Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Estada en Empresa I

Codi: 107567 Crèdits: 18
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Empresa i Tecnologia PRO 4

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Gloria Estape Dubreuil
Correu electrònic:
gloria.estape@uab.cat

Equip docent

Daniel Blabia Girau
Sergio Espluga Campabadal
Jaume Subiras Pugibet
Mario Yelamos Rebolledo
(Extern) David de Palma

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Aquesta assignatura és una de les que configuren la Menció Dual del Grau d’Empresa i Tecnologia, i per tant la seva matrícula està restringida als i les estudiants del quart curs del Grau que hagin estat prèviament admesos/es per cursar la dita menció.

El procés d’admissió a la menció dual s’efectua cada curs acadèmic durant el segon semestre del curs anterior al de la seva realització. Caldrà efectuar la sol·licitud pertinent en el termini prèviament especificat per la Facultat, així com complir els prerequisits adients (tenir matriculades totes les assignatures del tercer curs del grau i haver superat totes les dels dos primers cursos).  En la sol·licitud caldrà especificar fins a un màxim de 3 de les propostes presentades per les empreses col·laboradores.  L’assignació final tindrà en compte la selecció ordenada d’estudiants feta per cada empresa, el grau d’interès expressat per l’estudiant pels projectes formatius presentats per cada empresa/institució, així com els expedients acadèmics dels participants en la selecció.

Com altres activitats que es realitzen fora del campus de la UAB, caldrà que els i les estudiants disposin d’una assegurança d’accidents i de responsabilitat civil a formalitzar amb la matrícula del curs.


Objectius

L’objectiu principal de la menció, i per extensió d’aquesta primera assignatura, és el d’afavorir la obtenció de coneixements, habilitats i competències a través d’una experiència formativa i de treball compartida entre l’àmbit acadèmic i el professional.

La formació dual permet el desenvolupament d’un programa formatiu conjunt i continu en el temps entre la Universitat i l’Entitat que aculli a l’estudiant, amb una vinculació estable que és complementària a la de l’entorn acadèmic, i que implica la immersió de l’estudiant en un entorn professional i empresarial, en l’àmbit de la gestió digital d’empreses i organitzacions.

Per a aquesta primera estada, els objectius formatius es poden resumir en els següents:

  1. Capacitar a l’estudiant per aplicar els coneixements i competències desenvolupats durant la seva formació acadèmica a la resolució de problemes reals.
  2. Desplegar, en el context organitzatiu de la empresa o institució en la que realitzin l’estada, les diverses habilitats treballades durant en grau, com ara l’adaptabilitat, el treball efectiu en equips multidisciplinaris, la iniciativa i la responsabilitat.

Resultats d'aprenentatge

  1. CM34 (Competència) Treballar cooperativament assumint qualsevol rol dins un equip de treball vinculat a un projecte en l'àmbit del grau.
  2. CM35 (Competència) Planificar un projecte de millora en funció dels objectius i dels recursos disponibles.
  3. CM36 (Competència) Aplicar les tècniques informàtiques i tecnològiques pertinents per assolir els objectius proposats.
  4. KM31 (Coneixement) Reconèixer el funcionament dels principals sistemes de l'empresa.
  5. KM32 (Coneixement) Identificar com les innovacions tecnològiques milloren la competitivitat d'una empresa o organització.
  6. SM22 (Habilitat) Proposar millores a partir de solucions algorísmiques en el funcionament d'un sistema dins de l'empresa.
  7. SM23 (Habilitat) Exercir el paper d'interlocutor entre el personal directiu i l'equip tècnic/informàtic encarregat de desenvolupar les aplicacions.
  8. SM24 (Habilitat) Presentar de manera oral i escrita els resultats obtinguts en un projecte, fent servir un vocabulari adequat.

Continguts

La menció dual, i per extensió aquesta assignatura, es realitzarà en aquelles empreses i institucions amb les que s’hagin establert els corresponents convenis marc de col·laboració.

L’assignatura es desenvoluparà durant el primer semestre del curs (setembre – gener) i, de manera indicativa, implicarà per a l’estudiant una dedicació de 6 hores/dia, 4 dies la setmana, durant aproximadament 19 setmanes, per arribar al total de les 450 hores previstes (=18 ECTS). L’horari final serà determinat en cada cas en funció de l’organització en la que s’integri cada estudiant i de la normativa legal aplicable.  

El contingut de l’assignatura s’articularà a partir de la integració de l’estudiant en un projecte específic a desenvolupar a l’empresa/organització que l’acull. Inclourà un conjunt d’activitats i tasques concretes a realitzar en el marc del dit projecte, així com activitats formatives a l’entorn de les anteriors, concretades a partir del projecte formatiu establert per a cada estudiant.  El conjunt d’activitats a desenvolupar, dissenyades per l’organització que l’acull, haurà de ser acceptat per la persona responsable de la Formació Dual a la Facultat, i es configuraran i plasmaran en el conveni específic a signar per cada estudiant abans de l’inici de l’activitat.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Formació relativa a la metodologia de l'assignatura i a la seva avaluació 1,5 0,06
Reunions d'assignació i seguiment 3,5 0,14
Tipus: Supervisades      
Estada a l'empresa/organització i seminaris/formació 420 16,8 CM34, CM35, CM36, KM31, KM32, SM22, SM23, SM24
Tipus: Autònomes      
Preparació (i revisió si s'escau) dels diferents components del portafolis d'aprenentatge 24 0,96 CM36, KM31, KM32, SM22, SM24

Per cada estudiant es nomenaran dos tutors/es que acompanyaran i guiaran el seu procés d’aprenentatge. Un dels tutors serà designat per l’empresa/institució on l’estudiant realitza la menció dual, i el segon serà el/la tutor/a acadèmica.

El tutor designat per l’organització en la que l’estudiant desenvolupi l’assignatura serà el responsable de planificar i supervisar les activitats i tasques assignades a l’estudiant en el marc del projecte al que se’l hagi assignat, així com de definir i ajustar si cal un pla intern de formació per a capacitar a l’estudiant en aquells aspectes que es consideri necessari. Aquesta planificació s’efectuarà d’acord amb el tutor acadèmic de l’estudiant, que serà responsable de plasmar-la i formalitzar-la en un pla formatiu individual en el que es basarà pel seguiment de l’estudiant durant el curs.

L’estudiant haurà de mantenir el contacte amb el seu tutor/a acadèmic/a de manera periòdica durant tota l’estada. La tutoria inicial s'haurà de portar a terme de manera obligatòria entre la primera i la tercera setmana de l’estada de l’estudiant. Durant la mateixa s'establirà un calendari específic per al seguiment de l'assignatura, que haurà d’incloure un mínim de 5 reunions.

Així mateix, l’estudiant haurà de mantenir un registre de les activitats realitzades, fent servir una eina informàtica adient per a permetre una comunicació fàcil amb el seu tutor, marcant les que a priori escull per a formar part de l’avaluació de l’assignatura (veure apartat següent). Aquesta eina, juntament amb les sessions de seguiment pactades, ha de permetre a la tutoria acadèmica el seguiment de l’activitat desenvolupada per l’estudiant en el transcurs de l’assignatura, així com el feed-back de la mateixa.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Informe del tutor de l'empresa/institució 30% 0 0 CM34, CM35, CM36, KM31, KM32, SM22, SM23
Presentació i defensa (si s'escau) del portafolis d'aprenentatge confeccionat per l'estudiant 70% 1 0,04 CM35, CM36, KM31, KM32, SM22, SM24

L’avaluació de l’assignatura es realitzarà a partir de les següents evidències:

  • Informe a realitzar per part de la tutoria de l’organització que acull a l’estudiant, i
  • Presentació (i defensa si s’escau) del portafolis d’aprenentatge (developmental Portfolio) confeccionat per l’estudiant durant la seva estada, que ha d’incloure una selecció dels materials en què ha treballat durant la seva estada, així com una justificació de la selecció feta i de la connexió entre els mateixos, i una reflexió relativa a com han ajudat a l’estudiant a assolir els objectius formatius i d’aprenentatge relatius a la seva estada.

L’avaluació final estarà condicionada a la presentació en temps i forma del portafolis de l’estudiant, que haurà de portar la seva signatura electrònica al final del document.  Un estudiant que no hagi fet el lliurament en el termini indicat serà qualificat com a “no avaluable”.

La correcció i qualificació del portafolis d’aprenentatge serà responsabilitat de la tutoria acadèmica de cada estudiant, a partir de la rúbrica específica que es publicarà a principis de curs, en la que també es tindrà en compte el seguiment efectuat durant el semestre.

Al campus virtual de l’assignatura es facilitaran igualment el model de l’informe que es demanarà al tutor/a de l’empresa, així com una guia relativa a la confecció del portafolis d’aprenentatge.

La qualificació final de l’assignatura la determinarà la tutoria acadèmica, i es calcularà a partir dels pesos indicats a la taula anterior.  Serà condició necessària per a fer-ne el càlcul que cadascun dels ítems que intervenen en el mateix tingui una qualificació no inferior a 5 (sobre 10). En cas que no es complís aquesta condició, la qualificació final de l’assignatura seria el mínim d’entre les qualificacions dels ítems considerats.

Es a dir, si anomenem IT a la qualificació obtinguda per l’informe del tutor/a de l’empresa/organització on l’estudiant està cursant la menció dual, i PA a la del portafolis d’aprenentatge lliurat al tutor/a acadèmic, la qualificació final de l’assignatura s’obtindrà del càlcul següent:

QF = 30% IT + 70% PA   si IT, PA >=5,      o bé     QF =min (IT, PA)     si IT<5 o si PA<5

En la redacció del portafolis d’aprenentatge es permet l’ús d’eines d’Intel·ligència artificial (IA) únicament com a recurs esporàdic en menys del 30% del text del mateix.  En cas que s’hagi emprat caldrà declarar el seu ús incorporant un annex en el que s’identifiquin clarament les parts generades total o parcialment amb l’ajut d’aquesta tecnologia, especificant-ne les eines i els “promtps” emprats, així com incloure una reflexió crítica sobre la influència que han tingut en el procés i el resultat final de l’activitat.  La no transparència de l’ús de la IA en aquestes activitats avaluables es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

Procediment de revisió de les qualificacions

Un cop finalitzades totes les activitats d'avaluació, s'informarà els estudiants de la data i la manera en què es publicaran les qualificacions del curs. També s'informarà els estudiants del procediment, lloc, data i hora de revisió de les qualificacions, d'acord amb la normativa universitària.

Irregularitats en actes d’avaluació  

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)


Bibliografia

-----


Programari

Qualsevol programari vinculat amb els que s'han treballat durant el grau, com ara els relacionats amb Sistemes d'Informació, CRM, Business Intelligence, anàlisi de dades, etc., així com llenguatges de programació més o menys especialitzats en funció dels requeriments i entorn de l'empresa i el projecte en que s'emmarqui l'assignatura en cada estudiant.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura