Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Pràcticum VII

Codi: 106126 Crèdits: 12
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Infermeria OB 4

Professor/a de contacte

Nom:
David Téllez Velasco
Correu electrònic:
david.tellez@uab.cat

Equip docent

Eva Carolina Watson Badia
Raul Lopez Salas
Marta Guerrero Urbano

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Recomanacions acadèmiques

  • Per coherència en el progrés d’adquisió del nivell competencial gradual, és molt recomanable haver superat els Pràcticums I a VI.
  • No es poden fer dos pràcticums simultàniament.

Compromisos de l’alumnat  

  • Preservar la confidencialitat i secret professional de les dades a què pugui tenir accés, mantenir una actitud d’ètica professional en totes les seves accions i aplicar la “Normativa del Practicum en Infermeria”(normativa disponible a  www.uab.cat/medicina → Grau d’Infermeria → Pràcticum).
  • Aplicació del “Protocolo mediante el que se determinan pautes básicas destinadas a assegurar y protegir el derecho a la intimidad del paciente por los alumnos y residentes en ciències de la salud” (BOE-A-2017-1200)
  • És requisit indispensable disposar del Certificat de Delictes de Naturalesa Sexual per poder iniciar les pràctiques clíniques. Aquesta gestió va a càrrec de l’estudiant, i l’haurà de presentar en el Centre / Hospital / Servei assignat quan li ho requereixin. Trobareu més informació per a la seva obtenció al següent enllaç: https://web.gencat.cat/ca/situacions-de-vida/justicia-seguretat/certificat-delictes-naturalesa-sexual/
  • Estar en possessió de la targeta d’identificació personal d’estudiant.

 Complir els requisits dels centres de pràctiques

  • Signatura del document de confidencialitat i targeta identificativa.
  • Compliment de la normativa en matèria de prevenció de riscos laboral i medicina preventiva.

 Informació addicional

  • Consulteu sempre el Campus Virtual per actualitzacions i normativa específica.

 Nota important: És responsabilitat de l’estudiant verificar i complir tots els requisits abans de l’inici de les pràctiques clíniques.


Objectius

Objectius i contextualització
El pràcticum VII està programat en l'últim any dels estudis i es pot considerar una pràctica de síntesi que ha de permetre l'estudiant demostrar l'adquisició de les competències infermeres necessàries per a l'exercici professional que engloba el saber, el saber ser, el saber fer i el saber estar.
Les assignatures de pràcticum es duen a terme en el context dels centres assistencials, cosa que fa que el procés d'aprenentatge sigui molt significatiu i permeti desenvolupar en l'estudiant un pensament crític-reflexiu, alhora que, el fa protagonista i constructor del seu procés i progrés d'aprenentatge.

OBJECTIU GENERAL

  • El Pràcticum VII ha de permetre a l’alumnat integrar i proporcionar atenció d’infermeria avançada en diferents àreas, amb capacitat per prioritzar intervencions i integrar coneixements clínics i epidemiològics en la presa de decisions, amb enfocament holístic però adaptat als diferents contextos i escenaris.

OBJECTIUS ESPECIFICS

  • Aprofundir en les cures iniciades al Pràcticum V i en aquelles que la infermera presta dins de l'àmbit hospitalari i iniciar-se en aquelles cures que es donen en serveis assistencials de més complexitat.
  • Incorporar el procés d'atenció d'infermeria com a metodologia científica.
  • Desenvolupar les dimensions del rol de col·laboració i el rol autònom.
  • Oferir unes cures infermeres adients a les necessitats de salut, garantint unes cures infermeres de qualitat, dirigides a la persona i la família, amb una visió integral que contempli les vessants biològica, psicològica i social de les persones ateses.
  • Desenvolupar habilitatscomunicatives amb la persona atesa, la seva família i l'equip de treball.

Competències

  • Actuar en l’àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l’àmbit de coneixement propi valorant l’impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Aplicar els fonaments i els principis teòrics i metodològics de la infermeria.
  • Basar les intervencions infermeres en l'evidència científica i en els mitjans disponibles.
  • "Demostrar que es comprenen, sense prejudicis, les persones: considerar-ne els aspectes físics, psicològics i socials, com a individus autònoms i independents; assegurar que es respectin les seves opinions, creences i valors, i garantir el dret a la intimitat, a través de la confidencialitat i el secret professional."
  • Demostrar que es coneix el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola i que es comprenen les implicacions ètiques de la salut en un context mundial en transformació.
  • Demostrar que es coneixen els principis de finançament sanitari i sociosanitària i utilitzar adequadament els recursos disponibles.
  • Demostrar que es coneixen els sistemes d'informació sanitària.
  • Demostrar que es coneixen les estratègies per adoptar mesures de confort i atenció de símptomes, dirigides al pacient i la seva família, en l'aplicació de cures pal·liatives que contribueixin a alleugerir la situació de malalts avançats i terminals.
  • Dissenyar sistemes de cures dirigits a persones, famílies o grups, avaluar-ne l'impacte i establir-hi les modificacions oportunes.
  • Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys, i fomentar l'educació per a la salut.
  • Fer les cures infermeres basant-se en l'atenció integral de salut, que suposa la cooperació multiprofessional, la integració dels processos i la continuïtat assistencial.
  • Fomentar estils de vida saludables, l'autocura, donant suport al manteniment de conductes preventives i terapèutiques.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l’àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Oferir una atenció sanitària tècnica i professional adequada a les necessitats de salut de les persones ateses, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen a les normes legals i deontològiques aplicables.
  • Planificar i dur a terme cures infermeres dirigides a persones, famílies o a grups, orientades als resultats en salut, i avaluar-ne l'impacte a través de guies de pràctica clínica i assistencial que descriuen els processos pels quals es diagnostica, tracta o cuida un problema de salut.
  • Plantejar solucions als problemes de salut i malaltia de les persones, les famílies i la comunitat aplicant la relació terapèutica seguint el mètode científic del procés infermer.
  • Promoure i respectar el dret de participació, informació, autonomia i el consentiment informat, en la presa de decisions de les persones ateses, d'acord amb la manera com viuen el seu procés de salut-malaltia.
  • Protegir la salut i el benestar de les persones o grups atesos garantint la seva seguretat.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Treballar amb l'equip de professionals com unitat bàsica en la qual s'estructuren de manera unidisciplinària o multidisciplinària i interdisciplinària els professionals i la resta de personal de les organitzacions assistencials.
  • Utilitzar la metodologia científica en les pròpies intervencions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar-se a les noves situacions i contextos mantenint una actitud constructiva.
  2. Adquirir i utilitzar els instruments necessaris per desenvolupar una actitud crítica i reflexiva.
  3. Analitzar les diferències per sexe i les desigualtats de gènere en l'etiologia, l'anatomia, la fisiologia i les patologies en el diagnòstic diferencial, les opcions terapèutiques, la resposta farmacològica, el pronòstic i en les cures infermeres.
  4. Analitzar les intervencions infermeres justificant-les amb evidències científiques i aportacions d'experts que les sustentin.
  5. Aplicar a la pràctica assistencial els coneixements i habilitats adquirits.
  6. Aplicar el codi ètic i deontològic de la infermeria a tots els àmbits de l'activitat infermera.
  7. Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantir el benestar, la qualitat i la seguretat a les persones cuidades.
  8. Aplicar els coneixements sobre la fisiopatologia i els condicionants de la salut a les cures infermeres.
  9. Aplicar intervencions educatives i informatives que fomentin estils de vida saludables i l'autocura.
  10. Aplicar la relació d'ajuda a la solució dels problemes de salut-malaltia de les persones, les famílies o la comunitat.
  11. Aplicar l'evidència científica en la planificació i el desenvolupament de les cures infermeres.
  12. Aplicar una relació respectuosa amb l'usuari, la família i l’equip de salut sense emetre judicis de valor.
  13. Avaluar periòdicament les situacions de salut i les intervencions d'infermeria prestades.
  14. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  15. Comunicar-se adaptant el llenguatge a cada interlocutor.
  16. Demostrar habilitat en l'execució de procediments i tècniques d'infermeria.
  17. Demostrar que se saben executar maniobres de suport vital bàsic.
  18. Demostrar una actitud cooperativa amb els diferents membres de l'equip.
  19. Determinar els criteris de resultat adequats als problemes d'infermeria detectats.
  20. Dissenyar cures dirigides a persones en situació de malaltia avançada i en situació de final de vida que recullin les estratègies adequades per millorar el confort i alleujar la situació, tenint en compte els valors i les preferències de les persones malaltes i les seves famílies.
  21. Establir una relació empàtica i respectuosa amb la persona i la família, d’acord amb la situació de la persona, el problema de salut i l’etapa de desenvolupament.
  22. Fer les cures d'infermeria de manera integral dins de l'equip interdisciplinari.
  23. Fer una història clínica, un examen físic, un de psicològic i un diagnòstic d'infermeria de manera específica per a homes i dones, incorporant-hi, a més, la diversitat afectivosexual, d'identitat i d’expressió de gènere.
  24. Identificar els elements que poden posar en risc la salut de les persones en relació amb la utilització i gestió dels fàrmacs.
  25. Identificar guies de pràctica clínica específiques per a cada etapa del cicle vital.
  26. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  27. Integrar al pla de cura els aspectes psicosocials, assegurant el respecte a les opinions, preferències, creences i valors.
  28. Integrar-se en equips de treball multidisciplinaris i interdisciplinaris i compartir objectius comuns.
  29. Planificar les cures d'infermeria de manera individualitzada i adaptada a cada situació de la pràctica clínica.
  30. Prestar cures infermeres integrals i individualitzades tant a l'individu i famílies com a comunitats, i avaluar-ne els resultats obtinguts.
  31. Prioritzar les mesures sanitàries de prevenció durant les seves intervencions en centres de salut.
  32. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  33. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  34. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  35. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  36. Reconèixer les situacions de risc vital.
  37. Resoldre problemes infermers i problemes de col·laboració, utilitzant la història clínica, aplicant la metodologia infermera i els llenguatges estandarditzats vigents.
  38. Respectar el dret de participació en el conjunt de presa de decisions de les persones en les seves pròpies cures, d’acord amb com viuen el seu procés de salut.
  39. Respectar els principis de dret a la intimitat, confidencialitat i secret professional en totes les cures dutes a terme.
  40. Treballar en col·laboració i de manera responsable per aconseguir els objectius prèviament planificats garantint la continuïtat assistencial.
  41. Utilitzar adequadament els recursos disponibles.
  42. Utilitzar el procés d'atenció d'infermeria com a metodologia científica en les intervencions i la resolució de problemes.
  43. Utilitzar els sistemes d'informació sanitària i programes informàtics per a la recollida i anàlisi de les dades que faciliten la planificació, l’anàlisi i l’avaluació de les cures, així com la generació d'informes.
  44. Utilitzar estratègies i habilitats que permetin la comunicació efectiva amb les persones, famílies i grups socials i amb els companys, així com l'expressió de les seves preocupacions i interessos.
  45. Utilitzar l'evidència científica a la pràctica assistencial.
  46. Utilitzar mesures de protecció i de seguretat per garantir el benestar i minimitzar el risc vinculat a l'assistència.
  47. Valorar de manera integral les situacions de salut utilitzant eines com ara l'exploració física, les proves complementàries i l'entrevista d'infermeria.
  48. Valorar el risc i protegir la salut de les persones garantint-ne la seguretat.
  49. Valorar i tractar les persones d'una manera holística tolerant i sense emetre judicis de valor.
  50. Valorar l'estat de la salut de l'individu, família o comunitat i identificar els problemes i els factors interns i externs que afecten la seva salut.

Continguts

Els continguts d'aquest pràcticum consten d'una combinació de les diferents assignatures impartides al llarg dels cursos previs. Durant la pràctica l’alumnat ha de seleccionar els continguts necessaris per a identificar necessitats i resoldre els problemes de les persones ateses que es presenten durant les pràctiques amb la tutela de la infermera. Es destaquen els següents:

  • El model d'infermeria de Virgínia Henderson aplicat a l'atenció de les persones.
  • Les bases metodològiques per planificar i oferir cures infermeres.
  • Pla d'atenció d'infermeria.
  • Transculturalitat.
  • El codi deontològic, els drets i deures de l'usuari en el marc del sistema assistencial.
  • La millora contínua de la qualitat de les cures infermeres.
  • Guies de pràctica clínica i protocols.
  • Alimentació saludable i dietes terapèutiques de les persones ateses.
  • Factors que influeixen en els processos d'aprenentatge de les persones ateses, necessitats educatives, objectius d'aprenentatge, estratègies educatives i resultats esperats.
  • Les cures infermeres orientades a la promoció i prevenció de la salut.
  • Farmacocinètica, farmacodinàmica dels fàrmacs que més es prescriuen així com les necessitats educatives de les persones.
  • Comunicació terapèutica.
  • Relacions interpersonals i treball en equip.
  • Gestió de conflictes.
  • Les normes de gestió de riscos per a la seguretat de la persona atesa.
  • El sistema sanitari català.
  • Coneixement de l'eina infomàtica d'us en el context de la pràctica.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Elaboració de treballs / Lectura d'articles 9 0,36 1, 2, 3, 4, 6, 14, 15, 25, 26, 35, 39, 40, 49
Tipus: Supervisades      
PRÀCTIQUES EXTERNES (PEXT) 291 11,64 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50

Pràctiques Clíniques (PEXT):

Les pràctiques clíniques tenen una durada aproximada de 8 setmanes. El servei assistencial i horari de pràctiques serà l’assignat segons el sistema de selecció establert a SIA. 

Durant el període de pràctiques clíniques, l'alumne/a s'integrarà en unitats assistencials hospitalàries a on podrà desenvolupar coneixements, habilitats, actituds i valors en un àmbit professional real i complex, acompanyat sempre d'un/a infermer/a docent (tutor/a clínic/a). Serà aquest/a professional qui vetllarà i guiarà el procés d’aprenentatge de forma individualitzada i continuada, com també serà responsable de realitzar l’avaluació del període de pràctiques.

El professor associat clínic vetllarà per correcte desenvolupament del període de pràctiques, realitzant visites regulars als serveis assistencial, i s’encarregarà si s’escau de facilitar i coordinar les activitat avaluatives, així com gestionar aquelles incidències que poguessin sorgir i tinguessis una repercussió directa o indirecta amb el procés d’aprenentatge de l’alumne/a 

Les pràctiques clíniques representen una oportunitat clau per adaptar-se a dinàmiques hospitalàries reals, adquirint competències pròpies de l'exercici professional i reforçant l'autonomia amb el suport dels tutors.

Les institucions sanitàries son entitats dinàmiques i en constant canvi. L’assignació de serveis assistencials i horaris es farà seguint de manera rigorosa el sistema d’elecció establert a SIA, però per motius organitzacionals aliens a la universitat es possible quela oferta i disponibilitat de places canviï sense previ avís, forçant la reubicació de l’estudiant en un altre servei assistencial.

El cost del transport públic per traslladar-se als centres assistencials i domicilis corre a càrrec de el/la estudiant.

 

Quadern reflexiu (QR)

És un recull d’aquelles situacions viscudes durant la pràctica que han despertat alguna emoció, bé sigui positiva o negativa amb un impacte en el procés d’aprenentatge. Entrega quinzenal en forma de treball escrit via Campus Virtual.

  

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació durant les pràctiques en el centre assistencial 70% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50
Registres narratius 30% 0 0 1, 2, 3, 4, 6, 14, 15, 25, 26, 35, 39, 49

Dins de pla d'estudis del Grau d'infermeria, les assignatures Pràcticums formen part de la matèria Pràctica Externa. Les competències i resultats d'aprenentatge de la matèria Pràctica Externa es treballaran i s'avaluaran al llarg dels diferents pràcticums en funció del context i àmbit on es desenvolupin cadascú dels pràcticums. Al llarg del desenvolupament de les estades de pràctica clínica de 2n a 4t curs es vetllarà per l'assoliment de totes les competències de pràctica clínica de la titulació.

La qualificació final de l'assignatura correspon al sumatori de la nota de les Pràctiques Clíniques (PEXT) i l'obtinguda dels quaderns reflexius amb la següent ponderació:

  • El 70% de la nota correspon a les Pràctiques clíniques (PEXT) 
  • El 30% de la nota correspon als quaderns reflexius (QR)

IMPORTANT: per aprovar l'assignatura cal tenir aprovat cadascun dels grups competencials de les pràctiques clíniques i els quaderns reflexius amb una nota mínima de 5.

Control d'assistència:

Full de seguiment d’assistència: Mitjançant la signatura diària d'aquest document, el/la infermer/a responsable de cada estudiant confirma l'horari realitzat durant la jornada de pràctiques. Aquest document servirà de justificant pel còmput d'hores de l'assignatura.

La única persona responsable del document és el/la estudiant. L'haurà de portar actualitzat i es responsabilitzarà de la veracitat del contingut de la informació que es consigni. Aquest document, emplenat correctament amb tota la informació requerida, serà entregat en finalitzar el període pràcticum al seu/va professor/a associat/adainfermer/a i lliurat digitalment (escanejat) a Moodle.

Aquest document pot ser demanat, en qualsevol moment, pel seu control, per les persones responsables dels pràcticums i/o docents participants de l'assignatura.

És obligatori realitzar tot el període de pràctica clínica programat al calendari docent independentment de l'horari en el qual es facin les pràctiques. Els dies festius, diferents a les 3 unitats docents hospitalàries, l’alumne no podrà realitzar pràctiques clíniques (horari habitual o recuperació d’hores).

Es considera absència qualsevol interrupció de l'assistència al servei. Aquestes poden ser:

a) Absències justificades, les següents situacions:

  • Defuncions de familiars propers i propparents.
  • Visita mèdica especialista.
  • Malalties agudes
  • Examen carnet de conduir
  • Examen oficial universitari (assignatures d’altres titulacions)
  • Examen recuperació assignatures del Grau en Infermeria.
  • Proves oficials d'idiomes
  • Aquelles que tinguin el vistiplau del coordinador/a de l’assignatura.
  • L'alumnat haurà de presentar un justificant degudament complimentat al seu professor/a i deixar constància en el document "Full de seguiment" i pactarà amb el seu professor/a la manera de recuperar les hores pendents.

b) Absències NO Justificades: Aquelles que no figurin en el llistat anterior i no han estat autoritzades per la coordinació de l'assignatura.

  • L'alumnat deixarà constància de la seva Absència No Justificada en el document "Full de seguiment" i pactarà amb el seu professor/a la manera de recuperar les hores pendents.
  • En finalitzar l'assignatura es restarà de la nota final (de 0 a 10) 1 punt per cada jornada d’absència NO justificada. Encara que s'hagin recuperat les hores.

c) Vagues, Manifestacions:

  • Mantenint els drets de l’alumnat i seguint amb les recomanacions del rectorat, l’alumnat que de manera individual vulgui adherir-se a una convocatòria d'algun dels sindicats d'estudiants, hauran de comunicar-ho prèviament al seu professor/a i al servei de pràctiques. Tanmateix haurà de deixar constància en el document "Full de seguiment".
  • Aquesta jornada es considerarà realitzada i no recuperable.

d) Absència NO justificada i NO notificada: Pot comportar el suspens de l'assignatura.

e) Retard: Presentar més de 5 retards (inici i finals de torn, àpats...) al llarg del període de l'assignatura pot comportar el suspens de l'assignatura.

Les faltes s'han de comunicar amb la màxima antelació possible al professor/a associat/ada i al servei de pràctiques per tal de poder reduir la interferència en el procés d'aprenentatge i pactar el dia a recuperar. Totes les hores que manquin per faltes d'assistència s'hauran de recuperar dins del període de pràctiques. El professorat de l'assignatura no pot garantir la recuperació d'hores pràctiques fora del temps marcat en el calendari acadèmic.

**Des de gener de 2024, arran d’un canvi legislatiu, tots els alumnes que fan pràctiques assistencials cotitzen a la seguretat social. Qualsevol canvi en horari (absència justificada) s’ha de comunicar a gestió acadèmica de la unitat docent (Reial Decret llei 2/2023 de cotització a la Seguretat Social d’alumnes en pràctiques formatives no remunerades). Les Faltes Injustificades, a més de tenir una repercussió en la qualificació final del practicum poden comportar frau de llei d’acord amb la normativa esmentada per incompliment de l’horari de treball.**

 

Pràctiques Clíniques (PEXT):

L’avaluació és continuada i formativa al llarg del període. 

Avaluació Intermitja

Aproximadament a la meitat del període, alumne/a i tutor/a clínic/a faran una avaluació de les competències a assolir durant el període de pràctiques amb la finalitat de monitorar el desenvolupament de l’alumne/a, identificant àrees de millora i establint objectius i intervencions per poder assolir-les al finalitzar el període de pràctiques, així com identificant aquelles competències assolides que permetran establir objectius per treballar cap a la millora continua de les cures i l’excel·lència. Aquesta avaluació es pot fer de manera conjunta, o mitjançant la realització d’una autoavaluació per part de l’alumne/a, que serà contrastada i comentada amb l’avaluació feta pel tutor clínic.

Avaluació finalista

En finalitzar el període de pràctiques clíniques, el/la tutor/a clínic/a complimentarà el document d’avaluació de les pràctiques, tenint en compte el progrés del/de la alumne/a i el resultats de l’avaluació intermitja. Aquesta avaluació també es pot fer de manera conjunta, o mitjançant la realització d’una autoavaluació per part de l’alumne/a, que serà contrastada i comentada amb l’avaluació feta pel tutor clínic, i que pot servir per guiar la qualificació final.

* L'assistència és obligatòria en la totalitat de les hores programades i en el torn i horari assignats.

Aquelles faltes d'assistència justificades i les no justificades, s'hauran de recuperar dins del període de pràctiques clíniques programades prèvia autorització del professor/a responsable i del servei de pràctiques.

Quaderns reflexius (QR):

S'avaluaran les reflexions derivades de l'elaboració dels quaderns reflexius sorgides dins del context de la pràctica clínica. Es tindrà en compte el respecte a la pluralitat d'idees, persones i situacions. També es valorarà la capacitat per a identificar estratègies de millora en l’aprenentatge. L’avaluació del QR la realitzarà el/la Professor/a Associat/da Clínic/a i es farà mitjançant la rúbrica d’avaluació (disponible a Moodle). També es posarà a disposició de l’alumne una guia d’estil i recomanacions que caldrà seguir en l’elaboració del QR.

La realització del Quadern Reflexiu quinzenals és obligatòria. El no lliurament d’un QR dins del període establert pel professor/a es puntuarà amb un 0. No s’obriran els períodes extraordinaris de lliurament. 

Obtenció de la qualificació final:

Segons l'acord 4.4 del Consell de Govern 17/11/2010 de la normativa d'avaluació, les qualificacions seran:

  • Suspens: <5
  • Aprovat: de 5 a 6,9
  • Notable: de 7 a 8,9
  • Excel·lent: >9
  • Matrícula d'honor: >9

Per la tipologia de l'assignatura Practicum (supervisada), no és possible presentar-se a una prova de recuperació en cas de suspens. 

Segons la normativa sobrerègim de permanència als estudis oficials de grau i de màster de la Universitat Autònoma de Barcelona, es consignarà un "No avaluable" a l’alumnat que no ha pogut aportar prou evidències d'avaluació.

 Es considerarà criteri per assignar "No Avaluable":

  • No assoliment de les hores establertes en aquesta guia.
  • La no presentació dels treballs/documentació dins dels terminis establerts pel professorat.

*    Si s'escau,  el coordinador de l'assignatura i/o de Unitat Docent podrà concedir una pròrroga en l'entrega de la documentació del pràcticum (de 1 dia i no superior a 5 dies de la data límit d’entrega prèviament establerta). En aquest cas es restarà 1 punt del valor final de la nota. Aquesta excepció és aplicable  en casos de problemes de salut amb presentació de justificant mèdic i/o problemes tècnics demostrables en el moment de l’entrega. Tanmateix a aquells alumnes que finalitzin més tard el període de pràctiques perquè han hagut de recuperar dies de pràctiques faran l’entrega de tota la documentació puntualment al finalitzar el període a recuperar.

 

ÚS DE LA IA

Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport i correcció de textos.

L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. 

La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

 

NOTA:
Qualsevol signe de deshonestedat acadèmica, com ara plagi o manipulació de documents d’avaluació, etc., o qualsevol actitud discriminatòria, violenta o irrespectuosa cap a pacients, professionals, companys/es i/o docents, seran elevades a la comissió de pràcticums que analitzarà allò succeït i establirà una resolució consensuada al respecte.

A petició del coordinador/a de l'assignatura i/o coordinador de pràcticum de la UD es pot constituir una comissió avaluadora configurada a efecte de valorar situacions especials, personals i/o extraordinàries que no trobin resposta en el si d'aquesta guia o en documents publicats a la web del pràcticum.

 

 Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única


Bibliografia

  1. Alfaro-Lefevre R. Aplicación del proceso enfermero: fundamento del razonamiento clínico. Barcelona: Wolters Kluwer Health; 2014.

  2. Berman A, Erb G, Kozier B, Snyder S. Fundamentos de enfermería: conceptos, proceso y práctica. Madrid: Pearson Educación; 2008.

  3. Betolaza E, Alonso I. El diario reflexivo y el aprendizaje tutorizado. Metas de Enfermería. 2002;5(45):14-18.

  4. Consell de Col·legis d'Infermeres i Infermers de Catalunya. Codi d'Ètica de les infermeres i infermers de Catalunya. 2013. [Internet]. Disponible a: https://www.infermeres.cat/codi-etic

  5. Huber DL. Gestión de los cuidados enfermeros y liderazgo. Barcelona: Elsevier; 2019.

  6. Institut Català de la Salut. 3clics: Atenció primària basada en l'evidència. [Internet]. 2020 [citado 11 julio 2020]. Disponible a: https://www.ics.gencat.cat/3clics

  7. Luis MT. Los diagnósticos enfermeros. Revisión crítica y guía práctica. 9ª ed. Barcelona: Elsevier Masson; 2013.

  8. Luis MT. Enfermería clínica. Cuidados enfermeros a las personas con transtornos de Salud. Barcelona: Wolters Kluver; 2015.

  9. Luis MT, Fernández C, Navarro MV. De la teoría a la práctica. El pensamiento de Virginia Henderson en el siglo XXI. 3ª ed. Barcelona: Masson; 2005.

  10. Luis Rodrigo T. Enfermería clínica: cuidados enfermeros a las personas con trastornos de salud. Barcelona: Wolters Kluwer Health; 2015.

  11. Medina JL. Guía para la elaboración del diario reflexivo. Barcelona: Universidad de Barcelona; 2001.

  12. NANDA International. Diagnosticos enfermeros: definiciones y clasificación: 2018-2020. Barcelona: Elsevier; 2019.

  13. Pérez PE, Sánchez JMR, Formatger DG, Fernández MG. Investigación en metodología y lenguajes enfermeros. Madrid: Elsevier España; 2016.

  14. SanRafael Gutiérrez S, Siles González J, Solano-Ruiz C. El diario del estudiante de enfermería en la práctica clínica frente a los diarios realizados en otras disciplinas. Una revisión integradora. Aquichan. 2014;14(3):403-416. DOI: 10.5294/aqui.2014.14.3.10

  15. Tellez SE, García Flores M. Modelos de cuidados en enfermería NANDA, NIC y NOC [Internet]. México: McGraw-Hill Education; 2015. Disponible a: https://accessmedicina.mhmedical.com/book.aspx?bookid=1718

 


Programari

 Podrà ser necessària la utilització d’un paquet d’ofimàtica per la realització dels treballs escrits (QR). 


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura