Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Treball de Final de Màster

Codi: 42987 Crèdits: 10
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Relacions Internacionals, Seguretat i Desenvolupament TFE 1

Professor/a de contacte

Nom:
María Alejandra Peña Gonzalez
Correu electrònic:
alejandra.pena@uab.cat

Equip docent

Laura Feliu Martínez
Rafael Grasa Hernández
Francesc Serra Massansalvador
Carlos Martin Faus
Alessandro Demurtas
Olivia Isabell Glombitza
Timothy Kaldas Kaldas
Sergio Maydeu Olivares
Oriol Costa Fernandez
Eduard Soler Lecha
Juan Pablo Soriano Gatica
Blanca Camps Febrer
Lluc Vidal López
Guillem Farres Fernandez
Oriol Barba Suñol

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Aquesta assignatura no té requisits acadèmics previs per iniciar-se, tot i que sí que existeixen condicions per poder presentar el Treball de Fi de Màster (TFM) a la defensa pública i sotmetre’l a l’avaluació final, entre les quals s’inclou comptar amb el vistiplau del supervisor o supervisora assignat/ada, així com complir amb els requisits establerts en aquesta Guia Docent.

L’estudiantat ha de tenir en compte el següent:

a. El TFM és un projecte de caràcter obligatori per a tot l’estudiantat.

b. La coordinadora de l’assignatura proporcionarà a l’estudiantat un document que hauran de completar, indicant el tema sobre el qual desitgen treballar i l’enfocament que preveuen emprar. A partir d’aquesta informació, s’assignarà un supervisor o una supervisora.

c. Hi haurà una defensa pública del projecte de recerca.

d. El procés conclourà amb la presentació del treball final, d’acord amb els procediments i calendaris establerts a la "Guia de Elaboración del TFM", que es facilitarà a l’inici del curs.

e. El TFM es podrà redactar en castellà, català o anglès.

 


Objectius

1. Demostrar competències en tot allò relatiu a l'elaboració d'un treball acadèmic o aplicat, segons s'explicita a l'apartat de continguts.

2. Analitzar la realitat internacional i reconèixer-ne la complexitat utilitzant les eines teòriques vistes al Màster, i amb una visió prospectiva (projecció de tendències i identificació primerenca de temes emergents)

3. Analitzar, sintetitzar, organitzar i planificar projectes i treballs relacionats amb l'àmbit d'estudi.

4. Buscar informació a la literatura científica, mostrant el domini dels fons documentals i bibliogràfics especialitzats en Relacions Internacionals, i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.

5. Emprar marcs i enfocaments teòrics i les elaboracions conceptuals en l'anàlisi de les relacions internacionals.

6. Dissenyar, planificar i dur a terme un projecte sobre les relacions internacionals que satisfaci els criteris de rigor i excel·lència acadèmica.

7. Fer un diagnòstic de les problemàtiques de relacions internacionals, seguretat i desenvolupament als països, regions i àmbits del sistema internacional proposats, ia partir d'aquest diagnòstic generar orientacions útils en la presa de decisions si el treball té una dimensió aplicada.

8. Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o una oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o l'aplicació d'idees.

9. Integrar coneixements per, quan sigui rellevant, formular valoracions de caràcter normatiu.

10. Ser capaç de comunicar les conclusions a públics especialitzats i no especialitzats de manera clara i sense ambigüitats.


Resultats d'aprenentatge

  1. CA24 (Competència) Generar propostes innovadores i competitives en l'activitat professional i/o investigadora basant-se en les conclusions presentades en el TFM.
  2. CA25 (Competència) Compondre un projecte de recerca sobre l'àmbit de les relacions internacionals que inclogui totes les fases (disseny, planificació i execució) i compleixi els criteris de rigor i excel·lència acadèmica.
  3. CA26 (Competència) Utilitzar un llenguatge inclusiu i no discriminatori en la redacció i la presentació del TFM.
  4. CA27 (Competència) Identificar els problemes que tenen a veure amb les relacions internacionals, la seguretat i el desenvolupament als països, les regions i els àmbits del sistema internacional plantejats i proposar-hi possibles solucions viables i sostenibles.
  5. KA21 (Coneixement) Incorporar les responsabilitats social i ètica al disseny del projecte de recerca.
  6. KA22 (Coneixement) Reconèixer les pautes d'intervenció en seguretat i desenvolupament, especialment en contextos de processos de pau i construcció de la pau, enfocades des de diferents perspectives teòriques.
  7. KA23 (Coneixement) Reflectir la complexitat i les implicacions dels processos sociopolítics actuals en el projecte de recerca.
  8. SA25 (Habilitat) Aplicar els coneixements adquirits a través de la resolució de problemes en entorns diversos i/o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) al projecte de recerca.
  9. SA26 (Habilitat) Identificar les metodologies qualitatives i interdisciplinàries principals adequades per a l'anàlisi de l'objecte d'estudi del TFM.
  10. SA27 (Habilitat) Estructurar la transmissió d'informació sobre un treball de recerca determinat seguint les pautes adequades i utilitzant un llenguatge especialitzat.
  11. SA28 (Habilitat) Recopilar informació provinent de la literatura científica, mostrant el domini dels fons documentals i bibliogràfics especialitzats en relacions internacionals, que ajudi al plantejament i a la contextualització d'un tema de recerca.
  12. SA29 (Habilitat) Aplicar sistemàticament els instruments metodològics adequats en el projecte de recerca.

Continguts

1. General

a. El TFM és un projecte de caràcter obligatori per a tot l’estudiantat.
b. Tal com ja s’ha indicat, es durà a terme una defensa pública del projecte de TFM.
c. El TFM es podrà redactar en castellà, català o anglès.

2. Tipologies de TFM

a. Acadèmic

Consisteix en un treball de recerca inèdit en què s’apliquen els marcs teòrics i les eines metodològiques adequades per desenvolupar una investigació rigorosa i assolir conclusions que contribueixin a l’avenç del coneixement sobre el tema tractat. El treball ha d’evidenciar el domini dels criteris metodològics i dels diversos instruments necessaris per dur a terme una recerca pròpia. En altres paraules, ha de demostrar la capacitat per investigar temes propis de l’àmbit del màster, com ara les relacions internacionals, la seguretat i el desenvolupament.

S’haurà de presentar en format d’article científic, seguint les directrius d’una revista acadèmica especialitzada. Haurà d’incloure: un resum clar i concís (aproximadament 150 paraules), identificació de paraules clau, formulació de preguntes d’investigació i hipòtesis, marc analític, revisió teòrica i estat de la qüestió, desenvolupament de la problemàtica, conclusions, bibliografia i, si escau, annexos.

Aquesta modalitat es recomana a aquelles persones que vulguin continuar la seva trajectòria en l’àmbit acadèmic (estudis de doctorat, etc.) o que contemplin la possibilitat de publicar el seu treball en unarevista especialitzada.

b. Aplicat

Consisteix en un treball de recerca inèdit en què s’apliquen els coneixements adquirits durant el màster per elaborar un informe, un document de recomanacions de polítiques públiques (policy paper) o un estat de la qüestió (state of the art), orientat a presentar de manera estructurada una anàlisi sobre una problemàtica específica i adreçat a responsables polítics, persones interessades, etc.

El treball haurà d’incloure un resum clar i concís (aproximadament 150 paraules), identificació de paraules clau, preguntes a respondre i objectius, desenvolupament de l’anàlisi, recomanacions, bibliografia i, si escau, annexos.

Alguns exemples:

- Un informe sobre una temàtica ben definida per a l’ús d’un organisme o decisor que necessiti informació fiable i ordenada: estat de negociacions internacionals, aplicació d’acords, canvis en una regió o en una organització internacional, etc.

- Una anàlisi de l’evolució i estat de la qüestió a partir d’informes elaborats per una organització (p. ex. Desenvolupament Humà, Desenvolupament Mundial, Global Burden of Violence) o d’un àmbit específic dins d’una literatura acadèmica concreta (p. ex. el debat sobre el ressorgiment de la violència a Centreamèrica després dels acords de pau). Es tracta de seleccionar un conjunt acotat de materials (informes o articles), analitzar-los, ordenar-los i extreure’n conclusions útils sobre similituds, diferències, tendències en curs,punts de debat, etc.

- Un policy paper en el sentit estricte: un informe orientat directament a recomanar línies d’actuació a diferents actors (governs, organismes intergovernamentals, societat civil, etc.) sobre una problemàtica concreta. Parteix de la formulació del problema, analitza escenaris actuals i la seva possible evolució, i proposa accions o polítiques concretes, de manera raonada.

Aquesta modalitat es recomana a aquelles persones que vulguin desenvolupar un perfil professional vinculat a l’administració pública, la incidència política, el canvi social o la internacionalització del sector privat.

3. Requisits formals per a ambdues modalitats (acadèmic i aplicat)

a. L’extensió màxima del treball serà de 10.000 paraules, incloent-hi referències bibliogràfiques i notes a peu de pàgina. Queden excloses del recompte la portada, el resum i els annexos.

b. El treball ha de partir de preguntes clares i objectius ben definits. Sense preguntes d’investigació no és possible elaborar un TFM, i aquestes han de ser factibles de respondre dins dels límits d’espai i abast propis del treball.

c. La introducció ha de precisar els objectius, les preguntes de recerca, les hipòtesis i variables (si n’hi ha), l’enfocament escollit i l’estructura del treball. En el cas del TFM aplicat, és fonamental identificar a quin públic o tipus de lector s’adreça el document, és a dir, qui serien els possibles "clients" o destinataris.

d. El treball ha d’incloure un apartat final amb conclusions i/o recomanacions, on esreprenguin i responguin les preguntes formulades inicialment.

e. Pel que fa a la bibliografia, s’haurà d’utilitzar un sistema de citació abreujat en el cos del text (Harvard, Chicago o APA), i incloure al final un apartat de bibliografia amb totes les fonts citades de manera completa, incloses les electròniques.

 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
Defensa pública del projecte de TFM 2 0,08
Formació i reunions informatives amb el coordinador de TFM 16 0,64
Tutories amb el supervisor 8 0,32
Tipus: Autònomes      
Estudi personal, cerca de bibliografía, lectura i anàlisis 220 8,8

 La realització del TFM consta de tres etapes:

1. Identificació del tema de treball i assignació de la persona supervisora

Aquesta etapa s’iniciarà amb una reunió informativa a càrrec de la coordinadora de l’assignatura. Posteriorment, es proporcionarà a l’estudiantat un document que hauran de completar, en el qual indicaran els seus interessos professionals, les idees sobre el tema que desitgen treballar, l’enfocament que volen emprar, la modalitat de TFM, etc.

Després de valorar les propostes i de consultar amb el professorat, la coordinadora de l’assignatura assignarà una persona supervisora i facilitarà el contacte amb l’estudiant. No es garanteix l’assignació de supervisió en temes que quedin fora de les àrees de coneixement i recerca representades en l’equip docent de l’assignatura.

2. Elaboració i defensa púbila del projecte de TFM

L’estudiantat haurà de lliurar un projecte de TFM seguint un model estàndard inclòs a la "Guia de Elaboración del TFM", i que prèviament haurà compartit amb la seva persona supervisora. Aquest projecte es defensarà oralment davant un tribunal format per dues persones docents, les quals podran fer suggeriments de millora, demanar aclariments addicionals si escau i avaluar la capacitat de l’estudiant per articular i defensar una proposta de recerca.

En termes generals, el projecte de TFM haurà d’especificar l’objecte d’estudi, la delimitació temporal o geogràfica, les preguntes de recerca, la metodologia i el disseny d’investigació, així com la modalitat de TFM més adequadaal tema triat i als interessos i habilitats de l’estudiant. En el cas dels treballs acadèmics, a més, s’haurà de formular una hipòtesi de recerca i definir la contribució teòrica que el treball pretén aportar. Per als treballs aplicats, caldrà justificar la rellevància política, institucional o social del tema seleccionat i explicitar el tipus de públic destinatari.

En tots dos casos, també s’inclourà una bibliografia inicial comentada, amb un mínim de cinc referències (llibres, articles acadèmics o informes) que tractin sobre el mateix tema o que utilitzin un marc teòric o analític similar.

El projecte i la seva defensa representen el 30 % de la qualificació del TFM.

3. Elaboració, lliurament i avaluació del TFM

Prenent com a referència les suggerències i comentaris rebuts durant la defensa del projecte de TFM, així com les orientacions proporcionades per la persona supervisora, l’estudiantat continuarà amb l’elaboració del treball final. Aquest haurà de ser lliurat a través del Campus Virtual dins del termini establert. L’avaluació anirà a càrrec d’un tribunal compost per tres persones, una de les quals serà la persona supervisora. L’avaluació es farà a partir d’una rúbrica disponible a la "Guia de Elaboración del TFM".

El treball final representa el 70 % de la qualificació del TFM. Aquesta nota es distribueix de la manera següent: el/la supervisor/a assigna el 50 % d’aquest 70 % i cadascun dels altres dos membres del tribunal aporta el 25 % restant, respectivament.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Defensa pública del projecte de TFM 30% 2 0,08 CA24, CA25, CA26, CA27, KA21, KA22, KA23, SA25, SA26, SA27, SA28, SA29
Treball final 70% 2 0,08 CA24, CA25, CA26, CA27, KA21, KA22, KA23, SA25, SA26, SA27, SA28, SA29

L'avaluació del TFM consta de dues parts:

1. La valoració per part d'un tribunal i de la coordinadora de l'assignatura, de la solidesa del projecte de TFM presentat i de la solvència en la seva defensa pública (30%)

2. La valoració per part de tres professors (inclós la persona supervisora) del treball final (70%). Aquesta rúbrica, inclosa a la "Guia de Elaboración del TFM", estableix els objectius i requisits acadèmics, i defineix de manera clara els nivells de rendiment esperats, tant pel que fa al contingut com a la forma del treball, amb la seva corresponent traducció a una escala numèrica.

Convocatòria d'avaluació

L'avaluació ordinària té lloc durant la primera setmana de juliol. Extraordinàriament, l'alumnat podrà optar a una avaluació avançada al febrer si el TFM és l'única assignatura que l'alumnat ha d'aprovar per obtenir el Máster. També de forma extraordinària, els supervisors podran acordar amb la coordinadora de l'assignatura que el treball no compleix els requisits mínims per ser avaluat al juliol i de forma excepcional i raonada es podrà presentar al setembre. 

Ús de la intel·ligència artificial

En aquesta assignatura es permet l’ús de tecnologies d’intel·ligència artificial (IA) exclusivament per a tasques de suport, com ara la correcció gramatical o la traducció de textos, però no per a la generació d’anàlisis ni de contingut argumentatiu. L’estudiantat haurà d’especificar les eines utilitzades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i en el resultat final del treball. La manca de transparència en l’ús de la IA es considerarà una falta d’honestedat acadèmica, i pot comportar una penalització parcial o total en la qualificació del treball, o sancions més greus en funció de la gravetat del cas.

Plagis i altres irregularitats

D’acord amb la normativa acadèmica, qualsevol irregularitat que pugui provocar una variació significativa en la qualificació d’un acte d’avaluació s’haurà de qualificar amb un 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà de 0.

 


Bibliografia

No hi ha una bibliografia genèrica. La coordinadora de l’assignatura, i en particular els supervisors i supervisores, podran aconsellar bibliografia específica en matèria de mètodes i tècniques de recerca, procés d'escriptura o sobre el tema abordat en el TFM.

En l'avaluació dels treballs es valorarà la diversitat de fonts i es tindran en compte que es reflecteixi adequadament l'aportació d'autors i autores.


Programari

No aplica


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura