Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Llengua i Literatura Espanyoles | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Atès que l'estudiant ha demostrat, mitjançant l'obtenció dels crèdits corresponents a les assignatures de formació bàsica i les obligatòries, haver adquirit les competències bàsiques, haurà de ser capaç d'expressar-se amb correcció oralment i per escrit. Per aquesta raó, els eventuals errors ortogràfics i d'expressió que poguera fer comportaran un descens de la puntuació en la qualificació final.
Les activitats, pràctiques i treballs presentats a l'assignatura hauran de ser originals i no s'admetrà, sota cap circumstància, el plagi total o parcial de materials aliens publicats en qualsevol soport.
L'eventual presentació de material no original, sense indicar adequadament la seva font, comportarà automàticament el suspens (O). Així mateix es considera que l'estudaint coneix les normes generals de presentació d'un treball acadèmic. Tanmateix, podrà aplicar les normes específiques que pot indicar-li el professor de l'assignatura, si així ho creu necessari.
Són objectius específics i formatius de l'assignatura:
1. Introducció i Generalitats
2. La poesía del segle XVII: Góngora, Lope y Quevedo. Models nous i antics. Controvèrsies.
3. El text i l'espectacle teatral al segle xvii
4. El teatre de Lope de Vega i la comèdia nova
5. La prosa de ficció: novel·la picaresca i celestinesca, gènere pastoril i bizantí.
6. Cervantes: la segona part del Quixot
7. Francisco de Quevedo i la prosa d'idees
8. El teatre de Calderón de la Barca
LECTURES OBLIGATÒRIES
Miguel de Cervantes:
Segunda parte de don Quijote, ed. Francisco Rico, Madrid, Alfaguara, 2004
Lope de Vega:
-El perro del hortelano, ed. Mauro Armiño, Cátedra, Madrid, 2001.
-Andrés Fernández de Andrada, Epístola moral a Fabio, ed. D. Alonso, estudio preliminar Juan F. Alcina y Francisco Rico, Editorial Crítica (Biblioteca Clásica, 58), Barcelona, 1993. Reedición en RAE-Galaxia Gutemberg-Círculo de lectores, Barcelona, 2014.
Luis de Góngora:
Antología poética, ed. Antonio Carreira, Madrid, Auistral, 2015
Francisco de Quevedo:
Huye la hora. Antología poética, eds. Fernando Plata y Adrián J. Sáez, Madrid, Cátedra, 2025.
Calderón de la Barca, La vida es sueño, ed. Fausta Antonucci, Madrid, Cátedra, 2025..
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals i pràctiques | 60 | 2,4 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 15, 16, 17 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 12 | 0,48 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal i preparació de comentaris analítics | 75 | 3 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
L'aprenentatge d'aquesta assignatura per part de l'estudiant es distribueix de la manera següent:
· Activitats dirigides. Aquestes activitats es divideix en classes magistrals i en pràctiques i seminaris dirigits pel professor, en què es combinarà l'explicació teòrica amb La Discussió de tot tipus de textos.
· Activitats supervisades. Es tracta de tutories programades pel professor, dedicades a la correcció i comentari de problemes en els diferents nivells d'anàlisi literària i l'Elaboració d'un treball final de curs.
· Activitats autònomes. Aquestes activitats inclouen tant el temps dedicat a l'estudi personal com a la realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics, així com a la preparació de presentacions orals en els seminaris dalt esmentats
· Activitats d'Avaluació. L'avaluació de l'assignatura es durà a terme mitjançant presentacions orals i proves escrites.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitat escrita sobre lectures obligatòries 1 | 30 | 1 | 0,04 | 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17 |
Activitat escrita sobre lectures obligatòries 2 | 30 | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Examen teoricopràctic | 40 | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Avaluació continuada
La qualificació final de l'assignatura s’obtindrà mitjançant les següents notes parcials (s'indica, entre parèntesi, el seu valor a la nota final):
1) Activitat escrita sobre lectures obligatòries 1 (30%): L'activitat es realitzarà a classe.
2) Activitat escrita sobre lectures obligatòries 2 (30%): L'activitat es realitzarà a classe.
3) Examen teoricopràctic (40): Prova sobre el temari del curs.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. Aquells actes d’avaluació en què hi hagi hagut irregularitats (còpia, ús no autoritzat de la IA, etc.) no són recuperables.
En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l’alumnat del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
La revisió de les proves es realitzarà en una entrevista prèviament convinguda amb el professor.
Per aprovar l'assignatura cal obtenir, com a mínim, un 5 a la mitjana ponderada de les activitats d'avaluació.
Els estudiants que no assoleixin aquesta nota i que hagin estat avaluats prèviament d'un mínim de les dues terceres parts de l'assignatura, podran participar en la recuperació, sempre que hagin obtingut una nota mitjana mínima de 3,5. La nota obtinguda a la recuperació substituirà la qualificació aconseguida inicialment per al càlcul final de la mitjana ponderada.
L'estudiant rebrà la qualificació de no avaluable quan no hagi realitzat més del 30% de les activitats d'avaluació.
Avaluació única
Els estudiants que s'hagin acollit a aquesta modalitat d'avaluació hauran de lliurar i realitzar les activitats avaluatives següents el dia que es determini al calendari d'avaluació que es farà públic durant la primera setmana del curs.
1) Activitat escrita sobre lectures obligatòries 1 (30%).
2) Activitat escrita sobre lectures obligatòries 2 (30%).
3) Examen teoricopràctic (40).
L'estudiant podrà fer la recuperació del curs en el cas d'haver realitzat les tres activitats i tenir una nota de conjunt igual o superior a 3,5. El resultat de la prova de recuperació substituirà la nota de laprova suspesa per calcular la nota final de l'assignatura.
Els estudiants Erasmus que demanin avançar un examen han de presentar al professor/a un document escrit de la seva universitat d'origen que justifiqui la seva sol·licitud.
MANUALS DE REFERÈNCIA
Jones, R. O., Historia de la literatura española, 2, Siglo de Oro: prosa y poesía, Ariel, Barcelona, 1974.
Rico, Francisco, dir., Historia y Crítica de la literatura española, Crítica, Barcelona, 1980-
----, vol. II: Francisco López Estrada. Siglos de Oro: Renacimiento (y Primer suplemento, 1991);
----, Vol. III: Bruce W. Wardropper. Siglos de Oro: Barroco (y Primer suplemento, editado por Aurora Egido, 1992).
Ruiz Pérez, Pedro, Manual de estudios literarios de los Siglos de Oro, Castalia, Madrid, 2003.
Wilson, E. M., y D. Moir, Historia de la literatura española, 3: Siglo de Oro: teatro, Ariel, Barcelona, 1974.
MANUALS ESPECIALMENT RELEVANTS
Arellano, Ignacio, Historia del teatro español del siglo XVII, Cátedra, Madrid, 1995.
Huerta Calvo, Javier, dir., Historia del teatro español, vol. I, Gredos, Madrid, 2003.
López Bueno, Begoña, La poética cultista de Herrera aGóngora, Alfar, Sevilla, 1987. Reed. 2000.
López Bueno, Begoña, coord., La renovación poética del Renacimento al Barroco, Síntesis, Madrid, 1996.
Pedraza Jiménez, Felipe B., Manual de Literatura Española: Vol. 3, El Barroco: Introducción, Prosa, Poesía, Cénlit Ediciones, Navarra, 1998.
Pedraza Jiménez, Felipe B., Manual de Literatura Española: Vol. 4, El Barroco: Teatro, Cénlit Ediciones, Navarra, 1981.
Ruiz Pérez, Pedro, Historia de la literatura española, dir. J.C. Mainer, vol. 3: El siglo del arte nuevo (1598-1691), Crítica, Barcelona, 2010.
BIBLIOGRAFIA INSTRUMENTAL
-SOBRE EL PERIODE HISTÒRIC
Elliott, John H., España y su mundo, Madrid, Alianza Editorial, 1990. Reed. Madrid, Taurus, 2007. García Cárcel, R., Historia de España, siglos XVI y XVII: La España de los Austrias, Madrid, Cátedra, 2003. Lynch, J., Edad moderna: crisis y recuperación, 1598-1808, Barcelona, Crítica, 2005.
-PEL COMENTARI DE TEXTOS
Azaustre, Antonio, y J. Casas Rigall, Manual de retórica española, Madrid, Ariel, 1997. Baehr, Rudolf, Manual de versificación española, Madrid, Gredos, 1969. Reed. 1973. Díez Borque, J. Ma, Comentarios de textos literarios (teoría y prácticas), Madrid, Playor, 1977.
No cal un programa específic.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |