Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Formació del Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyament d'Idiomes | OP | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
El domini de les matemàtiques que constitueixen el currículum de l'Educació Secundària Obligatòria i del Batxillerat.
1. Utilitzar fonaments de la didàctica de la matemàtica per a la interpretació del pensament matemàtic dels estudiants en un context d’aula dirigit a la presa de decisions relacionades amb els disseny, gestió i avaluació de l’activitat matemàtica que es produeix a l’aula.
2. Conèixer i utilitzar les característiques de l’aprenentatge de les matemàtiques per a dissenyar, gestionar i avaluar activitats matemàtiques en l’educació secundària i batxillerat.
3. Conèixer i utilitzar recursos didàctics per a dissenyar i gestionar situacions d’aprenentatge que fomentin el pensament matemàtic.
4. Conèixer i interpretar els elements curriculars que determinen com ha de ser l’ensenyament de les matemàtiques (competències específiques, sabers i sentits)
5. Conèixer recursos de gestió d’aula per a fomentar la comunicació i el raonament en la classe de matemàtiques.
6. Conèixer i utilitzar eines d’avaluació formadora i formativa que ajudin l’alumnat a autoregular el seu aprenentatge.
1. Introducció a la didàctica de les matemàtiques
1.1 L’educació matemàtica
1.2 L’aprenentatge de les matemàtiques
1.3 Matemàtiques competencials i el nou currículum
1.4 L’ensenyament de les matemàtiques
2. Anàlisi matemàtica i didàctica dels continguts matemàtics curriculars de primària
2.1 Geometria plana i de l’espai.
2.2 Nombres reals i complexos.
2.3 Mesura.
2.4 Àlgebra: funcions, equacions i inequacions.
2.5 Probabilitat i estadística
3. Disseny, planificació i anàlisi del treball a l’aula de matemàtiques a secundària i batxillerat
3.1 Disseny d’activitats a l’aula de matemàtiques
3.2 Anàlisi didàctica i matemàtica de situacions d’aula de secundària
3.3 Disseny de seqüències didàctiques competencials a l’aula de matemàtiques a secundària
4. La resolució de problemes
4.1 Problemes i activitats riques en matemàtiques
4.2 Heurístiques de resolució de problemes
4.3 El rol de la comunicació en la resolució de problemes
4.4 La resolució de problemes com a motor històric del desenvolupament del coneixement matemàtic
5. Avaluació de l’activitat matemàtica a l’aula de secundària i batxillerat
5.1 Continguts d’avaluació en matemàtica: conceptes, processos, competències
5.2 Formes d’avaluació de pràctiques matemàtiques: avaluació, correcció, qualificació
5.3 Moments de l’avaluació en l’aprenentatge de la matemàtica: inicial, continua, sumativa, final
6. Gestió de l’aula de matemàtiques de secundària i batxillerat
6.1 Metodologies de treball a l’aula per promoure la comunicació i el raonament matemàtics
6.2 Recursos pel treball a l’aula de matemàtiques: tecnològics, lingüístics, manipulables i lúdics
6.3 Aportacions de la recerca en didàctica de les matemàtiques al disseny de seqüències didàctiques de matemàtiques
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Activitats dirigides (25%) Assistència i participació a classes magistrals, pràctiques de laboratori, sortides, etc. i la realització i avaluació de les activitats proposades | 93,75 | 3,75 | CA50, CA51, CA52, KA34, KA35, SA43, SA44, SA45 |
Tipus: Supervisades | |||
Activitats supervisades (5%) Realització, revisió i avaluació dels treballs proposats (informes, estudis de cas, resolució de problemes, exposicions) | 18,75 | 0,75 | CA50, CA51, CA52, KA34, KA35, SA43, SA44, SA45 |
Tipus: Autònomes | |||
Activitats autònomes (70%) Anàlisi de lectures i propostes d'innovació didàctica, realització d'informes, disseny d'activitats, anàlisi i resolució de casos. | 262,5 | 10,5 | CA50, CA51, CA52, KA34, KA35, SA43, SA44, SA45 |
La metodologia combina activitats dirigides, supervisades i autònomes. Els estudiants tindran un rol actiu, participant de simulacions de classes de secundària.
Activitats dirigides (25%)
Assistència i participació a classes magistrals, pràctiques de laboratori, sortides, etc. i la realització i avaluació de les activitats proposades
Activitats supervisades (5%)
Realització, revisió i avaluació dels treballs proposats (informes, estudis de cas, resolució de problemes, exposicions)
Activitats autònomes (70%)
Anàlisi de lectures i propostes d'innovació didàctica, realització d'informes, disseny d'activitats, anàlisi i resolució de casos.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
En aquesta assignatura es plantegen activitats per desenvolupar la CDD de l'alumnat. En particular, es treballarà l'ús adequat de programes de geometria dinàmica, instruments digitals de mesura, simulacions i sensors en temps real, entre d'altres.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitat d'anàlisi matemàtic i didàctic de materials i produccions d'alumnes | 50% | 0 | 0 | KA34, KA35, SA43, SA44 |
Activitat d'avaluació d'introducció a la didàctica | 10% | 0 | 0 | KA34, KA35, SA43, SA44 |
Activitat de disseny i implementació d'activitats riques a l'aula: Disseny, implementació i anàlisi d'activitats matemàtiques riques | 40% | 0 | 0 | CA50, CA51, CA52, SA43, SA45 |
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua catalana.
Totes les tasques s'han de lliurar en el termini establert. Si no es lliuren dins del termini establert, s'habilitarà un període addicional d'una setmana però l’avaluació de cada activitat tindrà un topall màxim d'un 5 sobre 10. .
L'avaluació de l'assignatura es durà a terme al llarg de tot el semestre acadèmic mitjançant les activitats que s'indiquen a continuació:
Activitat d’avaluació d’introducció a la didàctica (10 %): Aquesta activitat es realitza en parelles i s’haurà d’entregar en finalitzar el primer bloc d’introducció a la didàctica de les matemàtiques.
Activitat d’anàlisi matemàtic i didàctic de materials i produccions d’alumnes (50 %): Aquesta activitat es realitza individualment i està vinculada als blocs temàtics que marca el currículum i s’haurà d’entregar en finalitzar el bloc corresponent.
Activitat de disseny i implementació d’activitats riques a l’aula: Disseny, implementació i anàlisi d’activitats matemàtiques riques (40 %). Aquesta activitat es realitza en grups i està vinculada als blocs temàtics que marca el currículum i s’haurà d’entregar i presentar en finalitzar el bloc corresponent.
Per superar el mòdul cal fer el lliurament de totes les activitats d'avaluació i obtenir una nota mínima de 5 punts sobre 10 en cadascuna d’elles. En cas de no superar alguna activitat d’avaluació s’obrirà un període de 10 dies hàbils per recuperar-la, a comptar des del dia en què es comunicala nota. Si s’ha de recuperar l’activitat de disseny i implementació d’activitats riques a l’aula, s’habilitarà un període de 10 dies hàbils per fer la recuperació presencial, a comptar des del dia de finalització de la docència de l’assignatura.
El retorn dels treballs i dels controls es farà com a màxim 20 dies hàbils després de la data de lliurament i/o realització.
El plagi es considera una infracció important, si es detecta un plagi en un treball aquest quedarà invalidat, s'haurà de repetir i la qualificació màxima serà un 5.
És primordial un ús correcte i adequat de la llengua a tots els lliuraments. La correcció lingüística es considera a l'avaluació de tots els treballs.
Es rep la qualificació de no avaluable si l'estudiant no ha presentat treballs la suma dels quals correspongui a més d’un terç de la qualificació final.
Aquesta assignatura no admet prova de síntesi en cas de segona matrícula.
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en les tasques que permeti el docent de l’assignatura. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comportarà una penalització total (zero) en la nota de l'activitat.
AVALUACIÓ ÚNICA
Els estudiants que s'acullin a l'avaluació única, han de seguir el desenvolupament de l'assignatura, assistint a classe amb regularitat i amb les mateixes condicions d’assistència que els estudiants d’avaluació continuada. Presentaran totes les activitats d'avaluació de forma individual en una única data al final del període de sessions i caldrà que superin una prova de validació per a cadascuna de les activitats. Les activitats s’hauran d’entregar durant les dues últimes setmanes del calendari docent de l’assignatura.
Albarracín, L., & Ärlebäck, J. B. (2022). Esquemas de resolución de problemas de Fermi como herramienta de diseño y
gestión para el profesor. Educación Matemática, 34(2), 289-309.
Albarracín, L., & Gorgorió, N. (2014). Devising a plan to solve Fermi problems involving large numbers. Educational Studies in Mathematics, 86(1), 79-96.
Alsina,C. Burgués,C. Fortuny. 2001."Ensenyar Matemàtiques". Graó.
Azcarate, C., Deulofeu, J. (1998-2004) Guías Praxis para el profesorado. Matemáticas.ESO. Madrid: Wolters Kluver. On-line (articles) a: http://www.guiasensenanzasmedias.es/indexESO.asp
Ascher, M. (1991) Ethnomathematics. Belmont, California: Wadsworth
Bishop, A. (1999) Enculturación matemática. Barcelona: Paidos Ibérica
Cockroft, W.H. (1985) Las matemáticas sí cuentan. Informe Cockroft. Madrid. MEC 4 (Versión original en inglés: Mathematics Counts. Crown. 1982).
Corbalán, F. (1998) Juegos matemáticos para secundaria y bachillerato. Madrid: Síntesis
Courant, R., Robbins, H. (1979) ¿Qué es la matemática? Madrid: Aguilar
Generalitat de Catalunya. (2022). DOGC 8762. DECRET 175/2022, de 27 de setembre, d'ordenació dels ensenyaments de l'educació bàsica.
Gardner, M. (2009) ¡Ajá! Inspiración. Barcelona: RBA
Goñi, J.Ma (Editor) (2010a) Matemáticas. Complementosde Formación disciplinar. Barcelona: Graó.
Goñi, J.Ma (Editor) (2010b) Didáctica de las Matemáticas. Barcelona: Graó.
Goñi, J.Ma (Editor) (2010c) Matemáticas. Investigación, innovación y buenas prácticas. Barcelona: Graó.
López, M., Albarracín, L., Ferrando, I., Montejo, J. Ramos, P., Serradó, A., Thibaut, Mallavibarrena, R. (2020). La Educación Matemática en las enseñanzas obligatorias y el bachillerato. En D. Martín, T. Chacón, G. Curbera, F.
Marcellán y M. Siles (Coord.), Libro Blanco de las Matemáticas (pp. 1-94). Madrid: RSME.
Mason, Burton, Stacey. (1988). Pensar matemáticamente. Barcelona: Labor-MEC.
NCTM. (2004). Principios y Estándares para la Educación Matemática. Sevilla: Sociedad Andaluza de Educación Matemática "Thales". Versió original en anglès a: http://www.nctm.org/
Moore, D. (1995) Estadística aplicada básica. Antoni Bosch editor, Barcelona
Pérez, A., Sánchez, M. (Editores) (2009) Matemáticas para estimular el talento: actividades del proyecto Estalmat. Sevilla: Sociedad Andaluza de Educación Matemática "Thales".
Pólya, G. (1965) Como plantear y resolver problemas. Mexico: Ed. Trillas.
Pólya, G. (1981) Mathematical Discovery. New York: J. Wiley and Sons
Steen, L.A. i altres (2006) Las matemáticas en la vida cotidiana. Madrid: Addison-Wesley/ Universidad Autonoma de Madrid.
Varis autors (2011).Col.lecció de RBA "el mundo es matemático".Qualsevol llibre pot ser útil
Webs d' interès:
http://phobos.xtec.cat/creamat/joomla/ (CREAMAT. Centre de Recursos per ensenyar i aprendre matemàtiques. Generalitat de Catalunya. Departament d'Educació)
http://www.divulgamat.net/ (Divulgamat: Centro Virtual de Divulgación de las matemáticas).
http://nrich.maths.org/frontpage
En aquesta assignatura es plantegen activitats per desenvolupar la CDD de l'alumnat.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEmRD) Teoria (màster RD) | 1 | Català | anual | matí-mixt |