Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Nanociència i Nanotecnologia | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
En aquesta assignatura es pretén que l'estudiant adquireixi els coneixements bàsics en Química Supramolecular, la qual cosa el permeti interpretar fenòmens de reconeixement molecular des d'un punt de vista químic i comprendre els processos que intervenen en la formació d'estructures supramoleculars autoassemblades.
Els objectius específics d'aquesta assignatura són:
1. Introducció a la Química Supramolecular
Concepte de química i sistemes supramoleculars. Forces intra- i intermoleculars (van der Waals, enllaços d'hidrogen, ió-ió, ió-dipol, dipol-dipol, ió-π, π-π, hidrofòbiques). Relació entre força i direccionalitat. Química de coordinació: centres metàl·lics i lligands. Conceptes bàsics en química supramolecular: sistemes amfitrió-hoste i autoassemblats; constants d’associació i selectivitat; complementarietat, preorganització i cooperativitat.
2. Caracterització i manipulació de sistemes supramoleculars
Difracció de raigs-X. Espectrometria de masses. Tècniques espectroscòpiques (UV-vis, IR, RMN). Tècniques electroquímiques. Manipulació electroquímica i fotoquímica.
3. Complexació i reconeixement molecular
Reconeixement de cations, anions i molècules neutres. Constants d'associació. Estequiometria. Aplicacions.
4. Autoassemblatge i autoorganització
Concepte d'autoassemblatge i autoorganització. Autoassemblatge basat en interaccions intermoleculars (molècules ambifíliques). Autoassemblatge basat en coordinació a centres metàl.lics (helicats, racks, ladders, grids). Autoassemblatge mecànic (rotaxans, catenans, knots).
5. Interaccions supramoleculars i reconeixement molecular en sistemes biològics
Estructures i processos biològics basats en interaccions supramoleculars: nucleòtids i ADN; pèptids i proteïnes; lípids i membranes; virus.
Pràctiques de laboratori
1. Determinació de la concentració micel·lar crítica.
2. Preparació i caracterització de complexos d’inclusió de ciclodextrines.
3. Síntesi de calix[4]pirrole per al reconeixement molecular d’anions.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes | 8 | 0,32 | |
Classes magistrals de teoria | 22 | 0,88 | |
Pràctiques de laboratori | 14 | 0,56 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 1 | 0,04 | |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi autònom | 44 | 1,76 | |
Preparació de les pràctiques de laboratori | 5,75 | 0,23 | |
Preparació d'un treball sobre un article científic | 30 | 1,2 | |
Resolució de problemes | 20 | 0,8 |
Els estudiants hauran de desenvolupar diversos tipus d'activitats al llarg d'aquesta assignatura:
a) Activitats dirigides: A l'aula es realitzaran classes magistrals sobre els continguts de l'assignatura i classes de problemes. Per una altra banda, els estudiants també realitzaran pràctiques al laboratori de química consistents en la síntesi i/o caracterització de sistemes supramoleculars. Tots els materials necessaris per aquestes activitats es trobaran a l'espai de l'assignatura al Campus Virtual.
b) Activitats supervisades: Es podran realitzar tutories per tal de monitoritzar una de les activitats d'avaluació que hauran de realitzar els estudiants, que consisteix en la lectura, comprensió i presentació escrita d'un article científic relacionat amb l'assignatura.
c) Activitats autònomes: De forma autònoma, els alumnes hauran d'estudiar els continguts de l'assignatura, resoldre problemes, preparar les pràctiques de laboratori i llegir, resumir i realitzar un treball sobre un article científic.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exàmens escrits | 70% | 3 | 0,12 | KM31, SM31 |
Pràctiques de laboratori | 15% | 0,25 | 0,01 | KM31 |
Treball sobre un article científic | 15% | 2 | 0,08 | CM19, KM31 |
L'avaluació dels estudiants tindrà dues opcions: avaluació continuada i avaluació única.
OPCIÓ A: Avaluació continuada (és l'opció per defecte)
Es realitzarà mitjançant diverses evidències escrites:
Per tal de superar l'assignatura els estudiants hauran de tenir:
1) Una nota promig d'exàmens superior a 5.
2) Una nota promig de l'assignatura superior a 5.
3) Haver assistit a les tres sessions de pràctiques al laboratori.
En cas d'haver realitzat menys d'un terç de les evidències avaluables del curs i/o haver faltat de manera no justificada a alguna de les sessions de pràctiques al laboratori, els estudiants seran avaluats com a "no avaluable".
OPCIÓ B: Avaluació única (per acollir-se a aquesta opció, caldrà notificar-ho a la gestió acadèmica de Ciències i al professorat en els terminis establerts a l'efecte)
L'avaluació única tan sols és aplicable als exàmens escrits, i consistirà en una única prova en la que s'avaluaran els continguts de tot el programa de l'assignatura amb exercicis de diferent tipologia (tipus resposta múltiple, resolució de problemes, desenvoluament de conceptes, etc.).
La nota obtinguda en aquesta prova suposarà el 70% de la nota final de l'assignatura. La resta de percentatge s'obtindrà mitjanjant la realització de les pràctiques de laboratori (15%) i del treball sobre l'article científic (15%). Per superar l'assignatura caldrà tenir una nota superior al 5,0 sobre 10 en la prova escrita, haver assistit a les pràctiques de laboratori i haver obtingut una nota global superior a 5,0 sobre 10.
L'avaluació única dels exàmens escrits es farà el mateix dia, hora i lloc que la darrera prova escrita d'avaluació continuada. En cas d'obtenir una nota inferior a 5,0, es podrà recuperar el dia fixat per a la recuperació de l'assignatura, sempre que l'alumne/a hagi realitzat les pràctiques i el treball sobre l'article científic.
Teams, Microsolft Office, OBS Studio
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 2 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | tarda |