Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Antropologia: Recerca Avançada i Intervenció Social | OT | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits per a cursar aquest mòdul.
Aquest mòdul forma part de l'Especialitat E1 ("Investigació etnogràfica i transcultural") i es desenvolupa al llarg de tot el curs.
Objectius:
El mòdul es divideix en 5 blocs.
Bloc 1. La noció de persona a l'Àfrica Central, l'Amèrica tropical i la India
Bloc 2. Parentiu i investigació etnogràfica.
Bloc 3. (Im)mobilitats, turismes i enfocaments etnogràfics.
Bloc 4. Identitats, nacionalitat i drets de ciutadania
Bloc 5. Migracions marroquines a Europa: entre dues ribes.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Anàlisi de documentació etnogràfica i audiovisual | 7 | 0,28 | 7, 9 |
Classes magistrals i expositives | 68 | 2,72 | 5, 7, 10 |
Estudi personal | 60 | 2,4 | 7, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Anàlisi d'articles / informes d'interès | 36 | 1,44 | 1 |
Presentació / exposició oral de treballs | 15 | 0,6 | 4, 8 |
Tutories | 24 | 0,96 | 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de treball | 40 | 1,6 | 1, 8 |
Lectura d'articles / informes d'interès | 50 | 2 | 5, 7, 11 |
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Asisstència i participació activa a classe | 20% | 0 | 0 | 3, 5, 7 |
Lliurament d'informes / treballs breus | 30% | 0 | 0 | 1, 4, 6, 8, 10 |
Redacció d'un assaig | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 8, 9, 11 |
Aquest apartat de la Guia Docent conté tota la informació relacionada amb el procés d’avaluació del mòdul.
Avaluació del mòdul
Es porta a terme un sistema d’avaluació continuada que inclou tres metodologies:
És fonamental respectar els terminis de lliurament.
Cada docent determinarà la fórmula d’entrega dels treballs (a través del campus virtual, del correu electrònic, en paper –presencialment o a la seva bústia del Departament-). El professorat comunicarà el resultat de l’avaluació mitjançant les vies establertes i obrirà un termini de revisió per consultes abans de comunicar-les al coordinador de cada mòdul pel tancament de les actes.
Amb caràcter general, la no presentació de qualsevol de les evidències d’avaluació suposarà la qualificació de “No avaluable”. En casos excepcionals, degudament justificats, la comissió del programa del màster podrà resoldre un procediment alternatiu d’avaluació.
Criteris generals:
L’avaluació s’entén com un procés continu que s’estén durant tot el període lectiu.
Les qualificacions utilitzades seran en l’escala 0-10 amb un únic decimal. Per considerar superada l’assignatura caldrà obtenir una nota mínima de 5,0 com nota mitjana resultant de les notes obtingudes en cada una de les activitats avaluades, considerant el percentatge de cadascuna d’elles en la nota final. Una vegada superada l’assignatura, aquesta no podrà ser objecte d’una nova avaluació.
La programació de les activitats d’avaluació no es podrà modificar, exceptuant que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat. En aquest cas, es proposarà una nova programació dins del període lectiu corresponent.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació. La qualificació de “No avaluable” en l’acta final d’avaluació implica exhaurir els drets inherents a la matrícula de l’assignatura o el mòdul, encara que el “No avaluable” no comptarà a l’expedient acadèmic.
Plagi: qui dugui a terme irregularitats o frau acadèmic (plagi, ús no autoritzat / declarat d’eines d’Intel·ligència Artificial, etc.) que puguin conduir a una alteració significativa de la qualificació de qualsevol evidència, rebrà un 0 com a nota de la mateixa, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats a les proves d'avaluació d'un mateix mòdul, la qualificació final d'aquest mòdul serà 0.
El model d' ús de la IA ésel 2, de forma que s'exigeix transparència i un ús pactat, crític i limitat. Quan hi hagi sospita de que l'alumnat ha fet servir IA per generar documents avaluables de forma il·lícita, el docent es reserva el dret de avaluar aquests coneixements per una via alternativa (per exemple, prova oral).
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixenles eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pugui accedir
Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.
Bibliografia general de referència. Els llistats detallats per blocs estaran disponibles al Moodle del mòdul.
AADD (2006). Qu’est-ce qu’un corps?. Afrique de l’Ouest / Europe Occidentale / Nouvelle Guinée / Amazonie, Paris: Musée du Quai Branly / Flammarion.
BARTH Fredrick. (1976 [1969]). “Introducción” a F. Barth (ed) Los grupos étnicos y sus fronteras, México: F.C.E., pp.9-49.
BASTIDE Roger. (1993 [1971]). “Le principe d’individuation (contribution à une philosophie africaine)”. En: Dieterlen G. (ed.) La notion de personne en Afrique noire. Paris: Éditions L’Harmattan: 34-43.
BRUBAKER, Rogers & COOPER, Frederick (2000). Beyond “identity”. Theory and Society. 29 (1-47)
CARRITHERS Michael.; COLLINS Steven.; LUKES Ssteven. (eds) (1985). The Category of the Person. Anthropology, Philosophy, History, Cambridge: Cambridge University Press.
CAGIAO, Jorge. Micronacionalismos ¿No seremos todos nacionalistas?. Madrid: Libros La Catarata, 2018.
CLUA i FAINÉ, Montserrat. “Las mezclas no caben en el nacionalismo: el caso catalán”, en Ventura Oller (ed.), Fronteras y mestizajes. Sistemas de clasificación social en Europa, América y África, Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona, Publicacions d'Antropologia Cultural, nº26, 2010:41-56.
CLUA i FAINÉ, Montserrat. (2018). "Los límites de la humanidad compartida: colonialismo, esclavitud y racismo en Cataluña", en Montserrat Ventura i Oller, Josep Lluís Mateo, Montserrat Clua i Fainé (eds.), Humanidad: categoría o condición: un viaje antropológico, pp. 287-311.
COHEN, Erik, COHEN, Scott A. (2012). Current sociological theoriesand issues in tourism. Annals of Tourism Research, (39) 4: 2177-2202.
CONNOR, Walker. “El caos terminológico (“una nación es una nación, es un Estado, es un grupo étnico, es…”), en Etnonacionalismo, Madrid: Trama editorial, 1998: 85-111.
DESCOLA Phillipe. (2004).“Las cosmologías indígenas de la Amazonía” in A. Surrallés y P. García Hierro (eds) Tierra adentro. Territorio indígena y percepción del entorno, Copenhague: IWGIA, doc.Nº39, pp.25-35.
DUMONT Louis. (1975). Introducción a dos teorías de antropologia social. Barcelona: Anagrama. Parte 3 (p 91-139).
ERIKSEN, Thomas Hylland (2002 [1993]). Ethnicity and Nationalism. London: Pluto Press.
ERIKSEN, Thomas Hylland. (2020) “Ideological overheating. Openness and closure, fear and loathing in the 21st century world”, Revista d’Etnologia de Catalunya, Nº45: pp. 18-29 (versió en català). https://cultura.gencat.cat/ca/departament/estructura_i_adreces/organismes/dgcpt/07_publicacions/rec/
ESTEBAN Mari Luz (2004). Antropología del cuerpo. Género, itinerarios corporales, identidad y cambio, Barcelona: Ediciones Bellaterra.
FONS Virgínia. (2005). “Concepto de persona en África central”. Oráfrica. Revista de Oralidad Africana. Ceiba (Laboratorio de Recursos Orales), 1, pp. 21-38.
FONSECA Claudia. (2004). "Pautas de maternidad compartida en grupos populares de Brasil", en Diana Marre y Joan Bestard (eds.), La adopción y el acogimiento. Presente y perspectivas. Estudis d'Antropologia Social i Cultural, 13. Universidad de Barcelona, pp: 91-116.
GODELIER Maurice & PANOFF Michel (1998). « Introduction ». En: La production du corps. Paris: Editions des Archives Contemporaines, pp.xi-xxv.
GONZÁLEZ ECHEVARRÍA, Aurora; GRAU REBOLLO, Jorge; VALDÉS GÁZQUEZ, María (Eds). (2020). Cultura, Parentesco y Parentalidad. GRAFO, Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). 326 páginas.
GONZÁLEZ ECHEVARRÍA, Aurora et al. (2010).“Sobre la definición de los dominios transculturales. La Antropología del Parentesco como teoría sociocultural de la procreación”, Alteridades, 20 (39), pp. 93-106.
HALL, Stuart. (2019.)El triángulo funesto. Raza, etnia, nación. Madrid: Traficantes de sueños. https://www.traficantes.net/sites/default/files/pdfs/TDS_map55_El%20triangulo%20funesto_final_interior.pdf
HÉRITIER Françoise. (1996). “La vinculación a la estirpe. Reflexiones sobre losnuevos modos de procreación”, en F. Héritier, Masculino / Femenino. El pensamiento de la diferencia. Barcelona: Ariel, pp: 249-272.
KOSELLECK, Reinhart (1993 [1979]) “Sobre la semántica histórico-política de los conceptos contrarios asimétricos”, Futuro pasado. Para una semántica de los tiempos históricos, Barcelona: Paidós: 205-250.
LA FONTAINE Jean. (1985). "Person and individual: some anthropological reflections" in M. Carrithers et al. (eds) The category of the person, Cambridge: Cambridge University Press, pp. 123-140.
LATOUR, Bruno: “Crisis”, Nunca fuimos modernos, Buenos Aires: Editorial Siglo XXI, 2007 (1991):1-12.
LEWIS Oscar. (1965). The children of Sanchez. Harmondworth: Penguin Books.
LÓPEZ GARCÍA, Bernabé; BERRIANE, Mohamed (dir.) (2004). Atlas de la emigración marroquí en España, Madrid: Taller de Estudios Internacionales Mediterráneos - Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales - UAM Ediciones.
MARTÍNEZ MAURI Mònica. (2015). "Navegantes, autoridades indígenas y turistas en Panamá. Los efectos del turismo sobre el control territorial de las áreas marítimas del pueblo guna". Letras Verdes, 18: 4-26
MATEO DIESTE, Josep Lluís (2013). “Estrategias matrimoniales y parentesco entre las clases populares del norte de Marruecos y la emigración a Cataluña”, Revista Internacional de Sociología, vol. 71, nº 2, pp. 415-439
MATEO DIESTE, Josep Lluís (2021). “Ruqya and the olive branch: A bricoleur healer between Catalonia and Morocco”, Annabelle Böttcher, Birgit Krawietz (eds.), Islam, Migration and Jinn. Spiritual Medicine in MuslimHealth Management. Cham: Palgrave-MacMillan, pp. 99-120.
MELHUUS Merit. (2010). “Hijos sin madres, padres desconocidos y otros problemas de filiación. Hechos reprouctivos e imaginaciones procreativas en Noruega. La historia oficial – y algo más”, en V. Fons, A. Piella y M. Valdés (eds.) Procreación, crianza y género. Aproximaciones antropológicas a la parentalidad. Barcelona: PPU, pp: 27-42.
MULLINGS, Leith. «Interrogando El Racismo. Hacia Una Antropología Antirracista». Revista CS, n.º 12 (diciembre 2013), 325-75. https://www.icesi.edu.co/revistas/index.php/revista_cs/article/view/1683
PIELLA VILA, Anna y URIBE, José M. Coord. (2019) Escenarios de Parentalidad. AIBR, Revista de Antropología Iberoamericana. Volumen 14, Núm. 3, Septiembre - Diciembre, 2019. ISSN: 1695-9752. EISSN: 1578-9705. https://www.aibr.org/antropologia/netesp/1403.php
REIG, Alejandro; NORUM, Roger (2018). Migrantes. Barcelona: Ediciones Ekaré.
ROSS C., MIROWSKY J. & RAJULTON S. (2010). “Powerlessness and the Amplification of Thread: Neighboorhood Disadvantage, Disorder and Mistrust”. AmericanSociological Review, 66: 568-91.
ROY, Oliver. (2003). El islam mundializado. Los musulmanes en la era de la globalización. Barcelona: Edicions Bellaterra.
SALAZAR, Noel B. (2006). Antropología del turismo en países en desarrollo: análisis crítico de las culturas, poderes e identidades generados por el turismo. Tabula Rasa, (5): 99-128.
SALAZAR, Noel. B. (2010). Towards an anthropology of cultural mobilities. Crossings: Journal of Migration & Culture, 1(1): 53-68.
SHELLER, Mimi, and URRY, John. (2006). The new mobilities paradigm. Environment and planning A, 38(2): 207-226.
SAYAD, Abdelmalek. (2010). La doble ausencia. De las ilusiones del emigrado a los padecimientos del inmigrado. Barcelona: Anthropos.
STORM, Eric, AL TUMA, Ali (eds.). (2016). Colonial Soldiers in Europe, 1914-1945: “Aliens in Uniform” in Wartime Societies. Routledge.
STRONZA, Amanda (2001). Anthropology of tourism: Forging new ground for ecotourism and other alternatives. Annual Review of Anthropology, 30(1): 261-283.
VAN DEN BOGAERT, Alice 2018 “Continuidad interior, discontinuidad corporal: la humanidad fragmentada en el Himalaya indio”, in Ventura, M., Mateo Dieste, J.L., Clua, M. (eds.) La humanidad como categoría. Un viaje antropológico, Barcelona: Bellaterra, pp.147-163.
VENTURA I OLLER, Montserrat. (2006). “El cuerpo, marcador de la condición humana. El caso Tsachila del Ecuador” in MuñozGonzalez,B. y J. López García (eds) Cuerpo y medicina. Textos y contextos culturales, Cáceres: Cicon Ediciones : 257-268.
VENTURA I OLLER,Montserrat. (ed) (2010). Fronteras y mestizajes, Bellaterra: Publicacions d’Antropologia Cultural, UAB.
VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo (2004). “Perspectivismo y multinaturalismo en la América indígena”. En: A. Surrallés y P.García Hierro (eds) Tierra adentro. Territorio indígena y percepción del entorno, Copenhague: IWGIA, doc.Nº39, pp.37-80.
Convé que l'alumnat estigui familiaritzat amb programari ofimàtic (processador de textos, presentació de diapositives, fulls de càlcul, etc.) així com amb un gestor bibliogràfic (principalment, Mendeley).
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Espanyol | anual | tarda |