Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Estudis Socioculturals de Gènere | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiantat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe pràctica | 30 | 1,2 | CM03, CM29, KM51, KM52, KM53, SM44, SM45 |
Classes teòricas | 30 | 1,2 | KM51, KM52, KM53, SM44, SM45 |
Tipus: Supervisades | |||
elaboració de treballs | 24 | 0,96 | CM03, CM29, KM51, KM52, KM53, SM44, SM45 |
tutories | 10 | 0,4 | KM51, KM52, SM44 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 18 | 0,72 | KM52, KM53, SM44 |
Lectura i anàlisi del material bibliogràfico | 30 | 1,2 | CM29, KM51, KM52, KM53, SM44, SM45 |
Recerca de documentació | 8 | 0,32 | KM51, KM52, SM44 |
L'assignatura s'imparteix en un grup gran i en grups petits (de treball grupal). Això es concretarà en els següents tipus de docència i activitats:
Sessions del grup sencer:
Classes magistrals impartides per les professores, per al desenvolupament d'elements teòrics de l'assignatura.
Exposicions individuals i a càrrec de grups d'estudiants.
Sessions de pràctiques d'aula:
Desenvolupament de diverses activitats participatives.
Per tant, per al desenvolupament de l'assignatura la metodologia contempla:
Classes expositives
Metodologies participatives com classe inversa
Tutories
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Participació activa a l'aula | 10 | 0 | 0 | CM03, CM29, KM51, KM52, KM53, SM44, SM45 |
Presentacions, debats i defenses orals | 20 | 0 | 0 | CM03, CM29, KM51, KM52, SM44, SM45 |
Prova escrita individual | 40 | 0 | 0 | CM03, CM29, KM51, KM52, KM53, SM44, SM45 |
treballs grupals | 30 | 0 | 0 | CM03, CM29, KM51, KM52, KM53, SM44, SM45 |
Per a superar l'assignatura cal obtenir una nota igual o superior a 5 a cadascuna de les evidencies demanades.
El model d'avaluació serà continuada. El professorat valorarà la participació, els treballs grupals i individuals.
Condicions per a ser avaluat: Participar activament en les classes, així com lliurar cadascun dels treballs individuals i grupals.
Pot optar a recuperació l'alumnat que al llarg de l'avaluació continuada hagi obtingut a cada evidència una nota inferior a 5 punts i major o igual a 3,5 punts. Es podran recuperar les evidències de rendiment insuficient en un format anàleg al presentat durant el procés d'avaluació continuada. La nota total màxima que es pot aconseguir una vegada realitzada la recuperació és un 5.
En cas que l'alumnat realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.
Plagi o còpia: si es detecta en alguna de les entregues plagi o còpia, l'avaluació de l'assignatura serà 0, i es perdrà el dret a recuperació de l'assignatura.
L'alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a
aquest llindar, el professorat de l'assignatura pot considerar l'alumnat com a "no avaluable". En cas d'avaluació contínua, s'aplicarà el mateix criteri de no avaluable que per l'avaluació continuada.
American Psychological Association (2018). Guidelines for Psychological Practice with Boys and Men.
Amnistia Internacional (2018). Ya es hora de que me creas. Un sistema que cuestiona y desprotege a las víctimas. Madrid: Amnistía Internacional.
Andrade Santos, K. D., Pereira Silva, J., Perez, A. T., & Cantera, L. M. (2019). Routes and collisions at work care for women victims of violence in Spain. Ciencias Psicológicas,13(2), 209-222. doi: 0.22235/cp.v13i2.1877 (https://ddd.uab.cat/record/214465)
Arechederra, Ángeles. (2010). La violencia masculina contra las mujeres en las relaciones de pareja. Proceso y consecuencias. A A. Garcia - Mina (Coord.), Violencia contra las mujeres en la pareja. Claves de anàlisis y de intervención (pp. 21 - 36). Madrid: Universidad Pontificia Comillas.
Arón, Ana María & Llanos, Maria Teresa. (2004). Cuidar a los que cuidan: Desgaste profesional y cuidado de los equipos que trabajan en violencia. Sistemas familiares, año 20 - nº 1-2, p. 5-15
Basaglia, Franca (1983). Mujer, Locura y Sociedad. México: Universidad Autónoma de Puebla.
Bodelón, Encarna, (2014), Violencia institucional y violencia de género, Análes de la Cátedra Francisco Suárez, n. 48, págs. 131-155, disponible en https://doi.org/10.30827/acfs.v48i0.2783
Cantera, L.eonor M. (2005). Violencia en la pareja: fenómenos, procesos y teorías. A T. Sánchez (Ed.), Maltrato de género, infantil y de ancianos (pp. 55-94). Salamanca: Publicaciones Universidad Pontificia de Salamanca.
Coria, Clara (2001). El amor. No es como nos lo contaron... ni como lo inventamos. Barcelona: Paidós Descargable a: http://www.apa.org/about/policy/psychological-practice-boys-men-guidelines.pdf
Egeland, Byron (1993). A History of Abuse is a Major Risk Factor for Abusing the Next Generation. A R. J. Gelles & D. R. Loseke (Eds.), Current Controversies on Family Violence (pp. 197-208). Newbury Park, CA: Sage Publications.
Fernández,Ana María. & Giberti, Eva (Comps). (1989). La mujer y la violencia invisible. Buenos Aires: Sudamericana.
Ferreira, Graciela (1992). Hombres violentos, mujeres maltratadas. Buenos Aires: editorial sudamericana.
Generalitat de Catalunya Departament d’Igualtat i Feminismes (2022) Protocol Marc per a una intervenció amb diligència deguda en situacions de violències masclistes. Generalitat de Catalunya (2022) Departament d’Igualtat i feminismes
Generalitat de Catalunya, Departament d’Igualtat i Feminismes (2022) Model d’abordatge de les violències sexuals (2022).
Generalitat de Catalunya, Departament d’Igualtat i Feminismes Llibre blanc de la prevenció de les violències masclistes.(2023) Generalitat de Catalunya. Departament d’Igualtat i Feminismes.
Gomà-Rodríguez, Isabel, Cantera, Leonor M., Pereira da Silva, Joilson (2018). Autocuidado de los profesionales que trabajan en la erradicación de la violencia de pareja. Psicoperspectivas, 17(1).
González Prado, P. (2024). La diligencia debida en las políticas de prevención y reparación de las violencias machistas en Cataluña en Revista Derecho Y género, 1, 29–55.
Grup Antígona I Creació Positiva (2016) Violències sexuals: un marc conceptual, teòric i ètic, autores: Toledo Vásquez Patsilí i Pineda Lorenzo Montserrat, disponible en https://salutsexual.sidastudi.org/resources/inmagic-img/DD39287.pdf
Heise, Lori (1998). Violence against women: an integrated, ecological framework. Violence against women, 4, (3), 262 - 290.
Hirigoyen, Marie France (2006). Mujeres maltratadas. Los mecanismos de la violencia en la pareja. Barcelona: Paidós.
Igareda Noelia, Pascale Adrián et.al. (2019) Ciberviolencias machistas, Informe, disponible en http://dones.gencat.cat/ca/ambits/violencia_masclista/estudis-ambit-violencies-masclistes/les-ciberviolencies-masclistes/
Nogueiras, Belén (2004). La violencia en la pareja. A C. Ruiz - Jarabo& P. Blanco (Eds.), La violencia contra las mujeres. Prevención y detección. (pp. 39 - 55). Madrid: Ediciones Diaz de Santos.
Pérez-Tarrés, Alicia, Cantera Espinosa, Leonor M., & Pereira da Silva, Joilson (2016). Prácticas de Autocuidado en Mujeres Víctimas de Violencia de Género. Tuiuti: Ciencia e Cultura, 53, 11-27. http://universidadetuiuti.utp.br/tuiuticienciaecultura/ciclo_4/tcc_53_psico3/pdf_53/art_1.pdf%0Ahttp://universidadetuiuti.utp.
Pérez-Tarrés, Alicia, Cantera Espinosa, Leonor M., & Pereira da Silva, Joilson (2018). Health and self-care of professionals working against gender-based violence: an analysis based on the grounded theory. Salud Mental, 41(5), 213-222. https://doi.org/10.17711/SM.0185-3325.2018.032
Pérez-Tarrés, Alicia, Cantera, Leonor M., & Pereira, Joilson (2017). Gender-Based Violence, Coping Strategies and Perceived Social Support. Psicologia, Conocimiento y Sociedad, 7(1), 98-122. http://revista.psico.edu.uy/index.php/revpsicologia/article/view/377/319
Pérez-Tarrés, Alicia, Pereira-da-Silva, Joilson, & Cantera Espinosa, Leonor M. (2019). Workplace Violence in Work Environments against Gender Violence. Universitas Psychologica, 18(3) https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/issue/view/1346
Piqué María Luisa (2017) Revictimización, acceso a la justicia y violencia institucional en Género y Justicia Penal. Di Corleto, Julieta (Comp.), Ediciones Didot
Riggs, David; Caulfield, Marie & Street, Amy (2000). Risk for domestic violence: Factors associated with perpetration and victimizacion. Journal of Clinical Psychology, 56, (10), 1289 - 1316.
Russell, Diana; Harmes, Roberta & Lagarde, Marcela (2006). Feminicidio,una perspectiva global. México: Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades.
Sau, Victòria (2004). Psicología y feminismo(s). A E. Barberà & I. Martínez Benlloch (Coord.), Psicología y genero (pp. 107 - 120). Madrid: Pearson Prentice Hall.
Serra Laia (2018) Las violencias de Género en línia Informe. http://lab.pikaramagazine.com/violenciasdegeneroenlinea/
Serra Laia (2022) “El reconeixement de les violències institucionals: una nova eina per exigir els drets de les dones” en Revista Idees Núm. 59 Monogràfic Violències masclistes i polítiques públiques: construint respostes feministes i interseccionals, disponible en https://revistaidees.cat/el-reconeixement-de-les-violencies-institucionals-una-nova-eina-per-exigir-els-drets-de-les-dones/
Stith, Sandra; Williams, Mary Beth & Rosen, Karen (1992) Psicosociología de la violencia en el hogar. Estudio, consecuencias y tratamientos. Bilbao: Desclée de Brouwer.
Tamaia (2019) La salut de les dones en situació de violència masclista: mirades amb cura. Identificació de necessitats per a l'abordatge curós de la salut de les dones en situació de violencia masclista
Tortosa, José María &La Parra, Daniel (2003). Violencia estructural: una ilustración del concepto. Documentación Social, 131, 57 - 72.
Velázquez, Susana (2003). Violencias cotidianas, violencia de género. Escuchar, comprender, ayudar. Buenos Aires: Paidós.
Legislació obligatòria
Ley Orgánica 1/2004, de 28 de diciembre, de Medidas de Protección Integral contra la Violencia de Género. Boletín oficial del Estado, 313 § 21760 (2004)
Llei 5/2008, del 24 d'abril, del dret de les dones a eradicar la violència masclista. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, 5123 (2008)
Ley Orgánica 10/2022, de 6 de septiembre, de garantía integral de la libertad sexual
Ley Orgánica 2/2010, de 3 de marzo, de salud sexual y reproductiva y de la interrupción voluntaria del embarazo
No procedeix.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |