Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Psicologia General Sanitària | OB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits, però es pressuposen els coneixements i les habilitats adquirides al llarg dels mòduls 1 i 2 del primer semestre: Fonaments científics i professionals de la Psicologia Sanitària i Entrenament en habilitats bàsiques del Psicòleg General Sanitari.
Un cop finalitzat el mòdul l'estudiant hauria de ser capaç de:
• Delimitar conceptualment que és la prevenció i la promoció de la salut. Identificar els diferents nivells de cadascuna d'elles.
• Identificar els diferents determinants que influencien els comportaments de risc i els comportaments promotors de la salut.
• Elaborar un diagnòstic psicosocial dels problemes de salut.
• Aplicar els principals models de planificació, disseny i avaluació de programes de promoció i educació per a la salut individual, grupal i comunitària.
• Analitzar críticament diferents programes d'educació, promoció de la salut i prevenció.
9.1. Plantejament i estratègies de la intervenció preventiva en violència de gènere
9.2. Prevenció de conductes addictives i consum de substàncies en adolescents.
9.3. Promoció de la salut mitjançant l'activitat física i l'alimentació.
9.4. Salut Laboral
Els programes concrets analitzats a l'apartat 9 poden ser objecte de canvis si la situació ho requereix.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes en grup partit | 20 | 0,8 | |
Classes magistrals | 36 | 1,44 | |
Tipus: Supervisades | |||
Treball supervisat | 11 | 0,44 | |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració del projecte | 76 | 3,04 | |
Estudi | 20 | 0,8 | |
Recerca bibliogràfica i lectura comprensiva | 50 | 2 |
La metodologia de l'asignatura es basarà en el desenvolupament seriat i coordinat d'un seguit d'activitats (dirigides, supervisades i autònomes) que guiaran a l'estudiant cap a l'assoliment dels resultats d'aprenentatge.
Activitat dirigida:
Les sessions de Docència Dirigida de l'assignatura es portaran a terme en
Activitat supervisada:
Activitat autònoma
El desenvolupament de les diferents tasques dirigides i supervisades fa imprescindible que l'estudiant vagi realitzant al llarg de tot el semestre l'activitat autònoma necessària per a la consecució dels resultats d'aprenentatge
Activitat autònoma:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1a-Prova escrita. Anàlisi Crítica de Programes 1 | 15 | 2 | 0,08 | 2, 5, 6, 8, 11, 12, 15 |
EV1b-Prova escrita. Anàlisi Crítica de Programes 2 | 5 | 2 | 0,08 | 2, 6, 8, 11, 12, 15 |
EV1c-Prova escrita. Anàlisi Crítica de Programes 3 | 10 | 2 | 0,08 | 2, 3, 4, 6, 8, 11, 12, 15 |
EV1d-Prova escrita. Anàlisi Crítica de Programes 4 | 10 | 2 | 0,08 | 2, 6, 8, 11, 12, 15 |
EV2-Projecte d'intervenció. Part escrita | 30 | 0 | 0 | 1, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 16 |
EV3-Reflexiò crítica | 10% | 0 | 0 | 6, 12, 13, 14, 16 |
EV4a - Projecte d'intervenció - Part oral. Avaluació dels tutors | 15% | 2 | 0,08 | 1, 7, 9, 10, 13, 14, 16 |
EV4b - Projecte d'intervenció - Part oral. Avaluació dels iguals | 5% | 2 | 0,08 | 1, 7, 9, 10, 13, 14 |
L'avaluació de l'assignatura conté evidències d'aprenentatge individuals i col·lectives, i es fa d'acord amb les Pautes d'avaluació de la Facultat de Psicologia.
Evidència d'aprenentatge individual:
EV1a - Es tracta d'una prova escrita relacionada amb el contingut sobre violència de gènere, amb un valor del 15% de la qualificació final que es portarà a terme durant la setmana en que es treballi aquest contingut. El retorn dels resultats es farà mitjançant l'aula moodle, una setmana desprès de la prova.
EV1b - Es tracta d'una prova escrita relacionada amb el contingut sobre salut laboral, amb un valor del 5% de la qualificació final que es portarà a terme durant la setmana en que es treballi aquest contingut. El retorn dels resultats es farà mitjançant una tutoria, tres setmanes desprès de la prova.
EV1c - Es tracta d'una prova escrita relacionada amb el contingut sobre prevenció de conductes addictives i del consum de substàncies, amb un valor del 10% de la qualificació final que es portarà a terme durant la setmana en que es treballi aquest contingut. El retorn dels resultats es farà mitjançant l'aula moodle, tres setmanes desprès de la prova.
EV1d - Es tracta d'una prova escrita relacionada amb el contingut sobre promoció de la salut mitjançant AF i dieta, amb un valor del 10% de la qualificació final que es portarà a terme durant la setmana en que es treballi aquest contingut. El retorn dels resultats es farà mitjançant l'aula moodle, el mateix dia de la prova.
Evidències d'aprenentatge grupals:
EV2 - S'avaluarà lapresentació escrita del projecte d'intervenció desenvolupat de forma grupal durant les sessions d'ABP. Tindrà un valor del 30% en la qualificació final de l'assignatura. El lliurament d'aquesta evidència es farà la setmana 15 mitjançant l'aula moodle de l'assignatura. El retorn dels resultats es farà mitjançant rúbrica, tres setmanes desprès de la prova.
EV3 - S'avaluarà la presentació escrita d'una reflexió crítica individual en relació al procés de disseny realitzat de forma grupal i els aprenentatges assolits. Tindrà un valor del 10%. El retorn dels resultats es farà mitjançant rúbrica, tres setmanes desprès de la prova.
EV4 - S'avaluarà la presentació oral del projecte d'intervenció desenvolupat. Aquesta evidència es subdivideix en dos subevidències:
EV4a - Els tutors han d'avaluar la presentació oral del projecte que realitza el grup la setmana 15. Tindrà un valor del 15% en la qualificació final de l'assignatura. El retorn dels resultats es farà a l'aula el mateix dia de l'evidència.
EV4b - Els iguals avaluaran la presentació oral del projecte dels seus companys. Tindrà un valor del 5% en la qualificació final de l'assignatura. El retorn dels resultats es farà a l'aula el mateix dia de l'evidència.
Definició d'estudiant avaluable: Un / a estudiant que hagi lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40%), constarà com a "avaluable".
Definició d'assignatura superada:
Nota Final = [(Nota EV1a × 0.15) + (Nota EV1b × 0.05) + (Nota EV1c × 0.10) + (Nota EV1d × 0.10) + (Nota EV2 × 0.3) + (Nota EV3 × 0.1) + (Nota EV4a × 0.15) + (Nota EV4b × 0.05)]
L'estudiant es considera APROVAT quan la Nota Final ponderada siguin ≥ 5.
Recuperació: S'estableix una recuperació final a la qual podran accedir aquells estudiants que hagin realitzat evidències d’avaluació amb un pes d’almenys 2/3 de la qualificació total (EV2 i EV4 incloses) i que hagin obtingut una qualificació final ponderada entre 3,5 i 4,9. La recuperació consistirà en un treball escrit individual relacionat amb tots els continguts de l'assignatura. En cap cas la recuperació servirà per pujar nota si l'assignatura està aprovada.
En aquesta assignatura no es contempla la possibilitat d'avaluació única.
En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Anguera, Maria Teresa, Chacón, Salvador. y Blanco, Angel. (Eds.) (2008). Evaluación de programas sociales y sanitarios: Un abordaje metodológico. Madrid: Síntesis.
Borrell, C., Garcia-Calvente, M. y Martí-Boscà, J. V. (2004) La salud pública desde la perspectiva de género y classe social. Gaceta Sanitaria 18 (Sup 1): 2-6
Bartholomew, L.Kay; Parcel, Guy.S.; Kok, Gerjo; & Gottlieb, Nell.H. (2000). Intervention Mapping. New York: Mcgraw Hill.
Chacón, Salvador., Anguera, Maria Teresa., Pérez-Gil, Jose Antonio y Hogado, Fco Pablo (2002). A Mutual Catalytic Model of Formative Evaluation: The Interdependent Roles of Evaluators and Local Practitioners. Evaluation. The International Journal of Theory, Research and Practice, 8 (4). 413-432.
Chacón-Moscoso, Salvador, Sanduvete, Susana, Portell, Mariona, y Anguera, Maria Teresa (2013). Reporting a program evaluation: Needs, program plan, intervention, and decisions. International Journal of Clinical and Health Psychology, 13(1), 58-60.
Fantova, Fernando (2003): Perspectivas en gestión de servicios sociales. En: http://www.bolunta.org/publicaciones/
Fantova, Fernando (2005). Manual para la gestión de la intervención social. Madrid: Editorial CCS.
Fernández-Ballesteros, Rocio (Ed) (1995). Evaluación de programas. Una guía práctica en ámbitos sociales, educativos y de salud. Madrid: Síntesis (CAP. 2)
Green, Lawrence W. & Kreuter, Marshall W. (1991). Health Promotion Planning. An Educational and Environmental Approach. Mountain View: Mayfield Publishing Company
Guba, Egon G., & Lincoln, Yvonna S. (1989). Fourth generation evaluation. Newbury Park, CA: Sage Publications.
Morrison, Val; Bennett, Paul (2008). Psicología de la Salud. Madrid: Pearson Educación. Prentice Hall.
Padilla, J. (2019). A quien vamos a dejar morir.Madrid: Capitan Swing
Pawson, Ray; Tilley, Nick (1997) Realistic Evaluation, Sage.
Pineault, Raynald, Daveluy, Carole (1995), La Planificación Sanitaria. Conceptos, métodos y estrategias. Madrid: Masson. (1ª ed. 1987) La planificació de la santé. Concepts, Méthodes, Stratégics. Montréal:Agence d’Arc Inc. (CAP. 1)
Ruiz, M.T. (2009). Sesgos de género en la atención sanitaria.Escuela Andaluza de Salud Publica
Veney, James E. y Kaluzny, Arnold D. (2004). Evaluation and decision making for health services. Washington: BeardBooks.
Villamarin, Francisco; Alvarez, Maria (1998). Modelos sociocognitivos en promoción de la salud: un analisis conceptual. Psicologemas, 12 (24), 161-204.
Wholey, Joseph S., Hatry, Harry P. & Newcomer, Kathryn E. (Eds.) (2004). Handbook of practical program evaluation. San Francisco: Jossey-Bass.
Aquesta assignatura no utilitza programari específic
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura