Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Gestió de Ciutats Intel·ligents i Sostenibles | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No es descriuen
Qualsevol activitat humana té lloc en un espai físic. Aquesta afirmació pot semblar una obvietat i tanmateix tenim tendència a no comprendre en profunditat les seves implicacions. Les Nacions Unides fa temps que han reconegut que el segle XXI és i serà el segle de les ciutats, dels entorns urbans on s’aplegarà més de la meitat de la població mundial. Entorns urbans en els quals una de cada quatre persones viu en condicions d’informalitat, és a dir, en espais que no han estat objecte d’un procés d’urbanització (abastament de serveis bàsics, com l’aigua o l’energia, equipaments i serveis socials d’educació i salut a l’abast, accés per carrers segurs, accessibles i transitables, etc.). Entorns urbans que en aquests moments són responsables del 70% de les emissions de CO2 a escala planetària. Entorns urbans que són el principal focus dels reptes que tenim, i alhora la seva principal palanca de canvi. Entorns urbans l’impacte dels quals va molt més enllà de la taca urbana reconeguda.
La planificació és un exercici d’ordenació de tots els elements que conformen un territori. Ordenació que s’ha d’entendre com a expressió de la voluntat d’una societat d’organitzar-se en aquell territori que habita: identificant les àrees a protegir o preservar tant per raons ambientals, culturals, d’identitat o econòmiques; assenyalant les àrees on aplegar els assentaments urbans i establint les regles i les condicions que els defineixen; acomodant les vies, els corredors i els canals per on els fluxos d’intercanvi de tota mena s’han de produir dins del sistema.
Totes aquests qüestions són objecte de la planificació física i normativa que es concreta en tres modalitats: la planificació territorial, la urbanística i la sectorial.
Els objectius d’aquest curs s’orienten a comprendre les tres maneres d’intervenir sobre el territori i que li són pròpies a qualsevol exercici d’ordenació del territori:
En definitiva, es tracta de conèixer les motivacions de la planificació territorial i del planejament urbanístic, de familiaritzar-se amb els conceptes bàsics i elements que els conformen i els instruments o eines tècniques que s'utilitzen per donar-hi forma i concretar la planificació. Aprofundir en les implicacions que té una afirmació aparentment tant trivial com que qualsevol activitat humana té lloc en un espai físic i, finalment, aportar criteri al posicionament personal i individual que tots tenim d’allò que passa i afecta el nostre entorn físic més immediat.
Aquests coneixements s’assoliran per mitjà de classes teòriques, la preparació per part dels estudiants de presentacions relacionats amb qüestions o temàtiques d'actualitat (les agendes globals (ODS i Agenda Urbana, desplegament de la transició energètica, noves intervencions a l’espai públic, etc.), i amb el fil conductor d’un treball sobre un cas pràctic deplanejament executat.
L’assignatura es desenvoluparà d’acord amb el següent temari:
Bloc 1: Aproximacions conceptuals (vessant teòrica)
Bloc 2: La planificació executada, desplegada. (vessant pràctica)
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe Expositiva | 30 | 1,2 | |
Debats | 4 | 0,16 | |
Exposició oral del treballs | 12 | 0,48 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 4 | 0,16 | |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de treballs en grups reduïts | 60 | 2,4 | |
Lectura d'articles i estudi personal | 21 | 0,84 |
El plantejament d’aquesta assignatura vol mostrar alhora la vessant teòrica i la vessant de la pràctica professional del planejament del territori. Per fer possible aquesta doble mirada el desplegament dels continguts del curs es planteja amb:
La plataforma de comunicació amb l'alumnat serà la de l'aula Moodle del Campus Virtual de la UAB.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa a classe | 10% | 10 | 0,4 | CM12, KM17, SM16 |
Documents escrits de feina individual | 50% | 5 | 0,2 | CM12, KM17, SM16 |
Estudi de cas en grup | 40% | 4 | 0,16 | CM12, KM17, SM16 |
L’avaluació del curs constarà essencialment de tres elements:
Per superar l’assignatura cal:
Les dues qualificacions anteriors no faran mitjana entre ells per superar l’assignatura. Per tant cal tenir una qualificació mínima de 5 en les dues feines (documents individuals i treball de cas en grup).
Recuperació:
Alumant no avaluable:
No avaluable si l'estudiant no entrega 1 o més treballs individuals o no entrega el treball en grup de curs.
Matrícula d'Honor: s'aplicarà seguint la normativa de la UAB
Oportunament s'indicarà el lloc i moment per a la revisió dels ítems avaluables.
La còpia o plagi de qualsevol activitat mereixerà la qualificació de suspès i no es podrà recuperar. La còpia o plagi de material, en qualsevol de les activitats, constitueixen un delicte que serà sancionat amb un zero a l'activitat. En cas de reincidència es suspendrà tota l'assignatura. Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o granpart del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi"és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi sense citar les fonts, siguin en paper oen format digital. Veure documentació sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions... L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
Romà Pujadas, Jaume Font; “Ordenación y planificación territorial”. Editorial Síntesis.
Manuel Benabent Fernández; “Introducción a la teoria de la planificación territorial”. Secretariado de Publicaciones. Universidad de Sevilla.
Juli Esteban Noguera; “Elementos de Ordenación Urbana”. Edicions UPC. Universitat Politècnica de Catalunya.
Peter Hall; “Urban and Regional Planning”. Routledge.
Patsy Healey; “Collaborative Planning: shaping places in Fragmented societies”. Palgrave-MacMillan.
Scott Campell, Susan Fainstein (ed.); “Planning Theory”. Blackwell Publishers.
Manuel de Solà-Morales; "Las formas de crecimiento urbano"; Laboratori d'urbanisme. Edicions UPC.
Oriol Clos (ed.); "Manuel de Solà-Morales. Miradas sobre la ciudad". Editorial Acantilado.
Al llarg del curs es proposaran lectures d'articles d'actualitat pels debats i de complement per a les classes teòriques.
No es descriu
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 611 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PCAM) Pràctiques de camp | 611 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 612 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 6 | Català | segon quadrimestre | tarda |