Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Polítiques Migratòries i Integració Social

Codi: 44039 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Política Social, Treball i Benestar OT 0

Professor/a de contacte

Nom:
Sonia Parella Rubio
Correu electrònic:
sonia.parella@uab.cat

Equip docent

Maria Teresa Sorde Marti
Massoud Sharifi Ahmadipour

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No s'han establert prerequisits per cursar l'assignatura


Objectius

El creixement de les migracions internacionals a les societats europees s'ha convertit en un dels fets socials de major rellevància i planteja importants reptes per a les polítiques públiques i per als models de cohesió social i convivència. L'objectiu general del mòdul és oferir eines analítiques, conceptuals i metodològiques per tal d’abordar aquests processos de transformació econòmica, política i social, des d'una perspectiva comparada i des de l'èmfasi en dos eixos clau a l'hora de gestionar les migracions i la diversitat:
- Les polítiques migratòries i de control de fluxos i els seus impactes sobre els drets de les persones
- Les polítiques d'integració, tant des de la perspectiva de la igualtat i la redistribució, com des de la perspectiva del reconeixement i gestió de la diversitat i la convivència


Competències

  • Aplicar l'enfocament de gènere a l'anàlisi de la relació entre mercat laboral, cures i desigualtats socials.
  • Dissenyar, implementar i avaluar les polítiques socials i els processos que incideixen en la redistribució de recursos i en la millora del benestar de la ciutadania, en diferents àmbits i des d'una perspectiva europea.
  • Distingir les principals transformacions econòmiques, polítiques, socials i culturals de les societats complexes per a analitzar els reptes fonamentals que plantegen per a la igualtat i el benestar.
  • Utilitzar i gestionar informació bibliogràfica i recursos informàtics en l'àmbit d'estudi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els reptes que plantegen les dinàmiques socials dels processos migratoris a Europa en els models d'integració i els processos d'exclusió social.
  2. Aplicar la perspectiva de gènere al vincle entre treball de cura i règims migratoris a Europa i als seus impactes.
  3. Aplicar les bases i els principis de les polítiques públiques que aborden la integració de la població immigrant des de la dimensió de la igualtat i de la redistribució en societats i tenint en compte les especificitats dels diferents règims de benestar i règims migratoris a Europa.
  4. Identificar el gènere com una de les principals relacions socials que configuren els patrons migratoris, els processos d'integració i el disseny de les polítiques públiques que afecten la població immigrant.
  5. Utilitzar i gestionar informació bibliogràfica i recursos informàtics en l'àmbit d'estudi.

Continguts

  1. Vers una governança global de les migracions
  2. Els eixos de la política migratòria a la UE. El Nou Pacte sobre Migració i Asil
  3. Els eixos de la política migratòria en perspectiva comparada
  4. La política d'asil i refugi a Europa
  5. Polítiques d'integració i de gestió de la diversitat cultural a Europa
  6. Polítiques europees per a la integració de les minories ètniques des de la perspectiva de la comunitat
  7. Perspectives teòriques sobre la discriminació ètnica i mecanismes per a combatre-la

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5
Exercicis 1 0,04 1, 3
Presentació oral 3 0,12 1, 3, 4, 5
Tipus: Supervisades      
Seguiment tutorial 15 0,6 3, 4, 5
Tipus: Autònomes      
Preparació exercicis 70 2,8 1, 3, 4, 5
Preparació exposició oral grupal 39 1,56 2, 3, 4

Combina classes magistrals amb debats participatius i 1 exercici de role playing

Es promourà al llarg de les sessions un clima que eviti els comentaris o exemples sexistes, racistes i LGBTIfòbics

Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA  es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Entrega 1 exercici individual 35% 0 0 1, 2, 3, 4, 5
Entrega 2 exercici individual 35% 0 0 1, 3
Presentació oral 30% 2 0,08 1, 3, 4, 5

L’avaluació continuada incorpora 2 tipus diferents d’evidències:

  • EXERCICIS INDIVIDUALS: entrega de 2  fitxes de resum i anàlisi de sessió (35% + 35%)
  • PRESENTACIÓ ORAL. Exposicions orals en equips de 3-4 persones. Metodologia de “role playing” (30% )

 

  • Altres qüestions a tenir en compte:

-   L’assistència a classe és obligatòria

-   Càlcul de la nota final. És necessari tenir, com a mínim un 4, de les diferents parts de l’assignatura per tal de poder fer mitjana entre les diverses notes.


Bibliografia



En començar el curs es lliurarà la programació detallada de la llista de lectures que s’utilitzaran pels seminaris de discussió de textos.

 

Brown, Wendy (2015). Estados amurallados: soberanía en declive. Barcelona : Herder

Cachón Rodríguez, Lorenzo y Aysa-Lastra, María (2019). «El Pacto Mundial para la Migración Segura, Ordenada y Regular: un contrato social internacional». Anuario CIDOB de la Inmigración 2019 , p. 84-95. DOI: doi.org/10.24241/AnuarioCIDOBInmi.2019.84.  Disponible en:

https://www.cidob.org/articulos/anuario_cidob_de_la_inmigracion/2019/el_pacto_mundial_para_la_migracion_segura_ordenada_y_regular_un_contrato_social_internacional

Castles S. (1986) The Guest-Worker in Western Europe — An Obituary. International Migration Review. 1986;20(4):761-778. 

Castles, Stephen (2006). “Guestworkers in Europe: A Resurrection?” The International Migration Review, vol. 40, no. 4, 2006, pp. 741–766. 

Ferrero-Turrión, Ruth (2016), “Europa sin rumbo. El fracaso de la UE en la gestión de la crisis de refugiados.” en Revista de estudios internacionales mediterráneos, 21, 159-176.https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/676928/REIM_21_12.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Gouws, Amanda. (2013), Multiculturalism in South Africa: Dislodging the Binary between Universal Human Rights and Culture/Tradition, Politikon, 10.1080/02589346.2013.765674, 40, 1, (35-55)

Iredale, R. (2001): “The migration of professionals: theory and typologies.” International Migration, vol. 38 (5), pp: 7-24.

Meissner, Fran & Steven Vertovec (2015) Comparing super-diversity, Ethnic and Racial  Studies, 38:4, 541-555

Meyer, J-B (2001) “Network approach versus brain drain: lessons from the diaspora”, International Migration 39(5): 91-110.

Mezzadra, S y Brett, N. (2017). La Frontera como Método. Madrid: Traficante de Sueños      Disponible en:   https://traficantes.net/libros/la-frontera-como-método 

Meyer. J.B. (2001). Network approach versus brain drain : lessons from the diaspora. International Migration, Wiley, 2001, 39 (5), p. 91-110. ff10.1111/1468-2435.00173ff. ffird-01730582f

Sassen, S. (2016)  "La pérdida masiva de hábitat. Nuevas motivaciones para la migración". Iglesia Viva, 270: 11-38.   Disponible en: https://iviva.org/revistas/270/270-11-SASSEN.pdf ; (Versión original en inglés:  A Massive Loss of Habitat: New Drivers for Migration, 2016,  Sociology of Development 2(2):204-233)

Simon, Patrick (2012) Collecting ethnic statistics in Europe: a review, Ethnic and Racial Studies, 35:8, 1366-1391, DOI: 10.1080/01419870.2011.607507

Small, Mario L., and Devah Pager. 2020. "Sociological Perspectives on Racial Discrimination." Journal ofEconomic Perspectives, 34 (2): 49-67.

Special Issue:70 years of International Social Science Journal Volume 68, Issue 227-228

Vertovec, Steven (2007). "Super-diversity and its implications". Ethnic and Racial Studies.  30 (6): 1024–1054.

Zapata-Barrero, R. (2017) Interculturalism in the post-multicultural debate: a defense. CMS 5, 14 . https://doi.org/10.1186/s40878-017-0057-z


Programari

No aplicable


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Espanyol segon quadrimestre tarda