Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Pràcticum I

Codi: 106120 Crèdits: 12
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Infermeria OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Laura Navarrete Reyes
Correu electrònic:
laura.navarrete@uab.cat

Equip docent

Maria Luisa Bañuls Pardina
Raul Lopez Salas

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Per poder cursar l’assignatura de Pràcticum I, l’alumnat haurà de complir amb els següents requisits abans de l’inici de les pràctiques:

  1. Requisits institucionals i preventius

    • Complir amb els criteris establerts per cada centre de pràctiques en matèria de prevenció de riscos laborals i medicina preventiva i epidemiologia.

    • Els criteris poden variar segons el centre, i és responsabilitat de l’estudiant assegurar-se que els compleix abans de començar les pràctiques assistencials.

    • És imprescindible disposar del Certificat de Delictes de Naturalesa Sexual en el moment d’iniciar les pràctiques. Podeu consultar com tramitar-lo a: web.gencat.cat.

      • Nota: Alguns centres poden no autoritzar l’inici de les pràctiques si el certificat no es lliura dins del termini establert. En el cas d’estudiants de nacionalitat estrangera, es recomana fer la gestió amb prou antelació, ja que pot requerir més temps.

  2. Documentació obligatòria

    • Disposar de la targeta d’identificació personal d’estudiant, facilitada per les Unitats Docents.

    • Signatura del document de confidencialitat, d’acord amb el "Protocolo mediante el que se determinan pautas básicas destinadas a asegurar y proteger el derecho a la intimidad del paciente por los alumnos y residentes en Ciencias de la Salud" (BOE-A-2017-1200).

  3. Normativa i compromís ètic

    • L’alumnat adquireix el compromís de mantenir la confidencialitat i el secret professional sobre totes les dades a les quals pugui tenir accés durant les pràctiques.

    • Així mateix, haurà de mantenir una actitud ètica i professional en tot moment.

    • En matricular-se, l’alumnat es compromet a seguir la:

      • Normativa del Pràcticum en Infermeria

      • Recomanacions de conducta dels estudiants de la Facultat de Medicina
        (Tots dos documents es poden consultar al web de la Facultat de Medicina: www.uab.cat/medicina > Graus: Infermeria > Pràcticum)

  4. Incompatibilitats acadèmiques

    • No es permet la realització simultània de dos pràcticums que coincideixin en el temps.

  5. Seguiment de normativa

    • L’alumnat haurà de seguir la normativa publicada al campus virtual de les assignatures.

    • El no compliment d’aquesta normativa comportarà la no realització de les pràctiques i, per tant, la no superació de l’assignatura.


Objectius

OBJECTIU GENERAL

El Pràcticum I té com a finalitat oferir a l’alumnat una primera immersió en l’àmbit assistencial, que li permeti integrar i aplicar els coneixements, habilitats i actituds adquirits en les assignatures prèvies, tot establint un primer contacte amb l’exercici professional de la infermeria en entorns clínics reals i amb diferents nivells de complexitat.
Aquest període també ha de contribuir a la construcció de la identitat professional infermera, mitjançant l’observació, la pràctica supervisada i la reflexió crítica sobre el propi rol dins de l’equip assistencial.

OBJECTIUS ESPECÍFICS

  • Aplicar cures infermeres bàsiques orientades al benestar, confort i seguretat de les persones ateses, així com realitzar intervencions de suplència de les necessitats bàsiques.

  • Iniciar-se en les cures pròpies de la pràctica infermera dins de l’àmbit hospitalari, sota supervisió professional, entenent el valor d’una presència terapèutica i del judici clínic inicial.

  • Incorporar el procés d’atenció infermera com a eina metodològica per a la planificació, registre i avaluació de les cures.

  • Desenvolupar les primeres competències associades tant al rol autònom com al rol de col·laboració, reconeixent les àrees de responsabilitat pròpia de la professió.

  • Oferir cures infermeres de qualitatindividualitzades i centrades en la persona i la seva família, amb una visió holística que integri les dimensions biològica, psicològica, social i espiritual.

  • Millorar les habilitats comunicatives i relacionals amb les persones ateses, les seves famílies i l’equip interdisciplinari, afavorint la confiança, l’empatia i la corresponsabilitat en les cures.

  • Identificar i observar les dimensions ètiques i legals de la pràctica infermera, fomentant una actitud reflexiva, crítica i compromesa amb el respecte a la dignitat de la persona.

  • Iniciar-se en la gestió del temps i de les prioritats assistencials, amb criteris de seguretat, eficàcia i responsabilitat.

 


Competències

  • Actuar en l’àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l’àmbit de coneixement propi valorant l’impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Aplicar els fonaments i els principis teòrics i metodològics de la infermeria.
  • Basar les intervencions infermeres en l'evidència científica i en els mitjans disponibles.
  • "Demostrar que es comprenen, sense prejudicis, les persones: considerar-ne els aspectes físics, psicològics i socials, com a individus autònoms i independents; assegurar que es respectin les seves opinions, creences i valors, i garantir el dret a la intimitat, a través de la confidencialitat i el secret professional."
  • Demostrar que es coneix el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola i que es comprenen les implicacions ètiques de la salut en un context mundial en transformació.
  • Demostrar que es coneixen els principis de finançament sanitari i sociosanitària i utilitzar adequadament els recursos disponibles.
  • Demostrar que es coneixen els sistemes d'informació sanitària.
  • Demostrar que es coneixen les estratègies per adoptar mesures de confort i atenció de símptomes, dirigides al pacient i la seva família, en l'aplicació de cures pal·liatives que contribueixin a alleugerir la situació de malalts avançats i terminals.
  • Dissenyar sistemes de cures dirigits a persones, famílies o grups, avaluar-ne l'impacte i establir-hi les modificacions oportunes.
  • Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys, i fomentar l'educació per a la salut.
  • Fer les cures infermeres basant-se en l'atenció integral de salut, que suposa la cooperació multiprofessional, la integració dels processos i la continuïtat assistencial.
  • Fomentar estils de vida saludables, l'autocura, donant suport al manteniment de conductes preventives i terapèutiques.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l’àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Oferir una atenció sanitària tècnica i professional adequada a les necessitats de salut de les persones ateses, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen a les normes legals i deontològiques aplicables.
  • Planificar i dur a terme cures infermeres dirigides a persones, famílies o a grups, orientades als resultats en salut, i avaluar-ne l'impacte a través de guies de pràctica clínica i assistencial que descriuen els processos pels quals es diagnostica, tracta o cuida un problema de salut.
  • Plantejar solucions als problemes de salut i malaltia de les persones, les famílies i la comunitat aplicant la relació terapèutica seguint el mètode científic del procés infermer.
  • Promoure i respectar el dret de participació, informació, autonomia i el consentiment informat, en la presa de decisions de les persones ateses, d'acord amb la manera com viuen el seu procés de salut-malaltia.
  • Protegir la salut i el benestar de les persones o grups atesos garantint la seva seguretat.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Treballar amb l'equip de professionals com unitat bàsica en la qual s'estructuren de manera unidisciplinària o multidisciplinària i interdisciplinària els professionals i la resta de personal de les organitzacions assistencials.
  • Utilitzar la metodologia científica en les pròpies intervencions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar-se a les noves situacions i contextos mantenint una actitud constructiva.
  2. Adquirir i utilitzar els instruments necessaris per desenvolupar una actitud crítica i reflexiva.
  3. Analitzar les diferències per sexe i les desigualtats de gènere en l'etiologia, l'anatomia, la fisiologia i les patologies en el diagnòstic diferencial, les opcions terapèutiques, la resposta farmacològica, el pronòstic i en les cures infermeres.
  4. Analitzar les intervencions infermeres justificant-les amb evidències científiques i aportacions d'experts que les sustentin.
  5. Aplicar a la pràctica assistencial els coneixements i habilitats adquirits.
  6. Aplicar el codi ètic i deontològic de la infermeria a tots els àmbits de l'activitat infermera.
  7. Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantir el benestar, la qualitat i la seguretat a les persones cuidades.
  8. Aplicar els coneixements sobre la fisiopatologia i els condicionants de la salut a les cures infermeres.
  9. Aplicar intervencions educatives i informatives que fomentin estils de vida saludables i l'autocura.
  10. Aplicar la relació d'ajuda a la solució dels problemes de salut-malaltia de les persones, les famílies o la comunitat.
  11. Aplicar l'evidència científica en la planificació i el desenvolupament de les cures infermeres.
  12. Aplicar una relació respectuosa amb l'usuari, la família i l’equip de salut sense emetre judicis de valor.
  13. Avaluar periòdicament les situacions de salut i les intervencions d'infermeria prestades.
  14. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  15. Comunicar-se adaptant el llenguatge a cada interlocutor.
  16. Demostrar habilitat en l'execució de procediments i tècniques d'infermeria.
  17. Demostrar que se saben executar maniobres de suport vital bàsic.
  18. Demostrar una actitud cooperativa amb els diferents membres de l'equip.
  19. Determinar els criteris de resultat adequats als problemes d'infermeria detectats.
  20. Dissenyar cures dirigides a persones en situació de malaltia avançada i en situació de final de vida que recullin les estratègies adequades per millorar el confort i alleujar la situació, tenint en compte els valors i les preferències de les persones malaltes i les seves famílies.
  21. Establir una relació empàtica i respectuosa amb la persona i la família, d’acord amb la situació de la persona, el problema de salut i l’etapa de desenvolupament.
  22. Fer les cures d'infermeria de manera integral dins de l'equip interdisciplinari.
  23. Fer una història clínica, un examen físic, un de psicològic i un diagnòstic d'infermeria de manera específica per a homes i dones, incorporant-hi, a més, la diversitat afectivosexual, d'identitat i d’expressió de gènere.
  24. Identificar els elements que poden posar en risc la salut de les persones en relació amb la utilització i gestió dels fàrmacs.
  25. Identificar guies de pràctica clínica específiques per a cada etapa del cicle vital.
  26. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  27. Integrar al pla de cura els aspectes psicosocials, assegurant el respecte a les opinions, preferències, creences i valors.
  28. Integrar-se en equips de treball multidisciplinaris i interdisciplinaris i compartir objectius comuns.
  29. Planificar les cures d'infermeria de manera individualitzada i adaptada a cada situació de la pràctica clínica.
  30. Prestar cures infermeres integrals i individualitzades tant a l'individu i famílies com a comunitats, i avaluar-ne els resultats obtinguts.
  31. Prioritzar les mesures sanitàries de prevenció durant les seves intervencions en centres de salut.
  32. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  33. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  34. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  35. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  36. Reconèixer les situacions de risc vital.
  37. Resoldre problemes infermers i problemes de col·laboració, utilitzant la història clínica, aplicant la metodologia infermera i els llenguatges estandarditzats vigents.
  38. Respectar el dret de participació en el conjunt de presa de decisions de les persones en les seves pròpies cures, d’acord amb com viuen el seu procés de salut.
  39. Respectar els principis de dret a la intimitat, confidencialitat i secret professional en totes les cures dutes a terme.
  40. Treballar en col·laboració i de manera responsable per aconseguir els objectius prèviament planificats garantint la continuïtat assistencial.
  41. Utilitzar adequadament els recursos disponibles.
  42. Utilitzar el procés d'atenció d'infermeria com a metodologia científica en les intervencions i la resolució de problemes.
  43. Utilitzar els sistemes d'informació sanitària i programes informàtics per a la recollida i anàlisi de les dades que faciliten la planificació, l’anàlisi i l’avaluació de les cures, així com la generació d'informes.
  44. Utilitzar estratègies i habilitats que permetin la comunicació efectiva amb les persones, famílies i grups socials i amb els companys, així com l'expressió de les seves preocupacions i interessos.
  45. Utilitzar l'evidència científica a la pràctica assistencial.
  46. Utilitzar mesures de protecció i de seguretat per garantir el benestar i minimitzar el risc vinculat a l'assistència.
  47. Valorar de manera integral les situacions de salut utilitzant eines com ara l'exploració física, les proves complementàries i l'entrevista d'infermeria.
  48. Valorar el risc i protegir la salut de les persones garantint-ne la seguretat.
  49. Valorar i tractar les persones d'una manera holística tolerant i sense emetre judicis de valor.
  50. Valorar l'estat de la salut de l'individu, família o comunitat i identificar els problemes i els factors interns i externs que afecten la seva salut.

Continguts

Els continguts d'aquest pràcticum consten d'una combinació de les diferents assignatures impartides previament. Durant la pràctica l'alumnat ha de seleccionar els continguts necessaris per a identificar necessitats i resoldre els problemes de les persones ateses que es presenten durant les pràctiques amb la tutela de la infermera assistencial. En destaquen els següents:

  • Aplicació dels models d’infermeria en l’atenció a les persones (i/o el model d'infermeria de Virgínia Henderson, segons el centre de pràctiques) 
  • Les bases metodològiques per planificar i oferir cures infermeres. L'aplicació del procés d'ensenyament - aprenentatge quan s'ofereixen les cures infermeres a persones de diferents cultures.
  • Pla d'atenció d'infermeria.
  • El codi deontològic, els drets i deures de l'usuari en el marc del sistema assistencial. 
  • La millora continua de la qualitat de les cures infermeres.
  • Guies de pràctica clínica i protocols.
  • Alimentació saludable i dietes terapèutiques de les persones ateses.
  • Factors que influeixen en els processos d'aprenentatge de les persones ateses, necessitats educatives, objectius d'aprenentatge, estratègies educatives i resultats esperats.
  • Les cures infermeres orientades a la promoció i prevenció de la salut. 4Les cures infermeres orientades a la promoció i prevenció de la salut.
  • Farmacocinètica, farmacodinàmica dels fàrmacs que més es prescriuen així com les necessitats educatives de les persones.
  • Comunicació terapèutica.
  • Gestió de conflictes.
  • Les normes de gestió de riscos per al a seguretat de les persones ateses.
  • El sistema sanitari català.

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
PRÀCTICA CLINICA ASSISTENCIAL HUMANA (PEXT) 291 11,64 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50
Tipus: Autònomes      
Elaboració de treballs / Estudi personal / Lectura d' articles 9 0,36 1, 2, 3, 4, 6, 14, 15, 25, 26, 35, 39, 49

Pràctiques Clíniques (PEXT)

Les pràctiques clíniques ofereixen a l’alumnat l’oportunitat de desenvolupar coneixements, habilitats, actituds i valors en un entorn professional real i complex, sempre acompanyat d’un/a infermer/a docent (professor/a associat/da clínic/a docent).

Aquestes pràctiques consisteixen en una estada aproximada de vuit setmanes en un servei d’hospitalització adequat a les necessitats formatives de l’alumnat. Durant aquest període, cada estudiant tindrà assignat un/a infermer/a referent de la unitat, que vetllarà pel seu procés d’aprenentatge de manera individualitzada i continuada.

Els torns i horaris assignats estaran disponibles al SIA. Cal tenir en compte que aquests horaris poden ser modificats en funció de les necessitats dels serveis hospitalaris.

Quadern Reflexiu (QR)

El Quadern Reflexiu és un espai personal on recollir aquelles situacions viscudes durant les pràctiques que hagin generat una emoció significativa, ja sigui positiva o negativa, i que hagin tingut impacte en el procés d’aprenentatge.

La seva entrega és quinzenal (cada 10-15 dies), en forma de treball escrit, i s’haurà de pujar a la plataforma Moodle dins dels terminis establerts. Cada dia fora de termini, implicarà disminució de la nota total.

Ús prohibit de la IA: En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IAserà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
AVALUACIO DURANT LES PRACTIQUES AL CENTRE ASSISTENCIAL 70% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50
REGISTRES REFLEXIUS 30% 0 0 1, 2, 3, 4, 6, 14, 15, 25, 26, 35, 39, 49

Dins del pla d'estudis del Grau d'Infermeria, les assignatures Practicums formen part de la matèria Pràctica Externa. Les competències i resultats d'aprenentatge de la matèria Pràctica Externa es treballaran i s'avaluaran al llarg dels diferents practicums en funció del context i àmbit on es desenvolupin cadascun dels practicums. Al llarg del desenvolupament de les estades de pràctica clínica de 2n a 4t curs es vetllarà per l'assoliment de totes les competències de pràctica clínica de la titulació.

La qualificació final de l'assignatura correspon al sumatori de la nota de les Pràctiques Clíniques (PEXT) i l'obtinguda dels quaderns reflexius amb la següent ponderació:

  • El 70% de la nota correspon a les Pràctiques clíniques (PEXT)
  • El 30% de la nota correspon als quaderns reflexius

IMPORTANT: per aprovar l'assignatura cal tenir aprovat cadascun dels grups competencials de les pràctiques clíniques i els quaderns reflexius amb una nota mínima de 5.

Control d'assistència:

  • Full de seguiment: Mitjançant la signatura diària d'aquest document, el/la infermer/a responsable de cada estudiant confirma l'horari realitzat durant la jornada de pràctiques. Aquest document servirà de justificant pel còmput d'hores de l'assignatura.

  • La única persona responsable del document és el/la estudiant. L'haurà de portar actualitzat i es responsabilitzarà de la veracitat del contingut de la informació que s'hi consigni. Aquest document serà entregat en finalitzar el període pràcticum al seu professor/a associat/ada infermer/a i lliurat digitalment (escanejat) al Moodle.

  • Aquest document pot ser demanat, en qualsevol moment, pel seu control, per les persones responsables dels practicums i/o docents participants de l'assignatura.

  • És obligatori realitzar tot el període de pràctica clínica programat al calendari docent independentment de l'horari en què es facin les pràctiques.

Es considera absència qualsevol interrupció de l'assistència al servei. Aquestes poden ser:

a) Absències justificades, com:

  • Defuncions de familiars propers

  • Visita mèdica especialista

  • Malalties agudes

  • Examen carnet de conduir

  • Examen oficial universitari

  • Proves oficials d'idiomes

  • Altres que tinguin el vistiplau del coordinador/a de l’assignatura

L'alumnat haurà de presentar un justificant degudament complimentat al seu professor/a i deixar constància al document Full de seguiment, i pactarà la manera de recuperar les hores pendents.

 

b) Absències NO justificades:

  • No figuren en el llistat anterior i no han estat autoritzades

  • Es deixaran constància al Full de seguiment i s'hauran de recuperar

  • Es restarà 1 punt de la nota final per cada jornada no justificada encara que s'hagin recuperat les hores

     

c) Vagues i manifestacions:

  • S'hauran de comunicar prèviament al professor/a i al servei de pràctiques

  • Es deixarà constància al Full de seguiment

  • Es considerarà jornada realitzada i no recuperable

     

d) Absència NO justificada i NO notificada:

  • Pot comportar el suspens de l'assignatura

 

e) Retard:

  • Presentar més de 5 retards pot comportar el suspens

 

Pràctiques Clíniques (PEXT):

  • Avaluació continuada i formativa

  • Avaluació intermèdia (amb autoavaluació) a mitja estada

  • Avaluació final amb informe de competències assolides i autoavaluació

 

Quaderns reflexius:

  • Obligatoris i quinzenals

  • No presentació dins el termini, suposarà suspens

  • No s'obriran períodes extraordinaris d'entrega

  • Es valorarà el respecte, la capacitat crítica i les estratègies de millora

  • Cal seguir les pautes d’estil, ortografia i expressió

Ús prohibit de la IA: En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

 

Obtenció de la qualificació final:

  • Suspens: < de 5

  • Aprovat: de 5 a 6,9

  • Notable: de 7 a 8,9

  • Excel·lent: més de 9

  • Matrícula d’honor: més de 9

 

Criteris per a NO Avaluable:

  • No assoliment de les hores totals de la assignatura (realització < 80% de les hores).

  • No presentació de documentació dins del termini

Pròrrogues: només per causes justificades (mèdiques o tècniques), de màxim 5 dies, amb pèrdua d'1 punt en la nota final.

NOTA: Qualsevol signe de deshonestedat acadèmica (plagi, manipulació de documents, etc.) o actitud irrespectuosa serà elevat a la comissió de pràcticums. Es pot constituir una comissió per valorar situacionspersonals i extraordinàries.

 

DEGUT A LES CARACTERÍSTIQUES DE L'ASSIGNATURA, EN CAS DE SUSPENS, NO ÉS POSSIBLE LA SEVA RECUPERACIÓ.

Aquesta assignatura NO disposa de sistema d’avaluació única.

 


Bibliografia

Alfaro-Lefevre, R. (2014). Aplicación del proceso enfermero : fundamento del razonamiento clínico. Barcelona [etc.]: Wolters Kluwer Health.

Berman, A., Erb, G., Kozier, B., & Snyder, S. (2008). Fundamentos de enfermería: conceptos, proceso y práctica. Madrid: Pearson Educación.

Betolaza, E., Alonso, I. (2002). El diario reflexivo y el aprendizaje tutorizado. Metas de Enfermería 45, 14-18.

Consell de Col·legis d’Infermeres i Infermers de Catalunya. (2013). Codi d’Ètica de les infermeres i infermers de Catalunya.

Huber, D.L. (2019). Gestión de los cuidados enfermeros y liderazgo. Barcelona: Elsevier.

ICS (2020). 3clics: Atenció primària basada en l'evidència. [Internet]. 2008 [citat 11 juliol 2020];12. Disponible a:https://www.ics.gencat.cat/3clics

Luis, M.T. (2013). Los diagnósticos enfermeros. Revisión crítica y guía práctica .9ª ed. Barcelona: Elsevier Masson

Luis, M.T. (2015). Enfermería clínica. Cuidados enfermeros a las personas con transtornos de Salud. Barcelona: Wolters Kluver,

Luis, M.T., Fernández. C., Navarro. M.V. (2005). De la teoría a la práctica. El pensamiento de Virginia Henderson en el siglo XXI. 3ª ed. Barcelona: Masson

Luis Rodrigo, T. (2015). Enfermería clínica : cuidados enfermeros a las personas con trastornos de salud. Barcelona : Wolters Kluwer Health.

Medina, J.L. (2001). Guía para la elaboración del diario reflexivo. Barcelona: Universidad de Barcelona.

NANDA International. (2019). Diagnosticos enfermeros : definiciones y clasificación : 2018-2020. Barcelona: Elsevier.

Pérez, P. E., Sánchez, J. M. R., Formatger, D. G., & Fernández, M. G. (2016). Investigación en metodología y lenguajes enfermeros. Madrid: Elsevier España.

SanRafael Gutiérrez, S.; Siles González, J.; Solano-Ruiz C.(2014). El diario del estudiante de enfermería en la práctica clínica frente a los diarios realizados en otras disciplinas. Una revisión integradora. Aquichan 14(3): 403-416. DOI: 10.5294/aqui.2014.14.3.10

Tellez, S.E; García Flores, M. (2015). Modelos de cuidados en enfermería NANDA, NIC y NOC [Recurs electrònic]. México [etc] : McGraw-Hill Education.

 

 

 

 


Programari

Durant el període de pràctiques, l’alumnat farà ús de diferents eines i plataformes digitals necessàries per a la gestió i desenvolupament de les activitats formatives i administratives. Entre els principals programaris que es faran servir es troben:

  • Moodle: per a la presentació dels quaderns reflexius, consulta de documents i comunicació amb el professorat.

  • Sistema d’Informació Assistencial (SIA): per consultar els torns i horaris assignats, així com per registrar activitats relacionades amb la pràctica clínica.

  • Aplicacions ofimàtiques (Microsoft Word, PDF...): per a l’elaboració d’informes, treballs i altres documents exigits durant el pràcticum.

  • Eines de comunicació institucional (correu electrònic institucional, intranet hospitalària): per mantenir la comunicació amb el tutor/a clínic i l’equip assistencial.

  • Programari específic del centre de pràctiques (HCIS, Gacela, ARES...): depenent de l’àmbit i servei, es podrà fer servir programari clínic per a la documentació i seguiment del pacient (per exemple, gestió d’històries clíniques electròniques).

És imprescindible que l’alumnat es familiaritzi amb aquests programaris abans o durant les pràctiques per garantir un correcte desenvolupament de les activitats i el compliment dels objectius d’aprenentatge.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura