Pràctiques Professionals
Codi: 106600
Crèdits: 12
2025/2026
Titulació |
Tipus |
Curs |
Intel·ligència Artificial / Artificial Intelligence |
OT |
4 |
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
Els definits al règim de permanència, dins l'apartat de progressió de matrícula. Al tractar-se d'una assignatura de quart curs cal haver superat com a mínim totes les assignatures de primer curs i un nombre total de 120 crèdits dels tres primers cursos.
Tot i això, com l'objectiu principal és poder posar en pràctica els coneixements adquirits durant el grau és recomanable que l'estudiant estigui acabant el grau (que hagi cursat els tres primers cursos), així com que disposi de temps per poder compaginar l’estada a l’empresa amb la resta d’assignatures.
No es pot començar l'estada de pràctiques fins que no s'estigui matriculat i es tingui el conveni de cooperació universitat/empresa signat.
Objectius
Els objectius formatius de les pràctiques acadèmiques externes són:
- Permetre que l'estudiant apliqui i complementi les capacitats i els coneixements, teòrics i pràctics, adquirits al llarg de la seva formació acadèmica.
- Facilitar el coneixement de la metodologia de treball adequada a la realitat professional en que els estudiants hauran d'operar, contrastant i aplicant els coneixements adquirits al llarg dels estudis.
- Afavorir la consolidació de competències personals com la capacitat de treball en equip, l'esperit emprenedor, la resolució de problemes en entorns nous, la creativitat i les habilitats de comunicació.
- Afavorir l'adquisició de competències tècniques, metodològiques i participatives que preparin l'estudiant per a l'exercici en alguna de les activitats professionals relacionades amb l'Enginyeria Informàtica.
- Obtenir una experiència pràctica que faciliti la inserció en el mercat de treball i millori la seva empleabilitat futura.
Competències
- Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Actuar en l’àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe o gènere.
- Actuar en l’àmbit de coneixement propi valorant l’impacte social, econòmic i mediambiental.
- Analitzar i resoldre problemes de manera efectiva, i generar propostes innovadores i creatives per aconseguir els objectius.
- Comunicar-se de manera efectiva, tant oralment com per escrit, utilitzant adequadament els recursos comunicatius necessaris i adaptant-se a les característiques de la situació i de l’audiència.
- Conceptualitzar i modelar alternatives de solucions complexes per a problemes d’aplicació de la intel·ligència artificial en diferents àmbits, i planificar i gestionar projectes per al disseny i desenvolupament de prototips que demostrin la validesa del sistema proposat.
- Identificar, analitzar i avaluar l’impacte ètic i social, el context humà i cultural i les implicacions legals del desenvolupament d’aplicacions d’intel·ligència artificial i de manipulació de dades en diferents àmbits.
- Introduir canvis en els mètodes i els processos de l’àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
- Treballar de manera autònoma, amb responsabilitat i iniciativa, planificant i gestionant el temps i els recursos disponibles i adaptant-se a les situacions imprevistes.
Resultats d'aprenentatge
- Actuar en l’àmbit de coneixement propi valorant l’impacte social, econòmic i mediambiental.
- Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l’exercici de la professió.
- Analitzar i resoldre problemes de manera efectiva, i generar propostes innovadores i creatives per aconseguir els objectius.
- Analitzar l’impacte ètic de l’aplicació de la IA a un determinat problema.
- Avaluar i presentar els resultats del desenvolupament del projecte.
- Comunicar-se de manera efectiva, tant oralment com per escrit, utilitzant adequadament els recursos comunicatius necessaris i adaptant-se a les característiques de la situació i de l’audiència.
- Coordinar la feina amb la resta de l’equip implicat en el projecte.
- Dissenyar i implementar els experiments necessaris per validar la solució proposada.
- Identificar i integrar les tècniques necessàries per resoldre un problema proposat.
- Planificar i gestionar les tasques definides per dur a terme el projecte de pràctiques.
- Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
- Proposar alternatives per minimitzar els riscos d’una solució d’IA des del punt de vista ètic.
- Proposar formes d’avaluació dels projectes i accions de millora de la sostenibilitat.
- Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
- Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
- Treballar de manera autònoma, amb responsabilitat i iniciativa, planificant i gestionant el temps i els recursos disponibles i adaptant-se a les situacions imprevistes.
- Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l’exercici professional.
Continguts
Cadascuna de les empreses o institucions externes on es poden realitzar les pràctiques tenen àmbits de treball diferents i, per tant, els continguts de les pràctiques dependran de les feines que s'hi porten a terme. Abans d'iniciar l'estada caldrà definir el projecte formatiu (que s'inclou en el conveni de cooperació educativa per a la realització de pràctiques), acordat amb l'empresa o centre, on es detallaran les tasques i els continguts de les feines que es realitzaran, i es concretaran els objectius educatius. Aquest projecte formatiu serà validat per la persona responsable de l'assignatura.
Els continguts de l'assignatura, per tant, es desenvoluparan mitjançant la formalització, per a cada estudiant, del projecte formatiu, on s'establirà:
- Les dates d'inici i acabament, l'horari, el lloc de realització de l'estada, el nom del tutor o tutora de l'empresa i la seva informació de contacte.
- Descripció de les competències específiques, transversals o generals a desenvolupar, amb els resultats d'aprenentatge corresponents.
- El contingut detallat de les pràctiques definint les tasques a realitzar.
- El procediment de seguiment per part de la persona tutora designada per l'entitat col·laboradora
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Estada a l'empresa o institució |
295
|
11,8 |
1, 3, 4, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20
|
Tutoria acadèmica de seguiment |
2
|
0,08 |
5, 10, 16, 18
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Elaboració de la memòria |
3
|
0,12 |
4, 6, 12, 14, 16, 18, 19, 20
|
L’estudiant ha de desenvolupar una estada de treball en una empresa o institució externa de 295 hores de durada. El rol de l'estudiant a l'empresa i les tasques a realitzar estaran especificades en el projecte formatiu, que ha de conèixer abans de la seva incorporació.
És responsabilitat de l'estudiant ser seleccionat en alguna de les ofertes. Haurà d'enviar el seu currículum a la persona de contacte especificada a l'oferta i passar el procés de selecció que determini l'empresa.
Hi ha tres orígens d'ofertes diferents:
- Ofertes de pràctiques proposades per l'Escola d'Enginyeria, en empreses o centres col·laboradors. Les ofertes es publiquen a l'espai docent de l'assignatura del Campus Virtual.
- Ofertes de pràctiques no curriculars del Servei d'Ocupabilitat de la UAB. Des de la coordinació de pràctiques s'ha de validar el projecte formatiu per veure si s'adequa a les competències i característiques previstes a l'assignatura. Caldrà parlar amb l'empresa per signar un conveni de pràctiques curriculars des de l'Escola.
- Propostes promogudes pel propi estudiant a través del contacte directe amb alguna empresa o d'alguna oferta trobada a plataformes virtuals o xarxes socials. Abans de signar el conveni i començar l'estada, la coordinació de pràctiques, haurà de validar el projecte formatiu i que es compleixin la resta de requisits de l'assignatura.
En tots el casos l'estudiant comptarà amb la supervisió d'un/a tutor/a acadèmic/a i d'un/a tutor/a extern/a:
- La persona tutora externa serà la persona de l'empresa o centre que acollirà l'estudiant,li assignarà la feina segons el projecte formatiu definit, en farà el seguiment i emetrà els informes d'avaluació pertinents.
- La persona tutora acadèmica serà un professor o professora de la universitat que realitzarà el seguiment del treball, vetllant perquè es compleixin els objectius de l'assignatura, i també emetrà un informe final d'avaluació.
L'estada a l'entitat col·laboradora ha de ser de 295 hores. El calendari i els horaris han de ser compatibles amb l'activitat acadèmica, formativa, de representació i participació de l'estudiant a la universitat, i s'establiran per a cada estudiant, d'acord amb les característiques de les pràctiques i segons les disponibilitats de l'entitat col·laboradora.
Un cop finalitzada l'estada, l'estudiant redactarà una memòria, que s'haurà de presentar segons el format i dins els terminis que estableixi la coordinació. Trobareu el model de memòria al Campus Virtual, dins l'espai docent de l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Informe valoració estada (Persona tutora externa) |
60 |
0
|
0 |
3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 15, 17, 18, 19
|
Valoració memòria i seguiment de l'estada (Tutor/a acadèmic/a) |
40 |
0
|
0 |
1, 2, 4, 5, 6, 8, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20
|
En finalitzar l'estada de l'estudiant, la coordinació d’estudis avaluarà l’estada de pràctiques, atenent els informes emesos per la persona tutora acadèmica que avaluarà el procés de seguiment i la memòria de pràctiques presentada per l’estudiant (avaluació persona tutora acadèmica, 40% de la nota) i per la persona tutora de l’entitat col·laboradora (informe avaluació persona tutora externa, 60% de la nota).
L'incompliment, sense causa justificada, per part de l'estudiant dels acords establerts en el conveni, que ell mateix haurà subscrit a través de la seva signatura, serà causa de rescissió del conveni així com una qualificació de Suspens (nota numèrica 0) en l'assignatura. Un cop iniciades les pràctiques ja no es pot obtenir una nota de "No avaluable".
L'estudiant no podrà canviar d'empresa un cop signat el conveni per alguna de les parts (empresa, estudiant, universitat).
La persona tutora de pràctiques de l'empresa valorarà el grau de satisfacció vers les pràctiques realitzades mitjançant un document preparat per la coordinació, que haurà de remetre a la persona tutora acadèmica de l’Escola en el termini màxim de deu dies des de la finalització de l’estada. Aquest informe ha de recollir el nombre d'hores finals realitzades per l'estudiant i la valoració de l'assoliment de les competències genèriques, específiques i transversals previstes en el projecte formatiu corresponent.
L'estudiant haurà de lliurar la memòria de pràctiques a la persona tutora acadèmica en un termini màxim de deu dies des de la finalització de l'estada. El lliurament es farà a través de correu electrònic, sol·licitant confirmació de recepció. L'estudiant ha de mantenir el secret professional sobre qualsevol informació confidencial de l'entitat col·laboradora que conegui com a conseqüència de la realització de les pràctiques. La memòria ocuparà entre 9 i 12 pàgines, i s'ha de seguir el format i contingut proposats per la coordinació.
La persona tutora acadèmica enviarà a la persona responsable de l’assignatura el seu informe d'avaluació (seguiment i memòria) en el termini de cinc dies, comptant a partir de la recepció de l'informe de la persona tutora de l'empresa i de la memòria de pràctiques de l'estudiant.
En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
En aquesta assignatura no es posen MH.
Bibliografia
La bibliografia es referirà a la tasca concreta que desenvoluparà cada estudiant durant la seva estada i a la que necessiti per a l'elaboració de la memòria final.
Programari
Cap en concret
Grups i idiomes de l'assignatura
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura