Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Temes Avançats en Economia Aplicada

Codi: 43791 Crèdits: 9
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Recerca Aplicada en Economia i Empresa / Applied Research in Economics and Business OT 0

Professor/a de contacte

Nom:
Karen Davtyan Darchinyan
Correu electrònic:
karen.davtyan@uab.cat

Equip docent

Miguel Angel Lopez Garcia
Maria Cervini
Hector Sala Lorda

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Moduls 1 i 2 de MAREB


Objectius

Proporcionar una àmplia comprensió de les tècniques i temes avançats per a la recerca empírica en economia.


Competències

  • Analitzar, sintetitzar i avaluar críticament una determinada temàtica d'interès científic i/o problemàtica real, considerant les seves diferents perspectives i fonamentant els resultats obtinguts i les conclusions.
  • Comprendre, analitzar i avaluar els principals avanços científics i línies de recerca existents en l'àmbit de l'economia pública i aplicada contemporània en un context globalitzat amb la finalitat d'integrar-los en recerques científiques, projectes i/o polítiques de caràcter públic o privat. (Especialitat en Recerca en Economia Aplicada / Research in Applied Economics).
  • Elaborar i redactar projectes, informes tècnics i articles acadèmics en anglès, fent ús de la terminologia, l'argumentació, les habilitats de comunicació i les eines analítiques adequades a cada context, així com avaluar amb rigor aquells elaborats per tercers.
  • Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Que els estudiants posseeixin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigit o autònom.
  • Seleccionar i aplicar diversos models i/o marcs teòrics, metodologies i tècniques de recerca científica, fonts de dades i eines informàtiques adequades a la recerca aplicada en economia i empresa.
  • Treballar en equips de caràcter internacional i interdisciplinari.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar, sintetitzar i avaluar críticament una determinada temàtica d'interès científic i/o problemàtica real, considerant les seves diferents perspectives i fonamentant els resultats obtinguts i les conclusions.
  2. Aplicar de forma adequada les tècniques economètriques avançades necessàries per a l'obtenció de resultats empírics vàlids per al problema aplicat objecte d'anàlisi.
  3. Elaborar i redactar projectes, informes tècnics i articles acadèmics en anglès, fent ús de la terminologia, l'argumentació, les habilitats de comunicació i les eines analítiques adequades a cada context, així com avaluar amb rigor aquells elaborats per tercers.
  4. Plantejar problemes empírics i resoldre'ls amb les metodologies quantitatives economètriques més idònies pel que fa a qüestions macroeconòmiques i d'economia territorial.
  5. Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  6. Que els estudiants posseeixin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigit o autònom.
  7. Reconèixer i distingir els coneixements teòrics i empírics associats a l'economia pública, tant en els seus fonaments microeconòmics més avançats, com en l'aplicació a qüestions com el disseny impositiu o l'economia del medi ambient i l'avaluació social de projectes.
  8. Reconèixer i distingir els coneixements teòrics i empírics associats a les qüestions d'eficiència i equitat en l'economia, i com poden contribuir al desenvolupament econòmic de les societats.
  9. Reconèixer i distingir els coneixements teòrics i empírics associats al funcionament macroeconòmic del mercat laboral.
  10. Resoldre problemes i desafiaments socioeconòmics globals en un context de creixent integració de l'economia mundial aplicant l'anàlisi econòmica.
  11. Treballar en equips de caràcter internacional i interdisciplinari.

Continguts

Econometria avançada

Temes:

1. Especificació i heteroscedasticitat

2. Autocorrelació i estimador ML

3. Endogeneïtat, IV i 2SLS

4. Models de sèries temporals univariants

5. Models de sèries temporals multivariants

6. Models de dades de panell estàtics

7. Models de dades de panells dinàmics

8. Models d'elecció discreta

9. Models Tobit i selecció de mostres

10. Avaluació de polítiques: RCT, Diff-in-Diff i RDD

 

Economia pública

Temes:

1. Un marc d’anàlisi normatiu

2. Imposició de mercaderies

3. Impost sobre la renda

4. Evasió fiscal

5. Eficiència intertemporal

6. Seguretat social

7. Fiscalitat i creixement econòmic

 

Macroeconomia laboral

Temes:

1- Oferta laboral i demanda laboral

2- Rigiditats salarials i el nou model keynesià

3- Models NAIRU

4- Teoria i estructuralisme de la reacció en cadena

5- Antiga i nova corba de Phillips

6- Corba salarial

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Dirigides 56,25 2,25 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Tipus: Supervisades      
Supervisades 33,75 1,35 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Tipus: Autònomes      
Autònomses 124,2 4,97 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11

Classes, redacció d’assaigs, tutorials, activitats d’estudi i investigació.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exàmens 70% 4,8 0,19 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Presentació i discussió d'assajos i problemes 30% 6 0,24 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11

La qualificació de cada unitat es basarà en un examen (70%) i un projecte de recerca/un assaig/exercicis (30%).

La qualificació global del mòdul es determinarà com la mitjana de les qualificacions finals obtingudes per a les unitats individuals del mòdul, ponderades pels seus ECTS. En particular, la qualificació global del mòdul es calcularà com una mitjana ponderada entre les qualificacions dels cursos d'Econometria Avançada (amb un pes de 7/9) i Economia Pública (amb un pes de 2/9). Si un estudiant no fa el curs d'Economia Pública sinó que fa el curs d'Economia Laboral, la qualificació del curs d'Economia Laboral (amb un pes de 2/9) en lloc de la qualificació d'Economia Pública s'utilitzarà per al càlcul de la qualificació global.

La qualificació global es calcularà amb les condicions següents:

• Cap de les qualificacions finals de les unitats individuals és inferior a 3,5;
• No més d'una de les qualificacions finals de les unitats individuals és inferior a 5,0.

En cas que no es compleixi alguna d'aquestes condicions, l'estudiant tindrà l'oportunitat de recuperar les unitats corresponents. A més, en cas que es compleixin les condicions però la qualificació mitjana ponderada global del mòdul sigui inferior a 5,0, l'estudiant tindrà l'oportunitat de recuperar la unitat individual qualificada amb menys de 5,0.

El format de la recuperació d'una unitat el determinarà el professor de la unitat i la qualificació màxima que es pot obtenir per cada unitat recuperada és 5,0. 

 

Calendari d'activitats d'avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens finals, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

"La programació de les proves d'avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d'avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l'estudiant afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent." Apartat 1 de l'Article 264. Calendari de les activitats d'avaluació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació (principalment algun examen/s final) han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova (https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/nou-reprogramacio-de-proves).

Procediment de revisió de les qualificacions

Un cop totes les activitats avaluatives del mòdul s’hagin acabat, s'anunciarà als estudiants el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals del mòdul. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió de l’avaluació d'acord amb la normativa de la Universitat.

Procés de Recuperació

"Per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les qual equivalgui a un mínim de dues terceresparts de la qualificació total del mòdul." Apartat 2 de l'Article 261. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Addicionalment, es requerirà que l’estudiant hagi assolit una nota mitja del mòdul comamínim de 3.5. 

La data d'aquesta recuperació serà degudament anunciada per la coordinació del programa. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà el mòdul amb una nota de 5. En cas contrari,  mantindrà la mateixa nota i l’estudiant suspendrà el mòdul.

Irregularitats en actes d'avaluació

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, s'ha de qualificar amb0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'un mateix mòdul, la qualificació final d'aquest mòdul és 0". Apartat 11 de l'Article 266. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

Qualificació “No avaluable”

Un alumne només pot obtenir un "No Avaluable" al mòdul sempre i quan no hagi participat en cap de les activitats d'avaluació dins d’aquest. Per tant, es considera que un estudiant que realitza alguna component d'avaluació ja no podrà optar a un "No Avaluable" en el mòdul.

 


Bibliografia

  • Cameron, A. and P. Trivedi (2005), Microeconometrics: Methods and Applications, Cambridge University Press
  • Greene, W. (2008), Econometric Analysis, 6th edition, Prentice Hall
  • Verbeck, M. (2004), A Guide to Modern Econometrics, 2nd edition, John Wiley and Sons
  • Wooldridge, J. (2003), Introductory Econometrics, Thomson
  • Train, K. (2009), Discrete choice methods with simulation, 2nd edition, Cambridge University Press
  • Atkinson, A.B. and J.E. Stiglitz (1980), Lectures on Public Economics, McGraw-Hill.
  • Hindriks, J. and G.D. Myles (2006), Intermediate Public Economics, MIT Press.  
  • Jha, R. (2010), Modern Public Economics, Routledge, 2nd edition.
  • Salanié, B. (2003), The Economics of Taxation, MIT Press. 
  • Henry, B.; Karanassou, M. and D. Snower (2000), “Adjustment Dynamics and the Natural Rate: an Account of UK unemployment”, Oxford Economic Papers¸ 52. pp. 178-203.
  • Karanassou,M., Sala, H. and D. Snower (2007), “The macroeconomics of the labor market: Three fundamental views”, Portuguese Economic Journal, vol. 6 (3), pp. 151-180.
  • Lindbeck, A. and D. Snower (1988), “The Insider-Outsider Theory of Employment and Unemployment”. Cambridge, Massachussets: MIT Press. Chapter  2.
  • Layard, P., Nickell, S.  and R. Jackman (1991), “ Unemployment: Macroeconomic Performance and the Labor Market”,  Oxford University Press. Chapters  1 and 9.
  • Karanassou, M., Sala, H. and D. Snower (2009), “Phillips Curves and Unemployment Dynamics: A Critique and a Holistic Perspective”, Journal of Economic Surveys, vol. 24 (1), pp. 1-51.
  • Blanchard, O. and L. Katz (1999), “Wage Dynamics: Reconciling Theory and Evidence”, American Economic Review Papers and Proceedings, vol. 89, 2. (NBER Working Paper 6924.)

 


Programari

  • Editor de textos (Word, Pages, LaTeX, ...).
  • Fulls de càlculs (Excel, Numbers, LaTeX, ...).
  • Presentacions (PowerPoint, Keynote, LaTeX, ...).
  • Programes estadístics/economètrics i/o de tractament de dades (Stata, R, Eviews, Python, ...).

Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLABm) Pràctiques de laboratori (màster) 30 Anglès segon quadrimestre tarda
(TEm) Teoria (màster) 30 Anglès segon quadrimestre tarda