Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Turisme | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cap.
Aquesta assignatura és la primera de les quals s'inclouen en el Grau de Turisme sobre direcció i gestió d'empreses. L'assignatura s'inicia amb el concepte, elements i classes d'empreses turístiques. A continuació, s'estudien la funció i tasques directives. Els aspectes relatius a l'estratègia empresarial es tracten a continuació i es desenvolupen a partir de l'anàlisi estratègica (tant interna com externa) i de les tipologies estratègiques (tant en el nivell competitiu com en el nivell corporatiu). Al llarg de l'assignatura es posa l'accent en les empreses o organitzacions que estan relacionades amb les diverses activitats turístiques. Així mateix, es combinen els continguts teòrics amb diverses activitats pràctiques.
En finalitzar l'assignatura l'alumne serà capaç de:
Competències
1. L'empresa.
1.1. Concepte d'empresa.
1.2. Elements i funcions de l'empresa.
1.3. Classes d'empreses. Les empreses turístiques. Creació de Valor i beneficis de l'empresa.
1.4. Estructura econòmica i financera de l'empresa.
1.5. Cas pràctic sobre les funcions d'una empresa turística. Revenue management.
2. La funció directiva.
2.1. Concepte i classes de direcció.
2.2. Tasques fonamentals de direcció
2.3. Tasques instrumentals de direcció. L'empresari. Direcció i emprenedoria. El perfil emprenedor des d'una perspectiva de gènere.
3. L'estratègia de l'empresa.
3.1. Concepte i elements de l'estratègia.
3.2. Diferents nivells de l'estratègia.
3.3. El procés de formulació de l'estratègia. Cas pràctic per a comprendre com una empresa turística planteja la seva estratègia
4. Anàlisi interna.
4.1. Anàlisi funcional i perfil estratègic.
4.2. La cadena de valor.
4.3. Anàlisi dels recursos i capacitats.
4.4. Recursos financers i presa de decisions
5. Anàlisi de l'entorn.
5.1. Anàlisi de l'entorn general.
5.2. Anàlisi de l'entorn específic.
5.3. Tendències actuals en l'àmbit turístic. Cas pràctic sobre l'aplicació de l'anàlisi de cinc forces de Porter en el sector turístic.
6. Estratègies competitives.
6.1. Naturalesa i fonts de l'avantatge competitiu.
6.2. Estratègies competitives genèriques.
6.3. Estratègies segons el cicle de vida del sector.
7. Estratègies corporatives.
7.1. Direccions del desenvolupament estratègic.
7.2. Estratègies de diversificació i d'integració vertical.
7.3. Estratègies d'internacionalització i cooperació.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 35 | 1,4 | KM03, KM04, SM04, SM05 |
Discussió i resolució casos | 10 | 0,4 | CM05, KM04, SM04, SM05 |
Presentació de treballs | 1 | 0,04 | CM05, KM03, KM04, SM04, SM05 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 10 | 0,4 | CM05, SM04, SM05 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració Treballs | 25 | 1 | CM05, KM03, KM04, SM04, SM05 |
Estudi | 58 | 2,32 | CM05, KM03, KM04, SM04, SM05 |
Resolució de casos | 4 | 0,16 | CM05, KM03, KM04, SM04, SM05 |
Durant el curs es combinaran les classes de caràcter teòric (classes magistrals) amb les sessions de pràctiques (casos pràctics), durant les quals es fomentarà la participació i el treball en equip per part dels estudiants. Així mateix, els alumnes hauran de realitzar un treball en grup sobre una empresa turística real, en el marc del qual duran a terme un treball de camp i una presentació pública dels continguts més rellevants.
PLANIFICACIÓ DE LA DOCÈNCIA:
SETMANA |
TEMA |
MÈTODE |
HORES |
1, 2 |
L’empresa |
Classe magistral i casos pràctics |
6 |
3, 4 |
La funció directiva |
Classe magistral i casos pràctics |
6 |
5, 6 |
L’estratègia de l’empresa |
Classe magistral i casos pràctics, tutories |
6 |
7, 8 |
Anàlisi interna |
Classe magistral i casos pràctics |
6 |
9, 10 |
Anàlisi de l’entorn |
Classe magistral i casos pràctics |
6 |
11, 12 |
Estratègies competitives |
Classe magistral i casos pràctics |
6 |
13, 14 |
Estratègies corporatives |
Classe magistral i casos pràctics, tutories |
6 |
15 |
Treballs en grup |
Presentacions |
6 |
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Presentació de treball d'anàlisi d'empresa turística | 25 | 3 | 0,12 | CM05, KM04, SM04, SM05 |
Discussió de treballs pràctics | 15 | 2 | 0,08 | CM05, SM04, SM05 |
Examen Teòric part 1 | 30 | 1 | 0,04 | CM05, KM03, SM04, SM05 |
Examen Teòric part 2 | 30 | 1 | 0,04 | KM03, SM04, SM05 |
L’avaluació de l’assignatura s’efectuarà mitjançant la realització de dues proves escrites (30% +30% de la nota final), així com a través de la realització i presentació del treball esmentat (25%) i de la discussió de casos pràctics al llarg del curs (15%).
Condició sine qua non per tal d’obtenir l’acreditació de l’assignatura: caldrà haver aprovat (nota ≥ 5) tant l’examen com el treball en grup.
La qualificació de l’assignatura serà NO AVALUABLE quan l’estudiant es presenti a menys de la meitat de les activitats d’avaluació i/o no es presenti a l’examen final.
Avalució única.
Els alumnes que decideixin no fer una avaluació continuada tenen opció a una avaluació única. Aquesta serà un examen final de tot el temari i un treball escrit d'anàlisi d'una empresa turística que apliqui tots els conceptes estudiats en l'assignatura.
Material docent en format digital que estarà disponible al Campus Virtual i en els següents llibres:
CASANUEVA, Cristobal, GARCÍA DEL JUNCO, Julio y CARO, Francisco (2000): Organización y gestión de empresas turísticas. Ediciones Pirámide, Madrid.
ENZ, Cathy (2009): Hospitality Strategic Management: Concepts and Cases, 2da. Ed.,John Wiley and Sons, Nueva Jersey.
GRANT, Robert M. (2021): Contemporary Strategy Analysis 11th Edition. Editorial Wiley, Boston.
HUDSON, Simon (2025): Hospitality Management: International Introduction 1st Edition. Routledge, Londres.
MARTÍN ROJO, Inmaculada (2020): Dirección y gestión de empresas del sector turístico. 6ª edición. Ediciones Pirámide, Madrid.
VECIANA, José Mª. (1999): Función directiva. Servicio de Publicaciones de la UAB, Bellaterra (Cerdanyola del Vallès).
Treballar amb fulls de càlcul (MS Excel)
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Anglès | segon quadrimestre | matí-mixt |