Oncologia Mèdica
Codi: 106702
Crèdits: 4
2025/2026
Titulació |
Tipus |
Curs |
Medicina |
OB |
4 |
Equip docent
- Miquel Angel Seguí Palmer
- José Pablo Maroto Rey
- Cristina Saura Manich
- Maria Elena Elez Fernandez
- Cristina Arqueros Nuñez
- Judith Serna Mont-Ros
- José Luis Manzano Mozo
- Susana Martínez Peralta
- Luis Antonio Fernandez Morales
- Mireia Margeli Vila
- Teresa Moran Bueno
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
• L'alumne haurà d'haver adquirit els coneixements corresponents a l'estructura i funció de l'organisme humà.
• Al mateix temps haurà adquirit coneixements i competència en Patologia estructural i molecular, Fisiopatologia i Semiologia clínica, Epidemiologia i Bases de la cirurgia.
• L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó d'aprenentatge als serveis assistencials. També en mantenir una actitud ètica professional en totes les seves accions.
Objectius
- L'Oncologia Mèdica és una especialitat mèdica que s'ocupa de la tipificació, estadificació, tractament i atenció integral dels pacients que pateixen un càncer.
- Les malalties oncològiques representen ser la segona causa de mort en els països occidentals i tenir un coneixement de les mateixes ha de permetre als futurs graduats en medicina tenir competència en l'atenció d'aquests malalts englobant aspectes d'orientació diagnòstica i terapèutica, identificació de les complicacions derivades del tractament, el control dels símptomes en la malaltia avançada i alhora alguns aspectes sobre la prevenció.
- Els objectius de l'assignatura són:
1) Adquirir coneixements en els mecanismes de carcinogènesi i progressió de els malalties tumorals;
2) Adquirir coneixements en els signes i símptomes guia de les neoplàsies més freqüents;
3) Adquirir coneixements sobre el diagnòstic, tipificació, estadificació i orientació terapèutica de les neoplàsies més freqüents;
4) Adquirir coneixements sobre teràpies dirigides, les complicacions del tractaments;
5) Adquirir habilitats i competències en el maneig multidisciplinar de la malaltia i l'atenció integral d'un pacient amb càncer.
- Competéncies (llistat segons memòria del grau)
- T01: Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
- T05: Demostrar, enl'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca.
- T06: Formular hipòtesi, recollir i valorar de forma crítica la informació per la resolució de problemes seguint el mètode científic.
- T08: Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
- T10: Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional
- E01: Reconèixer els elements essencials de la professió mèdica com a resultat d’un procés evolutiu, científic i sociocultural, incloent els principis ètics, les responsabilitats legals i l’ exercici professional centrat en el pacient.
- E10: Reconèixer el seu paper en equips multidisciplinars, assumint el lideratge quan sigui adient, tant pel subministrament de cures de la salut, com en les intervencions per la promoció de la salut.
- E24: Demostrar que comprèn l'estructura i funció de l'organisme humà en situació de malaltia en les diferents etapes de la vida i en els dos sexes.
- E25: Demostrar que compren els mecanismes de les alteracions de l’estructura i de la funció dels aparells i sistemes de l’organisme en situació de malaltia.
- E26: Demostrar que comprèn les manifestacions de la malaltia sobre l'estructura i funció del cos humà.
- E27: Demostrar que comprèn els agents causants i factors de risc que determinen els estats de salut i el desenvolupament de la malaltia.
- E32: Demostrar que compren els fonaments d’ acció, indicacions, eficàcia i relació benefici-risc de les intervencions terapèutiques, basant-se en l’ evidència científica disponible.
- E34: Reconèixer el rol de la complexitat, la incertesa i la probabilitat en la presa de decisions de la pràctica mèdica.
- E36: Obtenir i elaborar una història clínica que contingui tota la informació rellevant, estructurada i centrada en el pacient, tenint en compte tots els grups d'edat, sexe, els factors culturals, socials i ètnics. Realitzar els procediments pràctics fonamentals d'exploració i tractament.
- E37: Realitzar un examen físic general i per sistemes, apropiat a l'edat del pacient i al sexe, de manera completa i sistemàtica i una valoració mental.
- E38: Realitzar els procediments pràctics fonamentals d’exploració i tractament.
- E39: Indicar les tècniques i procediments bàsics de diagnosi i analitzar i interpretar els resultats per precisar millor la naturalesa dels problemes.
- E40: Elaborar una orientació diagnòstica i establir una estratègia d'actuació raonada, valorant els resultats de l'anamnesi i l'exploració física, així com els resultats posteriors de les exploracions complementàries indicades.
- E41: Reconèixer i actuar en les situacions que posen la vida en perill immediat i aquelles altres que requereixen atenció immediata.
- E43: Indicar la terapèutica més adequada dels processos aguts i crònics més prevalents, així com dels malalts en fase terminal.
- E47: Escoltar amb atenció, obtenir i sintetitzar informació pertinent sobre els problemes que presenta el malalt i comprendre el contingut d’aquesta informació.
- E48: Establir una bona comunicació interpersonal que el capaciti per a dirigir-se amb eficiència i empatia als pacients, familiars, acompanyants, metges i altres professionals sanitaris.
- E49: Redactar histories clíniques, informes mèdics i altres registres mèdics de forma comprensible a tercers.
- E50: Comunicar-se de forma efectiva i clara, tant de forma oral com escrita, amb els pacients, familiars i acompanyants per a facilitar el procés de la presa de decisions, el consentiment informat i compliment de les prescripcions.
- E51: Donar de forma adient al pacient i/o acompanyant la informació pertinent sobre el procés patològic, les seves bases i les seves conseqüències incloent les males noticies.
- E53: Mantenir i utilitzar els registres amb informació de malalt pel seu posterior anàlisi, preservant la confidencialitat de les dades.
- Resultats d'aprenentatge (llistat segons memòria del grau)
1) Comprendre les manifestacions de les principals patologies sobre l’estructura i la funció del cos humà.
2) Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
3) Demostrar, en l’activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca.
4) Descriure el procés diagnòstic partint de les diferents densitats radiològiques.
5) Descriure els factors generals i locals que influeixen en el desenvolupament de les malalties.
6) Descriureels mecanismes de dolor i altres símptomes freqüents en la fase terminal i establir un pla terapèutic.
7) Descriure les principals tècniques diagnòstiques i terapèutiques que es realitzen en el servei hospitalari corresponent a l’assignatura.
8) Establir una comunicació clara i efectiva amb el pacient i els seus familiars.
9) Establir una orientació diagnòstica i terapèutica en situacions d’emergència.
10) Formular hipòtesi, recollir i valorar de manera crítica la informació per a la resolució de problemes, seguint el mètode científic.
11) Identificar els símptomes guia de les neoplàsies més comunes.
12) Identificar els signes guia de les neoplàsies més comunes.
13) Identificar imatges de normalitat.
14) Interpretar les imatges més específiques en els patologies més comunes.
15) Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant importància especial a l’aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques a la motivació per la qualitat.
16) Relacionar les troballes clíniques amb els obtinguts per les proves de imatge.
17) Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l’activitat professional.
Competències
- Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
- Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca.
- Demostrar que comprèn els agents causants i factors de risc que determinen els estats de salut i el desenvolupament de la malaltia
- Demostrar que comprèn els mecanismes de les alteracions de l'estructura i de la funció dels aparells i sistemes de l'organisme en situació de malaltia.
- Demostrar que comprèn les manifestacions de la malaltia sobre l'estructura i funció del cos humà.
- Demostrar que comprèn l'estructura i funció de l'organisme humà en situació de malaltia en les diferents etapes de la vida i en els dos sexes.
- Donar adequadament al pacient i/o acompanyant la informació pertinent sobre el procés patològic, les bases i conseqüències, incloses les males notícies.
- Elaborar una orientació diagnòstica i establir una estratègia d'actuació raonada, valorant els resultats de l'anamnesi i l'exploració física, així com els resultats posteriors de les exploracions complementàries indicades.
- Formular hipòtesis i recollir i valorar de manera crítica la informació per a la resolució de problemes seguint el mètode científic.
- Indicar la terapèutica més adequada dels processos aguts i crònics més prevalents, així com dels malalts en fase terminal.
- Indicar les tècniques i procediments bàsics de diagnosi i analitzar i interpretar els resultats per precisar millor la naturalesa dels problemes.
- Obtenir i elaborar una història clínica que contingui tota la informació rellevant, estructurada i centrada en el pacient, tenint en compte tots els grups d'edat, sexe, els factors culturals, socials i ètnics.
- Realitzar els procediments pràctics fonamentals d'exploració i tractament.
- Realitzar un examen físic general i per sistemes, apropiat a l'edat del pacient i al sexe, de manera completa i sistemàtica i una valoració mental.
- Reconèixer el seu paper en equips multiprofessionals, assumint el lideratge quan sigui apropiat, tant per al subministrament de cures de la salut, com en les intervencions per a la promoció de la salut.
- Reconèixer els elements essencials de la professió mèdica com a resultat d'un procés evolutiu, científic i sociocultural, incloent els principis ètics, les responsabilitats legals i l'exercici professional centrat en el pacient.
- Reconèixer i actuar en les situacions que posen la vida en perill immediat i aquelles altres que requereixen atenció immediata.
- Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.
Resultats d'aprenentatge
- Anticipar i contrastar la informació per a prendre decisions correctament.
- Categoritzar les situacions d'emergència d'acord amb els índexs de gravetat disponibles.
- Comprendre les manifestacions de les principals patologies sobre l'estructura i la funció del cos humà.
- Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
- Conèixer els principals agents infecciosos i els seus mecanismes d'acció.
- Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca.
- Descriure el procés diagnòstic partint de les diferents densitats radiològiques.
- Descriure els factors generals i locals que influeixen en el desenvolupament de les malalties.
- Descriure els mecanismes del dolor i altres símptomes freqüents en la fase terminal i establir un pla terapèutic.
- Descriure la història natural de les neoplàsies.
- Descriure la persona humana com un ésser multidimensional en el qual la interrelació de factors biològics, psicològics, socials, ecològics i ètics condicionen i modifiquen els estats de salut i malaltia, i les seves manifestacions.
- Descriure la relació entre constitució i malaltia, així com els factors físics, químics, ambientals, hàbits alimentaris i ús de drogues, factors psíquics, socials i laborals, i carcinògens que determinen el desenvolupament de la malaltia.
- Descriure l'afectació per òrgans i sistemes i les formes de presentació de les malalties de l'aparell respiratori, circulatori, digestiu, de la sang i òrgans hematopoètics, sistema nerviós, aparell locomotor, aparell genitourinari, metabolisme i sistema endocrí.
- Descriure les malalties relacionades amb desequilibris nutricionals.
- Descriure les principals situacions patològiques de la nutrició.
- Descriure les principals situacions patològiques de l'aparell locomotor, de la sang, dels òrgans del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, de les patologies infeccioses, dels sistemes endocrins, del sistema nerviós, del sistema genitourinari i de l'ancià.
- Descriure les principals tècniques diagnòstiques i terapèutiques que es realitzen en el servei hospitalari corresponent a l'assignatura.
- Descriure les principals tècniques diagnòstiques i terapèutiques que es realitzen en la prescripció d'activitat física i en el reestabliment de la funcionalitat.
- Descriure les teràpies nutricionals, especialment les del tractament dietètic de la diabetis mellitus, l'obesitat, el risc cardiovascular, les insuficiències renal i hepàtica i els estats de malnutrició.
- Detallar els passos i els procediments que cal seguir per comunicar males notícies.
- Distingir la normalitat i les alteracions patològiques fruit d'una exploració física sistemàtica.
- Distingir les situacions que necessitin ingrés hospitalari i aquelles que necessitin ingrés en unitats de vigilància intensiva.
- Establir el consell nutricional en la malaltia i la intervenció dietètica.
- Establir un pla d'actuació terapèutica considerant les necessitats del pacient i del seu entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l'equip de salut.
- Establir una comunicació efectiva i clara amb el pacient i els seus familiars.
- Establir una orientació diagnòstica i terapèutica en situacions d'emergència.
- Explicar els aspectes ètics, legals i tècnics i també la confidencialitat relacionats amb la documentació dels malalts.
- Explicar la intervenció multidisciplinària durant el procés assistencial dels pacients.
- Explicar la nutrició enteral i parenteral, les seves indicacions terapèutiques i les seves complicacions.
- Fonamentar els mecanismes causants d'alteracions d'imatge radiològica i anatomopatològiques de les malalties més habituals dels diferents aparells i sistemes.
- Formular hipòtesis i recollir i valorar de manera crítica la informació per a la resolució de problemes seguint el mètode científic.
- Identificar el tipus, l'evolució i les limitacions de les malalties cròniques, les seves possibilitats terapèutiques i la prevenció de les seves complicacions.
- Identificar els desequilibris del pes corporal i dels estats nutricionals.
- Identificar els factors de risc cardiovascular i assumir les accions de prevenció primària i secundària.
- Identificar els factors físics, químics, ambientals, hàbits alimentaris i ús de drogues, factors psíquics, socials i laborals, i carcinògens que determinen el desenvolupament de la malaltia.
- Identificar els fonaments de la medicina pal·liativa.
- Identificar els marcadors bioquímics, citogenètics i de biologia molecular aplicats al diagnòstic clínic amb rellevància en el diagnòstic per imatge: radiològic - anatomopatològic.
- Identificar els signes cutanis més importants que poden acompanyar una malaltia sistèmica potencialment greu.
- Identificar els signes guia de les neoplàsies més comunes.
- Identificar els símptomes d'ansietat, depressió, psicòtics, consum de tòxics, deliri i deteriorament cognitiu.
- Identificar els símptomes guia de les neoplàsies més comunes.
- Identificar imatges de normalitat.
- Identificar imatges que corresponen a variants de la normalitat.
- Identificar la malaltia tumoral, el seu diagnòstic i maneig.
- Identificar l'afectació per òrgans i sistemes de les malalties del sistema cardiovascular, respiratori, de la sang, de l'aparell digestiu, sistema nerviós, renal o locomotor.
- Identificar les alteracions radiològiques i anatomopatològiques de les malalties més habituals dels diferents aparells i sistemes, en les diferents etapes de la vida i en els dos sexes.
- Identificar les causes i plantejar l'estudi sistemàtic més adequat que s'ha de realitzar en tot pacient amb pruïja generalitzada sense lesions cutànies que ho justifiquin.
- Identificar les lesions cutànies de processos que poden suposar un risc vital.
- Identificar les principals lesions cutànies i descriure-les adequadament.
- Identificar les situacions clíniques greus.
- Indicar les exploracions complementàries bàsiques per interpretar les manifestacions de la malaltia sobre els diferents òrgans i sistemes del cos humà.
- Indicar les intervencions terapèutiques adequades per als principals problemes de salut.
- Informar el pacient, adequadament i amb la màxima informació possible, sobre l'estat de salut, els passos diagnòstics, les exploracions complementàries i els tractaments.
- Interpretar les imatges més específiques en les patologies més comunes.
- Ordenar els signes i símptomes per fer un diagnòstic sindròmic diferencial.
- Proposar una estratègia diagnòstica bàsica per arribar al diagnòstic definitiu.
- Raonar les exploracions complementàries necessàries que poden portar al diagnòstic de certesa davant d'una dermatosi, incloent-hi estudis de laboratori, serològics, immunològics, microbiològics i dermatopatològics.
- Raonar les exploracions complementàries necessàries que poden portar al diagnòstic d'una malaltia sistèmica a partir de la visualització, a sospita diagnòstica i a confirmació d'una determinada dermatosi.
- Realitzar correctament l'entrevista per extreure les dades clíniques rellevants.
- Realitzar una exploració física general i de l'aparell respiratori, circulatori, digestiu, de la sang i òrgans hematopoètics, sistema nerviós, aparell locomotor, aparell genitourinari, metabolisme i sistema endocrí.
- Realitzar una història que comprengui els antecedents personals, fisiològics i patològics de la malaltia, a més dels principals signes i símptomes de les malalties de l'aparell respiratori, circulatori, digestiu, de la sang i òrgans hematopoètics, sistema nerviós, aparell locomotor, aparell genitourinari, metabolisme i sistema endocrí.
- Realitzar una història que orienti el diagnòstic de les principals malalties de la sang i del sistema hematopoètic, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, de malalties infeccioses, del sistema endocrí, del sistema nerviós, del sistema nefrogenitourinari i retroperitoneu, de l'ancià i de l'aparell locomotor.
- Recollir, seleccionar i registrar la informació rellevant subministrada pel pacient i els seus acompanyants.
- Relacionar les troballes clíniques amb els obtinguts per les proves d'imatge.
- Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.
- Valorar críticament els resultats de les exploracions complementàries tenint presents les seves limitacions.
- Valorar el valor semiològic de les proves de laboratori utilitzades en les patologies humanes més freqüents.
- Valorar la incapacitat física, així com les seves repercussions per al malalt i el seu entorn familiar.
- Valorar la relació entre l'eficàcia i el risc de les principals intervencions terapèutiques.
- Valorar la rellevància de cada signe i símptoma en la malaltia actual.
- Valorar l'eficiència de les principals intervencions terapèutiques.
- Valorar les modificacions dels paràmetres clínics en les diferents edats.
Continguts
Tema 1. Concepte de l’ Oncologia. Bases epidemiològiques del càncer
- Concepte de la malaltia oncològica com a malaltia sistèmica
- Consideracions epidemiològiques
- Diagnòstic precoç
- Descripció de la Prevenció primària i secundaria
Tema 2. Diagnòstic de les malalties oncològiques (I). Historia natural de la malaltia
i patrons de disseminació de les neoplàsies mes freqüents
- Patrons de disseminació
- Importància de l’estadificació
- Sistemes de classificació mes emprats
- Símptomes generals de la malaltia avançada
o Desnutrició
o Febre tumoral
o Alteracions hematològiques
- Metàstasi òssies
- Metàstasi cerebrals
Tema 3. Diagnòstic de les malalties oncològiques (II)
- Importància de l’ estat general del pacient
- Escales d’avaluació
o Escala de Karnofsky
o Escala ECOG
- Factors pronòstic en les neoplàsies
- Factors predictius de resposta al tractament
Tema 4. Diagnòstic de les malalties oncològiques (III)
- Biomarcadors de utilitat clínica en Oncologia
o Marcadores tumorals plasmàtics
o Plataformes genòmiques
o Seqüenciació massiva
o Biòpsia liquida
Tema 5. Càncer Hereditari i Familiar
- Fonaments del càncer familiar
- Principals síndromes de càncer familiar
- Fonaments del consell genètic
Tema 6. Principis del tractament del càncer (I): Paper de la Cirurgia
- Concepte de tractament radical / pal·liatiu
- Objectius del tractament amb cirurgia
Tema 7. Principis del tractament del càncer (II): Paper de la Cirurgia-II
- Cirurgiadel càncer de mama
- Cirurgia del càncer de colon
Tema 8. Principis del tractament del càncer (III)
- Principis de la radioteràpia
- Principis del tractament amb quimioteràpia:
o Bases farmacològiques y farmacodinàmiques
o Concepte de intensitat de dosis / densitat de dosis
o Principals grups de citostàtics i mecanismes d’ acció
- Principis de tractament hormonal: fonaments i grups de
fàrmacs
o Principals neoplàsies hormono-sensibles
Tema 9. Principis del tractament del càncer (IV): Efectes secundaris de la
Quimioteràpia
- Efectes secundaris aguts
o Emesis
o Mucositis
o Neutropènia y neutropènia febril
o Anèmia
o Trombopènia
o Alopècia
- Efectes secundaris tardans
o Cardíacs
o Neurològics
o Pulmonars
o Gonadals
- Efectes secundaris de la hormonoteràpia
Tema 10. Principis del tractament del càncer (V): Teràpia Biològica
- Principals vies de senyalització
- Principis del tractament amb teràpia biològica
- Bases farmacològica
- Concepte de dosis biològica eficaç
- Principals grups de fàrmacs biològics en tumors sòlids
- Mecanismes d’ acció i la seva aplicació clínica
- Efectes secundaris de la Teràpia biològica
Tema 11. Principis del tractament del càncer (VI): Teràpia Immunològica
- Fonaments de la immunoteràpia
- Aplicabilitat clínica
o Melanoma
o Tumors de cap i coll
o Tumors de ronyó i del uroteli
o Tumors de pulmó
o Càncer de mama
Tema 12. Principis del tractament del càncer (VI)
- Efectes secundaris de la immunoteràpia
o Efectes immuno-relacionats
o Patogènia dels mateixos
o Estratègia de diagnòstic i tractament
Tema 13. Cures Pal·liatives i càncer
- Concepte de qualitat de vida
- Instruments de mesura i avaluació
- Informació al pacient amb càncer
- Protagonistes de la situació final de vida: el pacient, la família
l’equip terapèutic
- Factores que contribueixen al patiment: físic, emocional,
social i espiritual
- Adaptació de pacients i familiars a la situació final de vida:
fases de Kübler-Ross
Tema 14. Estratègia del control de símptomes en la malaltia avançada
- Dolor
o Fisiopatogènia
o Avaluació
o Factors pronòstics i principis bàsics del tractament
analgèsic
o Escalera analgèsica de la OMS
- Símptomes respiratoris
Tema 15. Estratègia del control de símptomes en la malaltia avançada (II)
- Símptomes digestius
- Caquèxia – anorèxia i càncer
- Síndromes confusionals
Tema 16. Atenció a les neoplàsies mes freqüents (I): Introducció al càncer de
pulmó
- Incidència i factors de risc
- Procés diagnòstic i estadificació
- Orientació del tractament - tractament multidisciplinar
- Pronòstic
- Seguiment
Tema 17. Atenció a les neoplàsies mes freqüents (II): Introducció al càncer de
colon i recte
- Incidència i factors de risc
- Estadificació
- Orientació del tractament - tractament multidisciplinar
- Pronòstic
- Seguiment
Tema 18. Atenció a les neoplàsies més freqüents (III): Introducció al càncer de
mama
- Incidència i factors de risc
- Estadificació
- Orientació del tractament - tractament multidisciplinar
- Pronòstic
- Seguiment
Tema 19. Atenció a les neoplàsies mes freqüents (IV): Introducció al càncer de
pròstata
- Incidència i factors de risc
- Estadificació
- Orientació del tractament - tractament multidisciplinar
- Pronòstic
- Seguiment
Tema 20. Principals Urgències Oncològiques; descripció a partir de casos clínics
- Neutropènia febril
- Hipercalcèmia
- Altres alteracions metabòliques: SIADH
- Síndrome de compressió medul·lar
- Síndrome de hipertensió intracranial
- Síndrome de vena cava superior
Programa de Seminaris
Seminari de simulació, rol-playing
- Informació en el diagnòstic
- Informació en la malaltia inicial, conseqüències del tractament (decisió
compartida)
- Informació en la recaiguda: procés de decisió compartida
- Informació en la malaltia avançada: procés de decisió compartida
Seminari A. La comunicació en Oncologia: procés de decisió compartida
Seminari B. La Recerca clínica en Oncologia
- Paper de l’ assaig clínic en el desenvolupament de nous medicaments
- Mètodes d’ avaluació dels resultats. Mètode de RECIST
Seminari C. Bioètica en el final de la vida
Seminari D. Paper del Comitè de Tumors Multidisciplinar en l’ estratègia
diagnòstica i de tractament. Paper dels Comitès de Diagnòstic Molecular
Seminari E. Tumors de baixa incidència
- Concepte de tumor de baixa incidència: Sarcomes, tumors del sistema
nerviós central, tumors germinals
- Concepte de Tumor agnòstic
- Importància dels centres de referencia
Seminari F. Seminari de casos clínics de cirurgia del càncer
- Cirurgia de les metàstasi
- Cirurgia pal·liativa
Seminari G. Seminari de casos clínics de cirurgia: càncer ginecològic
Seminari H. Seminari de casos clínics melanoma / tumors de ronyó i vies
urinàries
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
SEMINARIS |
8
|
0,32 |
13, 27, 30
|
Simulació Clínica (PSCA) |
2
|
0,08 |
1, 11, 20, 25, 28, 40, 41, 44, 53, 56, 59, 70
|
Teoria (TE) |
20
|
0,8 |
3, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 16, 18, 20, 26, 27, 28, 30, 31, 32, 33, 35, 36, 37, 39, 41, 44, 45, 46, 50, 53, 55, 56, 58, 64, 67, 69, 70, 71
|
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Pràctiques Cliniques Assistencials (PCAh) |
15
|
0,6 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 16, 17, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 33, 36, 37, 39, 40, 41, 44, 45, 46, 49, 50, 51, 53, 54, 55, 56, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 69, 70, 71
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Estudi personal, redaccio cas clinic |
50
|
2 |
3, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 16, 23, 26, 30, 33, 35, 36, 37, 39, 41, 44, 45, 46, 51, 52, 55, 56, 58, 67, 70
|
Crèdit docents de l’assignatura 4 ECTS
Títol
|
Hores
|
ECTS
|
Resultats d'aprenentatge
|
Tipus: Dirigides
|
|
|
|
Classes teòriques
|
20
|
0,8
|
1,2,6,8,11,13,14
|
Seminaris
|
8
|
0,3
|
1,2,5,6,8,9
|
Seminari de simulació
|
2
|
0,1
|
1,2,10,15,16
|
Tipus: Supervisades
|
|
|
|
Practiques clíniques
|
15
|
0,6
|
3,10-17
|
Tipus: Autònomes
|
50
|
2,0
|
4,12,16,17
|
Avaluació:
|
5
|
0,2
|
1,2,6,7,8,9,11,14,15,16
|
- Metodologia (incloure informació sobre els responsables de l’assignatura a cada Unitat Docent)
Pel curs actual els professors designats pels Departament de Medicina com a responsables de l'assignatura a nivell de Facultat i de les UDH són:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
ASSISTÈNCIA CLASSES (mínim 5 classes) |
5% |
0,2
|
0,01 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 22, 24, 25, 27, 28, 30, 31, 32, 33, 35, 36, 37, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 70, 72
|
EXAMEN PRÀCTIC |
30% |
1
|
0,04 |
5, 12, 13, 37, 39, 45, 62
|
EXAMEN TEÒRIC |
40% |
1,3
|
0,05 |
1, 5, 11, 13, 16, 30, 35, 44, 45, 46, 67, 70
|
PRESENTACIÓ CAS CLÍNIC |
20% |
2,3
|
0,09 |
5, 9, 12, 18, 27, 30, 39, 44, 46, 50, 54, 59, 64, 69
|
SEMINARIS |
5% |
0,2
|
0,01 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72
|
- Avaluació
- La prova teòrica es realitzarà mitjançant un examen de 40 preguntes de resposta múltiple amb 5 possibles opcions de les quals una serà vàlida. Les respostes incorrectes restaran 0,25.
- La prova pràctica consistirà en la descripció de casos clínics amb 20 preguntes amb resposta d'elecció múltiple amb 5 possibles opcions de els quals una serà vàlida. Les respostes incorrectes restaran 0,25.
- Les proves teòriques i pràctiques es faran en dos moments diferents
- Cada alumne haurà de presentar al final de les pràctiques una memòria amb la descripció d'un cas clínic viscut durant la seva rotació, amb els següents apartats: a) Introducció; b) Descripció del cas i motiu d'ingrés/consulta; c) Identificació dels problemes que motiven ingrés/consulta;
d) Estratègia de tractament; e) Evolució; f) Discussió amb 5 referències bibliogràfiques.
- Assistència obligatòria a tots els seminaris i a una proporció de classes (mínim 5 classes)
- Els estudiants que no hagin superat l'assignatura per mitjà de l'avaluació continuada es podran presentar a una prova de recuperació que es convocarà amb la suficient anticipació
- Els estudiants estaran aprovats si tenen al menys un 5 tenint en compte la suma de les puntuacions del examen teòric, examen pràctic, cas clínic i assistència a classe i a seminaris. Els estudiants que obtinguin menys de 5 punts s’hauran de presentar als dos exàmens de recuperació, el examen teòric i el pràctic, que en aquest cas es faran el mateix dia, i la nota final es calcularà de la mateixamanera.
- Els estudiants que no realitzin les proves d'avaluació tant teòrica com pràctica així com tampoc les pràctiques seran considerats com "No avaluats" exhaurint els drets a la matrícula de l'assignatura.
Títol
|
Pes
|
Hores
|
ECTS
|
Resultats d'aprenentatge
|
Examen Teòric
|
40%
|
1,30
|
0,05
|
1,2,6,11,13,14,15,16,
|
Examen Pràctic
|
30%
|
1,00
|
0,04
|
5,7,8,17
|
Present cas clínic
|
20%
|
2,30
|
0,09
|
4,10,12,15,16
|
Assistència Classes teòriques -Mínim 5 classes-
|
|
|
|
|
(mínim 5 classes)
|
5%
|
NA
|
0,02
|
1,2,4,10-16
|
Seminaris (tots)
|
5%
|
NA
|
0,02
|
1,2,4,10-16
|
Bibliografia
- Cancer. Principles & Practice of Oncology. Edit: Vivent T. DeVita Jr., Samuel Hellman, Steven A. Rosemberg. Dotzena edició. Wolters Kluwer. Filadelfia 2023. ISBN: 978-1-9751-8484-2
- Manual Washington Oncologia. Ramaswamy G and Morgensztem D eds. Lippincott Williams and Wilkins. Filadelfia 2022. ISBN 9788418563829
- Harrison Principios de Medina Interna. Loscalzo J, Fauci A, Kasper D, Hauser S, Longo D, JL Jameson L eds. 21 edició. Mc Graw-Hill-Interamericana. Diciembre 2022. ISBN: 6071518024
- Karp Biologia Celular y Molecular. Iwasa J, Marshall W, eds. 8ª edició. Mc Graw Hil. Ciudad de Méjico 2019. ISBN: 9781456269227
- Oxford Textbook of Oncology. Kerr DL, Haller DG, van de Velde C, Baumann M, eds. 3ª edició. Oxford Academic Press. Oxford 2019. ISBN 9780198832003
- Oncología Clínica. Cruz Hernández JJ, Rodríguez CA, Del Barco E. Fonseca E, eds. Setena edició. Madrid 2024: Aran Ediciones. ISBN 978-84-19381-87-3
- Adreces d’Internet d’interès:
Programari
No se n'utilitza cap
Grups i idiomes de l'assignatura
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura