Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Estudis Interdisciplinaris en Sostenibilitat Ambiental, Econòmica i Social | OB | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No es demanen prerequisits
Aquest és un mòdul introductori i obligatori de 15 ECTS que comparteixen totes les especialitats del Màster.
Qualsevol qüestió ambiental ha d’abordar-se tenint en compte els aspectes naturals, econòmics i socials per garantir una solució sostenible per a les generacions futures. En aquest sentit, aquest mòdul pretén que tot l’alumnat del Màster es familiaritzi amb la interdisciplinarietat dels estudis ambientals, oferint al mateix temps alguns conceptes i eines bàsiques de totes les especialitats del Màster.
Des d’aquest enfocament interdisciplinari, es realitza una revisió dels conceptes essencials relacionats amb els tres itineraris d’aquest màster. S’introdueixen nous conceptes relacionats amb la recerca en curs realitzada a l’ICTA i als departaments associats. La participació de professorat amb formació i experiència investigadora diversa enriqueix el mòdul, ja que es tractaran perspectives diferents i complementàries.
El mòdul es divideix en 5 parts:
Les parts 1 i 5 se centren àmpliament en la interdisciplinarietat, ja sigui des d’una perspectiva teòrica (part 1) o dels mètodes d’escriptura (part 5). Enmig, les parts 2 a 4 ofereixen una introducció bàsica a cadascun dels itineraris del màster: Economia ecològica (part 2), Ecologia industrial (part 3) i Canvi global (part 4), sense perdre l’enfocament interdisciplinaridel mòdul.
Com que és un mòdul d’iniciació, la majoria de les classes es realitzen durant les primeres setmanes del Màster, inclosa una excursió a les Planes de Son (Pirineus). No obstant això, la part pràctica de la part 5 es realitza al març i a l’abril. En tractar-se d’una part pràctica, els estudiants s’organitzaran en dos subgrups. En aquesta part es practicaran qüestions bàsiques relacionades amb la comunicació i la divulgació científica, desenvolupant habilitats molt útils per al desenvolupament del Treball Final de Màster (TFM).
Coordinador del mòdul: Eduard Ariza
PART 1 - TEORIA I PRÀCTICA DE LA INTERDISCIPLINARIETAT EN CIÈNCIES AMBIENTALS
Professor: Eduard Ariza Dates: 15, 16, 17, 18 i 19 de setembre -> 15h-18h.
15/09: Presentació de l’assignatura.
16/09: Història i teoria de la interdisciplinarietat i la transdisciplinarietat en la investigació de la sostenibilitat.
Lectura obligatòria: Lélé, S., and R. B. Norgaard. 2005. Practicing interdisciplinarity. Bioscience 55 (11): 967–9751
17/09: Adaptació transformadora.
Lectura obligatòria: O’Brien, K. 2018. Is the 1.5°C target possible? Exploring the three spheres of transformation, Current Opinion in Environmental Sustainability 31: 153-1602
18/09: Diferents aproximacionsala co-producció en la investigació del Canvi Global.
Lectura obligatòria: Bremer, S. and Meisch, S. 2017. Co-production in climate change research: reviewing different perspectives. WIREs Clim Change, 8: e4823
19/09: Experiències pràctiques de coproducció.
Lectures obligatòries:
Zanotti, L., Carothers, C., Apok, C. A., Huang, S., Coleman, J. & Ambrozek, C. (2020). Political ecology and decolonial research: co-production with the Iñupiat in Utqiaġvik. Journal of Political Ecology, 27(1), 43-664
Anna Marín-Puig, A. Ariza, E., and A. Casellas. 2022. Unattended gap in local adaptation plans: The quality of vulnerability knowledge in climate risk management. Climate Risk Management, 38, 2022, 100465
PART 2 - INTRODUCCIÓ ALS CONCEPTES INTERDISCIPLINARIS. BLOC D’ECONOMIA ECOLÒGICA
Les seccions de Sergio Villamayor-Tomas (SVT) i Arnim Scheidel (AS) ofereixen una introducció a l’Economia Ecològica tal com s’entén a la denominada Escola de Barcelona. Les seves sessions comencen introduint els fonaments conceptuals i històrics de l’economia heterodoxa i l’economia ecològica (2 sessions, SVT), el metabolisme social i les seves connexions amb la justícia ambiental (2 sessions, AS), el paper de les alternatives (basades en el procomú) al desenvolupament i el pluralisme de valors i coneixements (2 sessions, SVT), el decreixement i les aplicacions polítiques dels principis de l’economia ecològica (2 sessions, AS).
La distribució de les sessions serà la següent:
22/09, Conceptes bàsics d’Economia Ecològica (SVT):
L’objectiu d’aquesta sessió és doble: 1) contextualitzar l’economia ecològica dins del camp de l’economia heterodoxa; 2) introduir els conceptes bàsics de l’Economia Ecològica.
Lectura obligatòria:
23/09, La història de l’Economia Ecològica i l’Escola de Barcelona (SVT):
L’objectiu d’aquesta sessió és doble: 1) familiaritzar-se amb el procés a través del qual evolucionen les normes i programes científics, utilitzant l’exemple de l’economia ecològica; 2) tenir una introducció de primera mà al treball sobre economia del comportament climàtic dut a termeen un dels grups de recerca d’Economia Ecològica de l’ICTA.
Lectures obligatòries:
25/09, Metabolisme social (AS)
Els objectius d’aquesta sessió són: 1) introduir els fonaments teòrics del metabolisme social i examinar si les variacions en el metabolisme social estan vinculades a les variacions en els conflictes mediambientals, i com; i 2) comprendre les arrels biofísiques del procés econòmic, la (im)possibilitat de l’economia circular i les seves implicacions pel creixement i la justícia social. La sessió també inclourà presentacions de ponents convidats que representen grups de recerca de l’ICTA.
Lectures obligatòries:
29/09, Justícia ambiental (AS)
L’objectiu d’aquesta sessió és entendre com tant els projectes extractius com els de conservació de la natura poden contribuir als conflictes mediambientals, i analitzar el nexe entre clima, salutiimmigració. La sessió també inclourà presentacions de ponents convidats que representen grups de recerca de l’ICTA.
Lectura obligatòria:
30/09, Decreixement (AS)
L’objectiu d’aquesta sessió és introduir el concepte de decreixement i reflexionar sobre el seu impacte teòric i empíric en diversos contextos geogràfics. La sessió també inclourà presentacions de ponents convidats que representen grups de recerca de l’ICTA.
Lectura obligatòria:
01/10, Pluralitat de valors i sabers (SVT)
L’objectiu d’aquesta sessió és conèixer de primera mà els treballs sobre economia evolutiva i psicologia ambiental, i coneixements ecològics locals duts a terme per dos dels grups de recerca sobre Economia Ecològica de l’ICTA. La sessió també inclourà presentacions de ponents convidats que representen grups de recerca de l’ICTA.
Lectures obligatòries: (TBC)
02/10, Alternatives i béns comuns (SVT)
L’objectiu d’aquesta sessió és oferir una introducció de primera mà a la idea d’“alternatives” i la seva connexió amb el paradigma dels béns comuns tal com es practica tant al Sud com al Nord Global. La sessió també inclourà presentacions de ponents convidats que representen grups de recerca de l’ICTA.
Lectura obligatòria:
6/10, Aplicacions polítiques (AS)
L’objectiu d’aquesta sessió és comprendre les aplicacions polítiques de l’economia ecològica mitjançant l’estudi de casos reals. La sessió també inclourà presentacions de ponents convidats que representen grups de recerca de l’ICTA.
Lectura obligatòria:
PART 3 - INTRODUCCIÓ A L’ECOLOGIA INDUSTRIAL
Professorat: Laura Talens i Carles Gasol
Dates: 7, 8, 9 i 13 d’octubre -> 15h-18h.
Les sessions es distribuiran de la següent manera:
Bloc 1. Introducció a l'economia circular i les principals eines de l'ecologia industrial.
Introducció a l'economia circular:
Introducció a l'ecodisseny:
Panorama sobre eines d'Anàlisi de Cicle de Vida (ACV):
PART 4 - INTRODUCCIÓ AL CANVI GLOBAL
Professors: Miquel Ninyerola i Jordi Cristóbal
Dates: 15, 16, 17 d’octubre -> Sortida de camp al Parc Natural de l’Alt Pirineu.
Aquesta part del programa es realitzarà fora de la UAB i lluny del seu campus (250 km) i tindrà una durada de 2,5 dies. L’experiència oferirà l’oportunitat de tenir una visió integrada dels aspectes socioecològics que operen a l’alta muntanya i assistir a explicacions sobre projectes que s’estan executant a la zona, mentre que l’alumnat participant es coneix millor i comencen a col·laborar i treballar junts. Les activitats tindran lloc en un dels espais naturals que la Fundació Catalunya-La Pedrera (FC-LP) dedica a la docència i la recerca, MónNatura Pirineus a Planes de Son (https://fundaciocatalunya-lapedrera.com/es/espacios-naturaleza/monnatura-pirineus).
Com a exemple de les activitats i debats:
PART 5 - COMUNICACIÓ I DISSEMINACIÓ ACADÈMICA
Professor: Ricard Morén - Alegret.
Dates i distribució del grup/subgrups:
OBJECTIUS DEL CURS
Aquesta part del curs introdueix l’alumnat en alguns aspectes clau de l’escripturai les presentacions orals en un context acadèmic en anglès. L’objectiu principal del curs és ajudar l’alumnat a millorar el seu coneixement sobre l’escriptura d’articles, informes i tesis, així com sobre lapreparació de presentacions orals i de PowerPoints. Amb aquest objectiu, l’alumnat treballarà específicament en dissenys de recerca, resums crítics, la síntesi i les presentacions.
Continguts Les sessions inclouen:
Lectures necessàries* i recomanades^:
*Boncori, Ilaria (2023) Researching and Writing Differently. Bristol, UK: Policy Press. See: https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010817743806709
*Eco, Umberto (2015) How to Write a Thesis, Cambridge, Massachusetts, USA: MIT Press. See: https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/avjcib/alma991010481837706709
*Freiermuth, Mark R. (2023) Academic Conference Presentations: A Step-By-Step Guide, London: Springer. See: https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_proquest_ebookcentral_EBC7168715
^Hsu, Hua (2015) A Guide to Thesis Writing that is a Guide to Life, The New Yorker, April 6, see: https://www.newyorker.com/books/page-turner/a-guide-to-thesis-writing-that-is-a-guide-to-life
^Morén-Alegret, Ricard; Milazzo, Josepha; Romagosa, Francesc & Kallis, Giorgos (2021) ‘Cosmovillagers’as Sustainable Rural Development Actors in Mountain Hamlets? European Countryside Journal, 13(2), 267-296. See: https://doi.org/10.2478/euco-2021-0018
*Pullen, Alison; Helin, Jenny & Harding, Nancy (2020) Writing Differently, Bingley, UK: Emerald Publishing Limited. See: https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010496454506709
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 40 | 1,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Exercicis pràctics | 15 | 0,6 | 2, 3, 4, 9, 11 |
Seminaris | 40 | 1,6 | 3, 4, 10, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
Lectura d'articles | 40 | 1,6 | 2, 11 |
Treballs de curs | 35 | 1,4 | 1, 2, 3, 11 |
Tutories | 7 | 0,28 | 1, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca d'informació | 50 | 2 | 2, 11 |
Estudi personal | 50 | 2 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Lectures | 50 | 2 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Preparació d'exercicis | 45 | 1,8 | 1, 2, 4, 10, 11 |
PART 1 - TEORIA I PRÀCTICA DE LA INTERDISCIPLINARITAT EN CIÈNCIES AMBIENTALS
Els estudiants hauran de llegir, resumir i preparar una breu presentació d’una lectura assignada per a cada sessió d’aquesta part. Cada sessió començarà amb una breu introducció al tema específic donada pel professor. A continuació, s’utilitzarà una metodologia de trencaclosques per presentar i discutir les lectures assignades, seguida d’un debat grupal dels punts principals tractats a les lectures. Finalment, els alumnes respondran individualment a una pregunta elaborada amb els temes tractats.
Aquesta secció del mòdul permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament per a tasques relacionades amb la investigació bibliogràfica o la cerca d'informació i la correcció de textos. L'estudiant ha de (i) identificar les parts que han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l'activitat. La manca de transparència en l'ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà deshonestedat acadèmica i resultarà en què l'activitat sigui qualificada amb un 0 i no sigui recuperable, o sancions més severes en casos greus.
PART 2 - INTRODUCCIÓ A L’ECONOMIA ECOLÒGICA
Les sessions estan dissenyades com una combinació de conferències, debats i activitats d’autoaprenentatge (lectura, tasques i treball en grup), i com un espai perquè els estudiants interactuïn amb els acadèmics de l’ICTA i avaluen críticament els seus treballs.
PART 3 - INTRODUCCIÓ A L’ECOLOGIA INDUSTRIAL
Bloc 1 (2ECT). Introducció a l'economia circular i les principals eines de l'ecologia industrial
Hores a l'aula: Les classes teòriques proporcionaran als estudiants el coneixement necessari per entendre l'aplicació de les eines d'ACV, Petjada de Carboni i Ecodesign en l'anàlisi i disseny d'equips elèctrics i electrònics (EEE), així com per conceptualitzar una proposta de projecte en economia circular.
Treball fora de l'aula: Consistirà en dos exercicis: una revisió d'un article centrat en un estudi de cas sobre ACV i un projecte de recerca en grup.
Projectes en grup: La conceptualització i disseny d'una proposta de projecte basada en temes d'economia circular com ara:
La proposta del projecte es presentarà de la següent manera:
Les propostes de projectes s'avaluaran en funció dels següents aspectes:
PART 4 - INTRODUCCIÓ AL CANVI GLOBAL
Al començament del Màster es facilitarà una agenda detallada sobre el viatge a l’espai (que es farà en autobús i organitzat per l’ICTA-UAB) i les activitats. Tot i que el màster assumirà la major part de les despeses, se sol·licitarà als alumnes que contribueixin una mica als costos de viatge i estada. La quantitat requerida es determinarà més endavant i no superarà els 100 €/persona (per als 2,5 dies que durarà laformació). Farem activitats a l’aire lliure, així com activitats d’aula, xerrades i debats relacionats amb el coneixement i l’ús sostenible del medi ambient local. Ponents principals: Miquel Ninyerola (professor del Dpto. de Biologia Animal, Biologia Vegetal i Ecologia-UAB), Jordi Cristóbal (professor del Dpto. de Geografia-UAB), personal de la FC -LP per determinar i tots els alumnes del màster en els debats. Les activitats de camp es realitzaran adaptades a l’espai natural visitat i a la meteorologia.
Ús de la intel·ligència artificial
En aquesta assignatura es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L’estudiant haurà de: (i) identificar quines parts han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comportarà que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o fins i tot implicarà sancions majors en casos de gravetat.
PART 5 - COMUNICACIÓ I DIFUSIÓ ACADÈMICA
Aquesta part de l'assignatura pot permetre un ús restringit d'eines de la denominada "Intel·ligència Artificial" (IA) en algunes activitats específiques, però el seu ús i el de qualsevol tecnologia digital està prohibit als examens i a la presentació oral. La IA generativa dona errors o al·lucinacions i sempre és necessari que l’estudiant ho revisi tot. Quan l’ús de la IA és autoritzat explícitament pel professorat, l’estudiant ha de: (1) identificar per escrit les parts que han estat generades amb IA; (2) especificar per escrit les eines utilitzades; i (3) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La manca de transparència de l’ús de la IA en les activitats avaluables es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar que l’assignatura es qualifiqui amb un 0, o sancions majors en casos de més gravetat.
Totes les activitats tenen un termini d’entrega que s’ha de respectar, d’acord amb el calendari proposat (excepte si l’alumnat disposa d’un certificat mèdic oficial, etc. indicant que necessita més temps). En qualsevol cas, quan sigui possible, es recomana establir una comunicació fluïda amb el professor/a.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats de la sortida de camp | 20 | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11 |
Assajos | 20 | 0 | 0 | 4, 11 |
Assistència i participació activa en classe | 10 | 0 | 0 | 1, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Entregues, projectes i treballs | 30 | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11 |
Exàmens | 7 | 3 | 0,12 | 2, 4 |
Tests i qüestionaris a classe | 13 | 0 | 0 | 3, 5, 7, 10, 11 |
Distribució de les qualificacions segons les diferents parts del mòdul:
• Part 1: 15%
• Part 2: 30%
• Part 3: 15%
• Part 4: 20%
• Part 5: 20%
Cal aprovar cada part (5 sobre 10) per aprovar el mòdul.
Avaluació Única: Aquest mòdul no ofereix la modalitat d'avaluació única, d'acord amb la coordinació de la carrera i amb el Deganat de la Facultat de Ciències.
Plagi: La còpia o el plagi en qualsevol tipus d'activitat d'avaluació constitueix un delicte, i serà sancionat amb un 0 com a qualificació, perdent la possibilitat de recuperar-lo, ja sigui un treball individual o grupal (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0). Si durant la realització d'un treball individual a classe, el professor detecta que un alumne intenta copiar o utilitzar algun tipus de document o dispositiu no autoritzat per la facultat, aquest serà qualificat amb un 0, sense opció de recuperació. Es considerarà que un treball, activitat o examen és "copiat" quan reprodueixi la totalitat o una part significativa del treball d'un altre company. Es considerarà que una obra o activitat és “plagi” quan es presenti com a pròpia part del text d'un autor, sense citar les fonts, independentment de les fonts originals ja sigui en paper o en format digital.
Part 1: Teoria i Pràctica de la Interdisciplinarietat en Ciències Ambientals:
No Avaluable: Si un estudiant no ha lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació, serà considerat com a “no avaluat”.
Recuperació: Si un estudiant no aconsegueix un 5 a la Part 1, pot recuperar l’assaig mitjançant un nou assaig individual a realitzar en la data acordada el primer dia de classe.
Part 2: Introducció a l’Economia Ecològica:
L'examen es realitzarà l'1 d’octubre i cobrirà els conceptes apresos a les dues primeres sessions (40%).
Un assaig en grup de 1.500 paraules sobre una de les presentacions dels professors convidats (sessions del 25, 29 i 30 de setembre, i de l’1, 2 i 6 d’octubre) comptarà per al 60% restant de la nota.
Els alumnes seran considerats “No avaluables” si no entreguen els treballs preparatoris previs a l’examen.
En cas que un alumne no assoleixi almenys la meitat dels punts disponibles, tindrà una segona oportunitat que consistirà a lliurar l’assaig de manera individual, com a màxim dues setmanes després de la publicació de les notes.
Part 3: Introducció a l’Ecologia Industrial:
Per aprovar el mòdul, l'estudiant ha de tenir almenys una qualificació de 4.0 en cada bloc, i la qualificació combinada ha de ser superior a 5. Si l'estudiant falla en un mòdul, haurà de tornar a inscriure's en tot el mòdul.
Bloc 1: L'avaluació consistirà en un 30% dels exàmens inicials realitzats a classe, un 20% de l'exercici de revisió d'una publicació d'ACV com a tasca, un 40% en el projectecom a tasca i un 10% basat en la participació i assistència a classe.
El grau de participació consisteix en:
Nota no avaluable: Un estudiant que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d'avaluació serà qualificat com a no avaluable.
Recuperació: Un estudiant que no aconsegueixi un 5 en el mòdul d'economia ecològica pot realitzar un exercici de recuperació basat en un examen amb 3 preguntes. La qualificació màxima que es pot obtenir és de 6 sobre 10.
PART 4 - Introducció al Canvi Global:
Els alumnes realitzaran una avaluació consistent en l’elaboració (en grups de 4-5) d’una presentació amb els resultats.
Els estudiants que hagin obtingut una nota inferior a 5 en la presentació del pòster hauran de repetir la presentació. Es fixarà una data per a la reavaluació.
PART 5 - Comunicació i disseminació científica:
NOTA IMPORTANT: Per aprovar aquesta part de l’assignatura, el dia i el lloc establerts s’han de lliurar els exercicis de classe, realitzar els exàmens presencials (aconseguint almenys una qualificació de 5/10) i fer la presentació oral a l’aula amb suport de PowerPoint (PPT). En cas de suspendre, els exàmens i les presentacions orals amb PPT es poden recuperar a juny-juliol. No obstant això, la participació i els exercicis de classe no es poden recuperar.
Pel que fa a aquesta part 5, l’estudiant rebrà un “no avaluat” si lliura menys d’1/3 del treball de curs sol·licitat.
PART 1 - TEORIA I PRÀCTICA DE LA INTERDISCIPLINARIETAT EN LES CIÈNCIES AMBIENTALS
Bremer, S. and Meisch, S. 2017. Co-production in climate change research: re-viewing different perspectives. WIREs Clim Change, 8: e4823
PART 2 - INTRODUCCIÓ A L'ECONOMIA ECOLÒGICA
Georgescu-Roegen, N. (1975). Energy and economic myths. Southern Economic Journal, 347-381
PART 3- INTRODUCCIÓ A L'ECOLOGIA INDUSTRIAL
PART 4 - INTRODUCCIÓ AL CANVI GLOBAL
PART 5 - COMUNICACIÓ I DISSEMINACIÓ ACADÈMICA
Boncori, Ilaria (2023)Researching and Writing Differently. Bristol, UK: Policy Press. See: https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010817743806709
Explicat a la secció de contingut de cada part
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAULm) Pràctiques d'aula (màster) | 1 | Anglès | anual | matí-mixt |
(PAULm) Pràctiques d'aula (màster) | 2 | Anglès | anual | matí-mixt |
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Anglès | anual | matí-mixt |