Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Aplicacions Forenses: Procediments de Caràcter Civil, Familiar i Laboral

Codi: 44453 Crèdits: 9
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Psicologia Jurídica i Forense OB 0

Professor/a de contacte

Nom:
Elena Garrido Gaitán
Correu electrònic:
elena.garrido@uab.cat

Equip docent

Merce Jodar Vicente
Sandra Camacho Clavijo
Noelia Igareda González
Andrea Riera Campillo
Manuel Casado Gómez
Rocío Pina Ríos
Remedios Rubio García
(Extern) Àngel Cuquerella Fuentes
(Extern) Asunción Molina Bartomeus

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Aquest mòdul no té cap prerequisit


Objectius

Aquest mòdul pretén l'aproximació a l'àmbit judicial propi de la jurisdicció civil, familiar i laboral; tot aportant recursos per la intervenció des de la Psicologia Jurídica o a nivell psicològic pericial forense. Així, l'alumnat comprendrà les bases dels procediments de caràcter civil com són l'assetjament Laboral i seqüeles, assetjament escolar, Incapacitació Laboral, Incapacitació Civil o Capacitat testamentària. Alhora, es treballarà profundament en àmbit de Família, sent un dels àmbits més sol·licitats tant a nivell Pericial Forense com d'Intervenció en Psicologia Jurídica davant la conflictiva en relació als processos de Pàtria Potestat i Guarda i Custòdia, Conflictivitat en els processos de separació i divorci vers la relació amb els i les infants, així com coneixerem els processos associats a menors i adopció, Psicologia Evolutiva en àmbit forense i nul·litat matrimonial canònica.

Els objectius específics es centraran en:

  • Conèixer la jurisdicció processal en la qual s'emet l'informe pericial d'àmbit civil, familiar o laboral
  • Assolir competències per poder realitzar informes psicològics pericials (forenses) en  procediments judicials relacionats amb assumptes de tipus civil (incapacitat, capacitat testamentària)
  • Assolir competències per poder realitzar informes psicològics pericials (forenses) en  procediments judicials relacionats amb assumptes de família (valoració de guarda i custòdia o pàtria potestat, valoració en casos de conflictes familiars)
  • Assolir competències per poder realitzar informes psicològics pericials (forenses) en  procediments judicials relacionats amb assumptes laborals (assetjaments, seqüeles)
  • Assolir competències per poder realitzar intervencions posteriors als procediments judicials relacionats amb assumptes de família (suport familiar, acompanyament posterior, intervenció familiar i seguiment d’acolliments i adopcions).

Competències

  • Aplicar les normatives jurídiques específiques i actuar amb responsabilitat ètica i professional en la pràctica forense de la psicologia.
  • Contextualitzar les competències i els conceptes específics de la psicologia general en l’àmbit de la psicologia jurídica i forense.
  • Identificar els àmbits d’aplicació del peritatge forense i l’assessorament psicològic i analitzar-ne el funcionament dins del marc judicial penal, civil, familiar i laboral.
  • Organitzar i planificar les activitats pròpies per assolir els objectius professionals.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.

Resultats d'aprenentatge

  1. Conèixer i saber interpretar les diferents normatives jurídiques que s'utilitzen en la pràctica forense de la psicologia en funció de si es tracta dels àmbits civil, familiar o laboral.
  2. Contextualitzar les qüestions psicològiques més rellevants en els àmbits civil, familiar i laboral de la psicologia forense.
  3. Identificar les diferències en el peritatge forense i l'assessorament psicològic segons si s'aplica als àmbits penal, civil, familiar o laboral.
  4. Organitzar i planificar les activitats pròpies per assolir els objectius professionals.
  5. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  6. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  7. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.

Continguts

Continguts específics de l'àmbit de Familia: 
- La família en context d'avaluació forense. Les relacions familiars i de parella en context de disputa familiar. El menor i el seu desenvolupament psico-afectiu. Aspectes psicològics associats a la ruptura familiar
- Infància, famílies i adopció. La idoneïtat familiar. L'adequació a les necessitats del menor.
- Pericials, custòdia i pàtria potestat. Custòdies disputades. La custòdia del menor. Règim de visites. Privació de la pàtria potestat. Processos de conflicte i manipulació. Afectació familiar davant la separació parental i davant la manipulació parental.
- Nul·litat matrimonial. Aspectes processals
 
Continguts específics de l'àmbit Laboral i Civil: 
- Assetjament psicològic laboral. Assetjament per raó de gènere i de sexe. Conductes d'assetjament laboral. 
- Incapacitació laboral i nou marc jurídic. Trastorns mentals i incapacitat per treballar 
- Incapacitació civil. Afectació en les activitats de la vida quotidiana. Capacitat per a testar. 

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Avaluació 7 0,28 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Sessions teòriques 63 2,52 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Tipus: Supervisades      
Lectures i Anàlisi d'informació 155 6,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

El Mòdul és de caràcter professionalitzador, el que implica la docència magistral per part d'experts/es en les matèries referides. Així, es planteja una metodologia en la qual es treballaran diferents continguts a cada sessió, impartits pels diferents especialistes. En el decurs de les sessions, es realitzaran activitats amb l'alumnat que poden esdevenir matèria avaluativa tal i com consta a l'apartat d'avaluació. Metodològicament aquestes activitats consistiran en resolució de casos, participació en debats i/o exposicions orals, etc. Finalment, de manera autònoma, l'alumnat haurà de fer els treballs de curs per a aconseguir la superació de l'assignatura.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Defensa Oral de Treballs 30% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Exàmen 40% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Lliurament d'informes / Treballs 30% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

El plantejament que proposem pretén reunir diferents puntuacions sobre la participació en l'assignatura que permeti procedir a l'avaluació continuada i definitiva de l'alumnat. Es durà a terme una avaluació continuada, mesurada a través de tres evidències d'avaluació.

La nota final del mòdul està situada entre 0 i 10. Es considerarà que un/una estudiant ha superat l'assignatura si en la mitjana ponderada de les diferents evidències obté una puntuació igual o superior a 5, sent la nota mínima per cada evidència d'un 4 a efectes de ponderació. 

a) EXÀMEN (40% DE LA NOTA FINAL). Es realitzarà un examen tipus test (individual i escrit) sobre el contingut formatiu associat a l'àmbit de familia. En el transcurs de les dues setmanes següents a la realització de l'examen l'estudiant obtindrà la seva qualificació numèrica.

b) 1 TREBALL D'EMISSIÓ D'INFORME O ANÀLISI DE CASOS PRÀCTICS. En el decurs del Mòdul es sol·licitarà el lliurament d'un treball que podrà consistir en un informe pericial (per escrit virtualment i en parelles), un informe de seguiment o anàlisi de cas pràctic. La informació específica sobre el cas i/o tipus d'informe s'aportarà a l'inici del semestre via Moodle. En el transcurs de les dues setmanes següents a l'emissió de l'informe l'estudiant obtindrà la seva qualificació numèrica, així com una rúbrica sobre els continguts avaluats i la seva valoració. 

c) DEFENSA ORAL DE TREBALL. En el decurs del Mòdul es realitzarà una simulació o defensa de cas de tipus oral (presencial i per parelles). La informació específica sobre el cas i/o tipus d'exposició s'aportarà a l'inici del semestre via Moodle. En el transcurs de les dues setmanes següents a l'emissió de l'informe l'estudiant obtindrà la seva qualificació numèrica, així com una rúbrica.

En cas de suspendre alguna de les 3 evidències (no per inassistència), es podrà dur a terme la recuperació de la nota de cada evidència suspesa (de forma independent i amb una evidència d'avaluació que seguirà el mateix format avaluatiu quel'evidència suspesa).En cas de recuperació,la nota màxima assolible per cada evidència serà de 7. 

QÜESTIONS ESSENCIALS DE L'AVALUACIÓ

  • En cas que durant un examen es detecti la presència d'algun alumne/a copiant, quedarà automàticament suspès/a sense possibilitat d'accés la recuperació. En cas de plagi en la redacció de treballs, es considerarà l'opció de suspens directe.
  • En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat
  • L'alumnat que NO presenti totes les evidències del Mòdul NO superarà l'assignatura. En cas de no realitzar-ne cap o només una es considerarà no avaluable. 
  • Una vegada superada l'assignatura (nota ≥ 5) NO es poden establir sistemes per a millorar la qualificació final.
  • Per més informació disposeu de la Guia de les Pautes d’Avaluació de la Facultat de Psicologia https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html

AVALUACIÓ ÚNICA

No es realitza avaluació única en aquest mòdul ateses les seves característiques. 


Bibliografia

 
En ésser una matèria de contingut divers, el professorat anirà proporcionant bibliografia específica i seleccionada per a cadascun dels diferents àmbits i temes tractats en aquesta assignatura. 

Programari

Sistema Moodle


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda