Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Història de l'Art | OT | 3 |
Història de l'Art | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No existeixen prerequisits específics, encara que es recomana haver cursat abans les assignatures d'Art a Europa dels segles IV al X, Art Romànic, Art Gòtic i Art Bizantí.
Adquirir els coneixements bàsics sobre l'origen, naixement i desenvolupament de l'Art Islàmic en totes les seves manifestacions artístiques i en un vast marc geogràfic des d'Orient Llunyà fins a Europa occidental.
Es farà una presentació detallada dels protagonistes en l'art islàmic i dels homes i dones que van contribuir al seu desenvolupament.
El marc cronològic de l'assignatura recorre més de dotze segles, des de les primeres experimentacions arquitectòniques del segle VII en la Península aràbiga a partir del substrat de l'Antiquitat Tardana, fins a l'arquitectura de l'Imperi mogol a l'Índia del segle XVIII.
1. Introducció a l'art islàmic.
2. Els califats omeia i abbàssida (segles VII a X). El califat omeia de Còrdova.
3. L'art islàmic del segle XI al XIII, del Mediterrani a Àsia Central.
4. Al-Àndalus, dels regnes taifes a l'imperi almohade.
5. L'art islàmic des del segle XIII al XV.
6. Al-Àndalus: el regne nassarita de Granada.
7. L'art de l'Imperi otomà.
8. L'art de l'Índia mogola.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes | 30 | 1,2 | 1, 2, 3 |
Seminari | 21 | 0,84 | 3, 10, 11, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Lectures i altres | 4 | 0,16 | 3 |
Tutories i proves d'avaluació | 5 | 0,2 | 3, 4, 5, 6, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi autònom | 90 | 3,6 | 4, 6, 11, 12 |
Tota la matèria del curs està integrada pels classes impartides pel professor, i els continguts recollits en les lectures obligatòries, que es discutiran en els seminaris que es realitzaran a classe i activitats via Moodle.
Durant els seminaris, el professor presentarà el problema històric-artístic que es reflecteix en les lectures obligatòries.
Els continguts del seminari formaran part de la matèria general del curs.
Durant els seminaris es valorarà la capacitat de raonament i de plantejar debat entre les diferents opinions expressades per l'alumnat i el professor.
Es reservaran 15 minuts d’una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l’alumnat de les enquestes d’avaluació de l’actuació del professorat i d’avaluació de l’assignatura.
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació i la correcció de textos o les traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Participació en seminaris i lectures obligatòries | 30% | 0 | 0 | 2, 4, 10, 12 |
Presentació d'un o més treballs, elaborats individualment o en grup, i exposició oral d'una sinopsi del mateix en hores de tutoria o seminari | 30% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 9, 11, 12 |
Una o més proves escrites | 40% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11 |
L'avaluació es realitzarà mitjançant tres evidències principals:
1. La participació en el fòrum o una activitat paral·lela.
2. La memòria sobre una lectura obligatòria.
3. La prova que es realitzarà a final de curs (amb la possibilitat de fer un parcial al mig del quadrimestre).
Els percentatges de les activitats seran del 40% per a la prova, 30% per al fòrum i 30% per a la memòria.
Les dates concretes tant de les proves escrites com de les memòries de lectura obligatòria, seran concretades el primer dia de classe.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
L’estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
Per a poder fer mitjana amb la resta, la mitjana de les dues proves escrites mai es realitzarà amb notes per sota de 4.
En el cas d'haver suspès alguna de les dos proves parcials, l'alumne es podrà presentar a la recuperació del bloc corresponent.
Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total.
Per participar al procés de recuperació es pot exigir haver obtingut una qualificació mínima final, que no pot superar en cap cas el 3,5.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procésdisciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
BLAIR, Sheila i BLOOM, Jonathan M., Arte y arquitectura del Islam, 1250-1800, Madrid, 1999.
Artigrama, 22 (2007), Monográfico Arte Andalusí, coord. Gonzalo BORRÁS GUALIS: https://www.unizar.es/artigrama/pdf/22/2monografico/monografico.pdf
CALVO CAPILLA, Susana, Las mezquitas de al-Ándalus, Almería, Fundación Ibn Tufayl. 2015.
DÍEZ JORGE, María Elena. Mujeres y arquitectura: cristianas y mudéjares en la construcción. Granada, Universidad, 2016
https://editorial.ugr.es/libro/mujeres-y-arquitectura_132052/edicion/ebook-124136/
DODDS, Jerrilyn D., Al-Andalus: las artes islámicas en España, Madrid, El Viso, 1992.
ETTINGHAUSEN, Richard i GRABAR, Oleg, Arte y arquitectura del Islam, 650-1250, Madrid, 1996.
LÓPEZ GUZMÁN, Rafael (ed.), La arquitectura del Islam occidental, Barcelona, Lunwerg, 1995.
MICHELL, George (dir.), La arquitectura del mundo islámico. Su historia y significado social, Madrid, Alianza, 2000.
UGURLU, A. Hilal i YALMAN, Suzan, The Friday Mosque in the City. Liminality, Ritual and Politics, Bristol, Intellect Books, 2021.
TITO ROJO, José i CASARES PORCEL, Manuel, El jardín hispanomusulmán. Los jardines de Al Ándalus y su herencia, Granada, Universidad de Granada, 2012.
Com citar i elaborar la bibliografia: https://www.uab.cat/web/estudia-iinvestiga/com-citar-i-elaborar-la-bibliografia-1345708785665.html
Si calgués un programari específic s'indicaria oportunament.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |