Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Infermeria | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cap
Aquesta assignatura conté la formació bàsica en metodologia científica i bioestadística de la titulació. Els professionals d'infermeria quan exerceixen la seva professió, s'enfronten a un conjunt de situacions-problema,en les que posen a prova les seves capacitats (selecció d'informació, organització del raonament, distinció entre lo fonamental i lo accessori, interpretació estadística dels problemes de salut ...).La finalitat és estructurar un pensament crític i reflexiu que permeti la lectura crítica de la investigació en ciències de la salut i l'anàlisi dels problemes de salut utilitzant l'estadística per promoure una pràctica infermera d'excel·lència. L'assignatura planteja els coneixements i habilitats fonamentals per aplicar en la realització del treball fi de grau.
A continuació es realitza una breu descripció de l'assignatura:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRACTIQUES D'AULA | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 6, 7, 8, 10, 11, 12 |
PRACTIQUES DE LABORATORI | 17 | 0,68 | 3, 5, 7, 12 |
SEMINARIS | 10 | 0,4 | 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 12 |
TEORIA | 28 | 1,12 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
TUTORIES | 1 | 0,04 | 1, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 76 | 3,04 | 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11 |
Les diferents metodologies d'aprenentatge vertebren l'assoliment tant dels continguts teòrics com de les habilitats corresponents a un pensament reflexiu-crític en la resolució de problemes infermers basats en el mètode científic. En les línies següents es realitza una breu descripció de cada metodologia docent
A la teoria s'impartiran els continguts teòrics necessaris de metodologia científica i de bioestadística.
Als seminaris (SEM) els i les estudiants treballaran en grups petits. S'iniciaran a la lectura crítica i reflexiva d'articles originals de l'àmbit infermer i/o de les ciències de la salut. A modus d'exemple mirar Impacto en la salud del programa de intervención comunitaria «Educación para la salud en la adolescencia». Aquests seminaris ajudaran a identificar i discutir sobre exemples reals (articles originals/científics) els continguts teòrics realitzats prèviament. Els articles originals reflecteixen els resultats d'algunes de les intervencions infermeres. La lectura crítica dels mateixos orientarà la presa de decisions infermera basada en el mètode científic.
Les Pràctiques de laboratori (Plab) pertanyen als dos blocs: 17h on s’analitzaran dades quantitatives amb un software d'anàlisi, es realitzarà la seva interpretació i es mostrarà com presentar els resultats en l'àmbit científic. Així mateix es realitzaran cerques d'informacióen bases de dades científiquesprèvia planificació. Les dues PLAB de quatre hores de durada que pertanyen al bloc de bioestadística són de realització obligatòria. La no assistència a una d'aquestes PLAB sense justificació vàlida (vegeu conceptes vàlids i no vàlids a la guia sobre la reprogramació de proves a la UDCMB: https://www.uab.cat/doc/DOC_Guia_Reprogramacio implicarà la pèrdua d'un terç de la nota total màxima del treball de Bioestadística (o sigui, de 0,5 punts sobre la nota total de l'assignatura). La no assistència a les dues PLAB assenyalades, implicarà la pèrdua de la totalitat de la nota del treball de Bioestadística (o sigui, de 1,5 punts sobre la nota total de l'assignatura).
A les pràctiques d'aula (PAUL) es treballaran conceptes associats tant a metodología científica com bioestadística.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació mitjançant l'entrega de treballs escrits | 30% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 10, 11, 12 |
Avaluacions escrites mitjançant proves objectives (bioestadística) | 35% | 3 | 0,12 | 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Avaluacions escrites mitjançant proves objectives (metodologia científica) | 35% | 3 | 0,12 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
AVALUACIO CONTINUADA
Totes les activitats d’avaluació són de realització obligatòria, en cas de no presentar-se es qualificarà com a No Avaluable (NA) i es quantificarà com a zero (0). L’avaluació de l’assignatura es desglossa de la següent manera:
La nota final de l’assignatura es la ponderació de les 4 proves d’avaluació continuada. Per ponderar s’ha de treure un minim de 2 en cadascuna de les proves d’avaluació. Per aprovar l’assignatura cal obtenir un mínim de 5,0 en la nota final. Quan es suspengui l'avaluació continuada, l'estudiant es pot presentar a la recuperació. Cal tenir en compte que, segons normativa general, per participar a l’examen final de recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l’assignatura. Aquesta prova de recuperació inclourà tot el temari de la prova d'avaluació suspesa.
Ús IA:
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport la correcció de textos o les traduccions o la realització de suport audiovisual. La utilització d’IA en tasques de suport com la cerca bibliogràfica o d’informació o qualsevol altra tasca de generació de coneixement està prohibida. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades, incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat i referenciar-les (tal com s’especifica a bibliografia). La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
A la recuperació
Definició de NO AVALUABLE (NA): s’entendrà per No Avaluable aquella situació en la que l’estudiant NO es presenti al 50% o més de les activitats d’avaluació.
Revisió Proves: tenen dret a revisió de les proves d’avaluació tots els i les estudiants prèvia cita amb el professorat corresponent. La revisió consistirà en una tutoria individual ones farà el feed-back en relació a la seva avaluació.
El tractament de casos particulars es realitzarà a partir d’un comitè docent (format pel coordinador de l’assignatura, i 2 dels professors de la mateixa, 1 de cada departament implicat) on s’avaluarà la situació particular de cada estudiant i es prendran les decisions més adients.
AVALUACIO ÚNICA:
L’estudiant que es vulgui afegir a l’avaluació única ho haurà de fer seguint els terminis establerts per gestió acadèmica. El mateix dia d’avaluació única s’avaluarà de tota l’assignatura amb les corresponents activitats d’avaluació. L'avaluació únicaserà un examen tipus test amb el següent contingut:
Definició de NO AVALUABLE (NA): s’entendrà per No Avaluable aquella situació en la que l’estudiant NO es presenti a l’examen d’avaluació única.
La nota final de l’avaluació única és la nota de l'examen tipus test. Per aprovar l’assignatura amb avaluació única cal obtenir un mínim de 5,0 en la nota final.
La recuperació de l’avaluació única es realitza el mateix dia que la recuperació de l’avaluació continuada. A la recuperació l’estudiant s’avalua de la/es prova/es suspesa/es. El nombre d’exàmens i estructura seran els mateixos que els d’avaluació única. El càlcul de la nota final de l’assignatura segueix els mateixos criteris. Per aprovar l’assignatura durant la recuperació d’avaluació única cal obtenir un mínim de 5,0 en la nota final.
La revisió de la qualificació final (incloent la de la recuperació) segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada
Bibliografía bàsica:
Bibliografia de consulta:
Citació ús IA: Donat que es permet un cert ús d’IA aquesta s’ha de citar. Per saber com citar-la mireu Citar y elaborar Bibliografías. Estilos bibliográficos: COMO CITAR INTELIGENCIA ARTIFICIAL (IA). Lectura recomanada Por qué ChatGPT no puede firmar artículos científicos. Javier Palanca.
Recursos d'Internet
El programa estadístic Jamovi s'utilitza a les pràctiques de laboratori de bioestadística
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 101 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 102 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 103 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 104 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 105 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 106 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 101 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 102 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 103 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 104 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 105 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 106 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 107 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 108 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 109 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 110 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 111 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 112 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 101 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 102 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 103 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 104 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 105 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 106 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 107 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 108 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 109 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 110 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 111 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 112 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 101 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 102 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 103 | Català | segon quadrimestre | tarda |