Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Pràctiques Professionals

Codi: 106966 Crèdits: 12
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Gestió de Ciutats Intel·ligents i Sostenibles PRO 4

Professor/a de contacte

Nom:
Antoni Durà Guimerà
Correu electrònic:
antoni.dura@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Els definits al règim de permanència, dins l'apartat de progressió de matrícula. Al tractar-se d'una assignatura de quart curs cal haver superat totes les assignatures de primer curs (60 crèdits) i un nombre mínim de 120 crèdits.
Tot i això, com que l'objectiu principal és poder posar en pràctica els coneixements adquirits durant el grau, és convenient que hagi cursat els tres primers cursos, així com recomanable que l'estudiant estigui acabant el grau i així disposi de temps per poder compaginar l'estada a l'empresa amb la resta d'assignatures.
No es pot començar l'estada de pràctiques fins que no s'estigui matriculat, s'hagi pagat la pòlissa d'assegurança complementària i es tingui el conveni de cooperació universitat/empresa signat.


Objectius

Les Pràctiques professionals constitueixen una activitat formativa per als estudiants universitaris sota la supervisió de la Universitat. Segons l'Article 352 de la Normativa Acadèmica de la UAB, les pràctiques professionals han d’anar encaminades a completar l’aprenentatge teòric i pràctic de l’estudiant per tal de proporcionar-li una formació completa i integral. Per tant, els principals objectius són:

  • Permetre que l'estudiant apliqui i complementi les capacitats i coneixements, teòrics i pràctics, adquirits al llarg de la seva formació acadèmica.
  • Facilitar el coneixement de la metodologia de treball adequada a la realitat professional en què els estudiants hauran d'operar, contrastant i aplicant els coneixements adquirits al llarg dels estudis.
  • Afavorir la consolidació de competències personals com la capacitat de treball en equip, l'esperit emprenedor, la resolució de problemes en entorns nous, la creativitat i les habilitats de comunicació.
  • Afavorir l'adquisició de competències tècniques, metodològiques i participatives que preparin l'estudiant per a l'exercici en alguna de les activitats professionals relacionades amb la Gestió de Ciutats Intel·ligents.
  • Obtenir una experiència pràctica que faciliti la inserció en el mercat de treball i millori la seva empleabilitat futura.

Resultats d'aprenentatge

  1. CM25 (Competència) Relacionar els coneixements i les habilitats adquirits amb els aportats per altres tècnics en equips interdisciplinaris.
  2. CM26 (Competència) Proposar estratègies de responsabilitat ètica, valors democràtics, equitat i sostenibilitat en els projectes desenvolupats en l'entitat col·laboradora.
  3. CM27 (Competència) Desenvolupar el treball amb respecte per les diferències entre persones i sensibilitat respecte de les desigualtats que s'observen.
  4. KM31 (Coneixement) Identificar els problemes de gestió urbana intel·ligent en les entitats i els projectes amb què es col·labora.
  5. KM32 (Coneixement) Identificar les eines d'informació idònies per a la gestió de la ciutat intel·ligent.
  6. SM30 (Habilitat) Dissenyar projectes de ciència i innovació ciutadana en tot el seu cicle de vida.
  7. SM31 (Habilitat) Aplicar els instruments metodològics adquirits a la solució de problemàtiques de gestió urbana intel·ligent plantejades en les entitats col·laboradores.
  8. SM32 (Habilitat) Dissenyar projectes específics de gestió urbana intel·ligent plantejats en les entitats col·laboradores.

Continguts

Cadascuna de les empreses o institucions externes on es poden realitzar pràctiques tenen àmbits de treball diferents i, per tant, els continguts de les pràctiques dependran de les feines que s'hi portin a terme. Abans d'iniciar l'estada caldrà definir el projecte formatiu (que s'inclou en el conveni de cooperació educativa per a la realització de pràctiques),  acordat amb l'empresa o centre, on es detallaran les tasques i els continguts de les feines que es realitzaran, i es concretaran els objectius educatius. Aquest projecte formatiu serà validat pel responsable de l'assignatura.
Els continguts de l'assignatura, per tant, es desenvoluparan mitjançant la formalització, per a cada estudiant, del projecte formatiu, on s'establirà:

  • Les dates d'inici i acabament, l'horari, el lloc de realització e l'estada, el nom del tutor o tutora de l'empresa i la seva informació de contacte.
  • Descripció de les competències específiques, transversals o generals a desenvolupar, amb els resultats d'aprenentatge corresponents.
  • El contingut detallat de les pràctiques definint les tasques a realitzar.
  • El procediment de seguiment per part de la persona tutora designada per l'entitat col·laboradora.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Elaboració de la Memòria 5 0,2 CM25, CM26, CM27, KM31, KM32, SM30, SM31
Sessions preparatòries i tutorització 5 0,2 CM26, CM27
Tipus: Supervisades      
Estada a l'empresa o institució 290 11,6 CM25, CM26, CM27, KM31, KM32, SM30, SM31, SM32

L'assignatura de Pràctiques professionals es regeix per la normativa acadèmica de la UAB i per l'específica de l'Escola d'Enginyeria, en particular l'Acord 30-5-2025 sobre Criteris i instruccions de les Pràctiques Professionals a l'Escola d'Enginyeria.

L'estudiant ha de desenvolupar una estada de treball en una empresa o institució externa de 290 hores de durada. El rol de l'estudiant a l'empresa i les tasques a realitzar estaran especificades en el projecte formatiu que ha de conèixer abans de la seva incorporació.
És responsabilitat de l'estudiant ser seleccionat en alguna de les ofertes presentades. Haurà d'enviar el seu currículum a la persona de contacte especificada a l'oferta i passar el procés de selecció que determini l'empresa.

Per al seguiment de l'assignatura, es crearà una aula Moodle específica de les Pràctiques Externes del Grau GCIS dins el Campus Virtual de la UAB.

L'alumnat podrà triar empreses o institucions per dues vies:

• Consultant les ofertes existents a l'espai corresponent de la titulació en el Campus Virtual. També s'utilitzarà l'eina SIA per al procés d'assignació.
• Proposant empreses pel seu compte que vulguin establir un conveni amb la UAB, i que caldrà validar per part del/de la responsable de l'assignatura.

En tots els casos l'estudiant comptarà amb la supervisió d'un/a tutor/a acadèmic/a i d'un/a tutor/a extern/a:

  • La persona tutora externa serà la persona de l'empresa o centre que acollirà l'estudiant, li assignarà la feina segons el projecte formatiu definit, en faràel seguiment i emetrà els informes d'avaluació pertinents.
  • La persona tutora acadèmica serà un professor o professora de la universitat que realitzarà el seguiment del treball, vetllant perquè es compleixin els objectius de l'assignatura, i també emetrà un informe final d'avaluació.

L'estada a l'entitat col·laboradora ha de ser de 290 hores. El calendari i els horaris han de ser compatibles amb l'activitat acadèmica, formativa, de representació i participació de l'estudiant a la universitat, i s'establiran per a cada estudiant, d'acord amb les característiques de les pràctiques i segons les disponibilitats de l'entitat col·laboradora.
Un cop finalitzada l'estada, l'alumne redactarà una memòria, que s'haurà de presentar segons el format i dins els terminis que estableixi la coordinació. Trobareu el model de memòria al Campus Virtual, dins l'espai docent de l'assignatura, que serà també l'espai de comunicació.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Informe de valoració de l'estada (persona tutora externa) 70% 0 0 CM25, CM26, CM27, KM31, KM32, SM30, SM31, SM32
Seguiment de l'estada i valoració de la Memòria (Tutor/a acadèmic/a) 30% 0 0 CM25, CM26, CM27, KM31, KM32, SM30, SM31, SM32

AVALUACIÓ CONTINUADA
Ítems de l'avaluació:
Informe de valoració de l'estada (tutor extern) (75%)
Seguiment de l'estada i valoració de la memòria (tutor/a acadèmic/a) (25%)
Requisits per a ser avaluats/des:
Al finalitzar l'estada de l'estudiant, la coordinació d'estudis avaluarà la estada de pràctiques mitjançant els informes emesos per la tutoria acadèmica (25%) i per la tutoria de l'entitat col·laboradora (75%). La tutoria acadèmica ha d'avaluar el procés de seguiment i la memòria de pràctiques presentades.
L'incompliment, sense causa justificada, per part de l'estudiant dels acords establerts en el conveni, el qual ell/a mateix/a haurà subscrit a través de la seva firma, serà causa de recensió del conveni així com una qualificació de suspès (nota numèrica 0) de l'assignatura. Una vegada iniciades les pràctiques ja no es pot obtenir una nota de "No avaluable".
L'estudiant no podrà canviar l'empresa una vegada firmat el conveni per alguna de les parts (empresa, estudiant, universitat).
El tutor de pràctiques de l'empresa valorarà el grau de satisfacció sobre les pràctiques realitzades mitjançant un document preparat per la coordinació, que haurà de remetre al tutor acadèmic del Grau en un termini màxim de 10 dies des de la finalització e l'estada. Aquest informe ha de recollir el nombre d'hores finals realitzades per l'estudiant i la  valoració del compliment de les competències genèriques, específiques i transversals previstes en el projecte formatiu corresponent.
L'estudiant haurà d'entregar la Memòria de pràctiques al seu tutor/a acadèmic/a en un termini màxim de 10 dies des de la finalització de l'estada. L'entrega es farà a través de correu electrònic, sol·licitant confirmació de recepció. L'estudiant ha de mantenir el secret professional sobre qualsevol informació confidencial de la entitat col·laboradora que  conegui com a conseqüència de la realització de pràctiques. La memòria ocuparà entre 9 i 12 pàgines i s'ha de seguir el format i contingut proposats per la coordinació.
El tutor acadèmic enviarà al responsable de l'assignatura el seu informe d'avaluació (seguiment i memòria) en el termini de cinc dies, contant a partir de la recepció de l'informe del tutor de l'empresa i de la memòria de pràctiques de l'estudiant.
REAVALUACIÓ
Les pràctiques externes no són recuperables.
PROCEDIMENT DE REVISIÓ DE QUALIFICACIONS
Per a cada activitat d'avaluació, s'indicarà un lloc, data i hora de revisió en la que l'estudiant podrà revisar l'activitat amb el professor. En aquest context, es podran fer reclamacions sobre la nota de l'activitat, que seran avaluades pel professorat responsable de l'assignatura. Si l'estudiant no es presenta a aquesta revisió, no es revisarà posteriorment aquesta activitat.

QUALIFICACIONS

Seguint l´Acord de l´Escola d´Enginyeria, no s´atorgaran Matrícules d´Honor, i la revisió ordinària/extraordinària de la qualificació final serà possible seguint el mateix procediment ja existent per a qualsevol altra assignatura.

Un/a estudiant es considerarà no avaluable (NA) si no s'ha presentat en un conjunt d'activitats el pes dels quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura.

La revisió ordinària/extraordinària de la qualificació final serà possible seguint el mateix procediment ja existent per a qualsevol altra assignatura.

AVALUACIÓ ÚNICA

Aquesta assignatura no té avaluació única.

ÚS DE LA INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL (IA)

Donat el caràcter de l'assignatura, l'ús de la IA s'haurà d'ajustar als següents criteris: a) serà responsabilitat de l'estudiant acordar amb l'empresa o institució els termes en els que es pugui emprar aquesta eina; b) per a la redacció de la Memòria final, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament de la Memòria, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.”

IRREGULARITATS PER PART DE L'ESTUDIANT, CÒPIA I PLAGI
Les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment no seran recuperables. Si és necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, aquesta assignatura quedarà suspesa directament, sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs. Aquestes irregularitats inclouen, entre d'altres:
la còpia total o parcial d'una pràctica, informe, o qualsevol altra activitat d'avaluació; deixar copiar; presentar un treball de grup no fet íntegrament pels membres del grup; presentar com a propis materials elaborats per un tercer, encara que siguin traduccions o adaptacions, i en general treballs amb elements no originals i exclusius de l'estudiant; tenir dispositius de comunicació (com telèfons mòbils, smart watches, etc.) accessibles durant les proves d'avaluació teorico-pràctiques individuals (exàmens).

AVALUACIÓ DELS ESTUDIANTS REPETIDORS
En el cas d'estudiants repetidors, no es podrà validar la nota de les pràctiques del curs anterior.

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, les irregularitats comeses per un estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació es qualificaran amb un zero (0).

 


Bibliografia

La bibliografia es referirà a la tasca concreta que desenvoluparà cada estudiant durant la seva estada i a la que necessiti per a l'elaboració de la memòria final.


Programari

El que es requereixi a l'entitat de destinació. Normalment, el programari serà semblant als que s'hauran explicat al llarg del grau, encara que es poden presentar algunes diferències.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura