Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Estada en Empresa II

Codi: 107568 Crèdits: 18
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Empresa i Tecnologia PRO 4

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Gloria Estape Dubreuil
Correu electrònic:
gloria.estape@uab.cat

Equip docent

Daniel Blabia Girau
Sergio Espluga Campabadal
Jaume Subiras Pugibet
Mario Yelamos Rebolledo
(Extern) David de Palma

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Aquesta assignatura, que es desenvolupa durant el segon semestre del curs acadèmic, és la segona de les específiques que configuren la Menció Dual del Grau d’Empresa i Tecnologia, i per tant la seva matrícula està restringida als i les estudiants del quart curs del Grau que hagin estat prèviament admesos/es per cursar la dita menció.


Objectius

L’objectiu principal de la menció dual, i per extensió d’aquesta assignatura, és el d’afavorir la obtenció de coneixements, habilitats i competències a través d’una experiència formativa i de treball compartida entre l’àmbit acadèmic i el professional.

L’assignatura representa la continuïtat de l’experiència dels estudiants de la menció, que ja han portat a terme una primera estada de pràctiques durant el primer semestre del curs.  Per a aquesta estada, per tant, els objectius formatius mantenen els dos següents, ja treballats en la primera de assignatures desenvolupades en estada a l’empresa:

  1. Capacitar a l’estudiant per aplicar els coneixements i competències desenvolupats durant la seva formació acadèmica a la resolució de problemes reals.
  2. Desenvolupar, en el context organitzatiu de la empresa o institució en la que realitzin l’estada, les diverses habilitats treballades durant el grau, com ara l’adaptabilitat, el treball efectiu en equips multidisciplinaris, la iniciativa i la responsabilitat.

I a més s’afegeix, com a resultat de la immersió de l’estudiant a l’entorn professional, el següent:

3. Assolir, en l’entorn real d’un projecte de digitalització portat a terme en una empresa o institució, els coneixements pràctics vinculats a la transformació digital de les àrees funcionals implicades en el dit projecte.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM34 (Competència) Treballar cooperativament assumint qualsevol rol dins un equip de treball vinculat a un projecte en l'àmbit del grau.
  2. CM35 (Competència) Planificar un projecte de millora en funció dels objectius i dels recursos disponibles.
  3. CM36 (Competència) Aplicar les tècniques informàtiques i tecnològiques pertinents per assolir els objectius proposats.
  4. KM31 (Coneixement) Reconèixer el funcionament dels principals sistemes de l'empresa.
  5. KM32 (Coneixement) Identificar com les innovacions tecnològiques milloren la competitivitat d'una empresa o organització.
  6. SM22 (Habilitat) Proposar millores a partir de solucions algorísmiques en el funcionament d'un sistema dins de l'empresa.
  7. SM23 (Habilitat) Exercir el paper d'interlocutor entre el personal directiu i l'equip tècnic/informàtic encarregat de desenvolupar les aplicacions.
  8. SM24 (Habilitat) Presentar de manera oral i escrita els resultats obtinguts en un projecte, fent servir un vocabulari adequat.

Continguts

L’assignatura es desenvoluparà en la mateixa organització (empresarial) en la que l’estudiant hagi cursat l’assignatura Estada a l’Empresa I durant el primer semestre del curs.  En aquest cas, es portarà a terme durant el segon semestre (Febrer-Juliol), amb una dedicació indicativa de 8 hores/dia, 4 dies la setmana, durant unes 15 setmanes, per arribar al total de les 450 hores previstes (=18 ECTS). El calendari i horaris es concretaran per cada estudiant, en funció de les necessitats i característiques específiques de la organització que l’acull.

El contingut de l’assignatura s’articularà a partir de la integració de l’estudiant en un projecte específic a desenvolupar a la dita empresa/organització.  En funció de les seves característiques, es pot tractar de la continuació del projecte en el que l’estudiant haurà treballat en la primera assignatura, o d’un projecte diferent i complementari a l’anterior en termes del conjunt d’aprenentatges que suposa. Les activitats a desenvolupar en aquesta segona estada, dissenyades per l’organització que l’acull, hauran de ser acceptades per la persona responsable de la Formació Dual a la Facultat, i figuraran igualment en el conveni específic a signar per cada estudiant abans de l’inici de l’activitat.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Formació relativa a la metodologia de l'assignatura i a la seva avaluació 1 0,04
Reunions de seguiment 3 0,12
Tipus: Supervisades      
Estada a l'empresa/organització i seminaris/formació 420 16,8 CM34, CM35, CM36, KM31, KM32, SM22, SM23, SM24
Tipus: Autònomes      
Preparació (i revisió si s'escau) dels diferents components del portafolis 25 1 CM35, CM36, KM32, SM22, SM24

Com en el cas de l’Estada a l’Empresa I, l’estudiant tindrà assignats dos tutors/es que acompanyaran i guiaran el seu procés d’aprenentatge. Sempre que sigui possible, el/la tutor/a acadèmica serà la mateixa persona que haurà acompanyat l’estudiant durant la seva estada al primer semestre, i es recomana igualment mantenir el tutor/a designat per l’empresa/institució on l’estudiant realitza la menció dual.

El tutor designat per l’organització serà el responsable de planificar i supervisar les activitats i tasques assignades a l’estudiant en el marc del projecte al que se’l hagi assignat, així com de definir i ajustar si cal un pla intern de formació per a capacitar a l’estudiant en aquells aspectes que es consideri necessari. Aquesta planificació s’efectuarà d’acord amb el tutor acadèmic de l’estudiant, que serà responsable de plasmar-la i formalitzar-la en un pla formatiu individual en el que es basarà pel seguiment de l’estudiant durant el desenvolupament de l’assignatura.

L’estudiant haurà de mantenir el contacte amb el seu tutor/a acadèmic/a de manera periòdica, seguint el mateix esquema, si és possible, que en el cas de l’Estada a l’Empresa I. De manera similar, l’estudiant haurà de mantenir un registre de les activitats realitzades, fent servir una eina informàtica adient per a permetre una comunicació fàcil amb el seu tutor/a, i facilitar-ne el feed-back durant tota l’estada.  Cal tenir en compte però que la metodologia per a l’avaluació de l’assignatura no serà la mateixa (veure secció següent).

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Informe del tutor de l'empresa/institució 30% 0 0 CM34, CM35, CM36, KM31, KM32, SM22, SM23
Presentació i defensa (si s'escau) del portafolis professional (showcase portfolio) confeccionat per l'estudiant 70% 1 0,04 CM35, CM36, KM32, SM22, SM24

L’avaluació de l’assignatura es realitzarà a partir de les següents evidències:

  • Informe a realitzar per part de la tutoria de l’organització que acull a l’estudiant, i
  • Presentació (i defensa si s’escau) del portafolis professional (showcase Portfolio) confeccionat per l’estudiant durant la seva estada.  En aquest cas ha d’incloure una selecció dels materials que l’estudiant consideri els millors resultats de tasques específiques realitzades durant la seva estada, tenint en compte tant la seva qualitat com la varietat dels mateixos, i organitzats per tal de mostrar una visió general holística dels resultats assolits durant l’estada, explicada en els termes que cada estudiant consideri adient. Així mateix, el portafolis haurà d’incloure una reflexió final relativa als objectius que es planteja l’estudiant com a graduat/da, basat en els assoliments que destaca en el dit portafolis, així com en el seus interessos pel seu futur en els propers anys.

L’avaluació final estarà condicionada a la presentació en temps i forma del portafolis de l’estudiant, que haurà de portar la seva signatura electrònica al final del document.  Un estudiant que no hagi fet el lliurament en el termini indicat serà qualificat com a “no avaluable”.

La correcció i qualificació dels portafolis serà responsabilitat de la tutoria acadèmica de cada estudiant, a partir de la rúbrica específica que es publicarà a principis de curs, en la que també es tindrà en compte el seguiment efectuat durant el semestre.

Al campus virtual de l’assignatura es facilitaran igualment el model de l’informe que es demanarà al tutor/a de l’empresa, així com una guia relativaa la confecció del portafolis.

La qualificació final de l’assignatura la determinarà la tutoria acadèmica, i es calcularà a partir dels pesos indicats a la taula anterior.  Serà condició necessària per a fer-ne el càlcul que cadascun dels ítems que intervenen en el mateix tingui una qualificació no inferior a 5 (sobre 10). En cas que no es complís aquesta condició, la qualificació final de l’assignatura seria el mínim d’entre les qualificacions dels ítems considerats.

Es a dir, si anomenem IT a la qualificació obtinguda de l’informe del tutor/a de l’empresa/organització on l’estudiant està cursant la menció dual, i PA a la del portafolis professional lliurat al tutor/a acadèmic, la qualificació final de l’assignatura s’obtindrà del càlcul següent:

QF = 30% IT + 70% PA   si IT, PA >=5,      o bé     QF =min (IT, PA)     si IT<5 o si PA<5

En la redacció del portafolis professional es permet l’ús d’eines d’Intel·ligència artificial (IA) únicament com a recurs esporàdic en menys del 30% del text del mateix.  En cas que s’hagi emprat caldrà declarar el seu ús incorporant un annex en el que s’identifiquin clarament les parts generades total o parcialment amb l’ajut d’aquesta tecnologia, especificant-ne les eines i els “promtps” emprats, així com incloure una reflexió crítica sobre la influència que han tingut en el procés i el resultat final de l’activitat.  La no transparència de l’ús de la IA en aquestes activitats avaluables es considerarà falta d'honestedatacadèmicai pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

Procediment de revisió de les qualificacions

Un cop finalitzades totes les activitats d'avaluació, s'informarà els estudiants de la data i la manera en què es publicaran les qualificacions del curs. També s'informarà els estudiants del procediment, lloc, data i hora de revisió de les qualificacions, d'acord amb la normativa universitària.

Irregularitats en actes d’avaluació  

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB).


Bibliografia

-----


Programari

Qualsevol programari vinculat amb els que s'han treballat durant el grau, com ara els relacionats amb Sistemes d'Informació, CRM, Business Intelligence, anàlisi de dades, etc., així com llenguatges de programació més o menys especialitzats en funció dels requeriments i entorn de l'empresa i el projecte en que s'emmarqui l'assignatura en cada estudiant.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura