Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Gestió de l'Empresa Turística

Codi: 107760 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Turisme FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Eduardo Cesar Rodes Mayor
Correu electrònic:
eduardo.rodes@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap.


Objectius


Aquesta assignatura és la primera de les quals s'inclouen en el Grau de Turisme sobre direcció i gestió d'empreses. L'assignatura s'inicia amb el concepte, elements i classes d'empreses turístiques. A continuació, s'estudien la funció i tasques directives. Els aspectes relatius a l'estratègia empresarial es tracten a continuació i es desenvolupen a partir de l'anàlisi estratègica (tant interna com externa) i de les tipologies estratègiques (tant en el nivell competitiu com en el nivell corporatiu). Al llarg de l'assignatura es posa l'accent en les empreses o organitzacions que estan relacionades amb les diverses activitats turístiques. Així mateix, es combinen els continguts teòrics amb diverses activitats pràctiques.

En finalitzar l'assignatura l'alumne serà capaç de:

  1. Comprendre els aspectes fonamentals relacionats amb l'empresa i la funció directiva, amb especial èmfasi en les diverses empreses turístiques.
  2. Conèixer i entendre els conceptes i les tècniques relatives a la direcció estratègica de l'empresa i la seva aplicació en l'àmbit turístic.
  3. Emprenedoria i innovació. Per a fomentar l'esperit emprenedor dels estudiants, es treballarà i discutirà sobre l'orientació emprenedora en el marc de la funció directiva i l'estratègia empresarial. Així mateix, durant el curs s'analitzarà algun cas pràctic que tracti la creació i desenvolupament d'una empresa de l'àmbit turístic. Finalment, la realització del treball sobre una empresa turística real per part dels estudiants inclourà l'anàlisi de la seva creació i posterior evolució.

Competències

  • Aplicar els conceptes relacionats amb els productes i empreses turístiques (economicofinancer, recursos humans, política comercial, mercats, operatiu i estratègic) en els diferents àmbits del sector.
  • Demostrar que coneix i comprèn els principis bàsics del turisme en totes les seves dimensions i àrees.
  • Demostrar un comportament responsable amb el medi ambient.
  • Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge de manera autònoma.
  • Manejar les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  • Planificar i gestionar activitats sobre la base de la qualitat i sostenibilitat.
  • Planificar, organitzar i coordinar el treball en equip, creant sinergies i sabent situar-se en el lloc dels altres.
  • Treball en grup.




Resultats d'aprenentatge

  1. CM05 (Competència) Adaptar els models de gestió empresarial i de lideratge en la resolució de tasques i projectes per desenvolupar.
  2. KM03 (Coneixement) Identificar la base teòrica i conceptual de l'estratègia en l'empresa turística.
  3. KM04 (Coneixement) Reconèixer les principals funcions directives i els procediments en la gestió d'equips.
  4. SM04 (Habilitat) Aplicar els conceptes de la direcció estratègica, gestió de recursos humans i comportament organitzatiu pel que fa a les empreses o serveis turístics.
  5. SM05 (Habilitat) Fer servir metodologies d'anàlisi empresarial en la gestió d'empreses, lideratge, motivació i gestió d'equips en turisme.

Continguts

1. L'empresa.

 1.1. Concepte d'empresa.

 1.2. Elements i funcions de l'empresa.

 1.3. Classes d'empreses. Les empreses turístiques. Creació de Valor i beneficis de l'empresa.

 1.4. Estructura econòmica i financera de l'empresa.

 1.5. Cas pràctic sobre les funcions d'una empresa turística. Revenue management.

 

2. La funció directiva.

 2.1. Concepte i classes de direcció.

 2.2. Tasques fonamentals de direcció

 2.3. Tasques instrumentals de direcció. L'empresari. Direcció i emprenedoria. El perfil emprenedor des d'una perspectiva de gènere.

 

3. L'estratègia de l'empresa.

 3.1. Concepte i elements de l'estratègia.

 3.2. Diferents nivells de l'estratègia.

 3.3. El procés de formulació de l'estratègia. Cas pràctic per a comprendre com una empresa turística planteja la seva estratègia

 

4. Anàlisi interna.

 4.1. Anàlisi funcional i perfil estratègic.

 4.2. La cadena de valor.

 4.3. Anàlisi dels recursos i capacitats. 

 4.4. Recursos financers i presa de decisions

 

5. Anàlisi de l'entorn.

 5.1. Anàlisi de l'entorn general.

 5.2. Anàlisi de l'entorn específic.

 5.3. Tendències actuals en l'àmbit turístic. Cas pràctic sobre l'aplicació de l'anàlisi de cinc forces de Porter en el sector turístic.

 

6. Estratègies competitives.

 6.1. Naturalesa i fonts de l'avantatge competitiu.

 6.2. Estratègies competitives genèriques.

 6.3. Estratègies segons el cicle de vida del sector.

 

7. Estratègies corporatives.

 7.1. Direccions del desenvolupament estratègic.

 7.2. Estratègies de diversificació i d'integració vertical.

 7.3. Estratègies d'internacionalització i cooperació.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 35 1,4 KM03, KM04, SM04, SM05
Discussió i resolució casos 10 0,4 CM05, KM04, SM04, SM05
Presentació de treballs 1 0,04 CM05, KM03, KM04, SM04, SM05
Tipus: Supervisades      
Tutories 10 0,4 CM05, SM04, SM05
Tipus: Autònomes      
Elaboració Treballs 25 1 CM05, KM03, KM04, SM04, SM05
Estudi 58 2,32 CM05, KM03, KM04, SM04, SM05
Resolució de casos 4 0,16 CM05, KM03, KM04, SM04, SM05

Durant el curs es combinaran les classes de caràcter teòric (classes magistrals) amb les sessions de pràctiques (casos pràctics), durant les quals es fomentarà la participació i el treball en equip per part dels estudiants. Així mateix, els alumnes hauran de realitzar un treball en grup sobre una empresa turística real, en el marc del qual duran a terme un treball de camp i una presentació pública dels continguts més rellevants.

PLANIFICACIÓ DE LA DOCÈNCIA:

 

SETMANA

TEMA

MÈTODE

HORES

1, 2

L’empresa

Classe magistral i casos pràctics

6

3, 4

La funció directiva

Classe magistral i casos pràctics

6

5, 6

L’estratègia de l’empresa

Classe magistral i casos pràctics, tutories

6

7, 8

Anàlisi interna

Classe magistral i casos pràctics

6

9, 10

Anàlisi de l’entorn

Classe magistral i casos pràctics

6

11, 12

Estratègies competitives

Classe magistral i casos pràctics

6

13, 14

Estratègies corporatives

Classe magistral i casos pràctics, tutories

6

15

Treballs en grup

Presentacions

6

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Presentació de treball d'anàlisi d'empresa turística 25 3 0,12 CM05, KM04, SM04, SM05
Discussió de treballs pràctics 15 2 0,08 CM05, SM04, SM05
Examen Teòric part 1 30 1 0,04 CM05, KM03, SM04, SM05
Examen Teòric part 2 30 1 0,04 KM03, SM04, SM05

L’avaluació de l’assignatura s’efectuarà mitjançant la realització de dues proves escrites (30% +30% de la nota final), així com a través de la realització i presentació del treball esmentat (25%) i de la discussió de casos pràctics al llarg del curs (15%).

Condició sine qua non per tal d’obtenir l’acreditació de l’assignatura: caldrà haver aprovat (nota ≥ 5) tant l’examen com el treball en grup.

 

La qualificació de l’assignatura serà NO AVALUABLE quan l’estudiant es presenti a menys de la meitat de les activitats d’avaluació i/o no es presenti a l’examen final.

 

Avalució única.

Els alumnes que decideixin no fer una avaluació continuada tenen opció a una avaluació única. Aquesta serà un examen final de tot el temari i un treball escrit d'anàlisi d'una empresa turística que apliqui tots els conceptes estudiats en l'assignatura.


Bibliografia

Material docent en format digital que estarà disponible al Campus Virtual i en els següents llibres:

 

CASANUEVA, Cristobal, GARCÍA DEL JUNCO, Julio y CARO, Francisco (2000): Organización y gestión de empresas turísticas. Ediciones Pirámide, Madrid.

ENZ, Cathy (2009): Hospitality Strategic Management: Concepts and Cases, 2da. Ed.,John Wiley and Sons, Nueva Jersey.

GRANT, Robert M. (2021): Contemporary Strategy Analysis 11th Edition. Editorial Wiley, Boston.

HUDSON, Simon (2025): Hospitality Management: International Introduction 1st Edition. Routledge, Londres.

MARTÍN ROJO, Inmaculada (2020): Dirección y gestión de empresas del sector turístico. 6ª edición. Ediciones Pirámide, Madrid.

VECIANA, José Mª. (1999): Función directiva. Servicio de Publicaciones de la UAB, Bellaterra (Cerdanyola del Vallès).


Programari


Treballar amb fulls de càlcul (MS Excel)


Grups i idiomes de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Anglès segon quadrimestre matí-mixt