Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Comerç Exterior

Codi: 105770 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Comptabilitat i Finances OP 4

Professor/a de contacte

Nom:
Nuria Tobella Esteve
Correu electrònic:
nuria.tobella@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

El coneixements que resulten d'haver cursat les assignatures  "Economia internacional " i “ Tributació". Tenir una comprensió dels conceptes bàsics d'economia internacional i fiscalitat com a base per poder estudiar les operacions de comerç exterior de les empreses locals que s’internacionalitzen. Tot i així, es presenta l'assignatura des de la base.


Objectius

 Els objectius generals de l’assignatura son:

-  Comprendre la importància de la formació específica sobre l’operativa de comerç exterior (exportacions i importacions), donada la seva particularitat respecte l’operativa domèstica/interior.

-   Obtenir una base sobre dels diferents processos que intervenen en totes les operacions de comerç internacional

 Els objectius formatius de l’assignatura son:

 1.- Conèixer els agents econòmics i els processos claus que intervenen en l’operativa de la compravenda internacional, en les exportacions i les importacions de mercaderies

 2.- Determinar les obligacions i les gestions que hauriem de dur a terme dins l’empresa exportadora o importadora. Així com poder determinar els costos que aquelles representen per l’empresa

 3.- Analitzar les diferents tipologies de riscos que es poden resentar en la negociació i gestíó de les opearcions de comerç exterior

 4.-Conèixer i utilitzar la terminologia tècnica emprada en l’entorn empresarial internacional, per part dels diferents agents que intervenen en les operacions de comerç internacional


Resultats d'aprenentatge

  1. CM26 (Competència) Analitzar l'acció del sector públic i les seves fonts de finançament, així com les diferents polítiques econòmiques implementades en diferents àmbits.
  2. KM20 (Coneixement) Determinar les causes dels moviments internacionals de factors.
  3. KM21 (Coneixement) Descriure l'evolució de les institucions del comerç internacional.
  4. KM22 (Coneixement) Descriure les pautes del desenvolupament econòmic durant les dues últimes dècades, el seu marc institucional i l'evolució dels seus mercats, tant a escala espanyola com internacional.
  5. SM25 (Habilitat) Valorar els processos d'integració econòmica relacionats alhora amb el comerç internacional i les relacions monetàries.
  6. SM26 (Habilitat) Elaborar indicadors quantitatius sobre la competitivitat dels països, el grau d'integració internacional, el creixement econòmic, el desenvolupament econòmic, l'estructura del mercat i les posicions dominants.

Continguts

L'assignatura s'estructura en torn als següents punts:

  1. El sector exportador català 2020 -2024

        2.-Introdució al comerç exterior. Protagonistes i processos

        3.-L’acord de compravenda internacional. Contingut i formes més habituals

        4.- Els incoterms com a llenguatge del comerç exterior

        5.-Les duanes. Requisitis, declaració i deute duaner

         6.- La fiscalitat del comerç exterior

         7.-Formes de pagament documentàries: El crèdit documentari

         8.- El risc de  tipus de canvi. Cobertures més habituals per l'empresa


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes pràctiques 17 0,68 KM20, KM21, SM25, SM26
Classes teòriques 32,5 1,3 CM26, KM21, SM25
Tipus: Supervisades      
Tutories i seguiment de casos pràctics 10 0,4 CM26, KM20, SM25
Tipus: Autònomes      
Treball autònom de l'alumne fora l'aula 82 3,28 CM26, KM22, SM25

Metodologia pràctica i interactiva, fomentant la participació i l'intercanvi d'opinions i/o experiències.

Classes teòriques (activitat dirigida)

Classes magistrals en què la professora transmetrà els conceptes i les eines bàsiques de la matèria per comprendre les operacions de comerç exterior que realitzen les empreses.

Alhora, proporcionarà orientació sobre la bibliogràfia i material disponible per consolidar, ampliar i actualitzar els coneixements en el mitjà i llarg termini.

Classes pràctiques (activitat dirigida)

Sessions pràctiques en que els estudiants resoldran, amb el suport de la professora a l’aula, casos pràctics previament preparats basats en les casuístiques actuals del comerç internacional. Els casos pràctics seràn resolds i analitzats a l’aula

  

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació contínua 20% 5 0,2 KM22, SM25, SM26
Primer examen parcial 30% 1,5 0,06 KM20, KM22
Segon examen final quadrimestre 50% 2 0,08 CM26, KM21, SM25, SM26

 Avaluació

Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única

L’avaluació contínua consisteix en la realització de :

-  un primer examen parcial amb el 30% de la nota final

-  resolució de suposits teòric-pràctics (exercicis, treball o casos pràctics). Suposa el 20% de la nota final

 - un segon examen al final de quadrimestre, amb un 50% de la nota final

 Si la nota final de curs, la mitjana de les tres avaluacions,  és 5 o superior, es considera superada l'assignatura i aquesta no podrà ser objecte d'una nova avaluació. En el cas d'una nota inferior a 3,5, l'estudiant haurà de repetir l'assignatura en el següent curs. Per aquells estudiants que la nota de curs sigui igual o superior a 3,5 i inferior a 5 podran presentar-se a la prova de recuperació. Els professors de l'assignatura decidiran la modalitat d'aquesta prova. Quan la nota de la prova de recuperació sigui igual o superior a 5, la qualificació final de l'assignatura serà d'APROVAT essent la nota numèrica màxima un 5. Quan la nota de la prova de recuperació sigui inferior a 5, la qualificació final de l'assignatura serà de SUSPENS essent la nota numèrica la nota mitjana de curs (i no la nota de la prova de recuperació).

 Un estudiant que no es presenta a cap prova avaluable es considera no avaluable, per tant, un estudiant que realitza alguna component d'avaluació continuadaja no pot ser qualificat com "no avaluable"

Calendari d'activitats d'avaluació

 Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, i activitats d’avaluació contínua) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

Les dates dels exàmens de l'assignatura, estan programades en el calendari d'exàmens de la Facultat.

 "La programació de les proves d'avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d'avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l'estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent." Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d'avaluació (Normativa Acadèmica UAB)

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

Procediment de revisió de les qualificacions

Les qualificacions es publicaran en el campus virtual. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

Procés de Recuperació 

"Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts dela qualificació total de l'assignatura o mòdul." Apartat 3 de l'Article112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l'assignaturaentre 3,5 i 4,8.

La data d'aquesta provaestarà programada en el calendari d'exàmens de laFacultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

Irregularitats en actes d'avaluació

 Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0". Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

Ús restringit de la IA

Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

 

 


Bibliografia

 

Bibliografia més important

- ICC Guide to Export Import (5th edition 2020). Cambra de Comerç Internacional

 - Josep M. Casadejús (3a edició 2020). Manual de Gestión financiera del Comercio Internacional

 - ICC Incoterms 2020. Cambra de Comerç Internacional

 WEB'S: portals de informació de comerç internacional

   Unió Europea (europa.eu.int ), Euro (euro.eu.int ), Organització Mundial de Comerç (www.wto.org),

    Banc Central Europeu (www.ecb.int), OCDE ( www.oecd.org),

    Catalonia trade Portal, (https://tradeportal.accio.gencat.cat/ca,)

    Acces2Markets (https://trade.ec.europa.eu/access-to-markets/en/home)


Programari

Full de càlcul excel


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 101 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 10 Català segon quadrimestre matí-mixt