Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Formes i Aspectes de la Literatura Infantil i Juvenil

Codi: 42956 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Biblioteca Escolar i Promoció de la Lectura OP 1

Professor/a de contacte

Nom:
Emma Bosch Andreu
Correu electrònic:
Desconegut

Equip docent

(Extern) Emma Bosch (Responsable del Mòdul)
(Extern) Marc Alabart

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Per cursar l'assignatura no és necessari cap requisit previ.


Objectius

Aquest mòdul té com a objectiu principal conèixer la diversitat de formes en què es materialitza la Literatura Infantil i Juvenil.
En aquesta línia, analitzarem la funció de la imatge en les produccions literàries, especialment aquelles on l’interès se centra en la materialització formal.
També reflexionarem sobre la textualitat de les obres literàries i dels elements narratius que poden explorar-se.


Resultats d'aprenentatge

  1. CA18 (Competència) Adoptar criteris de qualitat per impulsar la dinamització del fons iconicotextual de la biblioteca i assegurar la presència equilibrada de gèneres i tipologies textuals dels llibres de ficció.
  2. CA19 (Competència) Desenvolupar anàlisis de textos i suports de transmissió orientats per l'ètica i els drets humans (justícia social, igualtat de gènere, etc.) en l'estudi del llibre infantil i juvenil, tant en el context de la biblioteca escolar com de la comunitat educativa.
  3. CA20 (Competència) Presentar un treball d'anàlisi, selecció i valoració d'obres de literatura infantil i juvenil, incloent-hi l'àlbum sense paraules, de manera estructurada i convincent a públics especialitzats.
  4. KA19 (Coneixement) Identificar les possibilitats d'ús i la relació entre el fons de la biblioteca escolar i els aprenentatges acadèmics de totes les àrees del currículum educatiu.
  5. KA20 (Coneixement) Descriure els marcs teòrics que permeten detectar els valors de l'edició, tant gràfics (il·lustració, maquetació) com textuals (traducció, fidelitat, adaptació), així com la informació bibliogràfica (text, autoria i gènere), i el seu ús específic en l'àmbit del llibre i la biblioteca escolar.
  6. SA29 (Habilitat) Valorar llibres de ficció discernint entre difusió i banalització, i entre pertinència i oportunisme.
  7. SA30 (Habilitat) Proposar llibres de ficció d'acord amb criteris d'adequació dels elements formals, textuals i materials dels llibres de ficció a l'edat i al context lector dels estudiants.
  8. SA31 (Habilitat) Desenvolupar estratègies d'innovació en l'àmbit de l'estudi del llibre infantil i juvenil per a la recerca i l'anàlisi dels llibres de ficció.

Continguts

–Tipologia dels llibres il·lustrats per a infants.
–Funcions de la imatge en les produccions literàries.
–Aspectes textuals i narratius en les produccions literàries.
–Dinamització del fons icònico-textual de la biblioteca escolar.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Anàlisi de projectes de mediació lectora 10 0,4 CA18, KA19, SA29
Tipus: Supervisades      
Disseny d'un projecte de dinamització fons icònic o textual 60 2,4 KA20, SA30, SA31
Tipus: Autònomes      
Lectura de textos 15 0,6 CA19, KA19, KA20
Lectura i selecció de llibres per a infants 65 2,6 CA18, CA19, CA20, SA29, SA30

Classes magistrals.
Localització i anàlisi de textos i suports de transmissió.
Elaboració de treballs d'anàlisi, selecció i valoració d'obres segons diversos paràmetres.
Lectura i presentació d'obres i textos amb diferents aplicacions de les TIC.
Lectura i debat bibliogràfic presencial i en fòrums virtuals.
Tutories en línia.
 
 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Disseny d'un projecte de dinamització fons icònic o textual 44% 0 0 CA18, CA20, KA19, KA20, SA29, SA30, SA31
Pòster i dossier d'una selecció de llibres per a infants (fons textual) 28% 0 0 CA19, CA20, KA19, SA29, SA30
Pòsters i dossier d'una selecció de llibres per a infants (fons icònic) 28% 0 0 CA19, CA20, KA19, SA29, SA30

Nota important:
La còpia o plagi en qualsevol tipus d’activitat d’avaluació es penalitzarà amb un 0, perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup. Es considerarà que un treball, activitat o examen està “copiat” quan reprodueix tot o una part significativa del treball d'un/a altre/a company/a. Es considerarà que un treball o activitat està “plagiat” quan es presenta com a pròpia una part d’un text d'un autor sense citar les fonts.
En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat.

L'assistència a classe és obligatòria.
Els i les estudiants han d'assistir a un mínim d'un 80% de les classes, independentment del tipus d'avaluació que escullin.

AVALUACIÓ CONTINUADA
Dues activitat individuals per explorar coneixements previs: 8%
Dues activitats en parella per analitzar i seleccionar un fons bibliogràfic segons criteris predeterminats: 48%
Disseny en parella d’un projecte de mediació d’un fons bibliogràfic seleccionat segons uns criteris consensuats amb els docents (TFA): 44%
Aquest treball es lliurarà (aproximadament) dues setmanes després de finalitzades les classes.

El docent farà una devolució de les activitats d’avaluació en un període no superior a 20 dies hàbils del calendari acadèmic.
L’alumnat que no lliuri les activitats d’avaluació o que el percentatge de lliurament no superi el 20% constarà com a NO avaluable.

AVALUACIÓ ÚNICA
Els i les estudiants que s'acullin a aquesta modalitat avaluativa hauran de lliurar tots els treballs en un sol lliurament al final de curs.
En conseqüència, renuncien a la retroacció tant dels docents com dels companys.
Tampoc tenen dret a la tutoria de seguiment del Treball Final d'Assignatura (TFA).
Aquestes són les activitats avaluatives que s'hauran de fer de forma individual:
–Dues activitat per explorar coneixements previs: 4%
–Dues activitats per analitzar i seleccionar un fons bibliogràfic segons criteris predeterminats: 36%
–Disseny d’un projecte de mediació d’un fons bibliogràfic seleccionat segons uns segons criteris consensuats amb els docents (TFA): 40%
–Prova avaluadora (escrita i oral) sobre els continguts delcurs: 20%

 

Bibliografia

Bajour, C. (2018). Todo necesita del silencio. Cecilia Bajour: respiración, cuerpo y pausa en la poesía infantil contemporánea. Linternas y bosques [en linia]. Disponible a: https://linternasybosques.wordpress.com/2018/03/06/todo-necesita-del-silencio-cecilia-bajour-respiracion-cuerpo-y-pausa-en-la-poesia-infantil-contemporanea/
• Bellorín, B. (2015). De lo universal a lo global: nuevas formas del folklore en los álbumes para niños. Tesis Doctoral. Universidad Autónoma de Barcelona.
Bellorín, B. (2016). Descrifrar el ADN de los cuentos de hadas. Linternas y bosques, abril. Disponible a: https://linternasybosques.wordpress.com/2016/03/30/descifrar-el-adn-de-los-cuentos-de-hadas/
Bellorín, B. (2016). Los cuentos de hadas en el libro. Peonza, 119, 36-45.
Bosch, E. (2018). Al servei de la narració. Faristol, 87, 5-8.
Bosch, E.; Díaz-Plaja, A.; Duran, T.; Manuel, J.; Prats, M. (2016). Una aproximació als trets característics del llibre poètic experimental. A: Pons, Margalida; Reynés,Josep Antoni (eds.) (2016) Poètiques liminars: imatge, escena, objecte, trànsit, 109-122. Edicions Universitat de les Illes Balears, TECSED, 5.
Colomer, T.; Manresa, M.; Ramada Prieto, L.; López Reyes, L. (2018). Narrativas literarias en educación infantil y primaria. Síntesis.
Fittipaldi, M. (2013). ¿Qué han de saber los niños sobre literatura? Conocimientos literarios y tipos de actuaciones que permiten progresar en la competencia literaria. UAB.
• García Montero, L. (2000). Lliçons de poesia per a nens i nenes inquiets. Comares.
• Garralón, A. (2017). Historia portátil de la literatura infantil. Prensas de la Universidad de Zaragoza.
Martínez Pardo, E. (2017). Sota la pell del llop. Acompanyar les emocions amb els contes tradicionals. Graó.
Munita, F. (2013). El niño dibujado en el verso: Aproximaciones a la nueva poesía infantil en la lengua española. Anuario de Investigación en Literatura Infantil y Juvenil (ANILIJ), 11, 105-117.
Munita, F; Real, N. (2019). Simple o Ximple? Una reflexió sobre la poesia infantil. Faristol, 89, 26-29. 
Prats, M. (2009). La poesia per a infants. Estat de la qüestió en llengua catalana. Caplletra, 46, 149-181.
Prats, M. (2016). Edició de llibres infantils i juvenils a Catalunya: la poesia. Anuari de l’Observatori de Biblioteques, Llibres i Lectura [en linía], Vol. 4, 123-134. Disponible a: http://www.raco.cat/index.php/AnuariObservatori/article/view/313851/403959.
Salisbury, M. (2004). Ilustración de libros infantiles. Acanto.
• Salisbury, M.; Styles, M. (2012). El arte de ilustrar libros infantiles. Concepto y práctica de la narración visual. Blume.
Sotomayor, M.V. (2005). Literatura, sociedad, educación. Las adaptaciones literarias. Revista de Educación, Nº Extra 1 (Exemplar dedicat a: Sociedad Lectora y Educación), 217-238. Disponible a: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1332479.

Programari

No cal un programari especial.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Català primer quadrimestre tarda