Tecnologies Intel·ligents i Arquitectura d'Empresa
Codi: 107565
Crèdits: 6
2025/2026
Titulació |
Tipus |
Curs |
Empresa i Tecnologia |
OP |
4 |
Equip docent
- David Recuenco Osa
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
És recomanable haver cursat prèviament:
- Introducció als sistemes d'informació (102148)
- Direcció Estratègica de l'Empresa (102181)
- Projectes de Desenvolupament de Programari Corporatiu (102175)
Objectius
- Comprendre el paper de les tecnologies intel·ligents en la transformació digital de les organitzacions, incloent-hi la seva aplicació en processos de negoci, presa de decisions i automatització.
- Analitzar els principis i models de l’arquitectura d’empresa, i entendre com aquesta estructura dona suport a l’alineació entre els objectius de negoci, les capacitats del negoci i les capacitats tecnològiques.
- Identificar i avaluar tecnologies emergents i valorar el seu impacte potencial sobre l’estratègia i les operacions empresarials.
- Fomentar una visió crítica i ètica sobre l’ús de tecnologies intel·ligents, tenint en compte aspectes com la privacitat, la seguretat, la transparència i la sostenibilitat.
- Desenvolupar habilitats per comunicar i justificar decisions tecnològiques davant de perfils tècnics i de negoci, utilitzant llenguatge i eines adequades a cada cas.
- Experimentar amb casos pràctics i eines actuals per entendre com es poden aplicar les tecnologies intel·ligents en el context real d’una arquitectura empresarial.
Resultats d'aprenentatge
- CM24 (Competència) Configurar l'arquitectura d'un sistema d'informació que doni suport de manera integrada a una organització.
- KM23 (Coneixement) Identificar les aportacions de les novetats al mercat dels sistemes integrats de gestió.
- SM15 (Habilitat) Interpretar l'impacte i els efectes en l'organització de les innovacions i les actualitzacions en els sistemes integrats de gestió del mercat.
Continguts
Tema 1. Arquitectura d’empresa: fonaments per a la transformació
- Què és l’arquitectura d’empresa i per a què serveix
- Models i frameworks
- OKR, KPI, Business Capabilities
- Capes de l’arquitectura: negoci, dades, aplicacions i tecnologia
- Governança de l’arquitectura i rol estratègic
- Arquitectura com a eina d’alineació entre IT i negoci
Tema 2. Tecnologies intel·ligents i canvi de paradigma
- Introducció a la intel·ligència artificial: conceptes bàsics, capacitats i límits
- Aplicacions empresarials de la IA: anàlisi predictiva, NLP, visió artificial, agents i assistents
- IA i presa de decisions: suport i automatització
- De les dades a la intel·ligència: flux d’informació i integració amb sistemes empresarials
- Consideracions ètiques i socials: transparència, privacitat, biaix, sostenibilitat
Tema 3. Hiperautomatització com a motor d’eficiència
- Què és la hiperautomatització: més enllà de la RPA
- Process Mining, BPA, Workflow orchestration i low-code/no-code
- Integració amb IA: agents intel·ligents i automatització cognitiva
- Casos d’ús reals: operacions, atenció al client, compliance, logística
- Eines del mercat.
Tema 4. Cloud computing com a plataforma d’agilitat
- Introducció al model cloud: IaaS, PaaS, CaaS, FaaS, SaaS, serverless
- Arquitectures híbrides i multi-cloud
- Beneficis i riscos del núvol: escalabilitat, costos, seguretat, dependència
- Integració del cloud amb IA i eines d’arquitectura d’empresa
- Principals proveïdors
Tema 5. Avaluació i selecció de tecnologies emergents
- Metodologies per analitzar tecnologies emergents: Hype Cycle, Technology Radar
- Criteris de selecció: viabilitat tècnica, alineació estratègica, cost/benefici, impacte
- Detecció de duplicitats, silos i oportunitats de reaprofitament
- Comunicació de decisions tecnològiques a diferents perfils (tècnics i de negoci)
- Casos pràctics de presa de decisions tecnològiques en context real
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Casos d'estudi |
15
|
0,6 |
CM24, KM23, SM15
|
Classes magistrals |
30
|
1,2 |
CM24, KM23, SM15
|
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Tutories |
15
|
0,6 |
CM24, KM23, SM15
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Estudi |
35
|
1,4 |
|
Preparació de casos, exercicis i treballs |
52
|
2,08 |
CM24, KM23, SM15
|
Classes magistrals i casos
S'hi presenten els continguts bàsics que el conjunt de l'alumnat necessita per a introduir-se en alguns dels temes que configuren el programa. Alhora, s'indiquen les vies possibles per a completar o aprofundir la informació rebuda en aquestes sessions. Durant les sessions, es pot utilitzar també el mètode del cas com a eina docent, en funció del grau de participació.
Es proposen classes dinàmiques i participatives, amb oportunitats per provar tecnologia per validar exemples. Per tant, la intervenció i participació activa és fonamental.
Aprenentatge Basat en Problemes
Una part de l'assignatura es farà fent servir la metodologia ABP:
- Desenvolupament d’un cas pràctic per grups, utilitzant tecnologia accessible per crear un MVP (minimum viable product) i presentació final dels resultats.
- Investigació d’un cas teòric, posant en relleu els canvis organitzatius i socials derivats de les tecnologies intel·ligents.
Hackaton
Una de les classes es dedicarà a la construcció i presentació d’un joc creat per equips, utilitzant prompting i assistents de codificació.
Canal de comunicació
Es prioritzarà la utilització del Campus Virtual i, excepte en cas de fallada tècnica, serà l’únic mitjà oficial de comunicació.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Aportacions a les sessions presencials |
10 |
0
|
0 |
CM24, KM23, SM15
|
Examen |
50 |
3
|
0,12 |
CM24, KM23, SM15
|
Treballs/Pràctiques i presentacions |
40 |
0
|
0 |
CM24, KM23, SM15
|
L'avaluació de l'assignatura es farà de forma progressiva i continuada durant tot el semestre. El sistema d'avaluació es basa en les següents evidències d'aprenentatge:
- Aportacions individuals i en petit grup efectuades a les sessions presencials del curs, incentivant així la participació activa dels estudiants en el seu propi procés d'aprenentatge.
- La presentació de treball o pràctiques, per escrit i oralment, relatius a determinats problemes o projectes treballats durant el curs, amb l'objectiu de seguir l'evolució de cada estudiant en la comprensió i ús de les eines treballades a l'assignatura, i de potenciar al mateix temps l'adquisició de competències transversals.
- Un examen final, en les darreres setmanes del semestre, per afavorir la consolidació del conjunt del material treballat durant el curs
Criteris d'avaluació
La qualificació final de l'assignatura s'obtindrà a partir de la suma ponderada de les valoracions de les diferents evidències, tenint en compte que cada una de les tres components citades tenen un pes específic diferent:
10% (aportacions) + 40% (presentació informes/pràctiques) + 50% (examen final)
Serà condició necessària per poder efectuar aquesta suma ponderada que cadascuna de les components tingui una puntuació positiva, i que la qualificació obtinguda a l'examen final sigui igual o superior a 3,5
No Avaluable
Es considera que un estudiant que realitzi almenys una de les components de l'avaluació continuada ja no pot ser considerat com a NO AVALUABLE.
Bibliografia
- Jeanne W. Ross, Peter Weill & David C. Robertson (2006) – Enterprise Architecture as Strategy: Creating a Foundation for Business Execution ISBN: 9781591398394
- Marc Lankhorst (ed.) (2017) – Enterprise Architecture at Work: Modelling, Communication and Analysis (4th ed.) ISBN: 9783662539323
- Thomas Erl (2013) – Cloud Computing: Concepts, Technology & Architecture ISBN: 9780133387520
- Wil van der Aalst (2016) – Process Mining: Data Science in Action (2nd ed.) ISBN: 9783662498514
- Gene Kim, Jez Humble, Patrick Debois & John Willis (2016) – The DevOps Handbook: How to Create World-Class Agility, Reliability, & Security in Technology Organizations ISBN: 9781942788003
- Nicole Forsgren, Jez Humble & Gene Kim (2018) – Accelerate: The Science of Lean Software and DevOps ISBN: 9781942788331
- Gregor Hohpe, Michele Danieli, Jean‑François Landreau & Tahir Hashmi (2020) – Cloud Strategy: A Decision‑based Approach to Successful Cloud Migration ISBN: 9798665253046
- Paul Harmon (2019) – Business Process Change: A Business Process Management Guide for Managers and Process Professionals (4th ed.)ISBN: 9780128158470
- Navdeep Singh Gill, Jagreet Kaur & Suryakant (2023) – Hyperautomation with Generative AI: Learn How Hyperautomation and Generative AI Can Help You Transform Your Business and Create New Value ISBN: 9789355518590
Programari
Es recomana tenir instal·lats o estar donat/da d'alta:
- Visual Studio Code (instal·lar): https://code.visualstudio.com/
- Github: crear usuari a https://github.com i donar-se d'alta al programa d'estudiants https://github.com/education/students
Altres softwares o serveis que es podran utilitzar:
- Camunda: https://camunda.com/
- n8n: https://n8n.io/
- Microsoft Azure for Students: https://azure.microsoft.com/es-es/free/students/
- Google Cloud for Students: https://cloud.google.com/edu/students
- AWS Educate: https://www.awseducate.com/
Grups i idiomes de l'assignatura
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom |
Grup |
Idioma |
Semestre |
Torn |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
201 |
Català |
primer quadrimestre |
tarda |
(TE) Teoria |
20 |
Català |
primer quadrimestre |
tarda |