Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es considera indispensable que l'estudiantat compti amb un nivell d’anglès corresponent al B2 del marc de referència europeu, malgrat que per l’accés al grau no es preveu una prova específica de nivell de competència lingüística en anglès.
No hi ha cap prerequisit oficial per a seguir correctament l'assignatura. No obstant, és recomanable que l'alumnat tingui una base mínima d'Economia, Història i Geografia, per tal de poder treure el màxim profit de les lliçons, lectures i exercicis.
- Analitzar la complexitat i la dinàmica dels processos econòmics.
- Identificar i explicar els principals determinants que han fet possible períodes de creixement, estabilitat econòmica, recessió i crisis a escala nacional i internacional.
- Establir els factors explicatius dels processos de globalització econòmica.
- Analitzar les causes i conseqüències de la desigualtat entre països i entre individus generada pel desenvolupament econòmic capitalista.
- Estudiar les revolucions tecnològiques i el seu impacte en l'economia i en l'organització empresarial.
- Avaluar i comparar la sostenibilitat dels models històrics de desenvolupament econòmic.
- Examinar les diferències entre dones i homes (diferències de gènere) en el mercat laboral, en l'accés als recursos econòmics i en el benestar general.
1. L’ECONOMIA PRE-INDUSTRIAL
1.1. Els límits al creixement de la població: el sostre malthusià
1.2. Agricultura, Comerç i Manufactura
2. LA REVOLUCIÓ INDUSTRIAL. ELS CANVIS ESTRUCTURALS EN LA SOCIETAT I L’ECONOMIA
2.1 La revolució agrària
2.2 La transició demogràfica
2.3 Condicionants de la revolució industrial
2.4 Canvi tècnic i organitzatiu
2.5 Creixement econòmic modern i nivells de vida
3. LA DIFUSIÓ DE LA INDUSTRIALITZACIÓ (1830-1913)
3.1. La difusió de la industrialització a Europa
3.2. L’eclosió de la segona revolució tecnològica
3.3. L’auge dels EUA
4. LA FORMACIÓ D'UNA ECONOMIA INTERNACIONAL (1860-1913)
4.1. La revolució en el transport terrestre i marítim i en les comunicacions
4.2. Els processos migratoris regionals i intercontinentals
4.3. Les relacions comercials
4.4. Mercats de capitals
4.5. La formació d'un sistema monetari internacional
4.6. Les divergències en el procés de desenvolupament econòmic mundial
5. LA CRISI DEL CAPITALISME LIBERAL (1914-1945)
5.1. La Primera Guerra Mundial i les seves repercussions econòmiques
5.2. El creixement desequilibrat dels anys vint
5.3. La Gran Depressió de 1929-33 i les polítiques anticrisi
5.4. La Segona Guerra Mundial (1939-45): els factors econòmics del conflicte
5.5. El paper dels Estats Units i la recuperació econòmica d'Europa Occidental i Japó
6. EL NOU ORDRE MUNDIAL I EL CREIXEMENT ECONÒMIC (1945-1973)
6.1. Els Acords de Bretton Woods i el nou ordre econòmic internacional
6.2. Les economies capitalistes avançades(L’edat daurada del capitalisme)
6.3. Les economies del bloc socialista
6.4. Descolonització i subdesenvolupament al Tercer Món
7. CANVI ESTRUCTURAL, TERCERA REVOLUCIÓ TECNOLÒGICA I SEGONA GLOBALITZACIÓ (ELS DARRERS 50 ANYS)
7.1. La crisi de 1973-84 i les reaccions
7.2. Els actors del nou model de creixement
7.3 La tercera revolució tecnològica, globalització i desequilibris5.3. La tercerarevolució tecnològica, globalització i desequilibris
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes pràctiques | 17 | 0,68 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Classes teòriques | 33 | 1,32 | 1, 2, 3, 5, 6, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutoria | 10,5 | 0,42 | 1, 2, 3, 5, 6, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura i estudi | 58 | 2,32 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Preparació d'exercicis pràctics | 28 | 1,12 | 1, 2, 3, 5, 6, 7 |
1. Lliçó magistral
La professora realitzarà una conceptualització analítica i una síntesi actualitzada de cada un dels temes d'estudi. L'objectiu d'aquesta activitat és facilitar la transmissió de coneixements i la motivació per a l'anàlisi històrica, que s'enfoquen per tal de potenciar un aprenentatge actiu i cooperatiu.
2. Sessions pràctiques
L'objectiu d'aquestes sessions és fomentar, a més dels coneixements específics de l'assignatura, la millora i l'adquisició de diverses competències transversals per part de l'estudiantat. A l'aula es treballaran problemes o qüestions plantejades en relació amb diferents aspectes del temari que l'alumnat de forma individual haurà treballat prèviament amb les lectures o materials indicats.
3. Treball individual de l'alumnat a partir de lectures i recerca d'informació.
El treball dirigit es complementa amb el treball individual o en grup autònom. L'objectiu d'aquesta activitat és potenciar la independència de l'alumnat en el procés d'aprenentatge i dotar d'eines analítiques que fomentin la seva capacitat crítica.
4. Tutories
La professora de l'assignatura estarà a disposició de l'alumnat en els horaris establerts per a resoldre els dubtes.
5. Campus Virtual de l'assignatura
El Campus Virtual compta amb tota la informació rellevant per al seguiment de l'assignatura i els diferents tipus de materials que la professora considera bàsics per avançar en el procés d'aprenentatge.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final | 45% de la nota final | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 5, 6, 7 |
Examen parcial | 40% de la nota final | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 5, 6, 7 |
Exercici pràctic 1 | 5% de la nota final | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5, 6, 7 |
Exercici pràctic 2 | 5% de la nota final | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 7 |
Exercici pràctic 3 | 5% de la nota final | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 6, 7 |
L'avaluació consisteix en:
- Tres exercicis pràctics. Cada exercici té un pes del 5% de la nota de curs.
- Un examen parcial format per dues parts que valen cadascuna el 50% de la nota de l'examen. La primera part consisteix en vint preguntes de test que puntuaran: 0,5 punts si la resposta és correcta; -0,17 punts si la resposta és incorrecta; 0 punts si no es respon la pregunta. La segona part consta de quatre preguntes d’extensió limitada amb una nota màxima de 2,5 punts cadascuna. El pes de l’examen parcial és un 40% de la nota de curs.
- Un examen final format per dues parts que valen cadascuna el 50% de la nota de l'examen. La primera part consisteix en vint preguntes de test que puntuaran: 0,5 punts si la resposta és correcta; -0,17 punts si la resposta és incorrecta; 0 punts si no es respon la pregunta. La segona part consta de quatre preguntes d’extensió limitada amb una nota màxima de 2,5 punts cadascuna. El pes de l’examen final és el 45% de la nota de curs.
Les preguntes se centraran en la matèria explicada a les sessions de teoria i de pràctiques i el contingut dels materials docents indicats pel professorat.
Si un/una estudiant compleix el primer requisit però no compleix el segon tindrà una qualificació mitjana de l'assignatura de 4,5 i podrà anar a la prova de recuperació d’acord amb el que s’estableix a l’apartat “Procés de Recuperació” que trobareu més endavant.
Si un/una estudiant compleix el segon requisit però no compleix el primer, o no compleix cap dels dos, tindrà la qualificació global de l'assignatura que sorgeixi de l’aplicació directa de les ponderacions anteriors, i podrà anar a la prova de recuperació d’acord amb el que s’estableix a l’apartat “Procés de Recuperació” que trobareu més endavant.
Prova de síntesi: L'alumnat repetidor que vulgui optar per la prova de síntesi haurà de sol·licitar-ho a la professora o professor del grup via correu electònic abans del 28 de febrer. L'examen de síntesi es realitzarà el dia de l'examen final. Aquest examen consistirà en 40 preguntes de test (amb un pes del 40%), sis preguntes d’extensió limitada (40% de la nota) i la resolució de dos exercicis pràctics (20% de la nota).
Calendari d’activitats d’avaluació
Les dates dels tres exercicis d'avaluació es publicaran al Campus Virtual el primer dia de classe. Aquestes proves no es reprogramaran per cap motiu. Si un estudiant / una estudiant no pot assistir al dia anunciat a realitzar la prova obtindrà la puntuació de zero i no tindrà la possibilitat de fer aquesta prova un altre dia.
Les dates dels exàmens parcial i final es publicaran al Campus Virtual el primer dia de classe.
La data de l'examen de síntesis i de l'avaluació única serà la de l'examen final que es publicarà al campus virtual de l'assignatura el primer dia de classe.
La data de l'examen de recuperació la fixarà el Deganat de la Facultat.
"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent." Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants Erasmus que demanin avançar un examen han de presentar al professor/a un document escrit de la seva universitat d'origen que justifiqui la seva sol·licitud.
Procediment de revisió de les qualificacions
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (CampusVirtual) del procedimentidata de revisió de les qualificacions.
Examen de Recuperació
“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). L’alumnat que opti per l’avaluació única ha d’haver realitzat totes les proves previstes a l’avaluació única. Addicionalment l’alumnat ha d’haver obtingut una qualificació mitjana final de l’assignatura compresa entre 3,5 i 4,9.
L’examen de recuperació consta de dues parts que valen cadascuna el 50% de la nota de l'examen. La primera part consisteix de vint preguntes test que puntuaran 0,5 punts si la resposta és correcta, -0,17 punts si la resposta és incorrecta i 0 punts si no es respon la pregunta. La segona part consta de quatre preguntes d'extensió limitada de 2,5 punts cadascuna.
L'estudiant que es presenti a l'examen de recuperació i el superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la nota final.
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació a l’alumnat que opti per l’avaluació única o la prova de síntesi.
L’alumnat rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi realitzat més d’1/3 parts de les activitats d'avaluació.
Irregularitats en actes d’avaluació:
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificaràamb 0 aquestacte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
No són recuperables els actes d’avaluació en els que hi hagi hagut irregularitats.
Ús de la Intel·ligència Artificial
En aquesta assignatura, no es permet l'ús detecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.
Allen, Robert (2011) Global Economic History. A very short Introduction, Oxford: OUP.
Di Vittorio, Antonio (ed.) (2006) An Economic History of Europe. London: Routledge. https://login.are.uab.cat/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edsebk&AN=171273&site=eds-live
Livi Bacci, Massimo (2017) A Concise history of world population. Malden: Blackwell. https://login.are.uab.cat/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edsebk&AN=1453379&site=eds-live
Zamagni, Vera (2018) An Economic History of Europe since 1700, Agenda Publishing.
Excel, Word i PowerPoint.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 50 | Anglès | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 50 | Anglès | segon quadrimestre | tarda |