Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Ecologia terrestre i gestió de la biodiversitat | OB | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
El curs parteix d'uns coneixements mínims de de sistemes d'informació geogràfica ( SIG ) i anàlisi espacial. Es recomana la realització d'un curs introductori a l'ús de les eines SIG en el cas que no es tinguin coneixements bàsics sobre el tema.
Existeixen cursos en línia, com l'ofert per la Universitat d'Alcalá d'Henares (www.geogra.uah.es/gisweb/)
D'altra banda, el curs farà servir com a eina SIG de base el programa MiraMon. Es pot descarregar gratuïtament una còpia del programa al web www.miramon.cat
Al mateix web s'ofereixen regularment cursos complementaris de MiraMon
El component espacial és un element essencial per comprendre els processos ecològics a escala de població, comunitat o paisatge, els quals són de gran rellevància per a l'ecologia terrestre i per a la gestió i conservació de la biodiversitat. Prova d'això és el desenvolupament, durant les darreres dècades, de disciplines com l'ecologia de metapoblacions, de metacomunitats i del paisatge. Aquestes proporcionen un marc teòric per a l'anàlisi dels processos de colonització i extinció d'espècies i per comprendre els efectes de la fragmentació dels hàbitats i la pèrdua de connectivitat ecològica sobre poblacions i comunitats.
Tot i la importància d'aquest component espacial, els plans d'estudi de l'Ecologia Terrestre (i de l'Ecologia en general) tradicionalment li han concedit escassa importància, en gran part a causa de l'escassetat, fins fa poc, de dades espacialment explícites i a les dificultats metodològiques que comporta el seu tractament.
No obstant això, en els últims anys hem assistit a una revolució de mètodes i eines per a l'anàlisi de processos espacials, i a la posada a punt de servidors de cartografia ambiental digital i bases de dades de biodiversitat espacialment explícits, molts d'ells accessibles en línia. Això obre un ventall d'oportunitats a nivell científic i professional en els camps de l'ecologia terrestre i la gestió de la biodiversitat. D'acord amb aquests canvis, els nous graus de ciències biològiques i ambientals han incorporat en els seus plans d'estudi assignatures d'anàlisi cartogràfica, que han millorat notablement les competències de l'alumnat per al tractament i anàlisi de processos ecològics espacials. Per aquest motiu, creiem especialment adequat el desenvolupament d'un mòdul d'anàlisi espacial que combini conceptes i mètodes avançats, concretats a través d'una selecció de casos d'estudi.
Per tot això es planteja un mòdul mixt, amb continguts teoricopràctics que es concretaran en una sèrie de casos d'estudi. La primera part es dedicarà a la presentació de conceptes centrats en processos espacials clau de disciplines com l'ecologia de metapoblacions, de metacomunitats i del paisatge. Aquesta part teòrica es completarà amb una sèrie d'eines d'anàlisi espacial, incloent bases de dades i sistemes d'informació geogràfica (SIG). Aquestes eines s'utilitzaran en una sèrie de casos d'estudi i en la realització d'un treball de curs.
Els continguts de l'assignatura s'estructuraran en els grups següents*:
Conceptes bàsics
Eines i mètodes
Casos d'estudi
Treball de curs
Centrat en algun aspecte de l'ecologia espacial proposat pel professorat i amb dades aportades pel mateix.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de resolució de problemes/exercicis | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Classes magistrals expositives | 6 | 0,24 | 8 |
Elaboració d'un treball de curs | 6 | 0,24 | 3, 7, 8 |
Examen | 1 | 0,04 | 3, 5, 7, 8 |
Pràctiques d'aula | 6 | 0,24 | 3, 5, 7, 8 |
Presentació del treball de curs | 1 | 0,04 | 3, 5, 7, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Finalització del treball de curs | 20 | 0,8 | 3, 5, 7, 8 |
Tutories | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 53 | 2,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
La metodologia docent pretén aconseguir uns objectius de formació que contemplin tant l'adquisició de coneixements com la capacitació per continuar estudiant (les anomenades competències acadèmiques i professionals). Es combinaran diverses estratègies d'ensenyament-aprenentatge perquè els i les estudiants tinguin un paper especialment actiu durant tot el seu procés de formació. Dominen, però, les estratègies de tipus pràctic, més d'acord amb l'orientació de l'assignatura.
1) Activitats dirigides
2) Activitats supervisades
3) Activitats autònomes
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa | 20 | 35 | 1,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Entrega i defensa oral de treballs | 50 | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Examen | 30 | 1 | 0,04 | 5, 7, 8 |
Les activitats d'avaluació establertes són les següents:
Lliurament i defensa oral de treballs (50% de la nota). L'assignatura té un caràcter eminentment pràctic, el que s'ha de traduir en un pes especialment important de les activitats d'avaluació relacionades amb aquesta part. L'avaluació es durà a terme mitjançant un treball en part desenvolupat sota la direcció del professorat i en part fora de l'aula, encara que amb supervisió d'aquest o aquesta. Els i les alumnes s'organitzaran en grups de 4-5 persones i triaran un tema relacionat amb l'ecologia espacial i proposat pel professorat. El treball inclourà una tutoria amb el professor o professora, la qual serà objecte d'una primera avaluació formativa. Posteriorment, el treball serà exposat a classe i lliurat en forma de memòria per a la seva avaluació. La nota final del treball s'obtindrà de la tutoria preliminar (30% de la nota), l'exposició a classe (30%) i la memòria (40%).
Examen (30% de la nota). Pot incloure tres tipus de preguntes:
Assistència a classe i la participació activa. (20% de la nota). A causa del caràcter eminentment pràctic de l'assignatura, es considera important una assistència regular a classe i unaparticipació activa, que seran objecte d'avaluació continuada durant tot el curs.
Plagi: En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Definició de "aprovat": Expedient amb una nota mitjana igual o superior a 5.
Definició de "no avaluat": Es considerarà que un o una estudiant no es presenta a avaluació si la valoració de totes les activitats d'avaluació realitzades no li permet assolir la qualificació global de 5 en el supòsit que hagués obtingut la màxima nota en totes elles.
Avaluació única: En cas que un o una estudiant opti per l'avaluació única, farà un examen més llarg que correspondrà al 100% de la nota i que tindrà quatre tipus de preguntes:
Bibliografia:
www.umass.edu/landeco/research/fragstats/fragstats.html
www.passagesoftware.net/
https://biodiversityinformatics.amnh.org/open_source/maxent/
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLABm) Pràctiques de laboratori (màster) | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |