Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Literatura Espanyola del Segle XVII

Codi: 106355 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Llengua i Literatura Espanyoles OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Bienvenido Morros Mestres
Correu electrònic:
bienvenido.morros@uab.cat

Equip docent

Bienvenido Morros Mestres

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Atès que l'estudiant ha demostrat, mitjançant l'obtenció dels crèdits corresponents a les assignatures de formació bàsica i les obligatòries, haver adquirit les competències bàsiques, haurà de ser capaç d'expressar-se amb correcció oralment i per escrit. Per aquesta raó, els eventuals errors ortogràfics i d'expressió que poguera fer comportaran un descens de la puntuació en la qualificació final.

Les activitats, pràctiques i treballs presentats a l'assignatura hauran de ser originals i no s'admetrà, sota cap circumstància, el plagi total o parcial de materials aliens publicats en qualsevol soport.

L'eventual presentació de material no original, sense indicar adequadament la seva font, comportarà automàticament el suspens (O). Així mateix es considera que l'estudaint coneix les normes generals de presentació d'un treball acadèmic. Tanmateix, podrà aplicar les normes específiques que pot indicar-li el professor de l'assignatura, si així ho creu necessari. 

 

 


Objectius

Són objectius específics i formatius de l'assignatura:

  • Conèixer i interpretar els autors i els textos literaris espanyols del segle XVII.
  • Aplicar els coneixements adquirits de l'entorn de la producció literària (transmissió textual, recursos escenogràfics, públic, cultura oral, circumstàncies vitals dels autors, circumstàncies històriques i polítiques, etc.) a l'anàlisi dels textos literaris i d'un text determinat.
  • Comentar fragments de textos o textos dels principals gèneres i subgèneres literaris del segle XVII a Espanya.
  • Identificar la presència de tradicions poètiques clàssiques o foranes en els textos literaris espanyols. 
  • Identificar la presència de tradicions literàries espanyoles anteriors en els textos literaris espanyols del segle XVII.
  • Identificar la presència de textos literaris del segle XVII en textos posteriors de la literatura espanyola o de literatures foranes.
  • Analitzar i identificar la presència de criteris estètics en l'avaluació històrica de la literatura espanyola del segle XVII.

Competències

  • Elaborar argumentacions aplicables als àmbits de la literatura hispànica, de la teoria literària, de la llengua espanyola i la lingüística, i avaluar-ne la rellevància acadèmica.
  • Fer servir la metodologia i els conceptes de l'anàlisi literària tenint en compte fonts i contextos.
  • Identificar els períodes, tradicions, tendències, autors i obres més significatives de la literatura en llengua espanyola en el seu context historicosocial.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Reconèixer les principals teories, temes i gèneres de la literatura en els diferents països de parla hispànica.
  • Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i l'organització d'informació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Caracteritzar els fenòmens literaris tenint en compte els diferents nivells d'anàlisi.
  2. Comentar textos literaris de diferents èpoques.
  3. Comprendre la relació entre text i discurs.
  4. Conèixer els períodes de la literatura medieval i del Segle d'Or (segles XVI-XVII) en tots els seus gèneres, corrents, tendències i autors més representatius.
  5. Determinar els trets d'estil dels principals autors de la literatura medieval i dels segles d'or.
  6. Fer prediccions i inferències literàries sobre el contingut d'un text.
  7. Fer servir la terminologia adequada en la construcció d'un text acadèmic i en la transmissió dels seus coneixements.
  8. Fer servir les eines digitals per a l'obtenció, classificació, interpretació i anàlisi de dades rellevants relacionades amb l'estudi de la llengua i de la literatura espanyoles.
  9. Fer servir les fonts tradicionals per a l'obtenció, classificació, interpretació i anàlisi de dades rellevants relacionades amb estudi de la llengua i de la literatura espanyoles.
  10. Identificar les principals característiques dels gèneres de la literatura medieval i dels segles d'or.
  11. Justificar mitjançant una terminologia apropiada l'anàlisi de les dades des d'un punt de vista literari.
  12. Reconèixer les diferents modalitats poètiques (lírica, narrativa, cançoner, italianitzant, etc.) i les seves formes mètriques.
  13. Reconèixer les modalitats de la prosa (braquilògica i paremiològica, popular o culta, de ficció (sentimental, cavalleresca, pastoral, morisca, bizantina, picaresca, etc.) i de pensament (epístola, crònica, diàleg, assaig, oració, etc.) i la seva evolució al llarg dels dos períodes.
  14. Reconèixer les modalitats teatrals: religiosa, pastoral, tràgica i la de l'anomenada Comèdia Nova.
  15. "Reconèixer les sèries historicoliteràries des de la primerenca Edat Mitjana fins al final del segle XVII, de manera que es pugui establir una continuïtat entre els diversos gèneres literaris i la seva projecció; per exemple, la lírica tradicional a l'obra de Lope de Vega, o la contística medieval en Cervantes."
  16. Saber fer treballs individualment o en grup aplicant els coneixements teòrics adquirits i enfrontant-se a nous reptes i realitats culturals.
  17. Utilitzar les tècniques de la crítica textual, i de les seves disciplines afins: ecdòtica, història del llibre, paleografia i codicologia.

Continguts

1. Introducció i Generalitats

2. La poesía del segle XVII: Góngora, Lope y Quevedo. Models nous i antics. Controvèrsies. 

3. El text i l'espectacle teatral al segle xvii

4. El teatre de Lope de Vega i la comèdia nova

5. La prosa de ficció: novel·la picaresca i celestinesca, gènere pastoril i bizantí.

6. Cervantes: la segona part del Quixot 

7. Francisco de Quevedo i la prosa d'idees

8. El teatre de Calderón de la Barca

 

LECTURES OBLIGATÒRIES 

Miguel de Cervantes:

Segunda parte de don Quijote, ed. Francisco Rico, Madrid, Alfaguara, 2004

 Lope de Vega:

-El perro del hortelano, ed. Mauro Armiño, Cátedra, Madrid, 2001.

-Andrés Fernández de Andrada, Epístola moral a Fabio, ed. D. Alonso, estudio preliminar Juan F. Alcina y Francisco Rico, Editorial Crítica (Biblioteca Clásica, 58), Barcelona, 1993. Reedición en RAE-Galaxia Gutemberg-Círculo de lectores, Barcelona, 2014.

 Luis de Góngora:

Antología poética, ed. Antonio Carreira, Madrid, Auistral, 2015

Francisco de Quevedo:

Huye la hora. Antología poética, eds. Fernando Plata y Adrián J. Sáez, Madrid, Cátedra, 2025.

Calderón de la Barca, La vida es sueño, ed. Fausta Antonucci, Madrid, Cátedra, 2025..


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals i pràctiques 60 2,4 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 15, 16, 17
Tipus: Supervisades      
Tutories 12 0,48 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Tipus: Autònomes      
Estudi personal i preparació de comentaris analítics 75 3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17

L'aprenentatge d'aquesta assignatura per part de l'estudiant es distribueix de la manera següent:

· Activitats dirigides. Aquestes activitats es divideix en classes magistrals i en pràctiques i seminaris dirigits pel professor, en què es combinarà l'explicació teòrica amb La Discussió de tot tipus de textos.

· Activitats supervisades. Es tracta de tutories programades pel professor, dedicades a la correcció i comentari de problemes en els diferents nivells d'anàlisi literària i l'Elaboració d'un treball final de curs.

· Activitats autònomes. Aquestes activitats inclouen tant el temps dedicat a l'estudi personal com a la realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics, així com a la preparació de presentacions orals en els seminaris dalt esmentats

· Activitats d'Avaluació. L'avaluació de l'assignatura es durà a terme mitjançant presentacions orals i proves escrites.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitat escrita sobre lectures obligatòries 1 30 1 0,04 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17
Activitat escrita sobre lectures obligatòries 2 30 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Examen teoricopràctic 40 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17

Avaluació continuada

La qualificació final de l'assignatura s’obtindrà mitjançant les següents notes parcials (s'indica, entre parèntesi, el seu valor a la nota final):

 

1) Activitat escrita sobre lectures obligatòries 1 (30%): L'activitat es realitzarà a classe. 

2) Activitat escrita sobre lectures obligatòries 2 (30%): L'activitat es realitzarà a classe. 

3) Examen teoricopràctic (40): Prova sobre el temari del curs. 

 

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. Aquells actes d’avaluació en què hi hagi hagut irregularitats (còpia, ús no autoritzat de la IA, etc.) no són recuperables

En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l’alumnat del procediment i la data de revisió de les qualificacions.

La revisió de les proves es realitzarà en una entrevista prèviament convinguda amb el professor.

Per aprovar l'assignatura cal obtenir, com a mínim, un 5 a la mitjana ponderada de les activitats d'avaluació.

Els estudiants que no assoleixin aquesta nota i que hagin estat avaluats prèviament d'un mínim de les dues terceres parts de l'assignatura, podran participar en la recuperació, sempre que hagin obtingut una nota mitjana mínima de 3,5. La nota obtinguda a la recuperació substituirà la qualificació aconseguida inicialment per al càlcul final de la mitjana ponderada.

L'estudiant rebrà la qualificació de no avaluable quan no hagi realitzat més del 30% de les activitats d'avaluació.

Avaluació única

Els estudiants que s'hagin acollit a aquesta modalitat d'avaluació hauran de lliurar i realitzar les activitats avaluatives següents el dia que es determini al calendari d'avaluació que es farà públic durant la primera setmana del curs.

1) Activitat escrita sobre lectures obligatòries 1 (30%).

2) Activitat escrita sobre lectures obligatòries 2 (30%).

3) Examen teoricopràctic (40). 

L'estudiant podrà fer la recuperació del curs en el cas d'haver realitzat les tres activitats i tenir una nota de conjunt igual o superior a 3,5. El resultat de la prova de recuperació substituirà la nota de laprova suspesa per calcular la nota final de l'assignatura.

 

Els estudiants Erasmus que demanin avançar un examen han de presentar al professor/a un document escrit de la seva universitat d'origen que justifiqui la seva sol·licitud.

 
 

Bibliografia

MANUALS DE REFERÈNCIA

Jones, R. O., Historia de la literatura española, 2, Siglo de Oro: prosa y poesía, Ariel, Barcelona, 1974.

Rico, Francisco, dir., Historia y Crítica de la literatura española, Crítica, Barcelona, 1980-

----, vol. II: Francisco López Estrada. Siglos de Oro: Renacimiento (y Primer suplemento, 1991);

----, Vol. III: Bruce W. Wardropper. Siglos de Oro: Barroco (y Primer suplemento, editado por Aurora Egido, 1992).

Ruiz Pérez, Pedro, Manual de estudios literarios de los Siglos de Oro, Castalia, Madrid, 2003.

Wilson, E. M., y D. Moir, Historia de la literatura española, 3: Siglo de Oro: teatro, Ariel, Barcelona, 1974.

MANUALS ESPECIALMENT RELEVANTS

Arellano, Ignacio, Historia del teatro español del siglo XVII, Cátedra, Madrid, 1995.

Huerta Calvo, Javier, dir., Historia del teatro español, vol. I, Gredos, Madrid, 2003.

López Bueno, Begoña, La poética cultista de Herrera aGóngora, Alfar, Sevilla, 1987. Reed. 2000.

López Bueno, Begoña, coord., La renovación poética del Renacimento al Barroco, Síntesis, Madrid, 1996.

Pedraza Jiménez, Felipe B., Manual de Literatura Española: Vol. 3, El Barroco: Introducción, Prosa, Poesía, Cénlit Ediciones, Navarra, 1998.

Pedraza Jiménez, Felipe B., Manual de Literatura Española: Vol. 4, El Barroco: Teatro, Cénlit Ediciones, Navarra, 1981.

Ruiz Pérez, Pedro, Historia de la literatura española, dir. J.C. Mainer, vol. 3: El siglo del arte nuevo (1598-1691), Crítica, Barcelona, 2010.

BIBLIOGRAFIA INSTRUMENTAL

-SOBRE EL PERIODE HISTÒRIC

Elliott, John H., España y su mundo, Madrid, Alianza Editorial, 1990. Reed. Madrid, Taurus, 2007. García Cárcel, R., Historia de España, siglos XVI y XVII: La España de los Austrias, Madrid, Cátedra, 2003. Lynch, J., Edad moderna: crisis y recuperación, 1598-1808, Barcelona, Crítica, 2005.

 

-PEL COMENTARI DE TEXTOS

Azaustre, Antonio, y J. Casas Rigall, Manual de retórica española, Madrid, Ariel, 1997. Baehr, Rudolf, Manual de versificación española, Madrid, Gredos, 1969. Reed. 1973. Díez Borque, J. Ma, Comentarios de textos literarios (teoría y prácticas), Madrid, Playor, 1977.

 

 


Programari

No cal un programa específic. 


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt