Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Dret i Règim Jurídic dels Documents

Codi: 44744 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Arxivística i Governança de la Informació OB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Montserrat Iglesias Lucia
Correu electrònic:
montserrat.iglesias@uab.cat

Equip docent

Marta Franch Saguer
Montserrat Iglesias Lucia

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits per cursar aquesta assignatura.


Objectius

 

Línea formativa d’Introducció al Dret:

És una aproximació els conceptes jurídics del Dret Públic.

Coneixement del procediment administratiu per tal de que es pugui conèixer el contingut de l'expedient administratiu

 

línea formativa Dret i règim jurídic dels documents:
Pretén il·lustrar a l'alumnat sobre els fonaments i bases de l’ordenament jurídic, per a poder aprofundir en el règim jurídic aplicable als arxius i documentació.


Resultats d'aprenentatge

  1. CA08 (Competència) Adequar la intervenció arxivística a la normativa vigent.
  2. CA09 (Competència) Reconèixer el mal ús de la informació respecte del que dicta la legislació en situacions professionals reals.
  3. CA10 (Competència) Comunicar les afectacions legals que concerneixin als documents.
  4. KA15 (Coneixement) Reconèixer els fonaments bàsics i les bases de l'ordenament jurídic públic i privat aplicable als arxius, els documents i les dades.
  5. KA16 (Coneixement) Definir les bases de l'ordenament jurídic sobre aspectes relacionats amb l'accés a la informació i la propietat intel·lectual.
  6. KA17 (Coneixement) Definir les bases de l'ordenament jurídic sobre aspectes relacionats amb el procediment administratiu.
  7. SA11 (Habilitat) Aplicar la legislació, la normativa i els estàndards de gestió i ús de documents als arxius públics i privats.
  8. SA12 (Coneixement) Aplicar la normativa del dret administratiu per a l'àmbit dels arxius i la gestió dels documents.

Continguts

Línia formativa: Introducció al Dret:
 
T
ema 1. Concepte del Dret Administratiu
Tema 2 .Sector Públic
Tema 3. Els actes administratius
Tema  4. El procediment administratiu general i especial
Tem 5. Recursos administratius i contenciós-administratiuLínia formativa: Dret i règim jurídic del document
 
 Línia formativa: Dret i règim jurídic del document
Tema1. La intervenció pública en el règim dels documents
Tema2. Regulació dels documents i dels arxius a Catalunya.
 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
classe magistral 43 1,72
Práctiques 25 1
Tipus: Autònomes      
Estudiar 50 2

 

Es combinarà classes magistrals amb classes pràctiques destacant l'impacte de la normativa en la gestió documental, així mateix es tractarà "el gènere de la norma", per analitzar si la normativa és neutre al gènere i l'impacte de la mateixa en la gestió documental. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació pràctica 40 16 0,64 CA08, CA09, CA10, KA15, SA11, SA12
Proves teòriques DRJD 30 8 0,32 CA09, KA15, KA16, KA17
Proves teòriques introducció al dret 30 8 0,32 CA10, KA16, KA17

L'avaluació és continuada. Els estudiants han de demostrar el seu progrés realitzant les activitats d’avaluació. El calendari d’aquestes activitats, així com els detalls sobre cada una d’ells i el pes que tenen en l’avaluació final es proporcionarà a l’inici de les classes.

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el docent comunicarà per escrit una data i hora de revisió.

Avaluació única

Els estudiants que s'acullin a l'avaluació única s'han de presentar a l'examen que consistirà en una part pràctica (40%), una part teòrica (40%), i una de lectures, on s'haurà de demostrar que s'han llegit les lectures obligatòries (20%).

Recuperació

Podran accedir a la recuperació els estudiants que s’hagin presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagin tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més. En cap cas es podrà fer una activitat de reavaluació pel valor del 100% de la nota final.

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, el docent comunicarà per escrit el procediment de recuperació. El docent pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o pot agrupar diverses activitats en una de sola. 

Consideració de no avaluable

S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’estudiant equivalguin a un màxim d’una quartapart de la qualificació total del’assignatura.

En aquesta assignatura, es permet utilitzar tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball. Lalumnat ha didentificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de lactivitat. La no transparència de l'ús de la IA podrà ser considerada com una irregularitat acadèmica i pot comportar una penalització a la nota de l'activitat, o l'aplicació de les conseqüències previstes a l'apartat següent "Irregularitat en les activitats d'avaluació".


Irregularitats en les activitats davaluació

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del
procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat).

En el cas de que es suspiti sobre l'autoria dels treballs realitzats, el professorat queda facultat per portar a terme les proves que consideri necessàries per verificar l'autenticitat de l'autoria, com per exemple, proves, orals o escrites, que verifiquin el coneixement de l'alumnats, la realització de treballs, etc. 


Bibliografia

Al llarg del curs les professores informaran de les lectures necessàries.


Programari

Preferentment es farà servir el programari de la UAB.


Grups i idiomes de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre tarda