Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.
Relacions Laborals, Drets Laborals i Gènere
Codi: 106993
Crèdits: 6
2025/2026
Titulació |
Tipus |
Curs |
Estudis Socioculturals de Gènere |
OB |
3 |
Equip docent
- Laura Casas Diaz
- Juan José Torres López
- Olga Paz Torres
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
No hi ha prerequisits per aquesta assignatura.
Objectius
• Conèixer els conceptes històrico-jurídics fonamentals amb relació als drets de les dones i de les persones LGBTI en l’àmbit de les relacions laborals.
• Comprendre l'estructura jurídica del drets de les dones i de les persones LGTBI i l’evolució de les polítiques legislatives derivades dels drets a Espanya.
• Conèixer les nocions jurídiques bàsiques del Dret del Treball.
• Avaluar des de la perspectiva laboral les qüestions relacionades amb el principi d’igualtat i no discriminació, la la conciliació de la vida laboral, personal i familiar, els plans d'igualtat, la violència de gènere, l'assetjament sexual o per raó de sexe, l'assetjament moral o psicològic.
• Comprendre i obtenir una visió crítica de les accions i polítiques de gènere i el desenvolupament dels drets de les dones i de les persones LGBTI en l’àmbit laboral, tant des d’una perspectiva històrica com actual.
• Comprendre els avenços i retrocessos que s'han produït en aquest àmbit.
Resultats d'aprenentatge
- CM20 (Competència) Analitzar críticament la sostenibilitat dels plans d'igualtat en el marc de les relacions laborals.
- KM35 (Coneixement) Interpretar les normes, la doctrina i la jurisprudència laborals amb perspectiva de gènere i sobre la base de la Llei d'igualtat proposant possibles solucions.
- KM36 (Coneixement) Contextualitzar els fets socials i les repercussions jurídiques relacionades amb la igualtat de gènere des d'un punt de vista històric.
- KM37 (Coneixement) Avaluar l'impacte de les polítiques fiscals en temes relacionats amb la desigualtat i la pobressa.
- KM38 (Coneixement) Proposar solucions a problemes laborals de desigualtat a les empreses públiques, privades i no governamentals.
- KM39 (Coneixement) Avaluar l'aplicació de la normativa laboral en matèria d'igualtat a les empreses públiques, privades i no governamentals.
- SM34 (Habilitat) Utilitzar instruments en l'elaboració d'estudis i informes en la direcció de pal·liar o revertir les desigualtats en l'àmbit laboral.
- SM35 (Habilitat) Elaborar un discurs organitzat i correcte, oralment i per escrit, en la llengua corresponent.
- SM36 (Habilitat) Utilitzar el vocabulari tècnic específic i d'interpretació propi de la doctrina i la jurisprudència laborals.
- SM60 (Habilitat) Elaborar un discurs organitzat i correcte, oralment i per escrit, en la llengua corresponent, fent un ús no sexista del llenguatge.
Continguts
Bloc I: La Història del Dret Social amb perspectiva de génere: plantejaments i realitats
Tema 1. Els inicis del liberalisme: exclussions, discriminacions i dones.
Tema 2: Intervencionisme científic i les dones obreres en el punt de mira del legislador reformista.
Tema 3: Els drets socials a la Segona República i les dones en l'espai professional i laboral.
Tema 4: Colonialisme i decolonialisme amb perspectiva de gènere.
BLOC II: Dret del Treball i gènere
Tema 1: Constitució, Dret del Treball i Gènere i el seu desenvolupament a l’Estatut “dels Treballadors”.
Tema 2: Manifestacions de la discriminació de les dones en el marc laboral: bretxa salarial, promoció professional, conciliació de la vida laboral i familiar, etc.
Tema 3: Els plans d’igualtat, la negociació col·lectiva i el paper dels representants de les persones treballadores i l’administració laboral.
Tema 4: L’assetjament sexual i per raó de sexe a les empreses: Prevenció i mesures d’actuació. Els protocols.
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Classes pràctiques |
26,5
|
1,06 |
CM20, KM35, KM36, KM37, KM38, KM39, SM34, SM35, SM36, SM60
|
Classes teòriques |
26
|
1,04 |
CM20, KM35, KM36, KM37, KM38, KM39, SM34, SM35, SM36, SM60
|
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Casos pràctics |
15,5
|
0,62 |
CM20, KM35, KM36, KM37, KM38, KM39, SM34, SM35, SM36, SM60
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Estudi |
20
|
0,8 |
SM35, SM36, SM60
|
Investigació |
10
|
0,4 |
CM20, KM35, KM36
|
Lectures |
20
|
0,8 |
CM20, KM35, KM36, SM35, SM36, SM60
|
Preparació de treballs |
32
|
1,28 |
CM20, KM35, KM36, KM37, KM38, KM39, SM34, SM35, SM36
|
El procés d'aprenentatge té com a base el treball de l'alumnat a partir de l'estudi, lectura de textos, recerca de documentació i preparació de treballs.
Es concretarà en diferents activitats a realitzar a l'aula o virtualment: classes magistrals, presentacions orals i debats, resolució de casos pràctics, comentaris de jurisprudència, etc.
Aquestes activitats seran objecte de concreció en un cronograma que es penjarà a l'aula Moodle abans d'iniciar el curs.
La metodologia docent i l’avaluació poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Examen Bloc I |
25% |
0
|
0 |
CM20, KM35, KM36, KM37, KM38, KM39, SM34, SM35, SM36, SM60
|
Examen Bloc II |
25% |
0
|
0 |
CM20, KM35, KM36, KM37, KM38, KM39, SM34, SM35, SM36
|
Pràctica Bloc I |
25% |
0
|
0 |
CM20, KM35, KM36, KM37, KM38, KM39, SM34, SM35, SM36, SM60
|
Pràctica Bloc II |
25% |
0
|
0 |
CM20, KM35, KM36, KM37, KM38, KM39, SM34, SM35, SM36, SM60
|
L'avaluació consta de les següents activitats:
• una activitat pràctica del Bloc I (25%)
• una activitat pràctica del Bloc II (25%)
• un examen del Bloc I (25%)
• un examen final del Bloc II (25%)
Per superar l’assignatura s’haurà d’obtenir una nota final, resultat de totes les activitats d'avaluació, que sigui superior a 5/10, i a més cal obtenir una nota mínima de 3/10 a cada una de les activitats.
A l'inici del curs la professora o professor informarà del contingut i característiques de les activitats i de la seva programació. (Moodle)
En el moment de realització de cada activitat avaluable, el professor o professora informarà a l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Tindran accés al procés de recuperació els i les estudiants que no superin l'assignatura en el seu conjunt i que hagin obtingut un mínim de 3/10 en cada una de les activitats.
La recuperació consistirà en un examen teòric i/o pràctic de cada un dels blocs a recuperar.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en les actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
L'avaluació única consistirà en la realització de 3 proves de 3 tipologies diferents: test, comentari de text i examen oral (33,3% cadascuna de les parts). S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l'avaluació continuada.
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Bibliografia
Bloc 1
García González, Guillermo, Paz Torres, Olga, "Women and State: between prevention and protection (1900-1912): the scenarios of the first social legislation in Spain from a gender perspective", Historia 396, ISSN-e 0719-0719, Vol. 1, Nº. 2, 2011, págs. 281-303.
Paz Torres, Olga, "Hopes and opportunities for women in the Spanish Second Republic: the access to employment as labor inspectors", Iuslabor, ISSN-e 1699-2938, Nº. 1, 2015.
Espuny Tomás, Maria Jesús, "Aproximación histórica al principio de igualdad de sexos (IV): De la Ley de Contrato de Trabajo de 1944 a las últimas disposiciones franquistas", Iuslabor, ISSN-e 1699-2938, Nº. 1, 2008.
Bloc 2
Cabeza Pereiro, Jaime, "Los planes de igualdad: Balance y cambios normativos", Revista Derecho Social y Empresa, nº 12, 2020.
López Balaguer, Mercedes, "El derecho a la adaptación de jornada y forma de trabajo por conciliación de la vida laboral y familiar tras el Real Decreto-Ley 6/2019", Revista de Trabajo y Seguridad Social, nº 437-438, 2019.
Bodelón, Encarna y Gala, Carolina, "Teoría y práctica de los protocolos frente al acoso sexual", Nueva revista española de Derecho del Trabajo, nº 162, 2014.
Programari
No hi ha programari específic.
Grups i idiomes de l'assignatura
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom |
Grup |
Idioma |
Semestre |
Torn |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
1 |
Català/Espanyol |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
1 |
Català/Espanyol |
primer quadrimestre |
matí-mixt |