Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Ciència, Tecnologia i Humanitats | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És convenient repassar el tema “Ètica i ciència” de l'assignatura de Fonaments de filosofia i ètica (1C-1S); el Bloc 3-Els estudis de la ciència i la tecnologia, de l’assignatura de Fonaments i tecnologia (1C-2S); i el bloc 1 de l'assignatura de vida i evolució (1C-2S).
L'estudi dels gens ha transitat des de les observacions empíriques sobre l'herència a l'antiguitat fins a la biotecnologia i la genòmica. Va començar a adquirir un marc científic amb els experiments de Mendel al segle XIX i s'ha desenvolupat exponencialment amb els darrers avenços en biologia molecular i les tecnologies de seqüenciació de l'ADN. Actualment, la genètica és una disciplina central en la biologia i la medicina, amb aplicacions que abasten des de la investigació bàsica fins a la teràpia gènica i l'agricultura biotecnològica, i que per tant té un gran impacte social.
L'objectiu de l'assignatura és desenvolupar una comprensió integral de la genètica, no només des d'una perspectiva científica, sinó també considerant-ne les implicacions ètiques, socials i culturals.
Treballant en temes fluids i interconnectats s'assimilarà el concepte de gen, incloent-hi aspectes funcionals i evolutius; la interacció gen-ambient i gen-cultura; les conseqüències de les mutacions; la manipulació dels gens; i la dimensió històrica i social de la genètica.
— Introducció a la Genètica
— Perspectiva Històrica de l'Herència
— Genètica i Tecnologia
— Genètica i Salut
— Genètica i Biodiversitat
— Genètica, Cultura i Societat
— Impacte Social i Ètic
— Estudi de Casos i Aplicacions Pràctiques
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 33 | 1,32 | 1, 2, 3 |
Practiques d'Aula | 16 | 0,64 | 2, 3, 4 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 5 | 0,2 | 3, 4 |
Tipus: Autònomes | |||
Escriptura de treballs | 15,5 | 0,62 | 1, 2, 3, 4 |
Estudi personal | 55 | 2,2 | 1, 2, 3, 4 |
Lectura de textos científics | 16 | 0,64 | |
Recerca bibliogràfica | 7 | 0,28 | 1, 2, 3, 4 |
Per assolir els objectius de l'assignatura la metodologia docent se centra en l'aprenentatge, utilitzant tres tipus d'estratègies: 1) sessions amb tot el grup, 2) activitats individuals o en grups petits dins de l'aula o al Campus Virtual i 3) treball autònom individual o en grup per elaborar escrits i presentacions. Es faran servir les eines que aporta el Campus Virtual de la UAB i altres recursos d'internet.
Sessions amb tot el grup: Sessions a l'aula complementades amb l'estudi personal. Aquestes sessions inclouran: a) exposicions per part del professorat que incentivaran la participació de l'alumnat en forma de debats o reflexions col·lectives, i b) classes invertides, en què l'alumnat analitzarà prèviament el material d'estudi i realitzarà tasques prèvies per discutir-les posteriorment a les sessions en què es resoldran dubtes i es realitzaran exercicis.
Activitats a l'aula, individuals o en grup, avaluables: Es faran exercicis de repàs, controls de lectura, resolució de problemes, discussió de lectures compartides i debats guiats.
Treball autònom individual o en grup: preparació per a l'aula invertida, preparació d'escrits i preparació de presentacions o debats que dirigiran davant del grup.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats individuals i en petits grups durant el curs acadèmic | 20 | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 3, 4 |
Examen parcial i assaig final | 50 | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4 |
Presentació de treball en grup | 30 | 0 | 0 | 1, 2, 3 |
a) Una prova escrita i el lliurament d’un assaig: cadascun amb un pes de 25% de la nota final (total 50%). Per aprovar l’assignatura és requisit que la mitjana d’aquests instruments sigui mínima de 5.
b) Activitats dutes a terme a l'aula o al Campus Virtual: 20% de la nota final. Amb la finalitat de garantir la implicació de l’alumnat en l’assignatura, així com de preservar el seu sentit educatiu, aquestes activitats no són recuperables, salvo excepcions acordades amb el professorat.
c) Treball en grup: 30% de la nota final. Aquesta avaluació tindrà en compte: la presentació (15%) i el treball escrit (15%). L'avaluació serà individual i podrà tenir en compte l'autoavaluació.
Per aprovar l'assignatura cal obtenir almenys un 5 a la nota final. Al final del curs es farà una prova de recuperació per a l'alumnat que hagi suspès la prova escrita i no hagi superat la mitjana mínima entre la prova i l'assaig. Per participar en la recuperació, l’alumnat ha d’haver estat avaluat prèviament en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dos terços de la nota total de l’assignatura.
Es rebrà la qualificació de 'No avaluable' sempre que no s’hagi lliurat més del 30% de les activitats d'avaluació.
En el moment de realitzar cada activitat d'avaluació, el cos docent informarà l'alumnat (Moodle) sobre el procediment i la data de revisió de les qualificacions.
En cas que es cometi alguna irregularitat que pugui comportar una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, aquest acte d’avaluació es qualificarà amb 0, amb independència del procés disciplinari que es pugui instituir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació duna mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà de 0.
Avaluació única
L'avaluació única consisteix en una prova resum que inclou els continguts de tot el programa de teoria amb un pes del 60%. El mateix dia d’aquesta prova es realitzaran també els exercicis corresponents a les pràctiques a l’aula amb un pes del 20%. Abans de fer la prova, caldrà lliurar un assaig amb 30 dies d'antelació, d'un tema acordat amb el cos docent, amb un pes del 20%.
S'aplicaran els mateixos criteris sobre les irregularitats descrits a l'avaluació contínua.
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
Revisió de qualificacions
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
Ús de la Intel·ligència Artificial (IA)
En aquesta assignatura es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L’estudiant haurà de: (i) identificar quines parts han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i noes pugui recuperar, o sancions majors en casos greus.
Barona JL. (2003/1998). Història del pensament biològic. València, Universitat de València, Col·lecció Educació-Materials.
Cummings MR. (2016). Human Heredity. Principles and Issues. 11ena edició. Thompson. Brooks/Cole. Belmont, EEUU.
Jorde LB, Carey JC, Bamshad MJ (2020). Medical genetics. 6a edició. Elsevier. Philadelphia, EEUU. Enllaç: https://www.clinicalkey.com/student/content/toc/3-s2.0-C20190053186
Lewis R. (2021). Human Genetics. Concepts and Applications. 13a edició. McGraw-Hill Science. New York, EEUU.
Monod J. (2000). El Azar y la Necesidad. Barcelona, Tusquets (Metatemas) (1ª ed. 1970).
Morange M. (2000). A history of molecular biology. Harvard: Harvard University Press.
Oriola J, Ballesta F, Clària J, Mengual L. (2013). Genètica Mèdica. Rafael Oliva (ed.) Edicions Universitat de Barcelona. Barcelona.
Schrödinger E. (2001). ¿Qué es la vida? Barcelona: Tusquets (Metatemas) (1ª ed. 1944).
Strachan T i Read AP. (2019). Human Molecular Genetics. 5a edició. Garland Science, Taylor & Francis Group, New York, USA.
Watson JD. (2004). La Doble Hélice. Barcelona: RBA (1ª ed. 1968).
•http://www.ncbi.nlm.nih.gov/omim
•http://ghr.nlm.nih.gov
•http://www.genome.gov
•https://evolution.berkeley.edu/teach-evolution/misconceptions-about-evolution/
Aquest assignatura no requereix programari específic.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |