Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Infermeria | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits
L'assignatura Comunicació i TIC consta de dos mòduls: el mòdul de comunicació de quatre crèdits ECTS i el mòdul de TIC de dos ECTS.
Mòdul de comunicació
Una de les necessitats bàsiques de les persones és establir una comunicació efectiva que les ajudi a relacionar-se i aconseguir un bon creixement personal.
L'objectiu de l'assignatura és millorar la capacitat d'expressió de l'estudiantat en totes les àrees de comunicació: verbal i no verbal.
El programa de comunicació (4 ECTS) té com a objectiu promoure l'ús de les habilitats apropiades per a aconseguir una comunicació efectiva en cada situació i / o problema.
La comunicació efectiva amb la persona atesa es considera una capacitat clínica fonamental que caracteritza la competència infermera.
Les relacions interpersonals estan influenciades pels esdeveniments interns de la persona: el seu rol, estat, característiques personals, així com per la seva interacció amb l'entorn en el qual tenen lloc i són, també, les interaccions a través de les quals cada persona té un cert efecte sobre una altra (Henderson, V. 1971).
Desenvolupar una comunicació efectiva és un procés altament complex, que requereix adquirir coneixement i aprofundir en aspectes específics de la comunicació.
Mòdul de TIC
El mòdul de TIC de l'assignatura té com a objectiu introduir a l'estudiantat en l'ús de les eines ofimàtiques més útils per al seu desenvolupament professional. Específicament, la cerca d'informació, l'organització i la manipulació de dades i aspectes relacionats amb la presentació de resultats
Mòdul de comunicació (4 ECTS)
1- Comunicació i significat:
Definició de comunicació. Models de comunicació humana: comunicació-acció, comunicació-interacció i comunicació-transacció. Principis de comunicació segons l'Escola de Palo Alto (axiomes). Nivells de comunicació humana: comunicació intrapersonal, interpersonal i pública. Descripció dels factors que influeixen en la comunicació: percepció, creences i valors, aspectes socials, culturals, familiars i individuals.
2- Comunicació verbal:
Aspectes informatius i persuasius de la comunicació. Comunicació escrita. Actituds negatives que impedeixen la comunicació: actitud avaluativa, actitud bel·licosa, curiositat i actitud apassionada. Influència de la percepció en la comunicació. Comunicació telefònica. Mètodes destinats a augmentar la comprensió / retenció del missatge.
3- Comunicació NO verbal:
Funcions: comunicació d'actituds i emocions, suport de la comunicació verbal, reemplaçament del llenguatge. Classificació del comportament comunicatiu no verbal: proxémic, cinètic i paralingurístic. El tacte com a element clau en les relacions humanes.
4- Habilitats i estratègies per a una comunicació efectiva.
4.1- Empatia
Definició. Diferència entre empatia i simpatia. Conceptede relacions interpersonals i intrapersonales. Definicions d'aptitud empàtica, empatia i actitud empàtica. Objectius de l'actitud empàtica. Dimensió conductual de l'actitud empàtica. Maneres d'expressar comprensió empàtica. Expressions No acceptable en el camp de la comunicació.
4.2-Escolta activa:
Definició. Principis de l'escolta activa. Diferència entre escolta activa, escolta i audició. Obstacles per a escoltar. Escolta NO eficaç.
4.3- La retroalimentació:
Definició. Funció de retroalimentació. Tipus de retroalimentació: retroalimentació comunicativa. Comentaris basats a l'origen. Comentaris d'acord amb la seva intenció. Diferència entre retroalimentació i crítica.
4.4- L'assertivitat:
Definició. Estils relacionals (passiu, agressiu, manipulador i assertiu). Saber dir NO. Habilitats per a la comunicació assertiva.
4.5- Tècnica de resolució de problemes: fases
Mòdul TIC (2 ECTS)
1-Ús del gestor bibliogràfic.
2-Eines per l'anàlisi de base de dades.
3-Tècniques per una comunicació eficaç
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) | 17 | 0,68 | 4, 9 |
SEMINARIS ESPECIALITZATS (SESP) | 21 | 0,84 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9 |
TEORIA (TE) | 11,5 | 0,46 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
TUTORIA | 1 | 0,04 | |
Tipus: Autònomes | |||
CONSULTES BIBLIOGRÀFIQUES | 10 | 0,4 | 9 |
ELABORACIÓ DE TREBALLS | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
ESTUDI PERSONAL | 52,5 | 2,1 | 1, 2, 4, 6, 7 |
LECTURA D'ARTICLES /INFORMES D'INTERÉS | 15 | 0,6 | 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9 |
Mòdul de comunicació
S'utilitzarà metodologia mixta.
Aquest mòdul consta d'una part teòrica i una part de seminaris als quals el grup no superarà els 25 alumnes.
La llista de temes a treballar, hores teòriques i seminaris és la següent:
- Comunicació i significat. Teories i models de comunicació (2 hores de teoria i dues hores de seminari).
- Factors que influeixen en el procés de comunicació (2 hores de teoria i dues hores de seminari).
- Comunicació verbal i no verbal (2 hores de teoria i dues hores de seminari).
- Habilitats i estratègies per a una comunicació efectiva: Empatia (2 hores de teoria i dues hores de seminari).
- Habilitats i estratègies per a una comunicació efectiva: Saber escoltar i donar feedback (1,5 hores de teoria i dos de seminaris).
- Habilitats i estratègies per a una comunicació efectiva: Assertivitat (2 hores de teoria i dues hores de seminari).
Hi haurà 3 sessions d'aplicació de coneixements (pràctiques de simulació) de tres hores de durada, on l'estudiantat, en grup simularan els aspectes treballats i serviran per a demostrar els coneixements adquirits.
Els temes en els quals es treballarà són:
- Factors que influeixen en el procés de comunicació.
- Comunicació verbal i no verbal.
- Habilitats i estratègies per a una comunicació efectiva.
Mòdul de TIC
El mòdul s'impartirà en sessions pràctiques a l'aula d'informàtica de la Facultat de Medicina.
Es faran diverses sessions pràctiques, en grup petit a les aules d'informàtica, l'objectiu de les quals és que la/ l'estudiant aprengui a fer servir les eines ofimàtiques adients pel seu desenvolupament professional.
Totes les sessions constaran d'una breu introducció teòrica i majoritàriament d'exercicis pràctics.
Els temes a treballar són:
1-Ús del gestor bibliogràfic.
2-Eines per l'anàlisi de base de dades.
3-Tècniques per una comunicació eficaç
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència y participació activa en classes i seminaris | 20% | 1 | 0,04 | 6, 7, 8 |
Avaluació de tipus pràctic: Avaluació objectiva i estructurada | 25% | 9 | 0,36 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8 |
Avaluació escrita mitjançant proves objectives (part comunicació) | 25% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8 |
Avaluació mitjançant proves objectives (TIC) | 30% | 1 | 0,04 | 4, 8, 9 |
Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única
En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
L'avaluació es compon de:
No es tolerarà cap falta de respecte a les companyes, als companys o als professors i a les professores. Tampoc es tolerarà actituds homòfobes, sexistes o racistes. Qualsevol estudiant en què es detecti alguna de les actituds anteriorment descrites, se li qualificarà amb suspès a l'assignatura sense possibilitat de presentar-se a la prova de recuperació.
Qualsevol plagi o falta d'honestedat de l'estudiant serà qualificat amb suspès de l'assignatura sense possibilitat de sense possibilitat de presentar-se a la prova de recuperació.
Examen de recuperació:
Per accedir ala prova de recuperació, l'alumne ha d'haver-se presentat a l'examen de l'assignatura.
Tindran accés a la prova de recuperació aquells/aquelles estudiants que no aprovin l'examen teòric, que hagin assistit, com a mínim al 75% de les sessions del seminari i que tinguin una avaluació positiva de l'avaluació individual i l'avaluació pràctica de l'assignatura.
No espermetrà assistir a l'examen de recuperació par "apujar nota".
Qualificacions
Segons l'acord 4.4 de la Junta de Govern 17/11/2010 del reglament d'avaluació, les qualificacions seran:
https://support.microsoft.com/es-es/office/aprendizaje-de-excel-para-windows-9bc05390-e94c-46af-a5b3-d7c22f6990bb
https://excelyvba.com/curso-de-excel-avanzado/#Eliminar_duplicados"
No és necessari un programari específic
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 101 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 102 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 103 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 104 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 105 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 106 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 107 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 108 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 109 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 110 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 111 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 112 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 101 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 102 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 103 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 104 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 105 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 106 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 107 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 108 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 109 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 110 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 111 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 112 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 101 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 102 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 103 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |