Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Biologia | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es convenient repassar els conceptes relacionats amb la Zoologia de l’assignatura de Biologia estudiada al Batxillerat.
Per poder assistir a les pràctiques de l'assignatura cal que l’estudiant justifiqui haver superat les proves de bioseguretat i de seguretat que trobarà en el Campus Virtual i conéixer i acceptar les normes de funcionament dels laboratoris de la Facultat de Biociències.
Al llarg d’aquesta assignatura, l’alumnat ha d’adquirir els coneixements teòric-pràctics que li donin una visió el més complerta possible de les bases del coneixement zoològic i de la diversitat dels animals invertebrats no artròpodes des d’una perspectiva anatòmica, funcional, sistemàtica i filogenètica.
Igualment li ha de permetre situar a cada grup animal en un context ecològic, en relació al nombre d’espècies, habitat i forma de vida, posició dins els ecosistemes així com la seva importància en relació al seu interès per les ciències aplicades i d’interès econòmic.
Els objectius formatius concrets són:
- Introduir els principals conceptes estructuradors de la ciència de la Zoologia.
- Entendre la sistemàtica i les relacions filogenètiques entre els principals grups d’animals com a resultat de processos evolutius i adaptatius.
- Conèixer els principals nivells d’organització i patrons arquitectònics dels invertebrats no artròpodes.
- Donar uns coneixements sobre les característiques morfològiques, cicles biològics, importància ecològica i les interaccions amb l’home dels principals grups d’invertebrats no artròpodes.
BLOC I. CONCEPTES BÀSICS DE ZOOLOGIA
CLASSES PRÀCTIQUES:
Pràctiques de laboratori:
Pràctica 1: Observació de microfauna i protozous d’aigua dolça. Observació i reconeixement de Porífers i Cnidaris.
Pràctica 2: Observació i reconeixement de Platihelmints i Nematodes.
Pràctica 3: Observació i reconeixement de Mol·luscs.
Pràctica 4: Observació i reconeixement d'Anèl·lids i Equinoderms.
Pràctica de camp:
Pràctica 5: Mostreig i observació d'invertebrats marins.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 32 | 1,28 | CM14, CM15, KM22, KM23, SM23 |
Pràctiques de camp | 4 | 0,16 | CM14, CM15, SM21 |
Pràctiques de laboratori | 8 | 0,32 | KM23, SM20, SM23 |
Seminaris | 6 | 0,24 | CM14, CM15, KM22, SM23 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 5 | 0,2 | CM14, CM15, KM22 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i resolució de problemes | 50 | 2 | CM14, CM15, KM22, KM23, SM23 |
Preparació de treballs, pràctiques, resolució de qüestions | 34,5 | 1,38 | CM14, CM15, KM22, KM23, SM23 |
La metodologia utilitzada en aquesta assignatura per assolir el procés d’aprenentatge es basa en fer que l’alumnat treballi la informació que se li posa al seu abast. La funció del professor és donar-li la informació o indicar-li on pot aconseguir-la i ajudar-li i tutorizant-li perquè el procés d’aprenentatge pugui realitzar-se eficaçment. Per assolir aquest objectiu, l’assignatura es basa en les següents activitats:
Classes teóriques:
Amb aquestes classes l’alumnat adquireix els coneixements científic-tècnics bàsics de l’assignatura que ha de complementar amb l’estudi personal dels temes explicats.
Seminaris:
Als seminaris es treballen els coneixements científic-tècnics exposats a les classes magistrals per a completar la seva comprensió i aprofundir en ells, desenvolupant diverses activitats: anàlisi i discussió de vídeos sobre temàtica zoològica, resolució de qüestions relacionades amb els temes tractats, anàlisi d’informació zoològica, etc.
En aquests seminaris s'utilitzen mètodes de gamificació i classe inversa.
La missió dels seminaris és promoure la capacitat d’anàlisi i síntesi, el raonament crític i la capacitat de resolució de problemes.
Pràctiques:
Abans de les sessions de laboratori l'alumnat pepara la pràctica amb eines de suport virtual.
Durant les sessions de pràctiques l’alumnat treballa el material zoològic al laboratori (observació de preparacions i espècimens, estudi d’anatomia i morfologia de grups, disseccions, identificacions d’exemplars, etc.) i al camp (tècniques de mostreig de fauna invertebrada),iel complementen amb l’estudi i les preguntes plantejades al guió de pràctiques.
L’objectiu de les classes pràctiques de laboratori i de camp es completar i reforçar els coneixements zoològics adquirits a les classes teòriques i seminaris. A les sessions pràctiques s’estimulen i desenvolupen en l’alumnat habilitats empíriques com la capacitat d’observació, anàlisi i reconeixement de la diversitat zoològica.
Tutories:
L’objectiu d’aquestes sessions és resoldre dubtes, repassar conceptes bàsics no explicats a classe i orientar sobre les fonts consultades per l’alumnat. El horari de les tutories individualitzades es concreta amb el professorat a través del campus virtual.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Evalució de les pràctiques | 15% | 2 | 0,08 | KM23, SM20, SM21 |
Examen de visu | 5% | 1 | 0,04 | KM23 |
Examen parcial I (examen final I) | 30% | 2,5 | 0,1 | CM14, CM15, KM22, KM23, SM23 |
Examen parcial II (examen final II) | 30% | 2,5 | 0,1 | CM14, CM15, KM22, KM23, SM23 |
Proves grupals i individuals als seminaris | 20% | 2,5 | 0,1 | CM14, CM15, KM22, SM23 |
AVALUACIÓ
Per a aprovar l'assignatura es requereix que la nota de teoria + la nota de seminaris + la nota de pràctiques sumin un mínim de 5 punts de 10 possibles.
ATENCIÓ: L'assistència a les pràctiques i als seminaris és obligatòria. La no assistència a pràctiques i als seminaris sense justificar implicarà que l’alumnat NO pot superar l’assignatura.
1- AVALUACIÓ CONTINUADA
Les activitats d'avaluació continuada programades són:
1.1- TEORIA
Exàmens parcials teòrics: Cadascun dels dos exàmens parcials representarà el 30% de la nota final on s'avaluaran els coneixements assolits de la assignatura, així com la seva capacitat d’anàlisi i síntesi, i de raonament crític. L'examen podrà incloure preguntes tipus test, preguntes de resposta curta, preguntes conceptuals o esquemes.
Examen de recuperació de teoria: Aquest examen servirà per recuperar els exàmens parcials que calguin.
1.2- SEMINARIS
S’avaluen tant els petits treballs (qüestions) que s’han de presentar els dies de seminari, com les proves avaluatives (grupals i individuals) que es desenvolupen al llarg del seminaris. La nota corresponent als seminaris representarà el 20% de la nota final de l'assignatura.
1.3 - PRÀCTIQUES
Pràctiques de laboratori i sortides de camp: Les pràctiques presencials representen el 15% de la nota final de l'assignatura.
Abans de cada sesió es farà una prova avaluativa del material preparatiu. Al final de cada sessió de pràctiques l’alumnat farà el qüestionari d’avaluació de les mateixes.
1.4 - VISU
Prova de visu: representa el 5% de la nota final de l'assignatura. Es una prova on es presenta un llistat d'espècies d'invertebrats que l'alumnat ha vist a les classes de teoria, seminaris o de pràctiques i que ha de reconèixer.
TAULA RESUM DEL PES DE CADASCUNA DE LES PARTS:
Teoria 1er parcial |
30% |
Teoria 2n parcial |
30% |
Seminaris |
20% |
Pràctiques |
15% |
Visu |
5% |
1.5- ALTRES CONSIDERACIONS
2- AVALUACIÓ ÚNICA
L’alumnat que opti per l’avaluació única ho haurà de sol·licitar en el termini i forma indicats per la Facultat.
2.1- TEORIA
Aquestapart representa el 60% de la nota final de l'assignatura, i s’avaluarà mitjançant:
Examen únic de teoria: L’avaluació única de la teoria consistirà en un examen que es realitzarà el dia de la 2ª prova parcial de l’assignatura ique constarà de preguntes tipus test, preguntes de resposta curta, preguntes conceptuals o esquemes.
Examende recuperació de teoria: La recuperació de l’avaluació única serà el mateix dia i hora que la prova de recuperació de l’avaluació continuada.
2.2- SEMINARIS
ATENCIÓ: Tot i que l’alumnat s’aculli a l’avaluació única, ha de fer els seminaris d'aquesta assignatura en sessions presencials.
S’avaluen tant els petits treballs (qüestions) que s’han de presentar els dies de seminari, com les proves avaluatives (grupals i individuals) que es desenvolupen al llarg del seminaris. La nota corresponent als seminaris representarà el 20% de la nota final de l'assignatura.
2.3- PRÀCTIQUES
ATENCIÓ: Tot i quel’alumnat s’aculli a l’avaluació única, hade fer les pràctiques d'aquesta assignatura en sessions presencials. L’assistència a les pràctiques és OBLIGATÒRIA i INDISPENSABLE per poder-se presentar a l'examen únic de teoria.
Les pràctiques presencials representen el 15% de la nota final de l'assignatura.
Pràctiques de laboratori i sortides de camp: Abans de cada sesió es farà una prova avaluativa del material preparatiu. Al final de cada sessió de pràctiques l’alumnat farà el qüestionari d’avaluació de les mateixes.
2.4 - VISU
Prova de visu: representa el 5% de la nota final de l'assignatura. L’avaluació única del visu consistirà en un examen que es realitzarà el dia de la 2ª prova parcial de l’assignatura, Es una prova on es presenta un llistat d'espècies d'invertebrats que l'alumnat ha vist a les classes de teoria, seminaris o de pràctiques i que ha de reconèixer.
TAULA RESUM DEL PES DE CADASCUNA DELES PARTS:
Teoria 1er parcial |
30% |
Teoria 2n parcial |
30% |
Seminaris |
20% |
Pràctiques |
15% |
Visu |
5% |
2.5- ALTRES CONSIDERACIONS
Integrated Principles of Zoology. Hickman, C.Jr., Keen, S., Larson, A., Eisenhour, D., I'Anson, H., Roberts, L., 2020 (última edición: 18ª edición). McGraw-Hill Education, Washington, EEUU.
https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010766125406709
I. Llibres de text complementaris a la teoria:
No es requereix programari específic.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 111 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 112 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 111 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 112 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 113 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 114 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 111 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 112 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 113 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 114 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 11 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |