Logo UAB

Polítiques Socials, Persones i Territori

Codi: 43662 Crèdits: 9
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Polítiques Socials i Acció Comunitària OB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Carolina Alejandra Muñoz Mendoza
Correu electrònic:
carolina.munoz@uab.cat

Equip docent

Ricard Goma Carmona
Ernesto Morales Morales
Ismael Iván Blanco Fillola
(Extern) Carlos Donaire
(Extern) Mariona Lladonosa

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits per cursar aquest mòdul.


Objectius

L'objectiu d'aquesta assignatura és que els alumnes realitzin exercicis concrets d'anàlisis de polítiques socials i la seva relació amb les persones i els seus territoris, a través d'eines d'observació i estudi sistemàtics que contribueixin a millorar polítiques i programes social-comunitaris.

A partir de l'anàlisi de les polítiques socials i la formes d'intervenció social territorial, relacionar per part de l'alumne, el rol dels professionals amb els seus impactes en els destinataris de les mateixes: les persones , la ciutadania organitzada del territori i la resta de serveis i administracions existents. 


Resultats d'aprenentatge

  1. CA11 (Competència) Avaluar fortaleses i debilitats pròpies per aplicar eines de prevenció i maneig de conflictes territorials al voltant de polítiques socials i accions comunitàries concretes.
  2. CA12 (Competència) Utilitzar eficaçment les tecnologies de la informació i la comunicació en la recollida, l'elaboració i la transmissió de coneixements sobre polítiques socials i acció comunitària.
  3. KA11 (Coneixement) Identificar les escales d'impacte territorial i individual/personal de les polítiques o programes socials i de les accions comunitàries.
  4. KA12 (Coneixement) Definir les principals respostes teòriques en la gestió de conflictes associats a polítiques socials i accions comunitàries, que reforcin els valors de convivència democràtica.
  5. SA11 (Habilitat) Aplicar eines d'anàlisi per a l'estudi de casos, que identifiquin i abordin conflictes territorials de polítiques socials i accions comunitàries concretes.
  6. SA12 (Habilitat) Seleccionar estratègies d'abordatge de conflictes comunitaris que promoguin la participació i l'empoderament dels actors implicats.

Continguts


• Polítiques socials i escales de desenvolupament a nivell territorial i individual.
• La intervenció individual, grupal i comunitària en el territori.
• Eines per a l'apoderament individual, grupal i comunitari.
• L'anàlisi de les polítiques socials des de la perspectiva comunitària.
• Eines per a la resolució de conflictes en l'àmbit comunitari.
• Aproximació a la transversalitat de les polítiques.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Visites d'estudi de cas, Classes magistrals, Xerrades de convidats/des, Debats, Observacions, Recorreguts, Caminades. 50 2 CA11, CA12, KA11, KA12, SA11, SA12
Tipus: Supervisades      
Exercicis d'aplicació teòric-conceptual i pràctica. 22,5 0,9 CA11, CA12, KA11, KA12, SA11, SA12
Tipus: Autònomes      
Lectures, Cerca d'informació, Observacions, Revisió i/o creació de materials escrits, didàctics o audiovisuals, Reflexions, notes i estudi personal, Redaccions, entre altres. 102,5 4,1 CA11, CA12, KA11, KA12, SA11, SA12

L'assignatura es fonamenta i aplica segons la "Metodologia de casos empírics" i més específicament, en "l'Anàlisi de casos amb finalitats formatius o pedagògics". L'eix central són els "estudis de casos pràctics", on els alumnes realitzaran visites presencials (de camp) a diferents territoris de Catalunya, per a conèixer experiències concretes de polítiques i programes socials-comunitaris, i els diversos actors involucrats.
Les activitats combinen classes teòric-conceptuals on hi haurà una especìfica sobre Metodologia d'estudi de casos pràctics, on els alumnes podran conèixer els seus fonaments, característiques i aplicacions, com un marc previ a les visites de camp. Les altres classes aborden enfocaments contemporanis d'anàlisi de la realitat social amb l'objectiu de donar un marc analìtic previ, que els alumnes hauran d'aplicar en els casos.
Posteriorment, es realitzen els Estudis de Casos Pràctics pròpiament tal, que inclouen una sessió de contextualització, les visites de camp, més una sessió d'anàlisi i tancament, on s'orienta els treballs finals que els alumnes hauran de lliurar.
En cada Estudi de cas, es combinen classes magistrals amb les visites de camp, lectures, exercicis grupals i/o individuals, i acompanyament per a la seva realització.
De forma prèvia a les visites, els alumnes hauran de buscar informació contextual dels territoris a visitar, més enllà de la que es aporti en l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe per a la complementació per part de l'alumnat de les Enquestes d'Avaluació de assignatures, casos pràctics i actuació del profesorat del màster.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exercici durant l'assignatura 20% 10 0,4 CA12, KA11, KA12
Exercici final Cas 6.1 40% 20 0,8 CA11, CA12, KA11, KA12, SA11, SA12
Exercici final Cas 6.2 40% 20 0,8 CA11, CA12, KA11, KA12, SA11, SA12

El sistema d'avaluació constarà de tres activitats avaluatives, una en la primera etapa de l'assignatura i les altres dos, al tancar cada Cas pràctic. La valoració d'ell o la docent vindrà determinada per uns criteris especìfics enfocats en la capacitat dels alumnes d'integrar tots els continguts abordats en les classes, les visitas, els materials complementaris i els debats generats amb el propi alumnat.
Previ a cada avaluació, els alumnes coneixeran els criteris especìfics sota els quals es valoraràn els seus treballs i s'assignarà la corresponent nota.
Els alumnes disposen dels espais al centre on s'imparteixen les classes per promoure l'intercanvi i reflexió compartida a l'hora de realitzar els seus treballs d'avaluació.
L'assistència a totes les activitats d'aquesta assignatura és 100% obligatòria, les absències a alguna d'elles haurà de ser justificada amb la Coordinació del Màster i, en cas de ser autoritzada, no podrà ser superior al 20%.
Es considerarà que un estudiant obté la qualificació de No Avaluable quan ha assistit a menys d'un 80% de les sessions del mòdul sense autorització de la Coordinación del Màster, encara que abans hagi presentat algun treball i aquest tingui una nota parcial assignada.

 


Bibliografia

Lectura: Libro “El empoderamiento: una acción progresiva que ha revolucionado la política y la Sociedad”

Autor: Marie-Helene Bacque; Carole Biewener

Editorial: Gedisa, 2016


Programari

Per cursar aquest mòdul no és necessari cap programari.


Grups i idiomes de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol tercer quadrimestre matí-mixt