Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Governança de Dades

Codi: 44749 Crèdits: 9
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Arxivística i Governança de la Informació OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Jordi Serra Serra
Correu electrònic:
jordi.serra.serra@uab.cat

Equip docent

Marc Soriano Rue
Jordi Serra Serra

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

  1. És recomanable que prèviament s'hagi cursat l'assignatura "Sistemas de información y arquitectura de sistemas"
  2. És recomanable que prèviament s'hagi cursat l'assignatura "Descripción y recuperación de la información"

Objectius

1. Conèixer el cicle de vida dels dades i la seva gestió.
2. Conèixer el context de producció de les dades.
3. Aplicar els principis arxivístics a la gestió de dades.
4. Conèixer i comprendre les principals eines i sistemes de gestió de dades
5. Conèixer sistemes gestors de dades i bases de dades
6. Conèixer models de gobernança de dades, normes i estàndards
7. Conèixer i comprendre els sistemes bàsics d'ús, explotació i visualització de dades.


Resultats d'aprenentatge

  1. CA21 (Competència) Establir les dades de qualitat d'una organització.
  2. CA22 (Competència) Dissenyar els criteris i els formats per a la gestió del cicle de vida de les dades d'una organització.
  3. KA30 (Coneixement) Descriure el cicle de vida de les dades.
  4. KA31 (Coneixement) Identificar tipus i formats de dades.
  5. KA32 (Coneixement) Reconèixer els sistemes per a la governança de dades: repositoris, plataformes d'arquitectura de dades i sistemes de bases de dades.
  6. SA23 (Habilitat) Utilitzar les eines i els sistemes de gestió de dades principals.
  7. SA24 (Habilitat) Aplicar tècniques per a la governança de dades en les organitzacions.
  8. SA25 (Habilitat) Aplicar els principis arxivístics a la gestió de dades.

Continguts

1.1. Les dades a les organitzacions (introducció)

1.2. On es produeixen les dades?

1.2.1. Formes de captura i generació de dades (tràmits, sensors, etc.)

1.2.2. Els models per estructurar les dades (mestres, referencials, etc.)

1.2.3. Arquitectures per a l'emmagatzemament (tipus de bases de dades)

1.3. Com s'utilitzen les dades?

1.3.1.La preparació de les dades

1.3.1.1. Formats de les dades a depurar

1.3.1.2. Neteja de les dades (data cleansing)

1.3.1.3. Preparació per a l'explotació

1.3.2. L'explotació i ús de les dades

1.3.2.1. Visualització de dades

1.3.2.2. Analítica avançada estadística, o basada en ML i IA

1.3.2.3. Aplicació pràctica d'algoritmes d'analítica avançada

1.4. El govern integrat de la dada

1.4.1. Identificació i catalogació de dades

1.4.2. El control del llinatge de la dada

1.4.3. Virtualització de l'accés a les dades

1.4.4. Aspectes legals i de seguretat

1.4.5. Els vincles amb l'arxivística


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessions teòriques 45 1,8 CA21, CA22, KA30, KA31, KA32, SA23, SA24, SA25
Tipus: Supervisades      
Exercici 1: neteja, depuració i preparació d'un dataset. 30 1,2 CA21, CA22
Exercici 2: creació d'una visualització de dades. 30 1,2 CA21, KA31, SA23
Exercici 3: execució d'una anàlisi avançada sobre un conjunt de dades. 20 0,8 CA21, SA23, SA24
Tipus: Autònomes      
Lectura de Materials 90 3,6 CA21, CA22, KA30, KA31, KA32, SA23, SA24, SA25
Prova final: test de coneixements generals de l'assignatura. 10 0,4 CA21, CA22, KA30, KA31, KA32, SA23, SA24, SA25

Les activitats formatives autònomes seran lectura de materials i la preparació per a la prova final de test de coneixments generals de l'assignatura.

Les dirigides seran sessions teòriques magistrals.

Les supervisades seran 3 exercicis pràctics per fer a casa amb les explicacions rebudes a classe.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exercici 1: neteja, depuració i preparació d'un dataset. 25% de la nota final 0 0 CA21, CA22
Exercici 2: creació d'una visualització de dades. 25% de la nota final 0 0 CA21, KA31, SA23
Exercici 3: execució d'una anàlisi avançada sobre un conjunt de dades. 20% de la nota final 0 0 CA21, SA23, SA24
Prova final: test de coneixements generals de l'assignatura. 30% de la nota final 0 0 CA21, CA22, KA30, KA31, KA32, SA23, SA24, SA25

Tant l'exercici 1 com el 2 valdrà un 25 de la nota final. El 3er valdrà un 20% i l'examen final el 30%.

Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions, o la generació automàtica de conjunts de dades fictícies per a les pràctiques. NO es podrà utilitzar la IA, llevat que ho indiqui explícitament el professor, per a la depuració de dades, la generació de visualitzacions, o la generació de codi per a l'anàlisi avançada de dades. Fins i tot en els casos en què el seu ús hagi estat indicat pel professor, l'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.


Bibliografia

Earley, S., & Henderson, D. (Ed.). (2017). DAMA-DMBOK: Data management body of knowledge (2nd edition). Data Management Association.
 
Ghavami, P. (2020). Big data management: Data governance principles for big data analytics (1a ed.). De Gruyter.
 
Khatri, V., & Brown, C. V. (2010). Designing data governance. Communications of the ACM, 53(1).
 
Laurent, A., Laurent, D., & Madera, C. (Ed.). (2019). Data lakes. ISTE Ltd / John Wiley and Sons Inc.
 
Lemieux, V. L., Gormly, B., & Rowledge, L. (2014). Meeting Big Data challenges with visual analytics: The role of records management. Records Management Journal, 24(2).

Reina, L. (2023). Noves arquitectures de dades. Lligall; Revista catalana d’arxivística, 46.

Serra Serra, J. (2024). El gobierno “archivístico” del dato. Tábula, 27.

Torreblanca, S. (2023). La governança de dades com a interacció: Un concepte analític per a les administracions públiques. Lligall; Revista catalana d’arxivística, 46.


Programari

  • Microsoft Power BI (desktop version)
  • Microsoft Sharepoint
  • Anaconda (Python) 
  • Orange Data Mining

Grups i idiomes de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre tarda