Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Disseny i Metodologia de Projectes en Ecologia Terrestre

Codi: 42921 Crèdits: 9
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Ecologia terrestre i gestió de la biodiversitat OT 0

Professor/a de contacte

Nom:
Bernat Claramunt Lopez
Correu electrònic:
bernat.claramunt@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Realització dels mòduls inicials del màster.


Objectius

 

Aquest mòdul ofereix un nexe entre la formació més teòrica i genèrica oferta en els mòduls anteriors del màster i la seva aplicació, en el treball de fi de màster, a la resolució d'un problema determinat en l'àmbit de l'ecologia terrestre. Es tracta d'un treball individual realitzat sota la supervisió d'un director i l'objectiu és que l'estudiant (1) s'integri en un grup de recerca o de treball en l'àmbit corresponent; (2) es familiaritzi amb la literatura especialitzada en la temàtica del seu treball; (3) sigui capaç d'aportar solucions vàlides als problemes o incògnites que se li plantegin per al disseny del que serà el seu treball de fi de màster; (4) produeixi un disseny experimental complet per aplicar al que serà el seu treball de fi de màster; (5) planifiqui aquest treball i el distribueixi de manera realista en el temps; i (6) conegui i aprengui a utilitzar correctament les metodologies que necessitarà per desenvolupar aquest treball.

Es tracta d'una formació supervisada per preparar l'estudiant en un àmbit específic de l'ecologia terrestre. Es pot dur a terme a les instal·lacions de la UAB, en qualsevol de les altres institucions que participen directament en el màster (CREAF, IRTA, CSIC) o en empreses (públiques o privades) o organismes públics que treballin en l'àmbit de l'ecologia terrestre.

 


Competències

  • Buscar informació en la literatura especialitzada fent servir els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar un tema de recerca
  • Organitzar, planificar i gestionar projectes relacionats amb el seu àmbit d?estudi.
  • Planificar, dissenyar i desenvolupar de manera autònoma treballs tècnics o de recerca originals en l'àmbit de la biologia ambiental
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  • Valorar críticament els punts forts i febles d'un treball

Resultats d'aprenentatge

  1. Aportar solucions vàlides als problemes o incògnites que se li plantegin per al disseny del que serà el seu treball de final de màster.
  2. Debatre idees utilitzant evidències i arguments científics.
  3. Demostrar l?esperit crític (constructiu) essencial en ciència.
  4. Interpretar textos especialitzats
  5. Organitzar i dur a terme un estudi en el camp de l?ecologia terrestre de manera autònoma, des del plantejament de les hipòtesis inicials fins a la seva planificació detallada.
  6. Participar i coordinar-se en un equip d?investigació o de treball en l?àmbit de l?ecologia terrestre.
  7. Planificar el treball i distribuir-lo de manera realista en el temps.
  8. Produir un disseny experimental complet per aplicar al treball de final de màster.
  9. Treballar de manera autònoma mostrant curiositat a partir de l?aprofundiment en un àmbit d?estudi determinat.
  10. Utilitzar correctament les metodologies que necessitarà per desenvolupar el treball.

Continguts

No aplicable.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
Diseny i metodologia de treballs experimentals 200 8 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Redacció de la memòria 25 1 2, 3, 4, 5

Treball propi de cada estudiant, supervisat pel seu director/a.

La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Memòria escrita 100% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

La memòria escrita inclourà els antecedents, la metodologia a aplicar i els resultats esperats del treball de final de màster. L'avaluació es durà a terma per part del/de la supervisor/a del TFM i la coordinació.

L’avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.


Bibliografia

Hairston NG (1991) Ecological Experiments: Purpose, Design and Execution. Cambridge University Press.

Henderson PA (2003) Practical Methods in Ecology, Blackwell Publishing (llibre electrònic).

Hillborn R, Mangel M (1997) The Ecological Detective: Confronting Models With Data. Princeton University Presss (llibre electrònic).

Newport C (2016) Deep work: rules for focused success in a distracted world. Piatkus, London.

Resetarits W, Bernardo J (2001) Experimental Ecology. Issue and Perspectives. Oxford University Press.

Underwood AJ (1997) Experiments in Ecology. Their Logical Design and Interpretation Using Analysis of Variance. Cambridge University Press.

 


Programari

No aplicable.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PEXTm) Pràctiques externes i pràcticum (màster) 1 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt