Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Geoinformació | OB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits específics per a cursar el mòdul, però és aconsellable tenir coneixements bàsics de tecnologies de la informació. En particular, d'ús de fulls de càlcul i de bases de dades d'ús personal.
L'objectiu del mòdul és proporcionar un coneixement suficient (mitjà-avançat) sobre els principis i aplicacions dels sistemes de gestió de bases de dades i de les seves extensions espacials per tal de ser capaç de:
El mòdul comprèn les metodologies i eines de disseny de bases de dades per a bases de dades relacionals (model entitat-relació) i orientades a objectes (llenguatge UML) implementades mitjançant programes d'enginyeria de programari (CASE) que es desenvolupen a través de casos pràctics d'aplicació real, els quañs permeten dur a terme íntegrament el procés de concepció, implementació i administració de sistemes d'informació, tant de tipus genèric com geoespacials, de caràcter corporatiu, complexos, oberts, distribuïts i interoperables.
En segon llloc inclou els processos i eines per a la implementació i administració de bases de dades.
Per últim, però no menys important, el mòdul abasta també l'aprenentatge del llenguatge universal de bases de dades SQL (Structured Query Language), tant en la versió general com en l'estesa espacialment, per a efectuar tasques d'administració i sobretot per a resoldre consultes alfanumèriques i espacials d'explotació de bases de dades.
Sistemes de gestió de bases de dades
1. Bases de dades. Característiques i evolució.
Concepte de base de dades.
Sistema de gestió de bases de dades.
Característiques de les bases de dades.
Tipus d'usuaris.
Evolució històrica.
2. Sistemes de gestió de bases de dades (SGBD).
Característiques dels SGBD.
Funcions d'un SGBD.
Nivells d'abstracció.
Exemples de SGBD.
Arquitectura dels SGBD.
Aplicacions i tipus de SGBD.
3. Models de dades per a bases de dades.
Models de dades històrics.
Model de dades relacional.
Altres models de dades.
4. Models conceptuals.
Model Entitat-Relació, ER.
Model Entitat-Relació Estès, EER.
Llenguatge de Modelització Unificat, UML.
Programari CASE.
5. Procés de creació de bases de dades.
Disseny de bases de dades.
Implementació: creació de l'esquema de la base de dades.
Càrrega de dades.
6. Disseny de bases de dades.
Disseny conceptual.
Disseny lògic.
7. SQL, Structured Query Language.
Introducció.
Llenguatge de definició de dades (DDL) i llenguatge de manipulació de dades (DML).
Sentències SQL de definició de dades.
Sentències SQL de manipulació de dades.
Sentències SQL de consulta.
Sentències SQL de combinació de taules.
Creació de vistes i de taules mitjançant consultes.
Consultes imbricades.
8. Administració de bases de dades.
Creació de bases de dades, esquemes i espais d'emmagatzematge.
Creació i gestió d'usuaris.
Seguretat i recuperació.
Bases de dades espacials
1. Bases de dades espacials.
Introducció.
2. Emmagatzematge i gestió de geometries.
Tipus de bases de dades espacials.
Tipus de geometries.
Models de dades espacials.
Emmagatzematge intern.
Creació i manipulació de taules espacials.
Índex espacials.
3. Llenguatge de consulta espacial.
Introducció al SQL espacial.
Funcions de gestió de geometries.
Operadors espacials
4. Model Simple Feature Access.
Introducció.
Mètodes bàsics sobre geometries.
Relacions espacials i el model DE-9IM.
5. Sistema de referència espacial (SRS).
Components dels sistemes de referència espacial.
Transformació dinàmica dels sistemes de referència espacial.
Codificació estàndard dels sistemes de referència espacial.
Emmagatzematge i consultes amb diferents SRS.
6. Creació de disparadors o triggers.
Introducció als triggers.
Anatomia d'un trigger.
Tipus de triggers.
Creació de funcions per a triggers.
Creació i associació del trigger a la taula.
7. Anàlisi de xarxes amb pgRouting.
Introducció a pgRouting.
Preparació de dades per a xarxes.
Funcions bàsiques del pgRouting.
Visualització i consulta de resultats.
8. Emmagatzematge de dades ràster.
Importació de ràsters a Postgis.
Consultes bàsiques sobre ràsters a Postgis.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòrico-pràctiques | 36 | 1,44 | CA10, CA11, CA12, KA09, KA10, KA11, KA12, SA12, SA13, SA14 |
Tipus: Supervisades | |||
Projecte de quadrimestre | 15 | 0,6 | CA10, CA11, CA12, KA09, KA10, KA11, KA12, SA12, SA13, SA14 |
Tipus: Autònomes | |||
Realització d'exercicis utilitzant programari específic i bibliografia recomanada. Estudi personal | 69 | 2,76 | CA10, CA11, CA12, KA09, KA10, KA11, KA12, SA12, SA13, SA14 |
El mòdul es desenvolupa mitjançant tres tipus d'activitats:
Activitats dirigides: Consisteixen en classes teòrico-pràctiques en aules informàtiques i inclouen la resolució de casos per mitjà d'exercicis pràctics guiats. Les classes formen el fil conductor del mòdul. La seva funció és sistematitzar els continguts, presentar estats de la qüestió de les matèries, aportar mètodes i tècniques per a la resolució de tasques i recapitular els coneixements objecte d'aprenentatge. Així mateix, generen i organitzen les necessitats de treball autònom de l'alumne per a ampliar continguts bàsics o desenvolupar continguts complementaris.
Activitats supervisades: Comprenen la realització d'un projecte de quadrimestre, consistent en un cas d'aplicació real, mitjançant hores de taller, treball autònom i tutories, el qual permet aplicar conjuntament els coneixements i habilitats tècniques dels continguts de tots els mòduls del quadrimestre. El projecte de quadrimestre constitueix per a l'alumne/a una fita i la demostració material d'haver assolit els objectius de tots els mòduls del quadrimestre i és la peça fonamental de l'avaluació, ja que a més del seguiment continuat de la seva realització, haurà de lliurar una memoria de síntesi del projecte i exposar-lo oralment.
Activitats autònomes: El treball autònom de l'alumne inclou el temps per a estudiar materials teòrics, cercar documentació i dades, realitzar exercicis d'ampliació de continguts complementaris del mòdul i, en gran part, dur a terme el desenvolupament personal del projecte de quadrimestre.
Les activitats que no es puguin fer presencialment s’adaptaran a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els exercicis, projectes i classes teòriques es realitzaran a través d’eines virtuals, com tutorials, vídeos, sessions de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Defensa oral de treballs | 20 | 6 | 0,24 | CA10, CA11, CA12, KA09, KA10, KA11, KA12, SA12, SA13, SA14 |
Entrega de treballs/informes | 45 | 13,5 | 0,54 | CA10, CA11, CA12, KA09, KA10, KA11, KA12, SA12, SA13, SA14 |
Realització d'exercicis pràctics | 35 | 10,5 | 0,42 | CA10, CA11, CA12, KA09, KA10, KA11, KA12, SA12, SA13, SA14 |
En cas que les activitats d’avaluació no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
AVALUACIÓ CONTINUADA. Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.
a) Procés i activitats d'avaluació:
L'avaluació del mòdul es basa principalment en la realització del projecte de quadrimestre, el qual és objecte de dues activitats d'avaluació. D'una banda, l'elaboració i lliurament de la memòria de síntesi del projecte i d'altra banda la defensa oral del projecte realitzat. Atès el contingut altament tècnic del mòdul, s'atribueix un pes del 45% a la memòria del projecte, ja que és el mitjà més adequat per a exposar els detalls tècnics amb tota la seva complexitat, i un pes del 20% a la defensa oral. L'avaluació es complementa amb un 35% de realització d'exercicis pràctics.
Si no s’indica el contrari, l’entrega dels exercicis és obligatòria. Per tal que els exercicis puguin fer mitjana amb el projecte, han de tenir una nota mitjana igual o superior a 5.
Tret que s'indiqui el contrari, totes les activitats d'avaluació (memòria del projecte de quadrimestre, exposició oral del projecte de quadrimestre, exercicis pràctics del mòdul) són individuals.
Les hores atribuïdes a cada activitat d'avaluació inclouen el temps destinat a l'elaboració delsmitjans materials d'avaluació de cada activitat (memòria, presentació, etc.).
b) Programació d'activitats d'avaluació:
Memòria del projecte del 1er quadrimestre: Elaboració al llarg del quadrimestre. Lliurament al final del quadrimestre, el 22 de gener de 2026.
Defensa oral del projecte del 1er quadrimestre: Elaboració al llarg del quadrimestre. Exposició oral al final del quadrimestre, el 29 de gener de 2026.
Exercicis pràctics del mòdul: Realització i lliurament setmanal o quinzenal, al llarg del quadrimestre.
c) Procediment de revisió de l'avaluació:
Un cop publicades les notes, els alumnes disposaran d'una setmana per a efectuar-ne la revisió sol·licitant cita amb els professors o professores corresponents.
d) Procés de recuperació:
Memòria del projecte del 1er quadrimestre: Recuperable en el termini màxim de 2 setmanes després de la data de lliurament programada. La recuperació consistirà en un nou lliurament de tota la memòria en cas d'avaluació negativa de la primera memòria lliurada.
Defensa oral del projecte del 1er quadrimestre: Recuperable en el termini màxim d'1 setmana després de la data de realització programada. La recuperació consistiràen efectuar de nou la defensa oral en cas d'avaluació negativa de la primera defensa oral realitzada.
Exercicis pràctics del mòdul: No recuperables.
Per a participar a la recuperació l'alumne/a haurà d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de l'avaluació total del mòdul. Per tant, haurà d'haver estat avaluat necessàriament en la data programada de la memòria (45%) i de la defensa oral (20%) del projecte de quadrimestre.
Només podrà participar en el procés de recuperació l'alumne/a que, no havent superat l'avaluació del mòdul (qualificació total mínima de 5,0), hagi obtingut una qualificació mínima total del mòdul superior a 3,5.
e) Condicions per a la qualificació ‘No avaluable’:
L’estudiant rebrà la qualificació de ‘No avaluable’ en lloc de ‘Suspens’ sempre que no hagi lliurat la Memòria del projecte del 1er quadrimestre ni realitzat la Defensa oral del projecte del 1er quadrimestre. L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d’avaluació.
f) Normativa de la UAB relativa al plagi i altres irregularitats en el procés d’avaluació:
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència delprocés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Les activitats d’avaluació qualificades amb 0 per irregularitats comeses per l’estudiant no es podran recuperar.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l’alumnat del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Date, C.J. (2003) An Introduction to Database Systems, 8th edition. Harlow, Essex, UK: Pearson Education Lted.. 1024 pp. (ISBN 978-0321197849)
Date, C.J. (2015) SQL and Relational Theory. How to Write Accurate SQL Code, 3rd. edition. Sebastopol, California: O'Reilly Media. 582 pp. (ISBN 978-1491941171)
Elmasri, R.B. and Navathe, S. (2015) Fundamentals of Database Systems, 7th edition. Harlow, Essex, UK: Pearson Education Lted.. 1272 pp. (ISBN 978-0133970777)
Faroult, S. (2006) The Art of SQL. Sebastopol, California: O'Reilly Media. 372 pp. (ISBN 978-0596008949)
Fu, Pinde and Sun, Jiulin (2010). Web GIS: Principles and Applications. Redlands, California: ESRI Press. 450 pp. (ISBN-10: 978-1589482456)
ISO/IEC (2006) ISO/IEC 13249-3:2006(E) – Text for FDIS Ballot Information technology - Database languages - SQL Multimedia and Application Packages - Part 3: Spatial, Geneva, Switzerland: International Organization for Standardization (ISO)
Longley, P.A.; Goodchild, M.F.; Maguire, D.J. and Rhind, D.W. (2015). Geographical Information Systems and Science, 4th edition. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons. 560 pp. (ISBN: 978-0470721445)
Moestl Vasilik, S. (2017) SQL Practice Problems: 57 beginning, intermediate, and advanced challenges for you to solve using a “learn-by-doing” approach. 144 pp. (ISBN 978-1520807638)
Molinaro, A. (2005) SQL Cookbook: Query Solutions and Techniques for Database Developers. Sebastopol, California: O'Reilly Media. 636 pp. (ISBN 978-0596009762)
Nunes, Joan (2012) Diccionari terminològic de sistemes d'informació geogràfica. Barcelona: Enciclopèdia Catalana i Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya. 551 pp. (ISBN 978-84-393-8863-0). Consultable en línia a http://www.termcat.cat/ca/Diccionaris_En_Linia/197
Nunes, Joan i Badia, Anna (2020) Sistemes d'Informació Geogràfica. Barcelona: Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya. (en preparació)
OGC (2011a) OpenGIS Implementation Standard for Geographic information - Simple feature access - Part 1: Common architecture (Version 1.2.1). Wayland, MA: Open Geospatial Consortium.
OGC (2011b) OpenGIS Implementation Standard for Geographic information - Simple feature access - Part 2: SQL option (Version 1.2.1). Wayland, MA: Open Geospatial Consortium.
Shekhar, S. and Chawla, S. (2003) Spatial Databases: A Tour, Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
Shekar, S. and Xiong, H. (eds.) (2008). Encyclopedia of GIS. New York: Springer. 1370 pp. (ISBN: 978-0387359755)
Zeiler, Michael (2010). Modeling Our World: The ESRI Guide to Geodatabase Concepts. 2nd edition. Redlands, California: ESRI Press. 308 pp. (ISBN: 978-1589482784)
Webs d'ajuda:
Tutorials SIG català (Open Model Sphere intro 00): https://youtu.be/rPWG0-DuXmc
Tutorials SIG català (Open Model Sphere intro 01): https://youtu.be/blPdP9ij1dQ
Tutorials SIG català (Open Model Sphere intro 02): https://youtu.be/rmftnefDnro
Tutorials SIG català (Install pgADMIN4):https://youtu.be/WO_lJsXZhKg
W3schools (SQL): https://www.w3schools.com/sql/
ArcGis Pro
Qgis
Postgre SQL + PostGIS
PgAdmin
SQL Power Architect
PgModeler
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLABm) Pràctiques de laboratori (màster) | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |