Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Literatura dels Estats Units III: de la Segona Meitat del Segle XX a l'Actualitat

Codi: 106306 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Estudis Anglesos OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Laura Gimeno Pahissa
Correu electrònic:
laura.gimeno@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

1) Per cursar aquesta assignatura és recomanable haver cursat "Literatura dels Estats Units 1" del segon curs i "Literatura dels Estats Units 2" del tercer curs d’Estudis Anglesos.

2) Cal un nivell inicial d’anglès de C2 (Proficiency) del "Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment." Amb C2 l'estudiant pot comprendre sense esforç pràcticament tot el que llegeix o escolta; resumir informació procedent de diferents fonts orals o escrites, reconstruir fets i arguments i presentar-los d’una manera coherent; expressar-se espontàniament, amb fluïdesa i precisió, distingint matisos subtils de significat fins i tot en les situacions més complexes.


Objectius

1) L’assignatura "Literatura dels Estats Units 3: de la segona meitat del segle XX a l'actualitat" ofereix una introducció a la prosa, poesia i teatre publicats als Estats Units en aquest període, mitjançant la lectura, l’anàlisi, el debat i la interpretació de textos escrits pels principals autors del mateix.

2) En completar l’assignatura “Literatura dels Estats Units 3”, l’estudiant podrà: demostrar una molt bona comprensió lectora dels textos en anglès dels Estats Units del període estudiat, generar crítica literària bàsica mitjançant assaigs i presentacions, utilitzar els recursos de qualsevol biblioteca universitària en relació a la matèria estudiada, expressar una valoració informada sobre el textos literaris que llegeixi.


Competències

  • Aplicar els principis ètics científics al tractament de la informació.
  • Aplicar la metodologia d'anàlisi i conceptes crítics per analitzar la literatura, la cultura i la història dels països de parla anglesa.
  • Comprendre i produir textos acadèmics escrits i orals en anglès a nivell d'usuari experimentat amb domini total (C2).
  • Demostrar habilitats per treballar de manera autònoma i en equip a fi d'assolir els objectius planificats.
  • Identificar i analitzar els principals corrents, gèneres, obres i autors de la literatura en anglès i comparada.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Utilitzar l'anglès escrit i oral per a fins acadèmics i professionals relacionats amb l'estudi de la lingüística, la filosofia del llenguatge, la història, la cultura i la literatura angleses.
  • Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i organització d'informació.
  • Utilitzar metodologies filològiques actuals per interpretar textos literaris en anglès i el seu context cultural i històric.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament textos nord-americans per comprendre la complexitat de la literatura nord-americana i el seu context històric i cultural.
  2. Comprendre textos acadèmics especialitzats sobre recerca en àmbits relacionats amb autors i textos nord-americans.
  3. Expressar-se de manera eficaç oralment i per escrit utilitzant tècniques expositives i argumentatives.
  4. Expressar-se en anglès oralment i per escrit en un registre acadèmic i utilitzant la terminologia apropiada en relació amb l'estudi de la literatura nord-americana.
  5. Identificar i descriure les característiques que presenten els textos nord-americans estudiats.
  6. Incorporar idees i conceptes de fonts publicades als treballs citant i referenciant de manera adequada.
  7. Interpretar, comentar i escriure assaigs sobre textos escrits per autors o autores nord-americans i poder distingir-ne les característiques més rellevants.
  8. Localitzar informació especialitzada i acadèmica i seleccionar-la segons la rellevància.
  9. Planificar la feina de manera efectiva individualment o en grup per a la consecució dels objectius plantejats.

Continguts

 

UNITAT 1: Americans at home

Tennessee Williams, A Streetcar Named Desire  (1947)

Arthur Miller, Death of a Salesman  (1949)

John Cheever, “The Swimmer”  (1964)

Louise Glück, selections from The Seven Ages (2001)

 

UNITAT 2: Love, Loss and Loneliness

Carson McCullers, The Ballad of the Sad Café  (1951)

James Baldwin, Giovanni’s Room  (1956)

Sylvia Plath, selections from Ariel (1965) and Winter Trees (1971)

Elizabeth Bishop, selections from Questions of Travel (1965) and Geography III (1976)

Grace Payley, “The Loudest Voice” (1959) and “Faith in the Afternoon” (1960)

Raymond Carver, “Intimacy” (1986) 

 

UNITAT 3: Rewriting History

Kurt Vonnegut, Slaughterhouse 5  (1969)

Toni Morrison, The Bluest Eye   (1970)

Louise Erdrich, “Shamengwa”  (2002)


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques, lectures i debats 50 2 1, 3, 4, 5, 7
Tipus: Supervisades      
Redacció de textos, activitats d'avaluació a l'aula 25 1 3, 5, 6, 7
Tipus: Autònomes      
Lectura i estudi 50 2 2, 5, 8, 9

Les sessions s’organitzaran a partir de les explicacions del context històric, literari i cultural dels Estats Units del període estudiat, així com amb la discussió a classe (o al Moodle) dels textos en qüestió. És IMPRESCINDIBLE, i per tant, de caràcter OBLIGATORI, que els estudiants hagin llegit els textos amb antel·lació per tal de poder participar en les discussions activament.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe dins del calendari establert pel centre o per la titulació per tal que l'alumnat contesti les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat l d'avaluació de l'assignatura o mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Comentari crític de text (assaig) 45 4 0,16 1, 2, 5, 6, 8, 9
Exàmen 45 4 0,16 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Participació a classe 10 17 0,68 2, 3, 4, 5, 7

AVALUACIÓ

  • Comentari crític de text (assaig) (a classe) (1) = 45%
  • Examen (1) = 45%
  • Participació a classe=10%

Les dates exactes de tots els exercisis d'avaluació es confirmaran a l'inici del curs mitjançant un calendari penjat a Moodle.

 ATENCIÓ
  • L’avaluació serà continuada, tret que l'alumnat opti per l'avaluació única (vegeu a sota). 
  • Tots els exercicis són OBLIGATORIS.
  • El lliurament de qualsevol exercici (treball o examen) exclou la possibilitat d’obtenir la qualificació de No Avaluable com a nota final del curs.
  • El nivell d’anglès es tindrà en compte en la correcció dels treballs escrits i en l’avaluació final i serà el 25% de la nota en tots els exercicis.
  • En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

AVALUACIÓ ÚNICA

  • Si l'alumnat opta per l'avaluació única, aquesta consistirà en un examen amb tres activitats: un assaig crític sobre un dels textos estudiats (50%) i dos exercicis d'anàlisi comparativa (50%). 

RECUPERACIÓ

  • La recuperació consisteix en un exàmen de síntesi dels continguts de l’assignatura, de dues hores, en horari programat per la Facultat. 
  • És condició imprescindible per recuperar haver realitzat dos terços de l’avaluació continuada o bé haver lliurat totes les proves previstes d'avaluació única.
  • Per la recuperació de l'avaluació única s'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l'avaluació continuada.
  • Lanota mitjana mínima per accedir a la recuperació és un 3,5.
  • L’examen de recuperació es qualifica amb un "Apte/No apte". Si l’estudiant aprova la recuperació, la seva nota final és un 5.
  • No es pot recuperar per millorar nota.
  • Poden quedar excloses del procés de recuperació (amb el vistiplau de la coordinació  d’estudis i del centre) aquelles activitats que el/la professor/a consideri que no són  recuperables, per exemple: presentacions orals, treballs en grup, tasques relacionades amb l’activitat docent diària.
  • En casos justificats per malaltia, un/a estudiant podrà realizar aquest aquest examen en una data acordada amb el/la professor/a.

MOLT IMPORTANT: El plagi total i parcial de qualsevol dels exercicis es considerarà automàticamentun SUSPENS (0) de l’exercici plagiat, del qual a més es perd el dret a recuperació. Si es repeteix lasituació, es suspendrà l’assignatura sencera. PLAGIAR és copiar de fonts no identificades d’un text, sigui una sola frase o més, que es fa passar per producció pròpia (AIXÒ INCLOU COPIAR FRASES O FRAGMENTS D’INTERNET I AFEGIR-LOS SENSE MODIFICACIONS AL TEXT QUE ES PRESENTA COM A PROPI), i és una ofensa greu. Cal aprendre a respectar la propietat intel·lectual aliena i a identificar sempre les fonts que es puguin fer servir, i és imprescindible responsabilitzar-se de l’originalitat i autenticitat del text propi.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas quees produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Les irregularitats fan referència, per exemple, a copiar en un examen, copiar de fonts sense indicar l'autoria, o un ús indegut de la IA com presentar com a original un treball que ha estat generat per una eina o programa d'IA. Aquestes activitats d’avaluació no són recuperables.

Intel.ligència Artificial (IA): En aquesta assignatura no es permet l'ús de tecnologies d'intel·ligència artificial (IA) en cap de de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i comportarà que l'activitat s'avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.

PROGRAMACIÓ DE LES PROVES D'AVALUACIÓ: Les dates d'avaluació no es modificaran per consideració a situacions personals sobrevingudes, excepte en casos en què s'aporti un justificant mèdic; l'alumnat Erasmus o d’altres programes d’intercanvi que sol·licitin modificar la data d’un examen o d’ entrega de treball haurà de presentar al professor/a un document justificatiu de la seva universitat d'origen.


Bibliografia

LECTURES OBLIGATÒRIES:

1.Americans at home:

Tennessee Williams, A Streetcar Named Desire  (1947) *

Arthur Miller, Death of a Salesman  (1949) *

John Cheever, “The Swimmer”  (1964)

Louise Glück, selections from The Seven Ages (2001)

 

2. Love, Loss and Loneliness:

Carson McCullers, The Ballad of the Sad Café  (1951)

James Baldwin, Giovanni’s Room  (1956) *

Sylvia Plath, selections from Ariel (1965) and Winter Trees (1971)

Elizabeth Bishop, selections from Questions of Travel (1965) and Geography III (1976)

Grace Payley, “The Loudest Voice” (1959) and “Faith in the Afternoon” (1960)

Raymond Carver, “Intimacy” (1986)

 

3. Rewriting History:

Kurt Vonnegut, Slaughterhouse 5  (1969) *

Toni Morrison, The Bluest Eye   (1970) *

Louise Erdrich, “Shamengwa”  (2002)   

IMPORTANT:

Els/les estudiants han de comprar-se els textos marcats amb un asterisc (*). La resta els seran facilitats per la professora.

La bibliografia més especialitzada per cada obra es facilitarà al llarg del semestre.

 

 

 

 


Programari

No aplicable.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Anglès segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Anglès segon quadrimestre matí-mixt