Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Grups Vulnerables en la Infància i l'Adolescència

Codi: 44460 Crèdits: 9
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Innovació Infermera Aplicada a la Vulnerabilitat i la Salut OB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Purificacion Escobar Garcia
Correu electrònic:
purificacion.escobar@uab.cat

Equip docent

Francisco Collazos Sanchez
Maria Bruna Alvarez Mora
Purificacion Escobar Garcia
David Giménez Díez
Juan Manuel Leyva Moral
Pablo Rodriguez Coll
(Extern) Cristina Ruedas Del Hierro

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits establerts


Objectius

A la infància i l'adolescència hi ha moltes situacions que fa que els nens i les nenes i els/les adolescents en general, hagin de ser considerats població vulnerable. El nen i la nena igual que els i les adolescents, són vulnerables perquè es troben en risc constant de ser perjudicats, maltractats, perseguits, llastimats o influenciats per diferents agents enfront dels quals es troben en situació d'indefensió. A vegades són víctimes de violència a les institucions, la societat i inclús a la seva família, per la qual cosa necessiten ser protegits i atesos per professionals de la salut qualificats. 

L'objectiu principal del mòdul de Grups Vulnerables en la infància i l'Adolescència, és que els estudiants coneguin els principals problemes de desigualtat i vulnerabilitat dels nens, les nenes i els/les adolescents així com, les cures associades des d'una perspectiva integral a cadascun dels problemes tractats.  


Competències

  • Analitzar la pràctica professional en situacions de vulnerabilitat des de la innovació i la recerca.
  • Desenvolupar coneixement científic, pensament crític i creativitat
  • Desenvolupar un raonament crític i un compromís social amb la pluralitat i diversitat de realitats de la societat actual, des del respecte dels drets fonamentals, de la igualtat de dones i homes i de la no-discriminació
  • Incorporar la bioètica en el diagnòstic i la intervenció de les situacions que posen en risc de vulnerabilitat la població.
  • Integrar la pràctica informada per l'evidència en matèria de vulnerabilitat i cures.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitza les intervencions infermeres justificant-les amb evidències científiques i/o aportacions de persones expertes que les sostinguin.
  2. Analitzar els prejudicis i discriminacions que a curt i llarg termini pateixen les poblacions vulnerables.
  3. Conèixer les característiques físiques, psicològiques i socials que poden comportar vulnerabilitat en la infància i en l'adolescència.
  4. Descriure les situacions de vulnerabilitat més freqüents en les esferes física, social, emocional i familiar, aplicant cures infermeres.
  5. Desenvolupar coneixement científic, pensament crític i creativitat
  6. Desenvolupar un raonament crític i un compromís social amb la pluralitat i diversitat de realitats de la societat actual, des del respecte dels drets fonamentals, de la igualtat de dones i homes i de la no-discriminació
  7. Identificar situacions de risc de vulnerabilitat en infants i adolescents partint de situacions concretes i aplicant el raonament crític.

Continguts

Durant el segon semestre del curs, s'impartiran de forma presencial els següents temes:

- Desenvolupament Infanto-Juvenil

- Alteracions del Neurodesenvolupament

- Adolescència i diversitat sexual i de gènere

- Assetjament escolar i maltractament infantil

- Intervencions en salut mental en addiccions i toxicomanies 

- La prematuritat

- Les cardiopaties congènites als nens i nenes

- La immigració, problemes en el nen, la nena  i l'adolescent

- L'embaràs a l'adolescència

- La discapacitat intel·lectual

- Trastorns mentals més freqüents en el nen, la nena i els adolescents

 

 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
SEMINARIS ESPECIALITZATS (SESP) 14,5 0,58 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
TEORIA (TE) 42 1,68 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Tipus: Autònomes      
ELABORACIÓ DE TREBALLS/INFORMES 60 2,4 1, 2, 3, 4, 6, 7
ESTUDI PERSONAL 106,5 4,26 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Es realitzaran classes teòriques, presencials. Tanmateix, es faran seminaris especialitzats.  

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
ASSITÈNCIA I PARTICIPACIÓ ACTIVA A CLASSES I SEMINARIS 10% 0,5 0,02 5
AVALUACIÓ MITJANÇANT PROVES OBJECTIVES 50% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 6, 7
LLIURAMENT DE TREBALLS 40% 0,5 0,02 1, 2, 3, 4, 6

S'avaluaran els següents aspectes:

- Assistència i participació (10%): s'avaluarà l'assistència a les sessions. Cada falta descompta 0,5 punts de la nota.

Lliurament de treballs (40%): Part del contingut de l'assignatura s'avaluarà mitjançant treball de reflexió. 

-Avaluació mitjançant proves objectives (50%): De les sessions teòriques presencials es farà un examen de coneixement que constarà de 20-25 preguntes de resposta múltiple. Per fer una mitjana amb els altres apartats cal haver tret mínim un 4.

En cas de no superar l'examen amb una nota mínima de 4, l'estudiant podrà presentar-se a una prova de recuperació, sempre què hagi lliurat tots els treballs i tingui un mínim de 5 en els apartats d'assistència i participació en els fòrums de discussió.

 

Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions o altres situacions específiques en què es consideri.  L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

Les aportacions que comportin manca de respecte versels companys/companyes  i/o professors/ professores suposaran el suspès del mòdul

La qualificació final correspon a la suma dels apartats anteriors. Per aprovar el mòdul, el sumatori de tots els apartats ha de donar una nota mínima de 5.

L'estudiant que no assisteixi al 30% de les sessions es considerarà "No avaluable".

Qualificacions
Segons l'acord 4.4 de la Junta de Govern 17/11/2010 del reglament d'avaluació, les qualificacions seran:
suspens: de 0 a 4.9
aprovat: 5.0 a 6.9
Notable: de 7.0 a 8.9
Excel·lent: 9.0 a 10


Bibliografia

1- Rodes Lloret F, Monera Olmos C E, Pastor Bravo, M.  Vulnerabilidad Infantil: un enfoque multidisciplinar.Madrid: Díaz de Santos; 2010

2- Observatorio Nacional de la Violencia Contra las Mujeres y los integrantes del grupo familiar. Los niños, niñas y adolescentes: población vulnerable al maltrato y al abuso. 2018. disponible en: https://observatorioviolencia.pe/ninez-vulnerable-al-maltrato/

3- Generaliltat de Catalunya. Departament d'Educació. Protocol de prevenció, detecció i intervenció davant l'assetjament i el ciberassetjament entre iguals. 2019. disponible a :  http://xtec.gencat.cat/ca/centres/projeducatiu/convivencia/protocols/assetjament-ciberassetjament-entre-iguals/index.html

4-INJUVE. La violencia de género en los jóvenes. Una visión general de la violencia de género aplicada a los jóvenes en España. disponible en: http://www.injuve.es/observatorio/familia-pareja-e-igualdad-de-genero/la-violencia-de-genero-en-los-jovenes.

5- Hövels-Gürich H. (2019). Psychomotor and Cognitive Development and Quality of Life in Children and Adolescents with Congenital Heart Defect]. Klinische Padiatrie, 231(4), 183–190.https://doi.org/10.1055/a-0942-1756

 6-https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/preterm-birth

 7-Meentken, MG., van Beynum, IM., Legerstee, JS., Helbing, WA. y Utens, EM. (2017). Estrés postraumático médicamente relacionado en niños y adolescentes con cardiopatías congénitas. Frontiers in pediatrics , 5 -20.https://doi.org/10.3389/fped.2017.00020

 8-Mous, S.E., White, T., Muetzel, R. L., Marroun, H. E., Rijlaarsdam, J., Polderman, T. J. C., Jaddoe, V. W., Verhulst, F. C., Posthuma, D.,& Tiemeier, H. (2017). Cortical morphology as a shared neurobiological substrate of attention-deficit/hyperactivity symptoms and executive functioning: A population-based pediatric neuroimaging study. Journal of Psychiatry & Neuroscience, 42(2), 103–112.https://doi-org.are.uab.cat/10.1503/jpn.150371

9-Siciliano RE, Prussien KV, Lee CA, et al. (2019).Cognitive Function in Pediatric Hypoplastic Left Heart Syndrome: Systematic Review and Meta-Analysis. J Pediatr Psychol.;44(8):937-947.https://doi.org/10.1093/jpepsy/jsz021

10-Rubio, B., y Gastaminza, X., (2014). Paidosiquiatria psicosomática. Ed. Selene. Madrid.

11-Ezpeleta L., y Toro J., (2014). Psicopatología del desarrollo. Ed. Pirámide, Madrid.

12-https://www.nhlbi.nih.gov/es/salud/cardiopatias-congenitas/vivir-con-cardiopatias-congenitas

 


Programari

   


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEMm) Seminaris (màster) 101 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TEm) Teoria (màster) 101 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt