Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Gestió de Ciutats Intel·ligents i Sostenibles | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Descriure el concepte de sostenibilitat i els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), amb especial atenció a l’ODS 11: Ciutats i Comunitats Sostenibles, i analitzar-ne la seva aplicació en el context urbà.
Identificar i explicar els principals impactes ambientals i socials que afecten les ciutats europees, i en particular les mediterrànies, així com les causes estructurals i sistèmiques que els generen.
Comprendre i aplicar el concepte de metabolisme urbà, com a eina per analitzar els fluxos de matèria i energia dins del sistema urbà i identificar oportunitats de millora en clau de sostenibilitat.
Desenvolupar i resoldre balanços de matèria holístics de les ciutats, incorporant els principals fluxos i cicles: aigua, materials, energia, residus i emissions, per tal de comprendre les interdependències i l’impacte ambiental global.
Elaborar una anàlisi de petjada de carboni associada al metabolisme urbà d’una ciutat, identificant les fonts principals d’emissions i proposant estratègies de mitigació.
Fomentar un pensament crític i propositiu, orientat a la formulació de propostes concretes i realistes per millorar la sostenibilitat ambiental, social i econòmica de les ciutats.
Tema 1. Dimensions de la sostenibilitat urbana.
Tema 2. Metabolisme urba i ACV
Tema 3. Introducció a l'Economia Circular: ciutadans, empreses i administracions
Tema 4. Ciutats i territori.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes, ús de programari informàtic i informes | 12 | 0,48 | CM04, KM04, KM07, SM04 |
Classes Teòriques: classes magistrals | 26 | 1,04 | CM04 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 3 | 0,12 | CM04, KM04 |
Tipus: Autònomes | |||
Aprenentatge Col·laboratiu | 39 | 1,56 | CM04, KM04, KM07, SM04 |
Aprenetatge Autònom | 63 | 2,52 | CM04, KM04, KM07, SM04 |
1) Classes teòriques. L’alumnat adquireix els coneixements propis de l’assignatura assistint a les classes presencials icomplementant-les amb l’estudi personal dels temes explicats. A més a més, s’aplicarà el mètode d’estudi de casos d'èxit.
2) Tallers de problemes. Es treballen els coneixements treballats a les classes teòriques a través de la resolució de problemes i/o casos pràctics. En aquestes classes ha d’existir una forta interacció entre alumnat i el professorat per tal completar i aprofundir enla comprensió dels coneixements treballats a les classes teòriques. Es podrà treballar individualment o en grup en funció del criteridel professorat. Es practicarà l'ús del software simapro d'ACV per realitzar posteriorment el treball de forma autònoma.
3) Tutoríes: Es pautaran sessions de tutoria d'una hora (fins a un màxim de 3) per a es revisar l'estat de progrés del projecte i els problemes sorgits.
4) Elaboració d'un informe final i d'informes parcials: els casos pràctics seran desenvolupats i resolts en grup per l'alumnat. S'hande lliurar dos informes parcials de progrés (escrit i/o multimèdia) i un informe final en les dates oportunes fixades pel professorat.
5) El curs compta amb una aula Moodle, dins la plataforma del Campus Virtual de la UAB, on es troben els continguts i enunciatsdels exercicis, així com material complementari i activitats suggerides.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Informe final (actividad grupal) | 30% | 2 | 0,08 | CM04, KM04, KM07, SM04 |
Primer parcial escrit | 35% | 2,5 | 0,1 | CM04, KM04, KM07 |
Segon parcial escrito | 35% | 2,5 | 0,1 | CM04, KM04, KM07, SM04 |
Avaluació continuada
1. Dos proves parcials (70% de la nota de l’sssignatura a parts iguals). Parcial 1: temes 1 i 2. Parcial 2: temes 3, 4 i 5. Aquestes proves consistiran en preguntes de teoria i resolució de problemes pràctics. Nota mínima en cada prova per fer mitjana: 3,5 (sobre 10).
2. Entrega de informes parcials i de l'informe final (30% de la nota de l’assignatura). Cal tenir en compte que aquesta activitat no és recuperable, per tant suspendre-la amb una nota inferior a 4/10 suposa nopoder aprovar l’assignatura.
Prova de recuperació
L'alumnat que no aprovi l’assignatura (5 sobre 10) per avaluació continuada, es podrà presentar per recuperar només els parcials que ha suspès (nota inferior a 5 sobre 10). Els informes parcials i l'informe final no són recuperables. La prova de recuperació decada parcial comptabilitzarà el mateix percentatge que en l’avaluació continuada. Es mantindràn les notes de les proves parcials aprovades, i el 30% de l'informe final. L'alumnat aprovat per avaluació continuada no espot presentar a la prova de recuperació per a pujar nota.
L'alumnat repetidor tindrà el mateix sistema d'avaluació continuada.
Dates previstes dels parcials: A confirmar en la web de l’Escola.
En cap cas es realitzaran exàmens (proves avaluatòries) en dies i horaris diferents al publicats oficialment en la web de l’Escola.
Per aprovar l’assignatura és necessari una nota final mínima de 5 (sobre 10).
Observació important:
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, es qualificaran amb un zero les irregularitats comeses per l'estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació d'un acte d'avaluació. Per tant, plagiar, copiar o deixar copiar una activitat d'avaluació, o falsejar qualsevol activitatd'avaluació implicarà suspendre-la amb un zero i no es podrà recuperar en el mateix curs acadèmic. Si aquesta activitat té una nota mínima associada, aleshores l'assignatura quedarà suspesa.
Procediment de revisió de les qualificacions
Per a cada activitat d'avaluació, s'indicarà un lloc, data i hora de revisió en la que l'estudiant podrà revisar l'activitat amb el professor. En aquest context, es podran fer reclamacions sobre la nota de l'activitat, que seran avaluades pel professorat responsable de l'assignatura. Si l'estudiant no es presenta a aquesta revisió, no es revisarà posteriorment aquesta activitat.
Qualificacions
Matricules d'honor. Atorgar una qualificació de matrícula d'honor és decisió del professorat responsable de l'assignatura. La normativa de la UAB indica que les MH només es podran concedir a estudiants que hagin obtingut una qualificació final igual o superior a 9.00. Es pot atorgar fins a un 5% de MH del total d'estudiants matriculats.
Un estudiant es considerarà no avaluable (NA) si no s'ha presentat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
Ús Permès d'Intel·ligència Artificial (IA):
En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) coma part integrant del desenvolupament del treball (informes parcials i informe final), sempre que el resultat final reflecteixi una contribuciósignificativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica ipot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Ajuntament de Barcelona & Fundació ENT. (2021). Pla d'acció per a una economia circular a Barcelona 2021–2023.
Bocken, N. M. P., de Pauw, I., Bakker, C., & van der Grinten, B. (2016). Product design and business model strategies for a circular economy. Journal of Industrial and Production Engineering, 33(5), 308–320.
Ellen MacArthur Foundation. (2019). Cities and Circular Economy for Food. Ellen MacArthur Foundation.
European Commission. (2020). A New Circular Economy Action Plan: For a Cleaner and More Competitive Europe.
Farreny, R., Oliver-Solà, J., Montlleó, M., Escribà, E., Gabarrell, X., & Rieradevall, J. (2011). Transition Towards Sustainable Cities: Opportunities, Constraints and Strategies in Planning. A Neighbourhood Eco-Design Case Study in Barcelona (Spain). Environment and Planning A, 43(5), 1118–1134.
Geissdoerfer, M., Savaget, P., Bocken, N. M. P., & Hultink, E. J. (2017). The Circular Economy – A new sustainability paradigm? Journal of Cleaner Production, 143, 757–768.
Girardet, H. (2015). Creating Regenerative Cities. Routledge.
Informe sobre el estado de los ODS. (2023). The Sustainable Development Goals Report 2023. https://unstats.un.org/sdgs/report/2023/The-Sustainable-Development-Goals-Report-2023_Spanish.pdf
OECD. (2020). The Circular Economy in Cities and Regions: Synthesis Report. OECD Publishing.
Rieradevall, J., & Gabarrell, X. (2009). Urban planning and waste management: Integration of urban metabolism in the urban planning process. Ecological Economics, 68(7), 2009–2016.
Rieradevall, J., & Gasol, C. (2025). Economia circular: camino hacia la sostenibilitat. Editorial UAB. https://publicacions.uab.cat/llibres/economia-circular-camino-hacia-sostenibilidad
Rogers, R., & Gumuchdjian, P. (2014). Cities for a Small Planet. Faber & Faber.
UN-Habitat. (2020). World Cities Report 2020: The Value of Sustainable Urbanization. United Nations Human Settlements Programme.
Williams, J. (2019). Circular Cities: A Revolution in Urban Sustainability. Routledge.
Jenny Palm, Daniela Lazoroska, Melanie Valencia, Nancy Bocken, Karolina Södergren.
A gender perspective on the circular economy: A literature review and research agenda Editor Managing Review: Jooyoung Park Volume28, Issue6 December 2024 Pages 1670-1683.https://doi.org/10.1111/jiec.13554
MS Office (word, power point, excel...)
Simapro - LCA software
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | tarda |