Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Enginyeria Electrònica de Telecomunicació | FB | 1 |
Enginyeria de Sistemes de Telecomunicació | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És molt recomanable que l’alumne:
Conegui les operacions bàsiques amb vectors: suma, resta, producte escalar i producte vectorial.
Sàpiga derivar funcions d’una variable.
Sàpiga integrar funcions d’una variable amb l’ajuda d’una taula d’integrals.
Tingui nocions d’integrals de línia, de superfície i de volum, així com de derivades parcials.
Desenvolupar competències en l’ús d’eines matemàtiques com l’anàlisi vectorial per descriure i analitzar camps físics continus.
Interpretar i aplicar les lleis fonamentals de l’electromagnetisme, culminant en la formulació unificada de les equacions de Maxwell i la seva implicació en la propagació d’ones electromagnètiques en el buit.
Introduir els conceptes bàsics d’oscil·lacions i ones des d’una perspectiva mecanicista, com a fonament per a l’estudi posterior de la radiació i el guiatge d’ones electromagnètiques, que s’abordarà a l’assignatura Radiació i Ones Guiades.
1. Oscil·lacions
Moviment harmònic simple
Energia d’un oscil·lador harmònic simple
Oscil·lacions amortides
Oscil·lacions forçades. Ressonància
2. Ones
Moviment ondulatori simple
Ones viatgeres
Ones harmòniques
Superposició i interferència d’ones harmòniques
Energia transmesa per les ones
Ones estacionàries en cordes
Efecte Doppler
3. Anàlisi vectorial
Producte escalar i producte vectorial
Camps escalars i vectorials
Gradient, divergència i rotacional de camps vectorials
Laplacià
Integral de línia, circulació i flux d’un camp vectorial
Teorema de Gauss i teorema de Stokes
4. Electroestàtica en el buit i en medis materials
Càrrega elèctrica i llei de Coulomb
Camp elèctric
Llei de Gauss. Divergència del camp elèctric
Potencial elèctric
Dípol elèctric. Polarització elèctrica. Medis dielèctrics. Vector desplaçament
5. Magnetostàtica en el buit i en medis materials
Corrent elèctrica. Equació de continuïtat. Llei d’Ohm. Llei de Joule
Força magnètica
Força de Lorentz
Inducció magnètica: llei de Biot i Savart
Llei d’Ampère
Potencial magnètic
Dípol magnètic. Polarització magnètica. Medis magnètics. Intensitat magnètica
6. Inducció electromagnètica
Llei de Faraday. Llei de Lenz. Rotacional del camp elèctric
Autoinducció. Inducció mútua
Energia magnètica
7. Equacions de Maxwell
Generalització de la llei d’Ampère. Rotacional del camp magnètic
Equacions de Maxwell
Ones electromagnètiques
8. Fonaments de termodinàmica
Temperatura i calor
Entropia
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes | 22 | 0,88 | KM12, KM12, KM13, KM14, SM09, SM11 |
Classes de teoria | 48 | 1,92 | KM12, KM12, KM13, KM14, SM09, SM11 |
Tipus: Supervisades | |||
Resolució de problemes | 2 | 0,08 | SM09, SM09, SM11 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi individual | 139 | 5,56 | KM13, KM13, KM14, SM09, SM11 |
Classes de teoria destinades a facilitar l’aprenentatge dels conceptes fonamentals del temari, que també es poden trobar exposats en la bibliografia recomanada.
Classes de problemes, on es resoldran exercicis relacionats amb els continguts tractats a les classes teòriques, amb l’objectiu de consolidar els coneixements i desenvolupar habilitats de resolució de problemes.
Tutories individuals o en petit grup, orientades a resoldre dubtes concrets que puguin sorgir durant l’estudi personal, així com a reforçar l’assoliment de les competències específiques i transversals associades a l’assignatura.
Sessions tutelades de resolució de problemes en grup, en què l’estudiantat treballarà de manera col·laborativa, sota la supervisió del professorat, per aplicar els coneixements adquirits en la resolució de casos pràctics. Aquestes activitats seran avaluables i contribuiran a la nota final de l’assignatura.
Nota: Es reservaran 15 minuts d’una classe, dins del calendari establert pel centre o la titulació, per a la realització per part de l’alumnat de les enquestes d’avaluació de l’actuació docent i de l’assignatura o mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Prove individual escrita 1 | 10% | 2 | 0,08 | KM14, SM11 |
Prove individual escrita 2 | 10% | 2 | 0,08 | KM14, SM11 |
Prove individual escrita 3 | 30% | 4 | 0,16 | KM12, SM09 |
Prove individual escrita 4 | 30% | 4 | 0,16 | KM12, KM13, KM14, SM09, SM11 |
Sessió tutelada de resolució de problemes 1 | 10% | 1 | 0,04 | KM12, SM09 |
Sessió tutoritzada de resolució de problemes 2 | 10% | 1 | 0,04 | KM12, KM13, KM14, SM09, SM11 |
a) Procés i activitats d'avaluació programades
L’avaluació de l’assignatura es basa en dues tipologies principals d’activitats:
1. Exàmens parcials individuals: quatre proves escrites amb preguntes de teoria i problemes. Dues es realitzaran durant el primer semestre (1 punt cadascuna) i dues durant el segon semestre (3 punts cadascuna), fins a un màxim de 8 punts.
2. Sessions tutelades de resolució de problemes en grup: dues activitats, una per semestre, amb resolució col·laborativa supervisada pel professorat. Cada sessió valdrà 1 punt, fins a un total de 2 punts.
La nota final serà la suma de totes les puntuacions, sense cap requisit de nota mínima per activitat. Per aprovar cal obtenir un mínim de 5 punts sobre 10.
b) Programació d'activitats d'avaluació
Les dates dels exàmens parcials i de les sessions tutelades es publicaran al Campus Virtual a l’inici del semestre. Qualsevol modificació es comunicarà també per aquest mitjà amb la deguda antelació, atès que es considera la via oficial de comunicació entre el professorat i l’estudiantat.
c) Procés de recuperació
Es preveu un examen de síntesi escrit de tota l’assignatura, amb un màxim de 10 punts, el dia fixat per l'Escola d'Enginyeria.
Només s’hi podrà presentar l’estudiant que hagi obtingut una nota mínima de 3,5 punts en almenys un dels exàmens parcials de cada semestre.
d) Procediment de revisió de les qualificacions
Les revisions es realitzaran exclusivament per a les activitats de la tipologia 'exàmens parcials'. La data, hora i lloc de revisió es comunicaran prèviament. Les activitatsde tipus 'resolució de problemes' són considerades no recuperables segons la normativa de l'Escola d'Enginyeria.
e) Qualificacions especials
Qualificació de 'No Avaluable': obtindrà aquesta qualificació l’estudiant que no es presenti a cap dels exàmens parcials.
Matrícules d’honor: podran atorgar-se a estudiants amb nota final igual o superior a 9,0, fins al 5% dels matriculats. La participació activa durant el curs podrà ser considerada pel professorat en l’assignació.
f) Irregularitats per part de l'estudiant, còpia i plagi
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, es qualificaran amb un zero les irregularitats comeses per l'estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació d'un acte d'avaluació. Les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment no seran recuperables. Si és necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, aquesta quedarà suspesa directament, sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs. Aquestes irregularitats inclouen, entre d'altres:
la còpia total o parcial d’una pràctica, informe o qualsevol altra activitat d’avaluació;
deixar copiar;
presentar un treball en grup que no hagi estat elaborat íntegrament pels membres del grup;
presentar com a propis materials elaborats per terceres persones,encara que siguin traduccions o adaptacions;
tenir dispositius de comunicació (com ara telèfons mòbils, rellotges intel·ligents, etc.) accessibles durant les proves d’avaluació individuals;
parlar amb companys durant les proves d’avaluació individuals;
copiar o intentar copiar d’altres estudiants durant les proves d’avaluació;
utilitzar o intentar utilitzar materials no autoritzats durant les proves d’avaluació, quan aquests no hagin estat expressament permesos.
g) Avaluació dels estudiants repetidors
A partir de la segona matrícula, per presentar-se a l'examen de recuperació no caldrà haver-se presentat a un mínim de proves d'avaluació continuada.
h) Avaluació única
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
i) Ús de tecnologies d’intel·ligència artificial (IA)
En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'intel·ligència artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Tipler, P. A., i Mosca, G. (2010). Física per a la ciència i la tecnologia (Vols. 1 i 2, 6a ed.). Editorial Reverté.
Gettys, W. E., Keller, F. J., i Skove, M. J. (1991). Física clàssica i moderna (Vols. 1 i 2, 1a ed.). McGraw-Hill.
Giancoli, D. C. (2008–2009). Física per a ciències i enginyeria (Vols. 1 i 2, 6a ed.). Pearson Educació.
Feynman, R. P., Leighton, R. B., i Sands, M. L. (1963–1965). The Feynman Lectures on Physics (Vols. 1 i 2). Addison-Wesley.
No cal cap programai especific.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 311 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 312 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 331 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 332 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(TE) Teoria | 31 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(TE) Teoria | 33 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |