Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Infermeria | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Per poder cursar l’assignatura de Pràcticum I, l’alumnat haurà de complir amb els següents requisits abans de l’inici de les pràctiques:
Requisits institucionals i preventius
Complir amb els criteris establerts per cada centre de pràctiques en matèria de prevenció de riscos laborals i medicina preventiva i epidemiologia.
Els criteris poden variar segons el centre, i és responsabilitat de l’estudiant assegurar-se que els compleix abans de començar les pràctiques assistencials.
És imprescindible disposar del Certificat de Delictes de Naturalesa Sexual en el moment d’iniciar les pràctiques. Podeu consultar com tramitar-lo a: web.gencat.cat.
Nota: Alguns centres poden no autoritzar l’inici de les pràctiques si el certificat no es lliura dins del termini establert. En el cas d’estudiants de nacionalitat estrangera, es recomana fer la gestió amb prou antelació, ja que pot requerir més temps.
Documentació obligatòria
Disposar de la targeta d’identificació personal d’estudiant, facilitada per les Unitats Docents.
Signatura del document de confidencialitat, d’acord amb el "Protocolo mediante el que se determinan pautas básicas destinadas a asegurar y proteger el derecho a la intimidad del paciente por los alumnos y residentes en Ciencias de la Salud" (BOE-A-2017-1200).
Normativa i compromís ètic
L’alumnat adquireix el compromís de mantenir la confidencialitat i el secret professional sobre totes les dades a les quals pugui tenir accés durant les pràctiques.
Així mateix, haurà de mantenir una actitud ètica i professional en tot moment.
En matricular-se, l’alumnat es compromet a seguir la:
Normativa del Pràcticum en Infermeria
Recomanacions de conducta dels estudiants de la Facultat de Medicina
(Tots dos documents es poden consultar al web de la Facultat de Medicina: www.uab.cat/medicina > Graus: Infermeria > Pràcticum)
Incompatibilitats acadèmiques
No es permet la realització simultània de dos pràcticums que coincideixin en el temps.
Seguiment de normativa
L’alumnat haurà de seguir la normativa publicada al campus virtual de les assignatures.
El no compliment d’aquesta normativa comportarà la no realització de les pràctiques i, per tant, la no superació de l’assignatura.
OBJECTIU GENERAL
El Pràcticum I té com a finalitat oferir a l’alumnat una primera immersió en l’àmbit assistencial, que li permeti integrar i aplicar els coneixements, habilitats i actituds adquirits en les assignatures prèvies, tot establint un primer contacte amb l’exercici professional de la infermeria en entorns clínics reals i amb diferents nivells de complexitat.
Aquest període també ha de contribuir a la construcció de la identitat professional infermera, mitjançant l’observació, la pràctica supervisada i la reflexió crítica sobre el propi rol dins de l’equip assistencial.
OBJECTIUS ESPECÍFICS
Aplicar cures infermeres bàsiques orientades al benestar, confort i seguretat de les persones ateses, així com realitzar intervencions de suplència de les necessitats bàsiques.
Iniciar-se en les cures pròpies de la pràctica infermera dins de l’àmbit hospitalari, sota supervisió professional, entenent el valor d’una presència terapèutica i del judici clínic inicial.
Incorporar el procés d’atenció infermera com a eina metodològica per a la planificació, registre i avaluació de les cures.
Desenvolupar les primeres competències associades tant al rol autònom com al rol de col·laboració, reconeixent les àrees de responsabilitat pròpia de la professió.
Oferir cures infermeres de qualitat, individualitzades i centrades en la persona i la seva família, amb una visió holística que integri les dimensions biològica, psicològica, social i espiritual.
Millorar les habilitats comunicatives i relacionals amb les persones ateses, les seves famílies i l’equip interdisciplinari, afavorint la confiança, l’empatia i la corresponsabilitat en les cures.
Identificar i observar les dimensions ètiques i legals de la pràctica infermera, fomentant una actitud reflexiva, crítica i compromesa amb el respecte a la dignitat de la persona.
Iniciar-se en la gestió del temps i de les prioritats assistencials, amb criteris de seguretat, eficàcia i responsabilitat.
Els continguts d'aquest pràcticum consten d'una combinació de les diferents assignatures impartides previament. Durant la pràctica l'alumnat ha de seleccionar els continguts necessaris per a identificar necessitats i resoldre els problemes de les persones ateses que es presenten durant les pràctiques amb la tutela de la infermera assistencial. En destaquen els següents:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Supervisades | |||
PRÀCTICA CLINICA ASSISTENCIAL HUMANA (PEXT) | 291 | 11,64 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de treballs / Estudi personal / Lectura d' articles | 9 | 0,36 | 1, 2, 3, 4, 6, 14, 15, 25, 26, 35, 39, 49 |
Pràctiques Clíniques (PEXT)
Les pràctiques clíniques ofereixen a l’alumnat l’oportunitat de desenvolupar coneixements, habilitats, actituds i valors en un entorn professional real i complex, sempre acompanyat d’un/a infermer/a docent (professor/a associat/da clínic/a docent).
Aquestes pràctiques consisteixen en una estada aproximada de vuit setmanes en un servei d’hospitalització adequat a les necessitats formatives de l’alumnat. Durant aquest període, cada estudiant tindrà assignat un/a infermer/a referent de la unitat, que vetllarà pel seu procés d’aprenentatge de manera individualitzada i continuada.
Els torns i horaris assignats estaran disponibles al SIA. Cal tenir en compte que aquests horaris poden ser modificats en funció de les necessitats dels serveis hospitalaris.
Quadern Reflexiu (QR)
El Quadern Reflexiu és un espai personal on recollir aquelles situacions viscudes durant les pràctiques que hagin generat una emoció significativa, ja sigui positiva o negativa, i que hagin tingut impacte en el procés d’aprenentatge.
La seva entrega és quinzenal (cada 10-15 dies), en forma de treball escrit, i s’haurà de pujar a la plataforma Moodle dins dels terminis establerts. Cada dia fora de termini, implicarà disminució de la nota total.
Ús prohibit de la IA: En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IAserà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
AVALUACIO DURANT LES PRACTIQUES AL CENTRE ASSISTENCIAL | 70% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50 |
REGISTRES REFLEXIUS | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 6, 14, 15, 25, 26, 35, 39, 49 |
Dins del pla d'estudis del Grau d'Infermeria, les assignatures Practicums formen part de la matèria Pràctica Externa. Les competències i resultats d'aprenentatge de la matèria Pràctica Externa es treballaran i s'avaluaran al llarg dels diferents practicums en funció del context i àmbit on es desenvolupin cadascun dels practicums. Al llarg del desenvolupament de les estades de pràctica clínica de 2n a 4t curs es vetllarà per l'assoliment de totes les competències de pràctica clínica de la titulació.
La qualificació final de l'assignatura correspon al sumatori de la nota de les Pràctiques Clíniques (PEXT) i l'obtinguda dels quaderns reflexius amb la següent ponderació:
IMPORTANT: per aprovar l'assignatura cal tenir aprovat cadascun dels grups competencials de les pràctiques clíniques i els quaderns reflexius amb una nota mínima de 5.
Control d'assistència:
Full de seguiment: Mitjançant la signatura diària d'aquest document, el/la infermer/a responsable de cada estudiant confirma l'horari realitzat durant la jornada de pràctiques. Aquest document servirà de justificant pel còmput d'hores de l'assignatura.
La única persona responsable del document és el/la estudiant. L'haurà de portar actualitzat i es responsabilitzarà de la veracitat del contingut de la informació que s'hi consigni. Aquest document serà entregat en finalitzar el període pràcticum al seu professor/a associat/ada infermer/a i lliurat digitalment (escanejat) al Moodle.
Aquest document pot ser demanat, en qualsevol moment, pel seu control, per les persones responsables dels practicums i/o docents participants de l'assignatura.
És obligatori realitzar tot el període de pràctica clínica programat al calendari docent independentment de l'horari en què es facin les pràctiques.
Es considera absència qualsevol interrupció de l'assistència al servei. Aquestes poden ser:
a) Absències justificades, com:
Defuncions de familiars propers
Visita mèdica especialista
Malalties agudes
Examen carnet de conduir
Examen oficial universitari
Proves oficials d'idiomes
Altres que tinguin el vistiplau del coordinador/a de l’assignatura
L'alumnat haurà de presentar un justificant degudament complimentat al seu professor/a i deixar constància al document Full de seguiment, i pactarà la manera de recuperar les hores pendents.
b) Absències NO justificades:
No figuren en el llistat anterior i no han estat autoritzades
Es deixaran constància al Full de seguiment i s'hauran de recuperar
Es restarà 1 punt de la nota final per cada jornada no justificada encara que s'hagin recuperat les hores
c) Vagues i manifestacions:
S'hauran de comunicar prèviament al professor/a i al servei de pràctiques
Es deixarà constància al Full de seguiment
Es considerarà jornada realitzada i no recuperable
d) Absència NO justificada i NO notificada:
Pot comportar el suspens de l'assignatura
e) Retard:
Presentar més de 5 retards pot comportar el suspens
Pràctiques Clíniques (PEXT):
Avaluació continuada i formativa
Avaluació intermèdia (amb autoavaluació) a mitja estada
Avaluació final amb informe de competències assolides i autoavaluació
Quaderns reflexius:
Obligatoris i quinzenals
No presentació dins el termini, suposarà suspens
No s'obriran períodes extraordinaris d'entrega
Es valorarà el respecte, la capacitat crítica i les estratègies de millora
Cal seguir les pautes d’estil, ortografia i expressió
Ús prohibit de la IA: En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Obtenció de la qualificació final:
Suspens: < de 5
Aprovat: de 5 a 6,9
Notable: de 7 a 8,9
Excel·lent: més de 9
Matrícula d’honor: més de 9
Criteris per a NO Avaluable:
No assoliment de les hores totals de la assignatura (realització < 80% de les hores).
No presentació de documentació dins del termini
Pròrrogues: només per causes justificades (mèdiques o tècniques), de màxim 5 dies, amb pèrdua d'1 punt en la nota final.
NOTA: Qualsevol signe de deshonestedat acadèmica (plagi, manipulació de documents, etc.) o actitud irrespectuosa serà elevat a la comissió de pràcticums. Es pot constituir una comissió per valorar situacionspersonals i extraordinàries.
DEGUT A LES CARACTERÍSTIQUES DE L'ASSIGNATURA, EN CAS DE SUSPENS, NO ÉS POSSIBLE LA SEVA RECUPERACIÓ.
Aquesta assignatura NO disposa de sistema d’avaluació única.
Alfaro-Lefevre, R. (2014). Aplicación del proceso enfermero : fundamento del razonamiento clínico. Barcelona [etc.]: Wolters Kluwer Health.
Berman, A., Erb, G., Kozier, B., & Snyder, S. (2008). Fundamentos de enfermería: conceptos, proceso y práctica. Madrid: Pearson Educación.
Betolaza, E., Alonso, I. (2002). El diario reflexivo y el aprendizaje tutorizado. Metas de Enfermería 45, 14-18.
Consell de Col·legis d’Infermeres i Infermers de Catalunya. (2013). Codi d’Ètica de les infermeres i infermers de Catalunya.
Huber, D.L. (2019). Gestión de los cuidados enfermeros y liderazgo. Barcelona: Elsevier.
ICS (2020). 3clics: Atenció primària basada en l'evidència. [Internet]. 2008 [citat 11 juliol 2020];12. Disponible a:https://www.ics.gencat.cat/3clics
Luis, M.T. (2013). Los diagnósticos enfermeros. Revisión crítica y guía práctica .9ª ed. Barcelona: Elsevier Masson
Luis, M.T. (2015). Enfermería clínica. Cuidados enfermeros a las personas con transtornos de Salud. Barcelona: Wolters Kluver,
Luis, M.T., Fernández. C., Navarro. M.V. (2005). De la teoría a la práctica. El pensamiento de Virginia Henderson en el siglo XXI. 3ª ed. Barcelona: Masson
Luis Rodrigo, T. (2015). Enfermería clínica : cuidados enfermeros a las personas con trastornos de salud. Barcelona : Wolters Kluwer Health.
Medina, J.L. (2001). Guía para la elaboración del diario reflexivo. Barcelona: Universidad de Barcelona.
NANDA International. (2019). Diagnosticos enfermeros : definiciones y clasificación : 2018-2020. Barcelona: Elsevier.
Pérez, P. E., Sánchez, J. M. R., Formatger, D. G., & Fernández, M. G. (2016). Investigación en metodología y lenguajes enfermeros. Madrid: Elsevier España.
SanRafael Gutiérrez, S.; Siles González, J.; Solano-Ruiz C.(2014). El diario del estudiante de enfermería en la práctica clínica frente a los diarios realizados en otras disciplinas. Una revisión integradora. Aquichan 14(3): 403-416. DOI: 10.5294/aqui.2014.14.3.10
Tellez, S.E; García Flores, M. (2015). Modelos de cuidados en enfermería NANDA, NIC y NOC [Recurs electrònic]. México [etc] : McGraw-Hill Education.
Durant el període de pràctiques, l’alumnat farà ús de diferents eines i plataformes digitals necessàries per a la gestió i desenvolupament de les activitats formatives i administratives. Entre els principals programaris que es faran servir es troben:
Moodle: per a la presentació dels quaderns reflexius, consulta de documents i comunicació amb el professorat.
Sistema d’Informació Assistencial (SIA): per consultar els torns i horaris assignats, així com per registrar activitats relacionades amb la pràctica clínica.
Aplicacions ofimàtiques (Microsoft Word, PDF...): per a l’elaboració d’informes, treballs i altres documents exigits durant el pràcticum.
Eines de comunicació institucional (correu electrònic institucional, intranet hospitalària): per mantenir la comunicació amb el tutor/a clínic i l’equip assistencial.
Programari específic del centre de pràctiques (HCIS, Gacela, ARES...): depenent de l’àmbit i servei, es podrà fer servir programari clínic per a la documentació i seguiment del pacient (per exemple, gestió d’històries clíniques electròniques).
És imprescindible que l’alumnat es familiaritzi amb aquests programaris abans o durant les pràctiques per garantir un correcte desenvolupament de les activitats i el compliment dels objectius d’aprenentatge.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura