Logo UAB

Tecnologies Intel·ligents i Arquitectura d'Empresa

Codi: 107565 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Empresa i Tecnologia OP 4

Professor/a de contacte

Nom:
David Ayala Sanchez
Correu electrònic:
david.ayala@uab.cat

Equip docent

David Recuenco Osa

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

És recomanable haver cursat prèviament:

  • Introducció als sistemes d'informació (102148)
  • Direcció Estratègica de l'Empresa (102181)
  • Projectes de Desenvolupament de Programari Corporatiu (102175)

Objectius

  • Comprendre el paper de les tecnologies intel·ligents en la transformació digital de les organitzacions, incloent-hi la seva aplicació en processos de negoci, presa de decisions i automatització.
  • Analitzar els principis i models de l’arquitectura d’empresa, i entendre com aquesta estructura dona suport a l’alineació entre els objectius de negoci, les capacitats del negoci i les capacitats tecnològiques.
  • Identificar i avaluar tecnologies emergents i valorar el seu impacte potencial sobre l’estratègia i les operacions empresarials.
  • Fomentar una visió crítica i ètica sobre l’ús de tecnologies intel·ligents, tenint en compte aspectes com la privacitat, la seguretat, la transparència i la sostenibilitat.
  • Desenvolupar habilitats per comunicar i justificar decisions tecnològiques davant de perfils tècnics i de negoci, utilitzant llenguatge i eines adequades a cada cas.
  • Experimentar amb casos pràctics i eines actuals per entendre com es poden aplicar les tecnologies intel·ligents en el context real d’una arquitectura empresarial.

Resultats d'aprenentatge

  1. CM24 (Competència) Configurar l'arquitectura d'un sistema d'informació que doni suport de manera integrada a una organització.
  2. KM23 (Coneixement) Identificar les aportacions de les novetats al mercat dels sistemes integrats de gestió.
  3. SM15 (Habilitat) Interpretar l'impacte i els efectes en l'organització de les innovacions i les actualitzacions en els sistemes integrats de gestió del mercat.

Continguts

Tema 1. Arquitectura d’empresa: fonaments per a la transformació
  • Què és l’arquitectura d’empresa i per a què serveix
  • Models i frameworks
  • OKR, KPI, Business Capabilities
  • Capes de l’arquitectura: negoci, dades, aplicacions i tecnologia
  • Governança de l’arquitectura i rol estratègic
  • Arquitectura com a eina d’alineació entre IT i negoci
Tema 2. Tecnologies intel·ligents i canvi de paradigma
  • Introducció a la intel·ligència artificial: conceptes bàsics, capacitats i límits
  • Aplicacions empresarials de la IA: anàlisi predictiva, NLP, visió artificial, agents i assistents
  • IA i presa de decisions: suport i automatització
  • De les dades a la intel·ligència: flux d’informació i integració amb sistemes empresarials
  • Consideracions ètiques i socials: transparència, privacitat, biaix, sostenibilitat
Tema 3. Hiperautomatització com a motor d’eficiència
  • Què és la hiperautomatització: més enllà de la RPA
  • Process Mining, BPA, Workflow orchestration i low-code/no-code
  • Integració amb IA: agents intel·ligents i automatització cognitiva
  • Casos d’ús reals: operacions, atenció al client, compliance, logística
  • Eines del mercat.
Tema 4. Cloud computing com a plataforma d’agilitat
  • Introducció al model cloud: IaaS, PaaS, CaaS, FaaS, SaaS, serverless
  • Arquitectures híbrides i multi-cloud
  • Beneficis i riscos del núvol: escalabilitat, costos, seguretat, dependència
  • Integració del cloud amb IA i eines d’arquitectura d’empresa
  • Principals proveïdors
Tema 5. Avaluació i selecció de tecnologies emergents
  • Metodologies per analitzar tecnologies emergents: Hype Cycle, Technology Radar
  • Criteris de selecció: viabilitat tècnica, alineació estratègica, cost/benefici, impacte
  • Detecció de duplicitats, silos i oportunitats de reaprofitament
  • Comunicació de decisions tecnològiques a diferents perfils (tècnics i de negoci)
  • Casos pràctics de presa de decisions tecnològiques en context real

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Casos d'estudi 15 0,6 CM24, KM23, SM15
Classes magistrals 30 1,2 CM24, KM23, SM15
Tipus: Supervisades      
Tutories 15 0,6 CM24, KM23, SM15
Tipus: Autònomes      
Estudi 35 1,4
Preparació de casos, exercicis i treballs 52 2,08 CM24, KM23, SM15

Classes magistrals i casos

S'hi presenten els continguts bàsics que el conjunt de l'alumnat necessita per a introduir-se en alguns dels temes que configuren el programa. Alhora, s'indiquen les vies possibles per a completar o aprofundir la informació rebuda en aquestes sessions. Durant les sessions, es pot utilitzar també el mètode del cas com a eina docent, en funció del grau de participació.

Es proposen classes dinàmiques i participatives, amb oportunitats per provar tecnologia per validar exemples. Per tant, la intervenció i participació activa és fonamental.

Aprenentatge Basat en Problemes

Una part de l'assignatura es farà fent servir la metodologia ABP:

  • Desenvolupament d’un cas pràctic per grups, utilitzant tecnologia accessible per crear un MVP (minimum viable product) i presentació final dels resultats. 
  • Investigació d’un cas teòric, posant en relleu els canvis organitzatius i socials derivats de les tecnologies intel·ligents.

Hackaton

Una de les classes es dedicarà a la construcció i presentació d’un joc creat per equips, utilitzant prompting i assistents de codificació.

Canal de comunicació

Es prioritzarà la utilització del Campus Virtual i, excepte en cas de fallada tècnica, serà l’únic mitjà oficial de comunicació.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Aportacions a les sessions presencials 10 0 0 CM24, KM23, SM15
Examen 50 3 0,12 CM24, KM23, SM15
Treballs/Pràctiques i presentacions 40 0 0 CM24, KM23, SM15

L'avaluació de l'assignatura es farà de forma progressiva i continuada durant tot el semestre. El sistema d'avaluació es basa en les següents evidències d'aprenentatge:

  • Aportacions individuals i en petit grup efectuades a les sessions presencials del curs, incentivant així la participació activa dels estudiants en el seu propi procés d'aprenentatge.
  • La presentació de treball o pràctiques, per escrit i oralment, relatius a determinats problemes o projectes treballats durant el curs, amb l'objectiu de seguir l'evolució de cada estudiant en la comprensió i ús de les eines treballades a l'assignatura, i de potenciar al mateix temps l'adquisició de competències transversals.
  • Un examen final, en les darreres setmanes del semestre, per afavorir la consolidació del conjunt del material treballat durant el curs

Criteris d'avaluació

La qualificació final de l'assignatura s'obtindrà a partir de la suma ponderada de les valoracions de les diferents evidències, tenint en compte que cada una de les tres components citades tenen un pes específic diferent:

         10% (aportacions) + 40% (presentació informes/pràctiques) + 50% (examen final)

Serà condició necessària per poder efectuar aquesta suma ponderada que cadascuna de les components tingui una puntuació positiva, i que la qualificació obtinguda a l'examen final sigui igual o superior a 3,5

No Avaluable

Es considera que un estudiant que realitzi almenys una de les components de l'avaluació continuada ja no pot ser considerat com a NO AVALUABLE.

 


Bibliografia

  • Jeanne W. Ross, Peter Weill & David C. Robertson (2006) – Enterprise Architecture as Strategy: Creating a Foundation for Business Execution ISBN: 9781591398394
  • Marc Lankhorst (ed.) (2017) – Enterprise Architecture at Work: Modelling, Communication and Analysis (4th ed.) ISBN: 9783662539323
  • Thomas Erl (2013) – Cloud Computing: Concepts, Technology & Architecture ISBN: 9780133387520
  • Wil van der Aalst (2016) – Process Mining: Data Science in Action (2nd ed.) ISBN: 9783662498514
  • Gene Kim, Jez Humble, Patrick Debois & John Willis (2016) – The DevOps Handbook: How to Create World-Class Agility, Reliability, & Security in Technology Organizations ISBN: 9781942788003
  • Nicole Forsgren, Jez Humble & Gene Kim (2018) – Accelerate: The Science of Lean Software and DevOps ISBN: 9781942788331
  • Gregor Hohpe, Michele Danieli, Jean‑François Landreau & Tahir Hashmi (2020) – Cloud Strategy: A Decision‑based Approach to Successful Cloud Migration ISBN: 9798665253046
  • Paul Harmon (2019) – Business Process Change: A Business Process Management Guide for Managers and Process Professionals (4th ed.)ISBN: 9780128158470
  • Navdeep Singh Gill, Jagreet Kaur & Suryakant (2023) – Hyperautomation with Generative AI: Learn How Hyperautomation and Generative AI Can Help You Transform Your Business and Create New Value ISBN: 9789355518590

Programari

Es recomana tenir instal·lats o estar donat/da d'alta:

  • Visual Studio Code (instal·lar): https://code.visualstudio.com/
  • Github: crear usuari a https://github.com i donar-se d'alta al programa d'estudiants https://github.com/education/students 

Altres softwares o serveis que es podran utilitzar:

  • Camunda: https://camunda.com/
  • n8n: https://n8n.io/
  • Microsoft Azure for Students: https://azure.microsoft.com/es-es/free/students/
  • Google Cloud for Students: https://cloud.google.com/edu/students
  • AWS Educate: https://www.awseducate.com/ 

Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 201 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 20 Català primer quadrimestre tarda