Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Pràctiques Professionalitzadores

Codi: 106277 Crèdits: 12
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Ciència, Tecnologia i Humanitats OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Jaume Valentines Álvarez
Correu electrònic:
jaume.valentines.alvarez@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

A l’assignatura de Pràctiques Professionals s’hi accedeix mitjançant un procés de preinscripció que té un calendari que es fa públic cada any. Podeu consultar el calendari al següent enllaç:
https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/informacio-1345722449027.html

No haver realitzat el procés de preinscripció comporta la impossibilitat de matricular-se a l’assignatura de Pràctiques Professionals. Només s’assignarà una plaça de pràctiques a l’alumnat que s’hagi preinscrit dins del termini establert. La preinscripció de l'alumnat contempla la priorització d’un màxim de cinc places ofertes. L’assignació de les places es farà per nota mitjana de l’expedient.


Objectius

Amb les Pràctiques Professionalitzadores es pretén que l'alumnat s'incorpori a projectes i/o equips d'entitats o institucions que treballin en la interfície entre ciència i societat. Les tasques proposades poden incloure la participació en el tractament, gestió i creació de bases de dades; la recerca teòrica i aplicada; la gestió documental; la participació o col·laboració en l’elaboració i presentació de projectes; l'organització d’esdeveniments i actes; la col·laboració en activitats de difusió i comunicació; el suport a la gestió de projectes de recerca; o la promoció del debat social sobre la ciència per a la justícia social i ambiental, entre d'altres.


Competències

  • Demostrar capacitat d'organització i planificació, que permeti l'adaptació a problemes o situacions noves.
  • Desenvolupar i comunicar oralment i per escrit els objectius i resultats de projectes de recerca sobre ciència, tecnologia i societat utilitzant tècniques de gestió de la informació científica.
  • Elaborar continguts i propostes que integrin el coneixement científic, tecnològic i humanístic per a mitjans audiovisuals i entorns educatius.
  • Elaborar i avaluar projectes interdisciplinaris que integrin el coneixement científic, tecnològic i humanístic i fo­men­tin la participació ciutadana en qüestions rela­cio­na­des amb la ciència i la tecnologia en societat.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Treballar en equip de manera col·laborativa.
  • Utilitzar de manera crítica les eines digitals i interpretar fonts documentals específiques.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els coneixements adquirits en el grau a l'anàlisi de problemes concrets referents a la relació entre l'ésser humà i el seu entorn, en centres o institucions dedicats a la ciència en societat.
  2. Aplicar tècniques per a la planificació de la feina.
  3. Comunicar informació a un públic especialitzat i no especialitzat, així com defensar en públic el resultat de la pròpia activitat en l'empresa demostrant un ús correcte de les llengües del grau.
  4. Desenvolupar la capacitat per treballar en equip, integrar-se i col·laborar activament en la consecució d'objectius comuns.
  5. Fomentar l'esperit d'equip i la integració dels punts de vista dels altres.
  6. Integrar elements de diferents àrees de coneixement per analitzar una situació i proposar actuacions o solucions.
  7. Interaccionar mitjançant les noves tecnologies amb els membres d'un grup de treball o una comunitat.
  8. Planificar i elaborar projectes que integrin els coneixements adquirits en el grau en entorns professionals o institucionals.
  9. Redactar correctament informes utilitzant la terminologia científica bàsica.
  10. Reflexionar sobre les habilitats adquirides analitzant quines poden permetre dur a terme, posteriorment, un treball amb autonomia.
  11. Treballar de manera autònoma, gestionant adequadament el temps i la informació.
  12. Valorar la fiabilitat de les fonts, seleccionar dades rellevants i contrastar la informació.

Continguts

Les pràctiques acadèmiques externes constitueixen una activitat formativa que té com a objectiu complementar els coneixements adquirits durant la formació acadèmica i afavorir l'adquisició de competències que siguin útils per a l'exercici de l'activitat professional, facilitin l'ocupabilitat i fomentin la capacitat emprenedora.

Les pràctiques  es poden fer a la mateixa universitat o en entitats col·laboradores, com ara empreses, institucions i entitats públiques i privades en l'àmbit nacional i internacional.

L'alumnat s'incorporarà a projectes i/o equips d'entitats o institucions que treballin en la interfície entre ciència i societat. Les tasques proposades poden incloure la participació en el tractament, gestió i creació de bases de dades; la recerca teòrica i aplicada; la gestió documental; l'organització d’esdeveniments i actes; la col·laboració en activitats de difusió i comunicació; o el suport a la gestió de projectes de recerca; la promoció del debat social sobre els reptes tecnocientífics actuals; entre d'altres.

Amb possibilitat d'integració de les pràctiques en la metodologia Aprenentatge-Servei, com a valor afegit curricular i social.

En tot allò que no especifiqui la Guia, les Pràctiques seguiran les indicacions de la Normativa acadèmica de la UAB.

Calendari

Les dates es precisaran a principi de curs. Dates orientatives:
Maig: Reunió informativa amb l’alumnat.
Juny: Preinscripció de l’alumnat a través de SIGM@ i comprovació per part de la Gestió Acadèmica de l'acompliment dels requisits.
Juliol: Assignació de places i publicació al web per part de Gestió Acadèmica.
Octubre-Agost: Desenvolupament de les Pràctiques i lliurament dels informes de seguiment.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessions teòriques i cursos Servei d'Ocupabilitat 5 0,2 2, 6
Tipus: Supervisades      
Tutories 10 0,4 1, 2, 4, 5, 7, 8, 10
Tipus: Autònomes      
Desenvolupament de les pràctiques 270 10,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12
Elaboració de l'informe(s) 15 0,6 1, 3, 6, 8, 9, 10, 11, 12

Aquesta assignatura es fa individualment sota la supervisió d'un tutor/a. L’assignatura consta d’una coordinació comuna a les tres universitats, assignada a un membre del professorat de la UAB; hi ha una persona responsable en cadascun dels altres dos centres.

L'empresa o institució ha de preveure la figura d'una persona tutora de l'entitat amb els coneixements adients, que ha de definir el projecte formatiu i vetllar per la formació de l'alumnat, i que, un cop finalitzada l'estada de pràctiques, ha d'elaborar l'informe final segons el model. Així mateix, si la persona tutora de la UAB i la designada per l'entitat acorden la necessitat d'un informe intermedi, la persona tutora de l'entitat l'ha d'omplir segons el model adjunt.

L'alumnat haurà de realitzar un mínim de dues sessions de tutoria (presencial o virtual), durant el període de realització de les PE. La persona tutora deixarà constància d’aquestes sessions mitjançant un acta.

L'entitat col·laboradora ha de tenir establert un projecte formatiu, segons el model adjunt al conveni específic aprovat per la UAB, en què s'especifiquin, entre d'altres, les tasques en què col·laborarà l'estudiant, que li han de proporcionar uns coneixements pràctics de la seva potencial professió futura, és a dir, que han d'estar directament relacionades amb els estudis que estigui cursant.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació del coordinador 10% 0 0 2, 4, 5, 10, 11
Informe del tutor/a 60% 0 0 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 12
Informe(s) de l'alumne/a 30% 0 0 1, 3, 6, 8, 9, 10, 11, 12

Per tal d'avaluar les pràctiques, i un cop finalitzada l'estada, l'estudiant ha d'elaborar una memòria final, segons el model inclòs a la pàgina d’Informació acadèmica de la UAB. Així mateix, si la persona tutora de la UAB i la persona tutora de l'entitat on es fan les pràctiques ho acorden, l'estudiant ha d'elaborar i lliurar un informe intermedi segons el model inclòs a la pàgina esmentada.

Les diferents activitats es ponderaran de la manera següent:
60% informe del tutor del treball (segons el model inclòs a la pàgina d’Informació acadèmica de la UAB);
30% informe(s) de l'estudiant (segons el model inclòs a la pàgina d’Informació acadèmica de la UAB;
10% coordinador/a de pràctiques.

Com a part de les activitats formatives especificades a l’avaluació de les Pràctiques Professionals, cal que l’alumnat compleixi aquests dos requisits:
1) haver assistit a almenys 1 dels cursos d’orientació professional grupal organitzats pel Servei d’Ocupabilitat i acreditar-ho adjuntant a la Memòria de Pràctiques el certificat d’assistència obtingut.
2) haver realitzat el qüestionari Test de Competències Professionals ofert pel Servei d’Ocupabilitat de la UAB. El resultat del test es pot descarregar i adjuntar a la Memòria de Pràctiques.

Les qualificacions de l’assignatura de Pràctiques Externes poden ser:
No avaluable. Quan l’estudiant no hagi arribat a realitzar un 10% de les hores presencials previstes al conveni.
Suspès. Quan l’estudiant hagi superat el 10% de presencialitat, però no hagi completat les hores previstes al conveni o bé sigui avaluat negativament.
Matrícula d’Honor. No s’atorga la qualificació atès el caràcter potestatiu d’aquesta qualificació i l’heterogeneïtat d’aquesta assignatura en les diferents titulacions de la Facultat.
Recuperació. L’assignatura de Pràctiques Externes no pot recuperar-se.


Bibliografia

Les Pràctiques professionalitzadores no requereixen bibliografia específica.


Programari

No es requereix programari específic.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura