Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Psicologia General Sanitària | OB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits, però es pressuposen els coneixements i les habilitats adquirides al llarg dels mòduls precedents així com en el grau de psicologia.
Es molt important un coneixement mínim d’anglès a nivell de lectura per a poder comprendre les lectures recomanades que proposen els professors.
Un cop finalitzat el mòdul l'estudiant hauria de ser capaç de:
Aquesta assignatura s'estructura en el següents continguts:
1. Anàlisi biopsicosocial de la cronicitat, l'envelliment, i la discapacitat
L'impacte dels factors culturals i socials en la cronicitat, l'envelliment, i la discapacitat. Marcs conceptuals.
Situacions crítiques associades a l'envelliment i dinàmiques familiars.
La discapacitat (sensorial, cognitiva i motora) i les seves implicacions.
La prevenció i l'atenció primerenca en la discapacitat.
2. Avaluació i intervenció psicològica en la cronicitat, la discapacitat i l'envelliment en diferents contextos (individual, familiar, educatiu i social): Models i pràctica basada en l'evidència.
Cures de llarga durada i atenció centrada en la persona. Intervencions amb cuidadors familiars i amb professionals, i prevenció del maltractament.
La inclusió social de les discapacitats: Barreres psico-socio-comunicatives.
Recursos Tècnics i Estratègies psicoeducatives generals i especifiquis en els diferents contextos. Recursos Associatius i circuits assistencials públics d'atenció sanitària, educativa i social de la cronicitat, la discapacitat i l'envelliment.
Envelliment: àmbits d'intervenció i recursos i suport social.
3. Avaluació i Intervenció neurocognitiva i conductual
Intervenció neurocognitiva i conductual en l'envelliment i en les demències.
Intervenció neurocognitiva i conductual en els trastorns del desenvolupament en la discapacitat.
Tècniques de tractament psicològic en atenció primerenca per a les persones amb discapacitat intel·lectual i les seves famílies.
4. Avaluació i intervenció psicològica:
4.1 Avaluació i intervenció psicològica en la psicopatologia associada a l'envelliment i la discapacitat
Consideracions relacionades amb l'avaluació psicopatològica de les persones grans. Dèficits cognitius i funcionals en l'envelliment normal i patològic.
Instruments psicomètrics d'avaluació (psciopatològica, cognitiva, funcional).
Trastorns psicosomàtics i funcionals; Trastorns d'ansietat; Trastorns afectius; Trastorns del son. Altres trastorns mentals.
4.2 Avaluació i intervenció psicològica en malalties cròniques
Estrès i adaptació. Afrontament de l'adversitat.
Aplicacions del Mindfulness en Psicologia de la Salut.
Dolor i fibromiàlgia. Teràpia d’activitat en la Natura
Reaccions psicològiques i intervenció psicològica en la discapacitat adquirida.
Psicooncologia. Camps d'intervenció i tipus d'intervenció psicològica.
Malaltia del final de la vida. Cures pal·liatives. Avaluació e Intervenció psicològica.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Aprenentatge Basat en Problemes (ABP) | 18 | 0,72 | 1, 3, 4, 8, 14, 17 |
Classes magistral | 36 | 1,44 | 2, 3, 4, 6, 15, 18 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 11 | 0,44 | 6, 7, 12, 15, 18 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració del projecte del cas (ABP) | 66 | 2,64 | 4, 8, 11, 13, 14, 17 |
Estudi personal | 40 | 1,6 | 7, 13, 15 |
Recerca bibliogràfica i lectura comprensiva | 30 | 1,2 | 15, 18 |
Aquesta assignatura es desenvoluparà a través de classes magistrals tipus conferències i classes pràctiques basades en l’Aprenentatge Basat en Problemes (ABP) amb suport de TICs a on es pretén generar una dinàmica activa de treball amb els alumnes.
Cadascun dels àmbits d'aquesta assignatura serà impartit per diferents professors especialistes en la matèria de forma coordinada.
Cada professor proporcionarà els recursos necessaris i assignarà diferents tasques a realitzar pels alumnes, on es valorarà la reflexió crítica i la participació activa de l'alumne, posant en comú les tasques realitzades.
Les activitats que es duran a terme i que guiaran a l'estudiant per tal d'assolir els diferents objectius d'aprenentatge són de tres tipus: dirigides, supervisades i autònomes.
Activitat dirigida:
Les sessions de docència dirigida es portaran a terme en dos tipus de grups:
- grups 1/2: Classes magsitrals amb o sense suport multimèdia i/o amb debats i discussions grupals.
- grups 1/4: Classes en grups partits, a on es divideix el grup en quatre subgrups, per tal de poder treballar en grups reduits sota el principi d'aprenentatge basat en problemes (ABP) que permetrà a l'estudiant autoavaluar el seu aprenentatge i adquirir les habilitats, competències i actituds proposades en el programa pròpies del profesional de la Psicologia General Sanitària.
Els objectius d’aprenentatge de les classes pràctiques en grup reduit es basaran en la resolució de dos casos pràctics. Aquestes activitats seguiran l’enfocament docent de l’Aprenentatge Basat en Problemes (ABP) i es portaran a terme a partir d’un grup de treball. Hi haurà 9 sessions de 2 hores de duració de docència presencial.
En aquest curs s'ha dissenyat dos casos d'ABP (cas 1, 5 sessions i cas 2, 4 sessions). En les sessions de docència presencial (treball dins de l’aula), el professor tutoritzarà el treball portat a terme pel grup de treball, proporcionant les orientacions necessàries per a la realització de les diferents activitats que comportin la resolució dels casos, oferint pautes i guies per desenvolupar el treball i assessorarà sobre el procés d’aprenentatge. Les sessions no presencials (treball fora de l’aula) tenen com a objectiu el desenvolupament del treball autònom dels grups de treball. Els alumnes elaboraran actes de les sessions de treball de classe, hauran de presentar i defensar oralment cada cas d'ABP presentat i hauran de lliurar un mapa concceptual de cadascun dels casos.
Activitat supervisada
Es durà a terme a través de tutories presencials (horaris de d'atenció del professor) o mitjantçant l'aula moodle.
Activitat autònoma:
El desenvolupament de les diferents tasques dirigides i supervisades va acompanyat per part de l'estudiant d'una activitat autònoma de treball al llarg de tot el semestre que és fonamental en l'assoliment dels diferents resultats d'aprenentatge.
Aquesta activitat autònoma està estructurada en la lectura selectiva i comprensiva de textos (material obligatori i avaluable, i material secundari -no avaluable-), tant de fonts primàries com secundaries; elaboració del treball (elaboració i presentació de l'estudi de cas a través de la metodologia ABP que inclou l'elaboració del treballescrit i la presentació del mateix (power point) i estudi (confrontació del materials proporcionats a les classes magistrals -conferències- amb manuals de la materia, així com elaboració de resums, esquemes, mapes conceptuals, etc.)
Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposta poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L'equip docent detallarà a través d'l'aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual / on-line de les diferents activitats dirigides i d'avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1: Prova escrita individual | 40% | 2 | 0,08 | 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 12, 13, 14, 17, 18, 19 |
EV2: Defensa oral dels casos d'ABP | 40% | 2 | 0,08 | 1, 7, 8, 10, 11, 14, 15, 17, 18 |
EV3: Informe escrit del diferents casos d'ABP (Presentación Power Point, Mapa conceptual) | 10% | 2 | 0,08 | 3, 4, 8, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 19 |
EV4: Participació activa en activitats programades i presentació de les actes dels casos d'ABP | 10% | 18 | 0,72 | 5, 8, 12, 14, 15, 18 |
Aquesta assignatura s'avalua a través de quatre evidències d'aprenentatge:
Codi Evidència |
Denominació |
Pes |
Format (oral, escrit o ambdós) |
Autoria (individual, col·lectiva o ambdues) |
Via (presencial, virtual o ambdues) |
EV1 |
Evidència 1. Prova escrita |
40% |
escrit |
individual |
presencial |
EV2 |
Evidència 2. Defensa oral dels casos d'ABP |
40% |
oral |
ambdues |
presencial |
EV3 |
Evidència 3. Informe escrit del diferents casos d'ABP (Presentación Power Point, Mapa conceptual) |
10% |
escrit |
ambdues |
virtual |
Ev4 |
EV4: Participació activa en activitats programades i presentació de les actes dels casos d'ABP |
10% |
ambdós |
ambdues |
presencial |
Respecte a l'evidència 1, a més del contingut impartit a classe, els professors proporcionaran lectures obligatòries (avaluables) que seran avaluadas en una prova escrita.
Per a les evidències 2,3 i 4, l'assistència a classe és obligatòria, ja que son activitats d'avaluació continuada al llarg de tot el curs.
Criteris d'avaluació:
La nota final de l'assignatura està situada entre 0 i 10.
Es considerarà que un/una estudiant ha superat l'assignatura si en el conjunt de les diferents evidències obté una puntuació igual o superior a 5 i com a mínim en l'evidència 1 (prova escrita tipus test) ha obtingut un 2. L'alumnat que NO presenti totes les evidències NO superarà l'assignatura, malgrat que en el còmput global la nota sigui igualo superior a 5.
Un cop superada l'assignatura (nota ≥ 5) NO es poden establir sistemes per millorar la qualificació final.
Un/a estudiant que hagi lliurat evidències d’aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) constarà
com “avaluable”.
Observació: Les notes, abans de la reuperació s'expressen amb un únic decimal, i es realitza l'arrodoniment al següent nombre enter en el cas que aquest permeti un canvi qualitatiu de la nota quan tan sols està a una dècima. Per exemple:
APROVAt= 4,85 (4,9=5,0); NOTABLE= 6,85 (6,9=7,0); EXCEL.LENT=8,85 (8,9=9,0)
La prova de recuperació només la podran fer aquells/aquelles estudiants que tinguin una qualificació d'avaluació continuada major o igual o 3,5 punts, però inferior a 4,9. Per tal de poder optar a aquesta prova cal que l'alumnat hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitatsel pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 partsde la qualificació total de l'assignatura.
Aquesta prova de recuperació consistirà en preguntes escrites corresponents a l'evidència 1 (examen tipus test) i no serveix per a pujar nota si un/una estudiant ja l'ha aprovat. No es poden recuperar les evidències 2, 3 i 4 donat que son activitats d'avaluació continuada al llarg del curs.
La nota màxima que pot obtenir un/una estudiant que realitza la prova de recuperació en el global de l'assignatura és un 5.
Per a poder fer aquestes evidències es requereix la presència (assistència) de l'alumnat en les diferents activitats proposades.
No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avaluï mitjançant una única prova de síntesi no recuperable
Donat el contingut de l'assignatura i la seva metodologia docent, aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
Per a les diferents evidències el professorat donarà retorn o feedback de les mateixes. Veure la següent taula:
Tipus de Retorn |
EV i TIPUS |
SETMANA |
Eina digital |
EV1 comentari general al campus |
19,20 |
A l’aula |
EV 2, comentari oral |
7, 14, 15 |
A l’aula |
EV 3, comentari oral |
7, 14, 15 |
A l’aula |
EV4, comentari oral |
4,5,6,1011,13, |
Tutoria |
Relacionat amb totes les evidències, al moment de forma oral o escrita |
Al llarg de tot el curs |
CÒPIA O PLAGI: Segons l’Art 116, punt 10 Normativa UAB, en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi,...) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest
acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura/mòdul, la qualificació final serà 0.
Per a més informació. El document amb les pautes d'avaluació de la Facultat es troba en http://www.uab.cat/doc/DOC_avaluaciotulacions1819
Ús de la IA: En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Al ser una matèria de contingut molt divers, els diferents professors aniran proporcionant bibliografia específica i seleccionada per a cadascun dels diferents àmbits i temes tractats en aquesta assignatura. Algunes d'aquestes lectures seràn de caràcter obligatori, i per tant, avaluables en la prova escrita (Evidència 1). S'especificarà en cada moment si una lectura específica és optativa o obligatòria i per tant avaluable.
No aplicable.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SCCmRD) Seminaris de casos clínics (màster RD) | 111 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SCCmRD) Seminaris de casos clínics (màster RD) | 112 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SCCmRD) Seminaris de casos clínics (màster RD) | 113 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SCCmRD) Seminaris de casos clínics (màster RD) | 114 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |