Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Bioquímica, Biologia Molecular i Biomedicina | OP | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Aquest mòdul pretèn apropar a l'estudiant al funcionament de la recerca en un hospital terciari, mostrants les diferents fases clíniques i d'investigació entre el diagnòstic i el tractament de la malaltia.
L'objectiu del mòdul és que l'alumne adquireixi el grau de coneixement necessari sobre els aspectes ètics, metodològics, regulatoris i logístics en què es mou la recerca translacional i clínica, sigui capaç de planificar experiments en patologia humana utilitzant les tecnologies òmiques i les aplicacions bioinformàtiques i bioestadístiques adequades, adquireixi el coneixement necessari per identificar la possibilitat de transferència dels resultats de la recerca al mercat, i entengui les bases i l'aplicació de les noves eines diagnòstiques i de les teràpies avançades en patologia humana.
SECTION 1: INTRODUCTION TO CLINICAL PRACTICE IN THE HOSPITAL ENVIRONMENT.
0. Introduction and Welcome.
1.0 Transversal Facilities for Clinical Diagnosis/Biobank
1.1 Where are you? The Catalan Health System.
1.2 Clinical and diagnostic data management in the Catalan Health Care System
1.3 Pharmacology and pharmacy. Vaccine and drug’s safety and efficacy evaluations.
1.4 Pathology diagnosis services.
1.5 Imaging in Drug Discovery and Development: An overview.
SECTION 2: TOOLS FOR DIAGNOSIS IN HUMAN PATHOLOGY I
2.1 Next Generation Sequencing (NGS) in virology and precision medicine.
2.2 Application of NGS to translational biomedical research (TBR).
2.3 Metagenomics in TBR.
2.4 Bioinformatics in TBR.
2.5 Human microbiome in clinical pathologies.
2.6 Cytogenetic tools for prenatal and postnatal diagnosis
2.7 Genomics and Biomarkers in dementia and other neurodegenerative disorders.
2.8 Proteomics, tool for biomedical research. Development of a cancer kit.
2.9 Exosomes: biology and clinical potential.
2.10 Mitochondrial genetics: methods for the study of mitochondrial diseases and translational research to develop new therapies.
2.11 Single-cell multiomics in immunology
2.12 Cell lines in translational research.
2.13 Organoids to reduce animal model experimentation & Intravital microscopy.
2.14 Cell therapy for fetal repair.
2.15 Immunotherapy.
2.16 CAR-T cell therapy.
2.17 Drug delivery systems.
2.18 Animal models.
2.19 Advanced Therapies. Gene Therapy. Stem Cells.
2.20 Nanotech in Medicine. Cerium Oxide as a therapeutic tool.
SECTION 3: CLINICAL RESEARCH AND CLINICAL TRIALS
3.1 Methods for Clinical Research Methodologies. Observational epidemiologic studies: Design, advantages and disadvantages. Principal bias.
3.2 Clinical trials. Ethical and Legal issues of clinical research.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de teoria | 65 | 2,6 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 3 | 0,12 | |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 154 | 6,16 |
Sessions teòriques presencials. Lectura d'articles per proposar un projecte de recerca. Discussió de projectes.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació a classe | 10% | 0 | 0 | |
Entrega del projecte de recerca | 30% | 0 | 0 | CA22, KA31, KA32, KA33, SA30, SA31, SA32 |
Examen tipus test | 30% | 2 | 0,08 | KA31, KA32, KA33, SA31 |
Presentació oral del projecte | 30% | 1 | 0,04 | CA23 |
Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única
Escriure un projecte de recerca (treball en grup). 30%
Presentació oral del projecte a classe (treball en grup).35%
Examen tipus test. 35%
Es requereix haver assistit a un mínim del 80% de les classes per poder realitzar l'examen i aprovar el curs.
Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estar prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final
Les avaluacions contemplen la formació en:
At the Bench: A Laboratory Navigator. Updated Edition. Kathy Barker. Cold Sprinh Harbor Laboratory Press, Cold Spring Harbor, New York, 2005.
GeneReviews (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK1116/)
Edited by Roberta A Pagon, Editor-in-chief, Thomas D Bird, Cynthia R Dolan, and Karen Stephens. Seattle (WA): University of Washington, Seattle; 1993-.
Molecular Diagnostics: Techniques and Applications for the Clinical Laboratory. 2009. Edited by: George P. Patrinos and Wilhelm J. Ansorge. 2nd ed. p. 616. Academic Press. 1st ed. p. 736. Academic Press.
Molecular Pathology: The Molecular Basis of Human Disease. 2009. 1st ed. p. 664. Academic Press.
Transforming Clinical Research in the United States: Challenges and Opportunities, Workshop Summary, Forum on Drug Discovery, Development, and Translation Board on Health Sciences Policy, Institute of Medicine of the National Academies, The National Academies Press, Washington D.C. http://fastercures.org/train/resources/documents/TransformingClinicalResearchintheUnitedStates.pdf
Biotecnología Aplicada a la Identificación y Validación de Dianas Terapéuticas. Informe de Vigilancia Tecnológica, Genoma España, http://www.gen-es.org/12_publicaciones/docs/pub_73_d.pdf
Impacto de la Biotecnología en el sector Sanitario (SECURED), 1er Informe de Propspectiva Tecnológica, Genoma España http://www.gen-es.org/12_publicaciones/docs/pub_63_d.pdf
The Human Protein Atlas ( www.proteinatlas.org)
No Procedeix
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Anglès | anual | matí-mixt |