Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Ciència, Tecnologia i Humanitats | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No n'hi ha.
En finalitzar el curs els i les estudiants han de ser capaços de:
• Identificar, analitzar i avaluar críticament problemes inherents a l'activitat científico-tecnològica i els reptes morals, ecològics i socials rellevants que se'n deriven.
• Comunicar de manera efectiva, escrita i oral, el resultat de l'anàlisi de les dimensions ecològiques, ètiques i socials de la ciència i la tecnologia (tant de la seva recerca i desenvolupament com de les seves aplicacions).
• Conèixer els principals reptes morals associats a la recerca, ús i conseqüències de la ciència i la tecnologia en les societats contemporànies.
1. Nocions comunes: ètica ecològica i Tercera Cultura
2. Qüestions de bioètica
3. Necessitats, capacitats i béns bàsics (en un món finit)
4. Desafiaments ètico-polítics del transhumanisme tecnocientífic
5. Reptes morals de la recerca científico-tecnològica (robòtica i IA)
6. Reptes morals de la recerca biomèdica (edició genòmica, transhumanisme)
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 33 | 1,32 | 1, 2, 3, 4, 5, 8, 11, 12 |
Exercicis pautats d'aprenentatge | 16 | 0,64 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories i supervisió de treballs | 4,25 | 0,17 | 1, 2, 4, 10, 11, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 33 | 1,32 | 1, 2, 4 |
Preparació presentació | 6,25 | 0,25 | 6, 7, 9, 10 |
Recerca bibliogràfica | 20 | 0,8 | 1, 2, 4, 6, 12 |
Redacció de l'assaig | 35 | 1,4 | 1, 2, 10, 11 |
Classes teòriques.
Seminaris de discussió de textos.
Treball en grup i exposicions orals.
Assaig escrit individual.
Examen.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assaig | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 10, 11 |
Examen | 30% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 8, 10, 11, 12 |
Participació | 10% | 0 | 0 | 7 |
Presentació | 30% | 0,5 | 0,02 | 6, 7, 9, 10 |
Exposició oral del treball realitzat en grup i ppt avaluable.
Assaig escrit individual sobre un dels temes proposats.
Examen.
Participació.
Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total (avaluació continuada) o bé lliurar totes les proves previstes (avaluació única). El/la estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d'avaluació.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Avaluació única
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
Aquesta assignatura permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de cerca bibliogràfica o cerca d’informació, correcció de textos o traduccions, a criteri del professorat. Es poden contemplar altres situacions, sempre amb el vistiplau del professor/a. L’estudiant ha de (i) identificar les parts que han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús dela IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos greus.
Diamond, J. Crisis. Como reaccionan los países en los momentos decisivos. Barcelona: Debate, 2019.
Harari,Y. N. 21 lecciones para el siglo XXI. Barcelona: Debate, 2018.
Martinez Alier, J. 2004. El ecologismo de los pobres. Conflictos ambientales y lenguajes de valoración. Barcelona: Icaria, 2004.
Martinez Alier, J.; Wagensberg, J. Solo tenemos un planeta. Sobre la armonía de los humanos con la naturaleza. Barcelona: Icaria, 2017.
Molles, M. 2006. Ecología. Conceptos y aplicaciones. Nueva York: McGraw-Hill-Interamericana, 2006.
Anders, Günther; Eichmann, Klaus. Nosotros, los hijos de Eichmann: carta abierta a Klaus Eichmann. Barcelona: Paidós, 2001.
Baggini, Julian. Breve historia de la verdad. Barcelona: Ático de los Libros, 2018.
Fernández Buey, Francisco. Para la Tercera Cultura. Barcelona: El Viejo Topo, 2012.
Garcés, Marina. Nueva Ilustración radical. Barcelona: Anagrama, 2017. Versió en català: Nova Il·lustració radical, Barcelona: Anagrama, 2017
Winner, Langdon. La ballena y el reactor: una búsqueda de los límites en la era de la alta tecnología. Barcelona: Gedisa,1987.
Jasanoff, Sheila. The Ethics of Invention. New York: Norton & Co, 2016.
Parens Erik; Johnston, Josephine, eds. Human flourishing in the age of gene editing. New York: Oxford University Press, 2019.
Hockfield, Susan. The Age of Living Machine. London: Norton & Co, 2019.
National Commission for the Protection of Human Subjects of Biomedical and Behavioral Research U.S.A. El Informe Belmont. https://www.bioeticaweb.com/el-informe-belmont-principios-y-guasas-acticas-para-la-protecciasn-de-los-sujetos-humanos-de-investigaciasn-18-abril-1979/
Textos complementaris
Blackburn, Simon. La verdad–guía de perplejos. Barcelona: Crítica, 2005.
Castoriadis, Cornelius. Sujeto y verdad en el mundo histórico-social. Seminarios 1986-1987. La creación humana, I. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica de Argentina, 2004.
Castoriadis, Cornelius; Cohn-Bendit, Daniel. De la ecología a la autonomía. Barcelona: Mascarón, 1982.
Castro, Carlos de. Reencontrando a Gaia. Málaga: Eds. del Genal, 2019.
Illich, Ivan. La convivencialidad. Barcelona: Virus, 2012.
Mumford, Lewis. El pentágono del poder. El mito de la máquina (vol. 2). Logroño: Pepitas de Calabaza, 2011.
Naredo, José Manuel. Raíces económicas del deterioro ecológico y social. Madrid: Siglo XXI, 2006.
Riechmann, Jorge. Ética extramuros. Madrid: Ediciones UAM, 2016.
Riechmann, Jorge; Tickner, Joel y otros. El principio de precaución. Barcelona: Icaria, 2002.
Welsch, Wolfgang. Hombre y mundo. Filosofía en perspectiva evolucionista. Valencia: Pre-Textos, 2014.
No escau.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 20 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 20 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |