEVREL, Yves, "Les études de réception", i "Le texte étranger: la littérature traduite" dins BRUNEL, Pierre; CHEVREL, Yves (eds.): Précis de littérature comparée. Paris: PUF, 1989, p. 57-86 i 189-213. [Hi ha una edició en llengua espanyola: Compendio de literatura comparada. México: Siglo XXI, 1994].
FÀBREGAS, Xavier, Història del teatre català. Barcelona: Millà, 1978.
GARCÍA BARRIENTOS, José Luís, Cómo se analiza una obra de teatro.Ensayo de método, Editorial Síntesis, Madrid, 2017.
GENETTE, Gérard, Palimpsestes. La littérature au second degré. Paris: Éditions du Seuil, 1982 [Trad. espanyola: Palimpsestos:la literatura en segundo grado. Madrid: Taurus, 1989; trad. anglesa: Palimpsestes: Literature in the Second Degree. Lincoln: University of Nebraska Press, 1997].
HUBERT, Marie-Claude. Histoire de la scène occidentale: de l'antiquité à nos jours. París: Colin, 1992.
HUBERT, Marie-Claude, Les grandes théories du théâtre. París: Armand Colin, 1998.
HUERTA CALVO, Javier (dir.), Historia del teatro español, 2 vols. Madrid: Gredos, 2003.
JAUSS, Hans, La literatura como provocación. Barcelona: Península, 2000 (Historia, Ciencia, Sociedad; 301). [Trad. francesa: Pour une esthétique de la réception. Paris: Gallimard, 1978; trad. catalana: Teoria de la recepció literària: dos articles. Barcelona: Barcanova (Els Llibres de l'Institut d'Humanitats. Opuscles, 3), 1991].
LARTHOMAS, Pierre: Le langage dramatique, P.U.F., Paris, 1980.
LEHMANN, H.-T., Le théâtre postdramatique, L’Arche, Paris, 2002.
LEHMANN, Hans-Ties (2013) Teatro posdramático. Murcia: Cendeac
MEDINA VICARIO, Miguel, Los géneros dramáticos, Editorial Fundamentos, Madrid, 2000.
MELENDRES, Jaume, La teoria dramàtica: un viatge a través del pensament teatral. Barcelona: Publicacions de l'Institut del Teatre, 2006.
PAVIS, Patrice, Diccionario del teatro. Barcelona, Paidós, 1998 (1996).
PAVIS, Patrice, El análisis de los espectáculos, Paidós, Barcelona, 2000.
RYNGAERT, Jean-Pierre. Introduction à l'analyse du théâtre.[París]: Dunod, 1991.
SARRAZAC, Jean- Pierre. (ed.). Lexique du drame moderne et contemporani. Paris: Circé, 2005.
SARRAZAC, J. P. Poétique du drame moderne. De Henrik Ibsen à Bernard-Marie Koltès. Paris: Seuil, 2012
SCHMUTZ, Christine & WAGNER-LIPPOK, Frithwin. Veure-hi amb el cos. Perspectives fenomenològiques de l’anàlisi i la pràctica de les realitzacions teatrals. Barcelona: Institut del Teatre, 2023.
SZONDI, Peter. Teoria del drama modern (1880-1950). Barcelona: Institut del Teatre, 1988.
VV.AA. Antología de teorías teatrales: el aporte reciente de la investigación en Francia. A cura de E.Garnier, F. Gómez Grande, A. Corral. Bilbao: Artez, 2015.
The Oxford encyclopedia of Theatre & Performance, ed. By D. Kennedy, New York: Oxford University Press, 2003, 2 vols.
-
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |