Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Dades Geoespacials

Codi: 43845 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Geoinformació OB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Jordi Cristobal Rosselló
Correu electrònic:
jordi.cristobal@uab.cat

Equip docent

Dolors Barrot Feixat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

El mòdul no té cap prerequisit específic, a part d'un mínim coneixement d'eines informàtiques bàsiques (Windows, Excel, Word) a nivell d'usuari.


Objectius

Proporcionar un coneixement avançat dels models de dades i estàndards de la informació geogràfica amb especial èmfasi en els estàndards internacionals, d'àmbit europeu (INSPIRE) i mundials (OGC e ISO), per a dades i metadades de la informació geoespacial.

A més, també es pretén que els alumnes adquireixin coneixements sobre els principis de representació de la informació geoespacial, orientada a l'elaboració de productes cartogràfics i a la publicació de la geoinformació en mitjans digitals (geoserveis per a aplicacions web i mòbils) i analògics (documents digitals imprimibles).

Cal destacar, que també es pretén incloure la revisió de principis i propietats dels sistemes de referència espacial, juntament amb la seva normativa i casos d'aplicació.


Resultats d'aprenentatge

  1. CA01 (Competència) Generar productes de geovisualització de dades geoespacials que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees.
  2. CA01 (Competència) Generar productes de geovisualització de dades geoespacials que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees.
  3. CA02 (Competència) Integrar tecnologies, serveis i aplicacions de la informació geoespacial per tal de proporcionar la solució òptima a cada cas.
  4. KA01 (Coneixement) Distingir les característiques dels models de dades estàndard per a les dades geoespacials, les variables visuals i les seves propietats preceptives, així com els principis i mètodes per produir mapes temàtics.
  5. KA02 (Coneixement) Seleccionar els models de dades i estàndards d'informació geoespacial i els principis de disseny cartogràfic adequats per compondre cartografies corporatives o públiques per a diferents mitjans de publicació analògica o digital.
  6. KA03 (Coneixement) Reconèixer la importància i utilitat de les metadades en la producció i l'ús de les dades geoespacials tenint en compte la responsabilitat ètica, la legislació i les implicacions socials de l'ús.
  7. SA01 (Habilitat) Determinar el format de les dades geoespacials i les variables visuals més apropiades per a cada producte o aplicació, en funció de les variables temàtiques que cal representar.
  8. SA02 (Habilitat) Dissenyar documents cartogràfics i, en general, productes de geovisualització de dades geoespacials, així com els processos de producció i de publicació per mitjans analògics i digitals.
  9. SA03 (Habilitat) Avaluar els diferents components de la qualitat de les dades geogràfiques, així com de les fonts, i identificar les limitacions dels diferents formats i estàndards de dades geoespacials.
  10. SA03 (Habilitat) Avaluar els diferents components de la qualitat de les dades geogràfiques, així com de les fonts, i identificar les limitacions dels diferents formats i estàndards de dades geoespacials.

Continguts

Models de dades i estàndards de la geoinformació

1.  Introducció.

La geoinformació.

L'estructura de les dades geogràfiques.

La visualització de la geoinformació.

2.  Sistemes de referència espacial.

3.  Producció de documents cartogràfics per a publicació digital o analògica.

Procés de producció del mapa topogràfic 1:5000.

Visualització i simbolització del mapa topogràfic.

4.  Normativa i estàndards de la informació geogràfica.

5.  Models de dades INSPIRE.

Models de dades estàndard per a les dades geoespacials.

Models de dades estàndards per a les metadades de la informació geoespacial.

6.  Serveis INSPIRE

Desenvolupament de la directiva: compartició de dades i serveis en xarxa

Ús dels serveis INSPIRE

Visualització i disseny de la geoinformació

1.  Principis bàsics de representació cartogràfica.

2.  Comunicació cartogràfica i visual. Les variables visuals i els elements de disseny gràfic.

Posició.

Forma.

       Orientació.

Color.

Textura.

Valor.

Mida.

3.  Modelització i tractament del color.

4.  Visualització de dades geoespacials.

5.  Cartografia temàtica.

Mapa de punts.

Mapa de coropletes.

Mapa de símbols graduats o proporcionals.

Cartodiagrames.

Mapa de fluxos.

Mapes combinats.

6.  Simbolització i semiologia cartogràfica.

7.  Disseny gràfic i cartogràfic.

Preparació del layout.

Creació de bookmarks.

La llegenda.

El mapa de situació.

Els marginals del mapa.

8.  Programari d'edició cartogràfica. Estructura i funcionalitat.

Programari lliure.

Programari comercial.

9.  Tractament i simbolització de dades ràster per a visualització i presentació cartogràfica.

Manipulació de ràsters.

Millora d'imatge.

Reclassificació de valors.

Mètodes de simbolització de dades ràster.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Exposició de conceptes bàsics i realització de pràctiques 36 1,44
Tipus: Supervisades      
Projecte de quadrimestre, exercicis 15 0,6
Tipus: Autònomes      
Realització d'exercicis pràctics. Estudi personal 69 2,76

El mòdul es desenvolupa mitjançant tres tipus d'activitats:

Activitats dirigides: Consisteixen en classes teòrico-pràctiques en aules informàtiques i inclouen la resolució de casos per mitjà d'exercicis pràctics guiats, aplicant com a metodologia principal l’aprenentatge basat en problemes. Les classes formen el fil conductor del mòdul. La seva funció és sistematitzar els  continguts, presentar estats de la qüestió de les matèries, aportar mètodes i tècniques per a la resolució de tasques i recapitular els coneixements objecte d'aprenentatge. Així mateix, generen i organitzen les necessitats de treball autònom de l'alumne per a ampliar continguts bàsics o desenvolupar continguts complementaris.

Activitats supervisades: Comprenen la realització d'un projecte de quadrimestre, consistent en un cas d'aplicació real, mitjançant hores de taller, treball autònom i tutories, el qual permet aplicar conjuntament els coneixements i habilitats tècniques dels continguts de tots els mòduls del quadrimestre. El projecte de quadrimestre constitueix per a l'alumne/a una fita i la demostració material d'haver assolit els objectius de tots els mòduls del quadrimestre i és la peça fonamental de l'avaluació, ja que a més del seguiment continuat de la seva realització, haurà de lliurar una memoria de síntesi del projecte i exposar-lo oralment.

Activitats autònomes: El treball autònom de l'alumne inclou el temps per a estudiar materials teòrics (articles, manuals, informes d’interès, etc.), cercar documentació i dades, realitzar exercicis d'ampliació de continguts complementaris del mòdul i, en gran part, dur a terme el desenvolupament personal del projecte de quadrimestre.

Les activitats que no es puguin fer presencialment s’adaptaran a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els exercicis, projectes i classes teòriques es realitzaran a través d’eines virtulals, com tutorials, vídeos, sessions de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Defensa oral de treballs 20 6 0,24 CA01, CA02, KA02, KA03, SA01, SA03
Entrega d'informes/treballs 45 13,5 0,54 CA01, CA02, KA01, KA02, SA01, SA02, SA03
Realització d'exercicis pràctics 35 10,5 0,42 CA01, KA01, KA03, SA02, SA03

En cas que les activitats d’avaluació no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

AVALUACIÓ CONTINUADA. Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única. 

a) Procés i activitats d'avaluació:

L'avaluació del mòdul es basa principalment en la realització del projecte de quadrimestre, el qual és objecte de dues activitats d'avaluació. D'una banda, l'elaboració i lliurament de la memòria de síntesi del projecte i d'altra banda la defensa oral del projecte realitzat. Atès el contingut altament tècnic del mòdul, s'atribueix un pes del 45% a la memòria del projecte, ja que és el mitjà més adequat per a exposar els detalls tècnics amb tota la seva complexitat, i un pes del 20% a la defensa oral. L'avaluació es complementa amb un 35% de realització d'exercicis pràctics.

Si no s’indica el contrari, l’entrega dels exercicis és obligatòria. Per tal que els exercicis puguin fer mitjana amb el projecte, han de tenir una nota mitjana igual o superior a 5.

Tret que s'indiqui el contrari, totes les activitats d'avaluació (memòria del projecte de quadrimestre, exposició oral del projecte de quadrimestre, exercicis pràctics del mòdul) són individuals.

Les hores atribuïdes a cada activitat d'avaluació inclouen el temps destinat a l'elaboració dels mitjans materials d'avaluació de cada activitat (memòria, presentació, etc.).

b) Programació d'activitats d'avaluació:

Memòria del projecte del 1er quadrimestre: Elaboració al llarg del quadrimestre. Lliurament al final del quadrimestre, el 22 de gener de 2026.

Defensa oral del projecte del 1er quadrimestre: Elaboració al llarg del quadrimestre. Exposició oral al final del quadrimestre, el 29 de gener de 2026.

Exercicis pràctics del mòdul: Realització i lliurament setmanal o quinzenal, al llarg del quadrimestre.

c) Procediment de revisió de l'avaluació:

Un cop publicades les notes, els alumnes disposaran d'una setmana per a efectuar-ne la revisió sol·licitant cita amb els professors o professores corresponents.

d) Procés de recuperació:

Memòria del projecte del 1er quadrimestre: Recuperable en el termini màxim de 2 setmanes després de la data de lliurament programada. La recuperació consistirà en un nou lliurament de tota la memòria en cas d'avaluació negativa de la primera memòria lliurada.

Defensa oral del projecte del 1er quadrimestre: Recuperable en el termini màxim d'1 setmana després de la data de realització programada. La recuperació consistiràen efectuar de nou la defensa oral en cas d'avaluació negativa de la primera defensa oral realitzada.

Exercicis pràctics del mòdul: No recuperables.

Per a participar a la recuperació l'alumne/a haurà d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de l'avaluació total del mòdul. Per tant, haurà d'haver estat avaluat necessàriament en la data programada de la memòria (45%) i de la defensa oral (20%) del projecte de quadrimestre.

Només podrà participar en el procés de recuperació l'alumne/a que, no havent superat l'avaluació del mòdul (qualificació total mínima de 5,0), hagi obtingut una qualificació mínima total del mòdul superior a 3,5.

e) Condicions per a la qualificació ‘No avaluable’:

L’estudiant rebrà la qualificació de ‘No avaluable’ en lloc de ‘Suspens’ sempre que no hagi lliurat la Memòria del projecte del 1er quadrimestre ni realitzat la Defensa oral del projecte del 1er quadrimestre. L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d’avaluació.

f) Normativa de la UAB relativa al plagi i altres irregularitats en el procés d’avaluació:

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència delprocés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Les activitats d’avaluació qualificades amb 0 per irregularitats comeses per l’estudiant no es podran recuperar.


En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l’alumnat del procediment i la data de revisió de les qualificacions.

Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.


Bibliografia

Aguilera Arilla, María José [et al.]. Fuentes, tratamiento y representación de la información geográfica. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2003. 421 p. (Unidades Didácticas) ISBN 8436249046.

Bernabé, M. A.; Iturrioz, T. Elementos de diseño cartográfico. Universidad Politécnica de Madrid. Escuela Universitaria Ingeniería Técnica Topográfica, 1996. 305 p.

Dent, B.; Torguson, J. and Hodler, T. (2008) Cartography: Thematic Map Design. 6th edition. Boston: WCB/McGrawHill.

Maceachren, A. M.; Fraser Taylor, D.R.(ed.) (1994): Visualization in modern cartography. Elsevier.

Robinson, A.H.; Morrison, J.L.; Muehrcke, P.C. and Kimerling, A.J. (1987) Elementos de cartografía. Barcelona: Ediciones Omega. (trad. en castellà de la 5ª edició)

Santos Preciado, José Miguel. El tratamiento informático de la información geográfica. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2002. 380 p. (Cuadernos de la UNED) ISBN 8436246268.

Slocum, T. A. (2009): Thematic cartography and geovisualization. Prentice Hall.


Programari

ArcGis Desktop

ArcGis Pro

ArcGis Online

Qgis 

 


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLABm) Pràctiques de laboratori (màster) 1 Espanyol primer quadrimestre tarda
(TEm) Teoria (màster) 1 Espanyol primer quadrimestre tarda